MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Re: back on track



Salut,
 
Am descoperit si eu in mailurile mele o groaza de prostii (de ex 'aceeasi muncitori' :-)), dar imi imaginez ca stie toata lumea ca mailurile sunt scrise in viteza si ca n-are nimeni timp sa le purice de exprimari aiurea si greseli. Cu ironia.. stai linistit no offence taken.
 
In locul in care a ajuns discutia despre caritate argumentele de ambele parti mi se par aluncecoase.... Sa luam de exemplu argumentul lui Bogdan dupa care caritatea si impozitarea ar presupune decizii intre a ajuta acum putin si a ajuta mai tarziu mai mult. Bogdan spune ca asta e o decizie 'morala', dar Mises lasa sa se inteleaga tocmai ca neinterventia statului in piata reprezinta 'a ajuta substantial mai tarziu'. Cu alte cuvinte, nu pare sa fie vorba de o decizie intre a salva de la malnutritie 10 copii acum sau 20 maine, ci din Mises se intelege ca daca nu salvam acum cei 10 copii prin interventia statului, atunci in viitor nu o sa mai fie copii in situatia asta (si se presupune ca Mises ar fi spus ca asta se intampla si daca salvam cei 10 copii prin caritate). Deci dupa Mises nu e vorba de nici o decizie morala subiectiva, ci de acele efecte de sistem.
Argumentul cu planificarea imi scapa in continuare.
Un lucru care mi-a devenit clar, si pe care tu l-ai mai spus la inceput, e ca nu se poate vorbi de nici un fel de efecte de sistem ale caritatii in cazul in care donatorii isi modifica consumul simultan cu actul de caritate. Adica, daca un patron salveaza acum 100 de copii de la foame si apoi din cauza cheltuielilor astora nu mai investeste decat jumatate din suma pe care ar fi investit-o altfel in extinderea afacerii, pare clar ca saracia se muta intr-un fel dintr-un loc in altul. In schimb, daca patronul investeste tot atat dar isi modifica consumul nu se intampla nimic, saracii sunt ajutati in mod autentic, iar patronul va trai un pic mai modest (cosmeticele si painea din exemplul tau). La asta nu se mai aplica argumentul dupa care dupa care non-ajutorarea saracilor e o investitie pe termen lung din care va profita toata lumea, dar inca se aplica argumentul lui Silviu dupa care banii dati saracilor vor fi incasati de alti patroni. (acum ma mai gandesc ca mai e posibil un argument, cel al lui Mises dupa care consumul bunurilor 'de lux' e avantajos pt toata lumea in masura in care face posibil ca pe viitor bunurile respective sa fie accesibile 'tuturor'). Intr-un mail trecut iti raspundeam la aceeasi idee in felul urmator:
 
Stefan C. pare sa reduca nedumerirea mea initiala la truismul dupa care daca am o paine si dau jumatate cuiva, am mai putina paine ca la inceput. cel putin asta imi sugereaza mie exemplul cu painea si cosmeticalele (numai renuntand la anumite bunuri ii ajutam pe ceilalti) ca si zicala cu prajitura pe care as vrea sa o si mananc si sa o si pastrez. ceva similar sugera si lali.
 
Dar acum nu mai inteleg nimic din economia liberala. Cred ca e destul de exact ca economistii sustin ca redistributia prin interventia statului e ineficienta (nu numai nedreapta): practica impozitarii (pt ajutor de somaj, educatie gratuita, asistenta medicala gratuita, institute de cercetare de stat, etc, totul mai putin cerintele administrative ale statului minimal si nici asta in anumite variante de libertarianism), subventionarea preturilor si probabil orice alta interventie a statului in piata. Dar daca felurile astea de a-i ajuta pe altii sunt ineficiente, atunci redistributia si consecintele ei sunt mai complexe decat lasa sa se intelega exemplul cu painea.
 
Deci refuzam sa accept ca daca patronul renunta la cosmetice si da paine saracilor caritatea isi atinge scopul pentru ca nu vedeam de ce asta nu s-ar aplica si in cazul impozitarii, adica de ce nu ar interveni acele efecte de sistem. Exact la discutia asta ajunge si discutia pe marginea argumentului lui Silviu:
 
Argumentul lui Silviu suna dubios... in primul rand dupa ultimul schimb de replici e clar ca Silviu are premisa ca patronii care vand produsele cumparate de saraci vor afla dinainte de donatie ca saracii vor avea bani, vor anticipa cresterea cererii si vor scumpi preturile. In primul rand, premisa dupa care patronii schimba preturile pentru ca 'afla' de donatie si nu pentru ca constata o creste a cererii e dubioasa; apoi, eu vorbeam despre o practica generalizata a caritatii, deci banii aceia vin in fiecar luna, si chiar daca niste patroni i-ar incasa in prima luna, afacerea fiind profitabila vor fi atrasi alti investitori lunile viitoare. Apoi, e dubios sa spui ca patronii vor incasa toti sau mare parte din banii donati: daca unii saraci au de doua ori mai multi bani, pretul la paine nu poate creste de doua ori pentru ca exista si alti cumparatori de paine, deci cererea nus e modifica esential iar o scumpire prea mare ar fi nerentabila. Deci chiar daca niste bani ar fi incasati de alti patroni, doar un procent bun din ei ar ramane ca bani reali. Silviu spune ca nu numai preturile la paine, de exemplu, vor creste, dar si preturile industriilor legate de ea, deci exista un efect de lant, dar nu este acelasi cu cel din cauza impozitarii. Impozitarea produce scumpiri la absolut orice produs.
 
