MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: Re: Re: despre relativism moral etc.



[iar am scris un raspuns care s-a pierdut :( ]

> desigur, problema ar putea fi rezolvata daca am criterii (non-morale)
> de interpretare a faptelor: in cazul asta, am putea demonstra ca una
> dintre parti pur si simplu identifica incorect o anume fapta. dar nu
nu cred ca a interpreta faptele consta in a le identifica; 
in plus, cred ca nu are sens sa vorbim despre criterii morale
(si nici non-morale) in functie de care sunt interpretate faptele; 
mi se pare ca am oferit si un sprijin pentru afirmatia asta;

> cred ca asta e valabil in fiecare caz, dupa cum admite si gigi cand
> zice ca uneori nu se impune nici o interpretare. in cazurile astea nu
> avem pur si simplu o metoda de a rezolva respectiva disputa morala.
again, nu cred ca e vorba de dispute morale in astfel de cazuri; 
pur si simplu, fiecare incearca sa impuna o anumita 
interpretare, prin diferite metode;

>solutia propusa de gigi pare sa ne duca la fel de departe in ce priveste
>disputele morale: toti avem aceleasi legi morale, dar interpretam
>faptele diferit. cand se intampla ca interpretam faptele diferit, putem
>explica (apeland la stiinte umane) de ce se intampla asta. dar nu e clar
>ca putem face ceva mai mult de atat.
putem, desigur, sa optam pentru o interpretare predominanta
sau pentru alta, sa incercam sa fim consecventi cu optiunile
pe care le-am facut etc. 

> universale. dar nu explica alte chestii care mie mi se par esentiale in
> respingerea relativismului, cum ar fi ideea ca exista posibilitatea
> unui progres moral, ca are sens sa avem dispute morale, sau ca
cred ca daca reusesti sa fii tot mai consecvent cu optiunile pe 
care le faci progresezi, dar aici nu e vb. de un "progres moral"

> holocaustul e rau (si nu rau pt cine are aceeasi interpretare a
> faptelor ca a noastra).
e aceeasi situatie ca si cea in care vorbeam de crima; 
sigur ca holocaustul e rau, doar ca exista istorici revizionisti
care redescriu faptele astfel incat sa poata sustine ca nu 
a existat nici un holocaust;


(observatie colaterala: ceea ce incerc sa sustin pare sa fi 
fost inteles gresit)

g.s.