MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: o 'lume de artisti' etc.



Wittgenstein are o ontologie neesentialista si nu si o estetica ne-burgheza, n-are nici o 'estetica'.
Simpla observatie ca numele lucrurilor se aplica in jocuri de limbaj, dupa criterii pragmatice si nu corespunzator unei esente a obiectelor, nu te obliga sa recunosti ca nu exista nici o distinctie intre tipuri de motivatii ale creatorilor si de aprecieri ale 'utilizatorilor'. Cu alte cuvinte, decizia de referi la un obiect ca 'lemnul', 'scaunul' sau 'obiectul de arta' nu respinge, ci mai degraba urmeaza decizia unui creator de a crea ceva cu o intentie anume si pe cea a unui 'consumator' de a-l utiliza intr-un fel anume. Nu prea inteleg de ce ar trebui sa spun ca artistul are nevoie de un sistem de referinte in afara celui obisnuit... atunci cand scrie o simfonie, un roman, face un film, referintele la obiectele astea sunt poate contextuale (simfonia, de ex, ar putea fi numita 'afrodisiac' daca e folosita to put someone in the mood), dar asta nu inseamna nimic... nu ne obliga la o indistinctie intre intentia compozitorului ca simfonia sa fie ascultata si valorizata spre deosebire de a fi folosita ca intrument in terapie. La fel, atunci cand e folosita doar ca 'medicament', simfonia nu capata prin asta un statut ontologic independent de folosiri, o esenta.
 
Cu privire la roman si canapea: mi-am dat seama in timp ce scriam ca distinctia intre felurile in care spuneam ca pot fi folosite cele doua obiecte nu demonstraza, ci presupune distinctiile de care voiai sa scapi, anume cele dintre doua tipuri de motivatii si atitudini, valori. In plus, mi-am dat seama ca nici romanul nu scapa sitemului utilitar, adica chiar a fost vazut ca o scula de interventie sociala sau ca un tip de discurs cu miza cognitiva (ca filosofia). Din punctul asta de vedere nic varianta 'arta cu tendinta' nu pare mai potrivita esteticii despre care vorbesti, pare doar modul celalalt de a gresi. Deci obiectia mea nu facea decat sa exprime dificultatile pe care le am in a gandi fara distinctiile respective. Ca sa pun problema cat mai clar: am aceeasi intrebare cu a lui St C, renunti la conceptul de instrumentalitate? Si repet ca pot sa inteleg o reasezare a utilului/frumosului in asa fel incat utilul sa intre in ograda frumosului, dar nu inteleg renuntarea la distinctie.
Dar mi se pare ca mi-am raspuns cumva singur :-): daca 'arta pura' poate sa intre in sitemul utilitar, nu mai e nici o problema, din cotra, ce zici tu ne ajuta sa scapam de dileme ca "ascultam muzica ca sa ne simtim bine, sau pentru ca e frumoasa?", "cineva scrie romane ca sa se exprime,etc sau ca sa creeze frumos fara finalitate?", "ne plac romanele pentru ca ne spun lucruri utile (observatii psihologice, 'morala' din mesaj) sau pentru ca sunt frumoase?", etc, etc.
Mi se pare ca observatia lui St. C. dupa care un mod diferit de raportare cognitiva la finalitatea artei si a celorlalte chestii presupune o schimbare de atitudine pe care o putem intelege prin analogie cu atitudinile religioase. Esti de acord?
 