Acum ma gandesc ca mai de mult puteam sa ma prind de ceva ciudat in felul in care am formulat initial problema; anume, cand am presupus ca caritatea e generalizata, eu ma gandeam ca mai toti patronii cedeaza o buna parte din venituri si in mod repetat. Apoi in cursul discutiei a iesit la iveala ca pentru ca impozitarea sa duca la inflatie e nevoie ca patronii sa se poarte conform acelei 'rationalitati individuale', deci sa scumpeasca preturile in asa fel incat sa recupereze suma pierduta prin impozite. Desi asta nu se aplica direct la caritate pentru ca patronii caritabili nu actioneaza egoist, adica nu incearca neaparat sa recupereze suma data saracilor scumpind preturile, Silviu spune ca alti patroni vor ridica preturile. Dar daca prin ipoteza patronii caritabili sunt foarte multi, pare ciudat ca cei care raman patroni egoisti vor reusi sa neutralizeze sensul caritatii.
 
Stefan I.
(am sa scriu un mail separat pt problema 'estetica')
 
 
----- Original Message -----
Sent: 4-Jan-02 09:01
Subject: Re: Re: back on track

Mi-am citit ultimul email, "Artisti si caritate", si am gasit acolo doua lucruri neplacute. Primul un dezacord - o scapare: "atunci cand sugereaza ca o estetica neescapista si o stare estetica obiectiva ar trebui sa fie posibila" -, al doilea, mai grav, o ironie prosteasca - "Desigur, impresionist, efectele caritatii pot fi comparate cu cele ale impozitarii/redistribuirii chiar de la inaltimea biroului unui functionar-artist-socialist." - care, ma tem, ar putea fi interpretata chiar mai ofensiv decat este; nu stiu de ce am adaugat-o la sfarsit... Imi cer scuze pentru asta.
    In plus, imi dau seama ca argumentul meu initial, cel aminitit de tine in primul paragraf de mai jos era cel putin insuficient, pentru ca, mergand pe o logica a efectelor urmarite indeaproape, nu indica decat in ultima instanta - acolo unde tot invocam subiectivitatea valorii economice - dificultatea argumentului combatut, si asta destul de vag. Problema era ca pe o mare bucata de drum, argumentul meu functiona in logica argumentului vostru. Cred acum ca ar fi fost mult mai bine daca as fi pomenit ce am scris abia in ultimul mesaj, anume ca o comparatie a caritatii vu impozitarea in termenii eficientei - raportarea mijloacelor la scop - este impiedicata de absenta oricarui mijloc de comparatie (comparatia nu este facuta in acelasi sistem, astfel incat sa avem la dispozitie un mijloc de comparatie pus la indemana de sistemul insusi; aici este vorba mai degraba de o comparatie a sistemelor). In felul asta, asa cum corect a semnalat Bogdan, motivul este inrudit cu cel pentru care planificarea este imposibila.
    Stiu ca o replica imediata ar fi ca efectele caritatii pot fi masurate, desi nu exact, relativ la cele ale impozitarii, ele fiind vizibile "cu ochiul liber": o interventie guvernamentala ar fi mult mai rapida decat una privata, mai ales pentru ca cei bogati tin de regula mai mult la averile lor decat cei mai saraci. Nu sunt sigur ca intotdeauna lucrurile ar sta asa, dar sunt de acord ca se poate intampla ca interventia guvernamentala, cu fonduri impozitate, sa rezolve probleme urgente, in timp ce caritatea sa se manifeste mai lenes, cu toate ca, in functie de cum arata structura economica a statului respectiv - si asta este legat de efectul de sistem -, lucrurile ar putea sta si invers, sau chiar mai rau: in comunismul nord-coreean nici caritatea, nici impozitarea nu au nici un fel de eficienta. Fireste ca, la prima vedere, caritatea este inceata. Oamenii nu isi dau seama decat foarte greu ca au o datorie morala de felul asta si inca si mai greu isi dau seama ca astfel nu pierd nimic cu adevarat important. Interventia guvernamentala nu este insa ferita de dificultatile de felul asta. Nu vad de ce guvernamentalii nu ar fi capabili sa deturneze fonduri oficial alocate saracilor.
