MHonArc test archive
[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: reformulare
Silviu >>, Stefan Cojocaru > si apoi eu:
> > (2) pur si simplu (ceea ce ne interesa e daca va exista sau nu acelasi
> > confort, daca va muri mai multa lume de foame etc.).
>
>
> As comenta asta pornind de la o intrebare: lucrezi cu un criteriu
> obiectivist al bunastarii sau cu unul subiectiv? Un criteriu obiectiv
('CO')
> ar considera niste proprietati 'intrinseci' ale produselor, unul subiectiv
> ('CS') ar privi gradul de satisfactie al indivizilor. DACA lucrezi cu CO,
se
> pot intampla urmatoarele:
> a) sa pretinzi ca economistii libertarieni sustin ca un sistem capitalist
> formal (proprietate, drepturi) aduce bunastare in sens obiectivist, lucru
> neadevarat;
cu toate astea in Mises asa se intelege, si daca nu e asa, oricum insemna ca
Silviu are dreptate ca locul comun ca capitalismul aduce bunastare e
mincinos. si stim bine ca asta e motivul pentru care capitalismul e in
general sustinut la nivelul 'maselor'. daca capitalismul ca sist de drepturi
aduce bunastare doar atata timp cat oamenii se comporta cat mai egoist (cu
exceptia femiliei unde redistributia are loc din motive traditionaliste),
atunci asta ar trebui spus foarte clar.
> b) sa echivalezi, dupa CO, o anumita bunastare in sens subiectivist cu
> ascetisuml - altfel spus, sa crezi ca daca la un moment dat dispar de pe
> piata produse cu proprietatile X,Y,Z, bunastarea a scazut;
> c) sa aderi, la urma urmelor, la o conceptie asupra saraciei corelata
logic
> notiunii burgheze de "bogatie".
> Asadar, daca ai avut ceva de felul CO in minte cand ai pomenit mai sus
> de bunastare, dat fiind (a), voi spune ca intr-un sens obiectivist
> bunastarea va scadea intr-o societate a carei economie raspunde unor nevoi
/
> preferinte fundamental diferite de cele care pun in miscare economia
> capitalista curenta - fixand, desigur, CO in caracterul nevoilor /
> preferintelor curente; ar fi imposibil sa gandim un CO modelat dupa
nevoile
> unei societati deocamdata numai imaginabile. Daca, in schimb, ai avut in
> minte CS cand ai scris ca "ceea ce ne interesa e daca va exista sau nu
> acelasi confort, daca va muri mai multa lume de foame etc.", atunci apar
> alte probleme, usor de sesizat.
cred ca CS e criteriul potrivit, dar criteriul asta nu e atat de subiectiv
cat sa nu permita discutia noastra. intr-o teocratie preotul-rege ar putea
spune ca societatea lui in care mor 3/4 de foame si e saracie lucie si
pacatosii sunt arsi pe rug e o societate cu bunastare maxima, pentru ca
bunastarea e inteleasa transcendent ca salvare a sufletului, deci toata
lumea acolo scoata maximum de la viata. Cu toate astea, criteriul nostru
subiectiv de bunastare se bucura de suficient acord cat sa-l tratam partial
ca pe unul obiectiv. intr-adevar o societate in care oamenii merg in papuci
de rachita, stau in colibe si iarna dorm la gramada ca sa se incalzeasca
poate fi privita ca o societate a bunastarii daca oamenii aia prefera sa
faca asta si sa isi foloseasca tot restul timpului pentru discutii socratice
decat sa inventeze produse. numai ca de fapt noi (noi, astia care discutam,
stanga si dreapta la un loc) stim ce vrem: vrem sa nu murim de foame, sa
avem calculatore din ce in ce mai performante ca sa putem sa facem liste de
discutii, sa avem edituri care sa scoata carti, supermarketuri care sa vanda
produse ssemipreparate si sa nu mai pierdem timpul sa gatim, masini de
spalat, cinematografe, etc, etc, etc si in aclesi timp vrem sa avem timp sa
citim, sa stam cu prietenii. si vrem o cultura mai putin prosteasca, vrem ca
multi mai multi oameni sa fie inteligenti si cultivati si tv-ul sa devina un
loc unde realmente sa ai ce sa vezi.
> Acum, cata vreme oricum nu cred in fezabilitatea nici unui proiect
> politic orientat catre constructia unei lumi mai bune (moral, dar fie si
> numai juridic),
nu crezi deloc, deloc? totusi oamenii contesta legi, prejudecati, etc, macar
la nivelul asta trebuie sa fii de acord.
nu sunt interesat in discutia de fata de respectarea unor
> cerinte practice, intr-un anumit sens al termenului 'practic'. Pot accepta
> ideea unei productii economico-artistice pentru a-i verifica consistenta
cu
> alte propozitii apartinand aceluiasi proiect ale unei lumi (mai) bune.
Cred
> insa ca exista o tensiune - de natura 'practica', in alt sens - intre
> scopurile carora vrei sa le subsumi produsul. Stiu ca nu propui ca oamenii
> sa inceapa sa creasca oi in ferme ecologice tot asa cum Michelangelo a
> pictat Capela Sixtina, dar chiar si asa nu cred ca productia
> economico-artistica ar putea merge prea departe - mai ales cantitativ.
> Oamenii ar trebui sa isi vada simultan produsul ca destinat consumului si
> sub raportul finalitatii estetice. Cu bunurile de consum, treaca-mearga -
la
> urma urmelor, exista deja producatori nonconformisti de haine, ciocolata,
> tutun, lapte, chiar automobile etc. - dar cum ar putea ei proceda cu...
> tehnologia, cu 'mijloacele de productie' (mai bine zis, cu mijloacele de
> ordin secundar)? Nu vad cum s-ar putea mentine fara ele standardul
economic
> (obiectivist) actual, nici cum cineva ar produce 'artistic' bunuri
destinate
> prin excelenta consumului instrumental.
asta a fost mentionat deja de cateva ori in discutie si e intr-adevar o
problema. cu totate astea nu m-as impiedica in clipa asta de ea: inainte sa
inceapa sa picteze artistul isi trateaza hartia cu nu stiu ce substanta,
face o suma de gesturi instrumentale care nu-l deranjaza pentru ca fac parte
din productie ritualica a operei de arta. in plus operatiunea dezgustatoare
de a curata cartofi inainte de a-i praji e acum facuta de un mic aparat in
care doar pui cartoful si iese curatat :-))). dar poate daca cineva e foarte
misto, nici nu e nevoie ca chiar toate o[peratiunile instrumentale sa fie
eliminate, poate daca sunt suficient de meserias pot sa ma duc cu placere
cateva ore pe saptamana la fabrica si sa torn ciment cu baietii (care baieti
oricum au o discutie despre gadamer).
>
>
>
> > As fi incantat de un raspuns la intrebarea (2) reformulata in ipoteza
mea,
> > Silviu
>
> Bien a vous,
>
> Stefan C
>
> > _________________________________________________________________
> > Téléchargez MSN Explorer gratuitement à l'adresse
> > http://explorer.msn.fr/intl.asp
>
>
>