Mai voiam sa spun ceva despre 'arta pt arta'. Presupui ca exista o identiatate intre teoriile artei de tipul asta si estetica idealista, burgheza. Wilde face o distinctie foarte drastica intre 'arta' si 'viata', iar teoria lui e foarte agresiv 'arta pt arta'; in 'Intentiuni' gasesti povesti despre cum viata copiaza arta, despre cum artistul creeaza lumea, etc. Insa Wilde ar fi foarte nemultumit daca i-ai aplicat epitetul de 'burghez'. Mai mult, o groaza de romane foarte ok (ca sa nu zic 'romanele ok') sunt scrise avand in spate teorii de genul asta si practica o estetizare, adica isi trag valoarea din ideea 'inutilitatii artei', gasesti in 'Portretului lui Dorian Gray' descrieri pe zeci de pagini ale interioarelor si colectiilor de obiecte de decor ale lui Dorian, etc. Ce mi se pare mie ciudat e ca o teorie a artei sa modifice valoare pe care o acordam operelor ca atare, adica, in cplipa in care cineva se decide pt 'arta pt arta' mi se apre ciudat sa sustina ca toate romaele care au evident o miza sociala sa fie aruncate la cos, si invers la fel. De asta imi era teama ca ceea ce spui tu (si vreau sa inteleg ca tu decizi pt indistinctia intre cele doua teorii, nu ca alegi arta cu tendinta) sa aiba consecinte de genul asta.
Revenind la Wilde si la arta pt arta, stii si tu foarte bine cum gandeam in liceu, cand pt ca arta cu tendinta era asociata cu realismul (balzac de ex si neorealismul rus, romanele alea socailiste infecte) in timp ce arta pt arta era ascociata cu romanele 'perverse' si 'decadente', preferam clar si de departe arta pt arta. Nu greseam cu totul atunci. Stiu cel putin patru modalitati de a citi teoriile astea, 2 pt fiecare, si ce e interesant la ele e ca se situeaza cumva simetric: arta cu tendinta ca la bazac si la scriitorii comunisti rusi, arta cu tendinta ca la Sartre, arta pt arta ca la Wilde si arta pt arta ca la Julien Gracq. Probabil pe Gracq nu il stii: e un francez care a scris o carte premiata ingrozitor de plicticoasa, in care sunt descrise pe sute de pagini niste peisaje, etc. Deci si estetismul si angajarea sociala au variante scarboase. Asa ca a lucra in distinctii simple ca  arta burgheza/proletara sau arta burgheza/ boema pare a conserva distinctiile de care vrei sa scapi. De altfel dilema arta pt arta/arta cu tendinta e de mult depasita in teoria literara, nu cred ca se mai pomeneste de ea (adica se discuta in mod serios) dincolo de anul 2 la litere.
 
Stefan
----- Original Message -----
Sent: 4-Jan-02 06:19
Subject: Re: o 'lume de artisti' etc.

Draga Stefan I.,

Partea pe care am sters-o exprima ideea ca obiectia lui Bogdan se poate
mentine, si chiar devine mai tare, adoptand o ontologie neesentialista. Cu
alte cuvinte, ideea ca daca spui ca identitatea unui lucru e data de
sistemul de referinte in care e plasat (ceea ce include diferite judecati,
valori, o utilizare...), inca se poate distinge inte motivatii 'pure',
estetice, si motivatii extraestetice. Nu prea sunt de acord. Pretentia asta
de puritate nu vad cum se poate sustine cata vreme lucrurile nu mai pot fi
gandite ca scapand din sistemele de referinte care le configureaza
identitatea. Vreau sa zic urmatorul lucru: ca sa pot sa am ceea ce am numit
o estetica idealista, e nevoie sa cred ca pot fabrica obiecte a caror
identitate se sustrage complet acestor sisteme de referinte, adica obiecte
complet 'alien', fantome de obiecte. Estetica lui Kant, de exemplu (arta ca
'finalitate fara scop'), si in general orice estetica de tipul 'art for
art's sake' e incompatibila cu o ontologie de tip heidegger. Daca vrei sa
eviti consecinta asta, singurul lucru pe care mai poti sa il faci, in
apararea tezei compatibilitatii intre estetica idealista si ontologia
neesentialista, e sa zici ca obiectelor produse cu motivatii estetice 'pure'
le este conferita o identitate printr-un sistem de referinte complet separat
fata de sistemul de referinte valabil in mod obisnuit. Dar si asta e foarte
ciudat: e clar ca tot felul de conventii artistice sunt foarte legate de
sisteme de referinte obisnuite. In fine, discutia mi se pare complicata in
punctul asta... Trec la pasajul urmator, despre estetica idealista (daca am
folosit cuvantul asta, e pentru ca nu gaseam altul mai bun, si el apare
folosit in felul asta atat la Marx cat si la Nietzsche).


