MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

artisti si caritate



In legatura cu atacul intreprins de Silviu impotriva spiritului burghez... Se prea poate ca Bogdan sa fi recurs la o ontologie, o antropologie si o estetica burgheze si idealiste; probabil ca asa se intampla si cu mine uneori. Sper ca alunecarea asta sa fi fost posibila in pofida bunelor noastre intentii, astfel incat sa nu fim in mod necesar "porci burghezi".
    Personal, agreez critica lui Silviu si banuiesc ca stiu la ce se refera indirect, atunci cand sugereaza ca o estetica neescapista si o stare estetica obiectiva ar trebui sa fie posibila. Pentru ca el procedeaza numai negativ, critic, in penultimul sau mesaj, conceptul unei estetici critice - si a unei ontologii/antropologii corespunzatoare - ramane oarecum neprecizat. Sunt curios daca ceva de tipul drepturilor de proprietate este compatibil cu pozitia critica, daca instrumentalitatea ar avea vreun inteles din perspectiva critica. Pentru ca ideea unei lumi a artistilor a aparut in discutia noastra asupra eficientei caritatii, ma mai intreb cum chestiunea eficientei caritatii ("caritas" = "iubire de aproape") poate fi pusa din perspectiva critica - dirijata de o estetica neescapista.
    Incerc acum sa propun un tip de "artist impur" incompatibil cu spiritul burghez - dar asta depinde de folosirea cuvantului "burghez". Ma gandesc ca "artist impur" ar putea fi numit mestesugarul din societatile traditionale, care, producand bunuri integrabile intr-un circuit economic, nu construia in lipsa oricarui interes estetic. De altfel, as clasa patronul "artist" al unui bar aici, in masura in care acesta nu poate fi asimilat tipului "Van Gogh, facandu-si autoportretul". Tot asa si cu fermierii ecologici... Ma indoiesc ca ei ar fi dispusi sa dea faliment personal precum Van Gogh sau ca motivatiile lor profunde ar putea fi de felul celor care au pus in miscare mari artisti. Invers, fara sa spun ca viata unui Bill Gates este preferabila celei unui Van Gogh, nu vad cum motivatiile tip "Van Gogh" - trebuia sa evit "motivatii pur estetice" - ar permite o solutie a problemei nivelului de trai al maselor. In fine, am mai vorbit despre asta. Cred ca ceva asemanator vroia sa spuna si Bogdan.         
   
 
Sunt lamuritoare pentru discutia mai larga urmatoarele randuri scrise de Silviu:
 
"Nu e vorba de nici un concept, austriac sau nu de eficienta
economica (Stefan C. a scris un mail lung in care apare a nu stiu cata oara
aceeasi confuzie). Ceva e eficient, in definitia pe care o propun, daca isi
atinge scopul. Scopul comun al impozitarii (in variabtele discutate) si
caritatii este cresterea nivelului de trai real al claselor defavorizate. In
acest sens, libertarienii spun ca impozitarea e ineficienta, si anume
datorita faptului ca cresterile de salarii sau de venituri vor fi numai
nominale. Iar intrabarea e daca, conform teoriei, asa stau lucrurile si
pentru caritate."

 
Un argument libertarian nu ar trebui sa sune asa cum apare mai sus. Nu stiu la ce text libertarian se refera Silviu - hayekienii ar spune poate "ca impozitarea e ineficienta, si anume datorita faptului ca cresterile de salarii sau de venituri vor fi numai nominale". Din nou, structura unui argument libertarian - pe urmele lui Mises - ar trebui sa fie alta. In mesajul precedent am apelat la conceptul austriac de eficienta economica tocmai pentru a prezenta argumentul libertarian pe care credeam ca il ataca Silviu, el se referea insa la altceva. Oricum, ca asta este sau nu problema, argumentul libertarian redat de mine intra in conflict cu ce spune Silviu. Aplicarea atributului "eficient" impozitarii nu are sens dupa cum calculul economic in socialism este imposibil. Eficienta presupune existenta unui mijloc de comparatie a mijloacelor - intr-o economie capitalista, banii constituie un astfel de mijloc. Ocolind absurditatea conceptului de "eficienta a caritatii", cum am compara efectele caritatii (private) cu cele ale "caritatii" de stat, din moment ce impozitarea este un pas mare in afara sistemului pietei? Altfel spus, in ce sens spunem ca impozitarea este eficienta? (Desigur, impresionist, efectele caritatii pot fi comparate cu cele ale impozitarii/redistribuirii chiar de la inaltimea biroului unui functionar-artist-socialist.)