MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: back on track



Propun sa eliminam cu totul cuvintele 'eficienta' si 'bunastare' din discutie.
Ceea ce am spus de la inceput a fost ca potrivit libertarienilor masuri care vizeaza redistributia precum impozitarea, subventionarea, etc nu isi ating scopul de a ridica nivelul de viata al categoriilor defavorizate. Intrebarea e daca caritatea isi atinge scopul.
De ce nu isi atinge impozitarea scopul? Intuitiv pare ca impozitarea duce la un foarte simplu transfer bani: luam de la bogati si dam la saraci. Deci, daca scopul nu e atins, e din pricina a ceva ce am putea sa numim 'efect de sistem'.
Pana acum am auzit cateva argumente diferite dar inrudite care incearca sa descrie efectul de sistem: tu ai spus ca toate preturile se ridica si capitalul dispare, apare inflatie, etc, Bogdan a spus ca motivul e inrudit cu cel pentru care planificarea nu e posibila, din Mises am inteles ca situatia in care nu impozitezi e cumva pareto-superioara fata de o situatie prezenta (unde e vorba nu de indivizi - evident intr-o economie libera unii pierd- ci de categorii sociale: dintr-o piata libera toate categoriile castiga in timp, in vreme ce intr-una controlata de stat toate pierd).
 
Orica ar fi 'efectul de sistem', vreau sa vad daca el apare si in cazul unei practici caritabile generalizate.
 
La primul argument comparatia cu caritatea era facuta de Silviu: preturile se vor ridica pentru ca patronii necaritabili vor dori sa beneficieze de banii primiti de saraci. M-am gandit cu Bogdan la un contra-argument la asta: patronii vor ridica preturile penru ca vor observa cererea marita de anumite produse, de unde Silviu spune ca vor incasa banii primiti de saraci. Dar daca profiturile cresc in industria de paine, de exemplu, noi patroni vor fi atrasi catre afacere si preturile isi vor reveni, deci saracii vor beneficia de banii primiti.
 
Bogdan acum recunoaste ca in privinta lui "isi atinge scopul" nu exista nici o diferenta intre caritate si impozitare. Spune ca pe moment amandoua isi ating scopul, de exemplu daca e vorba de a salva astazi de la foame un sat unde a avut loc o calamitate, e evident ca amandoua pot sa faca asta, iar pe termen lung amandoua se reduc la o dilema intre a consuma acum si a investi, numai ca in cazul impozitarii decizia asta e luata de stat, ceea ce nu e bine, pentru ca statul nu poate lua decizii competente in sensul asta. Deci Bogdan sustine ca atat caritatea cat si impozitarea genereaza efecte de sistem, dar in cazul impozitarii statul nu poate decide limita peste care este periculos sa consumi acum (sa dai bani saracilor)
----- Original Message -----
Sent: 2-Jan-02 10:08
Subject: back on track

Stefan I i-a raspuns lui Bogdan:
 
La o adica eu nu dadeam nici un fel de
argumente pentru (in)eficienta caritatii, tot ce ziceam e ca vreau sa
inteleg cum si de ce functioneaza diferit decat impozitarea (pentru ca
critica morala a capitalismului, care e permisa de libertarieni in timp ce
cea politica e prohibita -din motive _si_ de eficienta!- presupune ca e o
diferenta intre impozite si caritate). Deci: daca caritatea e ineficienta in
sensul ca investitiile pe termen lung sunt mai profitabile pentru toata
lumea, intrebarea este: asta si numai asta este motivul pentru care
impozitarea e ineficienta (nu-si atinge scopul)? Daca nu, ce se adauga in
asa fel incat cazul e diferit de cel al impozitelor? Daca nu e nici o
diferenta, atunci judecatile in functie de contex la care te referi in
continuare sunt valabile si in cazul impozitarii: prin impozite trebuie
ajutati cei care au nevoie urgenta de ajutor.
 