>Toate bune si frumoase: arta nu e escapista, nu e opusa vietii, a face ceva
>utilizabil nu insemna a avea motivatii impure estetic, etc, etc. Numai ca
>problema cu asta e urmatoarea: nu se intelege cum se pastreaza diferenta
>dintre un roman si o canapea, iar daca nu se pastreaza trebuie sa intelegem
>cum e posibil. O pozitie sustinuta in contextul asta e cea dupa care nici
>nu
>ar trebui sa mai existe opere de arta traditionale (romane si filme de
>exemplu), odata ce oamenii au realizat ca sfera esteticului nu e retrasa
>din
>sfera utilului si pot face arta simultan cu a face orice altceva. Insa,
>desi
>nu tin la diferenta intre roman si canapea, tin la existenta si
>legitimitatea romanului.
>Incerc sa fiu mai clar: diferenta intre un roman si o canapea e ca in timp
>ce cu un obiect faci un singur lucru, cu celalalt faci doua: pe canapea te
>asezi si o apreciezi estetic, pe cand romanul doar il apreciezi estetic. Cu
>alte cuvinte, desi pare stupid sa spui ca a face canapele insemna a face
>arta impura doar pt ca pe canapea se poate sta, cumva inca face sens sa
>spui
>ca romanul e arta pura in sensul ca nu se poate face nimic cu el dincolo de
>'utilizarea' lui estetica. Mai mult, am sa sustin chiar ca a scrie un roman
>e superior lui a proiecta si face canapele, din motivul simplu ca romanul
>ofera posibilitati infinit superioare (poate chiar si de alta natura) decat
>canapeaua.
>La fel cu distinctia mentionata de tine intre motivatia comoditatii si
>motivatia estetica: inteleg cum nu mai e posibila o motivatie strict
>utilitara, instrumentala: atunci cand vrei sa fii mai comod si concepi asta
>intr-un anume fel nu faci non-arta, ci faci arta proasta. Cu alte cuvinte,
>motivatiile utilitare nu trebui intelese ca pur utilitare, pentru ca chiar
>'a face ceva util' trebuie sa fie parte a lui 'a face ceva frumos'. Insa
>invers nu inteleg: sunt posibile motivatii pur estetice in sensul ca poti
>sa
>faci ceva frumos care nu e util in nici nu sens (nu poate fi folosit ca
>instrument pentru nimic).
>Nu mai inteleg nici eu exact ce zic... ce as vrea e un rezultat de genul
>asta: nu o distinctie intre a face arta si a face ceva care nu e in nici un
>sens arta, ci o distinctie intre diferite feluri de a face arta.
>
>Stefan
>

Ce vreau sa spun aici e ca nu e vorba de a putea face arta _simultan_ cu
orice altceva, deci nu e vorba ca, in mod logic distinct, sa ma pot aseza pe
canapea, pe de o parte, si sa o pot contempla, pe de alta parte. Si asta
pentru ca a zice asa ceva pastreaza inca estetica idealista. Mi se pare ca e
un soi de obisnuinta de a gandi arta ca avand locul favorit la muzeu sau la
expozitie. Dar tocmai asta vreau sa critic, si nu vreau sa propun in loc de
asta sa aducem obiectele de muzeu la noi acasa pentru ca sa le folosim si -
pe de alta parte - sa le contemplam. Pur si simplu neg ca astea doua sunt
distincte. Intai, impotriva unor metafore vizuale: daca nu mai gandim arta
ca la muzeu, atunci faptul ca pun mana pe ceva nu il compromite in calitatea
lui artistica. Pare foarte surprinzator, dar chiar asta e ideea generala din
spatele conceptiei asteia: din moment ce m-am asezat pe canapea asta nu
poate conta ca apreciere artistica; din moment ce port pantofii, asta nu e
un raport artistic cu ei. De ce? Pentru ca raportul artistic e gandit ca
vizual prin excelenta, ceea ce e o prejudecata uimitor de primitiva,
probabil legata de povesti de felul a atinge ceva inseamna a il 'spurca'. Pe
urma, o intreaga conceptie solemna despre arta: asa cum muzeul, expozitia
sau statuia au ceva solemn, tot asa sala de concert e vazuta ca un loc
solemn, si chiar lectura unui roman e vazuta ca de natura sa creeze un soi
de gol in jur (ca si cum cine citeste e abstras din mediul in care e, e
'purtat' in nori si deschide cumva o alta dimensiune in locul in care e).
Ideile astea la randul lor sunt legate de o viziune despre 'consumatorul' de
arta care il scoate mereu pasiv. Ok, probabil ca e mult mai mult de spus
aici. Ideea generala ar fi insa asta: daca renuntam la toate conceptiile
astea, nu mai e nevoie de nici o diferenta intre un roman si o canapea.
Poate mai scriu pe tema asta in masura in care imi mai vin idei.

Silviu

_________________________________________________________________
Téléchargez MSN Explorer gratuitement à l'adresse
http://explorer.msn.fr/intl.asp.