(lali) nu pot sa dispretuiesc alegerile cocalarului si ale
burghezului fara sa dispretuiesc propria mea alegere, daca ma respect pe
mine ca fiinta umana pentru ca am libertatea de a alege si in consecinta si
de a gresi ii respect si pe ei ca au ales fie si gresit din punctul meu de
vedere. ceea ce ma deosebeste pe mine de tine este ca atat timp cat pot
suprevietui cu valorile mele nu am de gand sa schimb nimic, si acum in
capitalismul penibil romanaesc gasesc ca pot sa am o existenta ok moral
vorbind si sa pot duce planurile mele la indeplinire fie si votand cu
picioarele. daca sa zicem ca eu nu mi-as putea urmari scopurile personale
din ratiuni care imi restrang arbitrar libertatea as lupta impotriva celor
care mi-ar limita libertatea.
relativitatea valorilor este insa o
alta problema, eu nu as merge cu ea foarte departe dar nici nu as face
abstractie de ea. kantian vorbind limita in care putem vorbi de universal
este libertarea de a actiona fara a limita libertatea de a actiona a
celorlalti. daca eu incerc sa universalizez valorile mele, nascute intr-un
anumit mediu si in anumite circumstante, unele chiar biologice, ar insemna
ca fortez asupra cocalarului aprozaristului si bancherului ceva complet
strain si poate complet daunator pana chiar a le fi fatal. omul
misto de care vorbesti tu mi se pare omul care "live and let live" mafiotul
care nu se amesteca in treburile altora, bancherul care isi vede de credite
si debite, doctorul care isi primeste pacientii,cocalarul care isi trage
aurolacul pe nas, intelepciunea nu inseamna a stii foarte multe, ci a sti
de ce si mai ales cum merg anumite lucruri, a intelege in sensul lui
Dilthey;
inteelg ca mailul tau e scris la
viteza ca toate celelalte, dar desi asta ar scuza "mafiotul care nu se
amesteca in treburile altora", nu vad cum ar fi putut fi o scapare "valori
biologice".
in orice caz pare destul de clar ca diferenta
dintre noi e prea mare, prea putine lucruri in comun, ca sa putea sa discutam
direct problema mea initiala. tu ai ridicat o problema anterioara, te
deranjaza niste asumptii anterioare cu privire la caracterul valorilor,
etc.
nu as vrea sa continui discutia asta, nu numai
pentru ca e deosebit de complicata, dar mai mult pentru ca in clipa asta nu ma
intereseaza foarte tare. ce as vrea sa stiu acuma e cum functioneaza o
societate in care toti oamenii au motivatii misto, sau daca vrei aici o
declaratie de subiectivitate, poftim, o societate in care toti oamenii sunt ca
noi si nu ca functionarul de la ghiseu.
Stefan
|