    Fata morgana din sustinerea ta si a lui Silviu, cea care acopera efectul de sistem, consta in centrarea discutiei pe un anumit scop in legatura cu care a fost pusa impozitarea: ajutorarea saracilor. Dincolo de faptul ca asta, la urma urmelor, este un scop destul de general pentru a suscita dispute cu privire la alocari specifice - ce este mai important, sa platim din fondurile de stat foarte costisitorul tratament cu chitostatice al unui elev eminent dar sarac, intretinerea decenta intr-un azil al unor nonagenari uitati de rude sau educatia unor tineri din satul de munte Valea Mare? -, trebuie sa vedem ca ceea ce discutam este o comparatie a sistemelor, nu una a unor instrumente aparte, caracterizabile in sistem si, in consecinta, ca este ceruta, in fond, o justificare principiala a impozitarii. Daca impozitarea este ok pentru un scop, de ce nu ar fi mai nimerita pentru orice tip de scop decat mijloacele pietei? Aici ajung, in fine, la efectele de sistem si la cealalta observatie a lui Bogdan. Prin recurgerea la impozitare se paseste in afara unui sistem continand un instrument rational de masura a efectelor unor decizii economice. Redistribuitorii guvernamentali nu pot adopta decat decizii arbitrare, intrucat prin insusi caracterul noului mijloc de actiune, impozitarea, ei se rup de raportul la alte mijloace. (Din nou, in masura in care impozitarea-redistribuire este prezentata ca mijloc in vederea unui scop, ea trebuie sa apartina unei intreprinderi de stat, ori astfel de masuri nu pot in principiu constitui investitii (intr-o intreprindere). Investitiile sunt strict legate de evaluarea concreta a mijloacelor cu ajutorul unui instrument obiectiv (care reflecta preferintele individuale intersubiectiv), banii.) Efectul de sistem este irationalitatea, arbitrarietatea. Parte din asta, cum scria Bogdan, este ca nu stim pana unde sa mergem cu impozitarea pentru a atinge un scop anume. 
    Silviu ar obiecta probabil aici ca datorez multe, in ce am spus mai sus, unei perspective confuze asupra naturii umane, cea liberala, care se razboieste pe de o parte cu ideea de natura umana, iar pe de alta parte afirma o natura umana negativa, neparticipativa, in esenta antisociala - altfel nu as avea pe ce sprijini observatia asupra irationalitatii masurilor impozitare/redistribuire. Eu nu am recomandat totusi un tip de natura umana (in privinta asta fac un pariu numai cu mine insumi). Nu cred ca sistemul capitalist formal reflecta sau stimuleaza in mod necesar atitudini negative. Indiferent cum se privesc oamenii pe ei insisi la un moment dat, sistemul capitalist formal lasa loc unei transformari atat de substantiale a raporturilor economice (materiale), incat el insusi sa devina superflu. Imi pot imagina in felul asta capitalism la azteci, al caror ethos era desigur diferit de cel al antreprenorului contemporan (desi nici astia nu pot fi redusi la un numitor comun).    
    In alta ordine de idei, mesajul tau pe estetica/ontologie a cuprins insight-uri excelente; cred ca merita rumegat indelung ce ai scris acolo. Ma grabesc insa sa scriu ceva, poate mai mult o sugestie decat o parere bine cantarita. Iti inteleg nedumerirea in privinta distinctiei roman/canapea. Sub un anumit aspect este cat se poate de legitima. Ma gandesc totusi ca Silviu ar fi putut spune altceva. Noi, in general, nefiind tocmai producatori de arta, privim arta in calitate de "consumatori de arta". Asta presupune, precum in actul creatiei artistice, o participare din partea noastra. Pentru noi insa, arta are un caracter mai mult expresiv decat global-semnificativ, ea constituie numai o poarta catre un alt raport fata de lume - asta-i o sintagma destul de nesuferita mie: am tot intalnit-o in contexte "verificationiste"; suntem in afara lumii si verificam daca suntem in acord cu lumea -, in felul asta, ea este oarecum abstrasa din lume (natura). Cand spun "opera artistica" este numai o poarta nu ma refer neaparat la o estetica escapista. Artistul priveste in general lumea cu totul sub raportul care determina expresia particulara in opera. Starea lui estetica este poate in mai mare masura continua, cu toate ca nu cred ca ea poate fi vreodata permanenta. Silviu vorbea, banuiesc, intr-un fel, de o estetica "non-artistica", in care sa nu mai fie distinse ca atare opere de arta de altceva, ci in care toate actiunile sa fie reflectate estetic si, inevitabil, simbolic, in efectele lor materiale. Poate ca asta aduce mai mult cu o stare - desigur, nu o stare tranzitorie - religioasa. (Activitatea mestesugarilor societatilor traditionale era afectata de credintele lor religioase si, daca vrei, estetice; tot asa, a face canapele astazi reflecta credinta contemporana in noii zei - stiinta si bunurile de consum - si, corelativ, estetica minimalista, proasta: logica confortului.)