MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Re: back on track



 
St. C scrie:
 
Altfel spus, impotriva a ceea ce sugerezi tu, desi cu ce scrii trasezi o distinctie importanta si imi creezi un foarte bun prilej de explicatie, cand un intreprinzator decide sa dea bani saracilor, el nu va putea da bani din fondul de investitii, pentru ca, analitic, se spune ca ceva apartine fondului de investitii daca este destinat investitiilor.
 
sigur, ce voiam sa spun e asta: daca patronul are 10 unitati el poate sa investeasca 7 si sa consume pentru el 3, poate sa investeasca 7, sa consume pt el 2 si sa dea la caritate 1, sau poate sa investeasca 6, sa consume 3 si sa doneze 1. Ideea era ca numai cazul al treilea e scutit de 'efectele de sistem' (daca nu tinem cont de argumentul lui Silviu). 'Cel mai altruist' patron capitalist va consuma minimul necesar pentru el si va reinvesti (vezi Weber) si va da la caritate restul profitului :-).
 
 
 In sensul asta ar trebui sa spuna Mises ca "non-ajutorarea saracilor e o investitie pe termen lung din care va profita toata lumea" - desi, asa cum ai scris tu, suna altfel. Mises se refera, sunt convins, numai la non-ajutorarea de stat, aia care incurca lucrurile si distruge (as zice, aneantizeaza) mijloacele productive. El nu ataca libertatea intreprinzatorului de a-si folosi profitul caritabil, in loc de a-l reinvesti pentru dezvoltare. Ar face asa ceva, intrand in contradictie cu sine, cand ar spune, pur si simplu: "consumul bunurilor 'de lux' e avantajos pt toata lumea in masura in care face posibil ca pe viitor bunurile respective sa fie accesibile 'tuturor'". Dar daca el, printr-un astfel de argument, nu ar viza pur si simplu dezvoltarea economica viitoare, ci ar ataca pretentia etatistilor moralisti, care sustin ca este ok impozitarea celor care produc bunuri "de lux", atunci el ar fi inca in regula, fiindca, evident, el nu ar ataca in felul asta libertatea intreprinzatorului de a-si folosi profitul caritabil, in loc de a-l reinvesti pentru dezvoltare. Sunt sigur ca, daca o consideram in context, fraza "consumul bunurilor 'de lux' e avantajos pt toata lumea in masura in care face posibil ca pe viitor bunurile respective sa fie accesibile 'tuturor'" NU prevede nici o consecinta negativa a caritatii (private). (Modul in care citesti fraza citata depinde de modul in care citesti "de lux".)   
 
Ai dreptate, nu am de ce sa presupun ca Mises sustine utilitatatea sociala a consumului de lux in raport cu alterantiva caritatii, ci cu cea a impozitarii (in general, si a bunurilor astora in special).
 
Tu ce parere ai de argumentul lui Silviu per ansamblu? Pare a fi punctul nodal al discutiei.
 
Stefan I.