Mi-am inchipuit (cu titlu de “exercitiu de gandire”) urmatorul argument:
- Cu privire la anumite actiuni pe care le-au facut, oamenii pot avea remuscari de un tip aparte – remuscari ce nu vor disparea nici daca persoanele afectate de actiunile respective le-ar acorda iertarea.
- Avand in vedere propria ta implinire spirituala, e mai rezonabil sa iti doresti sa depasesti aceste remuscari decat sa nu iti doresti acest lucru.
- O persoana care are astfel de remuscari isi poate dori nu doar ca remuscarile respective sa dispara, ci ca acestea sa dispara prin acordarea iertarii.
- A permite ca o astfel de remuscare sa dispara fara acordarea iertarii (prin uitare, de pilda) e o fapta care poate, ea insasi, sa dea nastere unor remuscari de tipul celor mentionate la (1).
- Astfel de remuscari pot sa dispara (fara acordarea iertarii) si prin disparitia persoanei care are remuscari. Dar (chiar presupunand ca intelegem ce inseamna ca o persoana sa dispara) nu e rezonabil sa-ti doresti propria ta disparitie.
- Ca atare, e mai rezonabil ca persoana care are astfel de remuscari sa isi doreasca disparitia acestora prin acordarea iertarii.
- Doar o persoana poate acorda iertare.
- Intr-un caz precum cel de la (3), pentru ca dorinta persoanei respective sa se implineasca ar trebui ca aceasta sa fie iertata de cineva diferit de toti oamenii existenti, de o persoana capabila sa acorde iertarea atunci cand nimeni altcineva nu poate face acest lucru.
- Altfel spus, pentru ca dorinta persoanei respective sa se implineasca, ar trebui sa o ierte Dumnezeu.
- E mai rezonabil sa-ti doresti ceva ce se poate implini decat sa iti doresti ceva ce nu se poate implini.
- Daca ai remuscari de tipul celor mentionate la (1), atunci e rezonabil sa presupui ca Dumnezeu te-ar putea ierta.
- A avea remuscari precum cele de la (1) e o marca a excelentei morale. Iar aici nu am in vedere, pur si simplu, sentimentele de vinovatie, vazute cu ochii psihologului, ci atitudinea de intoleranta fata de anumite fapte proprii.
- Prin urmare, nu poti tinti catre excelenta morala fara sa presupui existenta lui Dumnezeu.
- Dar orice om trebuie sa urmareasca excelenta morala (si implinirea spirituala).
- In concluzie, orice om trebuie sa presupuna existenta lui Dumnezeu.
Bineinteles, nu exclud posibilitatea ca in acest argument sa se fi strecurat erori de gandire, doar ca deocamdata nu le-am descoperit. 🙂