MHonArc test archive
[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
o 'lume de artisti' etc.
Salut si la multi ani!
Cred ca se poate raspunde mai radical si mai substantial la ca spunea Bogdan
productia cu motivatii artistice. Rezum ce zice el: fie producatorii au in
vedere motivatii artistice in sens strict, si atunci orice considerent de
utilitate e exclus, ramanand ca, daca totusi nivelul general de trai nu
scade dramatic, asta sa se datoreze numai unei coincidente fericite (asta,
si nu altceva, cum interpreta Stefan I., era argumentul armoniei
prestabilite); fie pruducatorii tin seama si de utilitatea obiectelor
produse, ceea ce face ca deci motivatiile lor artistice sa devina in felul
asta impure.
Teza pe care vreau sa o propun e urmatoarea: ceea ce spune Bogdan se bazeaza
pe o ontologie, pe o antropologie si pe o estetica burgheze si idealiste.
1. Ontologie. E vorba de presupozitia ca lucrurile isi pastreaza identitatea
in ciuda faptului ca sunt folosite in scopuri diferite, sunt integrate in
sisteme culturale si de valori diferite etc. Cu alte cuvinte, ca lucrurile
alcatuiesc o realitate spatio-temporala anterioara si exterioara sistemelor
noastre de referinta cu privire la ele (deci, alcatuiesc o realitate
obiectiva). Peste acest strat care formeaza substanta lucrurilor se
suprapune accidental sistemul nostru de referinte care deci nu modifica
substantial identitatea lucrurilor. Asta face posibil ca, vorba lui Stefan
I., lucrul ala ciudat format dintr-un bat si niste paie (realizat de
'artistul pur') sa fie vazut ca _acelasi lucru_ ca o matura (de aici
posibilitatea coincidentei fericite: identitatea obiectului e aceeasi, desi
subiectiv el purta incarcaturi diferite). Asta face posibil si conceptul
unui artist impur: artistul impur devine posibil gratie posibilitatii ca in
acelasi lucru din punct de vedere 'obiectiv' sa coincida, sa fie reunite
doua incarcaturi subiective diferite (cea 'artistica' si cea 'utilitara').
Bref, ceea ce e presupus ontologic aici e ca se poate vorbi de o realitate
obiectiva (les choses) peste care supervine un sistem de valori si referinte
(les mots) care nu o schimba substantial, pe scurt contrariul precis al
conceptiei lui Heidegger despre obiect ca ustensil.
2. Antropologie. Distinctia dintre idealitate si realitate, dintre obiectiv
si subiectiv, facuta dupa tipic idealist, e repetata la alt nivel in
interiorul subiectului. Si anume, prin faptul ca motivatia comoditatii, a
utilitatii, e opusa uneia a esteticitatii, ceea este o alta conditie de
posibilitate a artistului impur (sau pur). Motivatia estetica apare ca
quintesenta a interioritatii si idealitatii, ca detasata atat de lumea
realitatii obiective (lumea de afara), cat si de lumea dinauntru care
corespunde lumii de afara (lumea reprezentarilor pe care cineva le are
despre lucruri - in plan teoretic - si lumea instrumental-utilitara a
dorintelor etc. - in plan practic). Antropologic, deci, e posibila o
distinctie intre motivatii care cumva fac parte din sisteme, pentru ca cumva
raspund unor necesitati, sunt mai apropiate de lumea obiectiva (motivatii
utilitare) si motivatii care scapa sistemelor (cum sunt cele estetice), care
in sensul asta sunt libere. Alienarii la nivel ontologic intre interior si
exterior ii corespunde o alienare antropologica intre o interioritate
aservita si una libera, intre 'roluri' ale aceluiasi individ. Sfera
motivatiilor de comoditate (in sensul romanesc, dar si in sensul englezesc
al cuvantului) nu poate fi libera, dar, fiind legata de ceva recunoscut ca
obiectiv, e publica si e opusa uneia estetice care e privata, de unde
rolurile individului: la servici si acasa etc.
3. Estetica. O motivatie estetica e vazuta ca expresie 'libera' a unei
interioritati care scapa oricarei constrangeri sistematice, fie ea din
partea sistemului teoretic de reprezentari (imaginatia libera si spontana ca
opusa perceptiei afectate de stimuli exteriori), fie din partea sistemului
practic de dorinte (frumosul ca opus utilului sau necesarului). Arta e opusa
vietii, autorul e opus omului (bref tot ce il enerva pe Nietzsche), arta e
retrasa cumva din sfera vietii si e ceva eminamente privat. Arta inteleasa
in felul asta e neaparat escapista, pentru ca reprezinta o contrapondere a
unei poveri reprezentata atat de lumea exterioara ca atare, cat si de lumea
interioara aservita. Bref, arta vazuta in felul asta e cum nu se poate mai
neutralizata de orice functie care ar fi destabilizatoare in raport cu
sistemul, fiind de fapt redusa la premiul pe care il capatam in fiecare
seara dupa ce ne intoarcem de la servici si 'alungam gandurile neplacute'.
Probabil se va intelege din ce am scris si cumva ce propun in schimb, deci
nu mai insist,
Silviu
_________________________________________________________________
Discutez en ligne avec vos amis, essayez MSN Messenger :
http://messenger.msn.fr/