MHonArc test archive
[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Re: despre relativism moral - now we get to the point
reformulez ce ziceam in ultimul e-mail, tinand cont de ce zice gigi:
in cazuri controversate (da, nu cred ca exista cuvantul "controversial" :)),
gen avort sau eutanasie, teoria pe care o propune gigi pare sa spuna ca nu
exista o solutie: din moment ce doi indivizi care se cearta pe avort
interpreteaza diferit faptele, ei vor avea opinii diferite cu privire la
permisibilitatea avortului, desi amandoi au aceleasi principii morale
("crima e un lucru rau" probabil ca e principiul relevant in cazul asta).
desigur, problema ar putea fi rezolvata daca am criterii (non-morale) de
interpretare a faptelor: in cazul asta, am putea demonstra ca una dintre
parti pur si simplu identifica incorect o anume fapta. dar nu cred ca asta e
valabil in fiecare caz, dupa cum admite si gigi cand zice ca uneori nu se
impune nici o interpretare. in cazurile astea nu avem pur si simplu o metoda
de a rezolva respectiva disputa morala.
acum revin la comparatia relativism / solutia propusa de gigi. dupa ce
argumenteaza ca nu exista de fapt nici un mod de a rezolva dispute morale,
relativistul poate sa accepte si el ca in anume cazuri de fapt nici nu avem
conflicte intre diversi indivizi (societati). in aceste cazuri va spune ca
avem de-a face cu legi morale "universale" in sensul ca toata lumea e de
acord, de fapt, cu ele. in cazurile in care exista conflicte insa, nu exista
legi morale "universale", si nici vreun criteriu pe care sa il aplicam pt a
spune ca o lege este de fapt mai buna decat alta.
solutia propusa de gigi pare sa ne duca la fel de departe in ce priveste
disputele morale: toti avem aceleasi legi morale, dar interpretam faptele
diferit. cand se intampla ca interpretam faptele diferit, putem explica
(apeland la stiinte umane) de ce se intampla asta. dar nu e clar ca putem
face ceva mai mult de atat.
propunerea asta rezolva problema pusa de relativism doar daca ceea ce ne
deranjeaza la relativism e pur si simplu ca nu avem legi morale universale.
dar nu explica alte chestii care mie mi se par esentiale in respingerea
relativismului, cum ar fi ideea ca exista posibilitatea unui progres moral,
ca are sens sa avem dispute morale, sau ca holocaustul e rau (si nu rau pt
cine are aceeasi interpretare a faptelor ca a noastra).
bogdan.