Stefan C: In prima parte a paragrafului de mai sus apare fraza "critica morala a capitalismului, care e permisa de libertarieni in timp ce cea politica e prohibita -din motive _si_ de eficienta!- presupune ca e o diferenta intre impozite si caritate." Nu vad foarte clar aici in ce consta distinctia dintre critica morala si cea politica a capitalismului. As spune ca nici un libertarian - desi apar, fireste, dificultati cu privire la folosirea termenului 'libertarian' - nu ar fi sau nu ar trebui sa fie impotriva criticii sociale de orice fel, in masura in care sustine dreptul de libera expresie.
    In a doua parte a paragrafului, Stefan I isi expune succint argumentul 'general'. Il sistematizez dupa cum urmeaza:
1)  Nu vom dori sa argumentam pentru eficienta caritatii pe baza unui motiv 'simplu' - "in sensul ca investitiile pe termen lung sunt mai profitabile pentru toata lumea";  
2) atunci ar trebui ca libertarienii sa specifice o diferenta intre cazul caritatii si cel al impozitarii, pentru ca
3) daca nu exista nici o diferenta, judecatile in functie de context la care se refera Bogdan ar trebui sa fie valabile si in cazul impozitarii.
    Cred ca tipul de decizie contextuala indicat de Bogdan nu permite de la bun inceput legatura cu "contextul impozitarii". Bogdan ar restrange, banuiesc, clasa contextelor la cele neproblematice in privinta violentei politice. Decizia de a consuma marul in intregime, a-l pastra ca materie prima pentru cidru sau a-l imparti cu altul nu presupune recurgerea prin constrangere la mijloace posedate de altcineva. Stiu ca aici este de regula ridicata obiectia dupa care nu as avea voie sa folosesc termeni morali sau sa amintesc cumva de drepturi. Pot atunci reformula asa: decizia [...] nu presupune reducerea gradului de satisfactie economica a altui individ. In punctul asta, in schimb, se obiecteaza de regula ca si caritatea implica o reducere a gradului de satisfactie economica a altui individ. De exemplu, chiar Stefan I, in acelasi mesaj:
 
[...] decizia lui A de a planta semintele marulului si a oferi apoi jumatate din mere lui B, in cazul in care supravietuirea lui B nu depinde de marul ala, (presupunand ca si tine ca nu se poate sa si manaci marul si sa plantezi semintele :-) poate fi amanata teoretic din aceleasi motive la infinit. In acelasi fel am putea spune la infinit ca e preferabil ca patronii sa isi pastreze castigurile decat sa mareasca salariile muncitorilor: patronul intotdeauna poate investi mai mult si cu cat 'se abtine' mai mult timp sa fie 'caritabil' cu atat mai multi bani va avea de oferit in momente ulterioare, deci nu asta e motivul pentru care spun liberalii ca patronii trebuie sa-si pastreze banii. Deci ideea era ca e bine sa fie conservata diferenta de capital dintre patron si muncitori nu numai pentru ca la momente ulterioare vor fi mai multi bani pentru toata lumea, ci pentru ca la momente ulterioare banii astia vor parveni muncitorilor altfel: de exemplu, patronul va mai deschide o filiala si va mai angaja oameni. Dar caritatea si impozitarea il impiedica in acelasi fel pe patron sa se extinda, deci nici asta nu ne ajuta sa facem o diferenta intre cele doua cazuri.

 
Ce nu inteleg eu - si, probabil, nici Bogdan - este cum "impozitarea il impiedica in acelasi fel pe patron sa se extinda", mai exact, cum este folosit cuvantul 'a impiedica' aici. Stefan I sugereaza ca un consum al resurselor prin distributie caritativa reduce gradul de satisfactie al celor care - generalizez putin - ar fi putut beneficia de pe urma contractelor cu acelasi patron (sa-l numim "X"), in cazul ca acesta, econom, nu ar fi procedat caritabil. (Beneficiarii ar putea fi nu numai muncitori, ci si patroni care si-ar extinde propria afacere intrand in contracte cu X.)
    In prezentarea lui Stefan I si al lui Silviu, argumentele libertariene apar ca argumente ale economisirii (pure) impotriva consumului imediat (pur): daca epuizez acum resursa cutare, maine nu o voi putea folosi pentru extindere. Libertarienii nu fac insa nicaieri recomandarea sa se consume cat mai putin, in vederea unei dezvoltari economice ulterioare. (Dimpotriva, socialistii califica economia capitalista de "consumerista".) Daca argumentele lor ar fi de genul "investitiile pe termen lung sunt mai profitabile pentru toata lumea", ei ar trebui, la limita, sa recomande suprimarea consumului. Caritatea este o alegere de felul consumului - in masura in care nu este prin intentie investitie -, iar diferenta dintre impozitare si caritate este aceea dintre impozitare (consum de stat) si consum (privat). Problema cu impozitarea este ca argumentele socialiste o prezinta ca masura de investitie, prin care s-ar castiga mai mult decat daca cineva ar investi privat, pe piata. Libertarienii arata, la urma urmelor, ca asa-zisele investitii prin impozitare-redistribuire nu constituie decat consum mascat si ca investitia (realmente productiva) nu poate avea loc decat pe piata. Impozitarea nu este ineficienta in sensul ca ea, comparata cu alte posibile masuri de investitie, ar fi ineficienta (sau eficienta), ci in sensul ca nici macar nu i se poate aplica atributul "eficient". Consumul de stat (impozitare/redistribuire in servicii publice) difera de consumul privat in masura in care primul este prezentat ca investitie, in timp ce al doilea nu pretinde ca este altceva decat este. Socialistii pretind ca serviciile publice sunt intreprinderi "eficiente", desi nimic nu este produs prin ele, fiindca impozitarea/redistribuire nu fac decat sa modifice structura consumului: niste bani sunt mutati de colo-colo. Din nefericire, structura consumului este nu numai modificata, ci distorsionata: multi dintre cei care consuma sunt prezentati ca "producatori" - de aici, paradoxul 'producerii locurilor de munca' in sistem clientelar -, astfel ca avantajati sunt cei care detin puterea politica de a se prezenta ca "producatori" chiar in momentul in care cer bunurile de consum ale altora. Veti spune: "Bine-bine, dar angajatii 'sectorului public' muncesc, produc si ei bunuri economice." Ceea ce muncesc ei nefiind cerut de nimeni pe piata - astfel ca numai intamplator, nu prin justificare economica, cineva ar fi dispus sa cumpere "bunul public" -, ei sunt de fapt consumatori ai resurselor stoarse prin impozitare. Faptul ca ei depun o munca in sens fizic - fac gropi si le astupa - nu face decat sa linisteasca constiintele socialiste. Nu este atunci de mirare ca multi angajati in intreprinderi de stat sesizeaza contradictiile propriei lor munci si sunt, in consecinta, nemultumiti, in timp ce altii incearca sa evite cat mai mult sa faca efortul inutil, ineficient, pe care tot ei il numesc "munca" atunci cand isi cer "dreptul la munca" sau "drepturile salariale". 
    Este adevarat ca nu toate initiativele guvernamentale de asistenta sociala sunt motivate instrumental si sunt prezentate ca masuri de investitie. Atunci cand redistributia este recunoscuta drept masura de consum, discutia trebuie sa fie una de drept. (Este drept sa iau de la cei bogati si sa dau celor saraci?) Acum, mie mi se pare cel putin ciudat sa aplic atributul "eficient" caritatii, eficienta fiind o decizie de consum. Nu vad cum dezvoltarea afacerii unui patron ar putea fi impiedicata de propria lui decizie de a da bani saracilor (sau de a face, cu aceeasi bani, o excursie pe Luna) si nici cum contractele contrafactual-posibile ale altora cu patronul X ar fi impiedicate de decizia lui X de a-si cheltui banii cum vrea. Banuiesc ca problema eficientei caritatii a aparut in urma unei analogii cu programele asistentiale de stat, infatisate iluzoriu ca intreprinderi sau masuri de investitie. Personal cred ca ar trebui sa vorbim despre caritate intr-un sens strict moral, normativ. Trebuie sa fim caritabili - iar asta nu priveste deloc utilitatea actiunii caritabile. De asemenea, ca unii sau altii sunt mai mult sau mai putin caritabili nu poate sa ne intereseze sub aspect moral si nu trebuie sa ne intereseze sub aspect utilitatii.