MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

rerere



Stefan I,
 
 
Cred ca ai pus mai multe puncte pe "i". Ultimul tau paragraf contine (sub randurile mele), cred, o observatie foarte clara. Selectez in continuare alte pasaje, spre discutie:
 
1) Scrii: "Un lucru care mi-a devenit clar, si pe care tu l-ai mai spus la inceput, e ca nu se poate vorbi de nici un fel de efecte de sistem ale caritatii in cazul in care donatorii isi modifica consumul simultan cu actul de caritate. Adica, daca un patron salveaza acum 100 de copii de la foame si apoi din cauza cheltuielilor astora nu mai investeste decat jumatate din suma pe care ar fi investit-o altfel in extinderea afacerii, pare clar ca saracia se muta intr-un fel dintr-un loc in altul. In schimb, daca patronul investeste tot atat dar isi modifica consumul nu se intampla nimic, saracii sunt ajutati in mod autentic, iar patronul va trai un pic mai modest (cosmeticele si painea din exemplul tau). "
 
Aici se vede foarte bine ca exista o diferenta intre caritatea din fondurile destinate consumului propriu ("CC") si caritatea din fondurile destinate investitiilor ("CI"). In economia capitalista, evident, cand un patron actioneaza caritabil, el consuma niste resurse, ele nu pot trece deci ca fonduri de investitii. Altfel spus, impotriva a ceea ce sugerezi tu, desi cu ce scrii trasezi o distinctie importanta si imi creezi un foarte bun prilej de explicatie, cand un intreprinzator decide sa dea bani saracilor, el nu va putea da bani din fondul de investitii, pentru ca, analitic, se spune ca ceva apartine fondului de investitii daca este destinat investitiilor. Trebuie notate urmatoarele: 1) un patron are obligatii contractuale cu privire la investitii - el este responsabil de constituirea unui fond pentru salarii, mentinerea unui grad minim al productiei (fara dezvoltare), intretinerea aparatelor etc ("CIO"); 2) profitul, adica ceea ce ramane dupa respectarea angajamentelor de tipul celor de la (1), poate fi in mare masura reinvestit (pentru dezvoltare ("CID")) sau rezervat consumului ("CC"). O dezvoltare prin transferarea unei cat mai mari parti din profit in CID va modifica si structura obligatiilor, desi si marimea CIO.
    In ce sens caritatea prin impozitare este irationala? Ea nu tine cont de obligatiile contractuale sau de presiunile exercitate de competitie - profitul patronului este taken for granted (exploatare, punct). In economia capitalista sunt posibile asa-zisele intreprinderi non-profit, in care de ceea ce este rezervat consumului din profit beneficiaza nu intreprinzatorul (caritabil), ci altii. Impozitarea va dirija, in astfel de cazuri, fondul de consum caritabil prin circuite redistributive indirecte si, fireste, dubioase. In unele situatii, precum in economiile tarilor fost comuniste sau la inceputul oricarei afaceri, castigul global al afacerii este atat de mic, incat el abia asigura CIO. (De-aia in special "micii intreprinzatori" se plang de impozite.) Impozitarea, indiferent de cum si-ar cheltui altfel patronul profitul, ar duce la ruina afacerii. Un patron ar putea fi caritabil sau nu, cheltuindu-si profitul in diverse feluri sau reinvestindu-l. In sistemul libertatii - capitalism formal - patronul este astfel constrans, in cazul ca decide sa consume caritabil, sa "dea de la el". Masurile etatiste, nefiind astfel limitate - se "da de la altii"-, fac tabula rasa distinctia investitie/consum si, corespunzator, fac imposibila productia. Banii impozitati mai pot avea o vreme valoarea care reflecta raportul structurii productive de dinaintea impozitarii, dar asta numai in masura in care oamenii inca mai evalueaza bunurile pe baza acelei structuri - care corespunde unei stari (anterioare impozitarii) cerere/oferta. In sensul asta ar trebui sa spuna Mises ca "non-ajutorarea saracilor e o investitie pe termen lung din care va profita toata lumea" - desi, asa cum ai scris tu, suna altfel. Mises se refera, sunt convins, numai la non-ajutorarea de stat, aia care incurca lucrurile si distruge (as zice, aneantizeaza) mijloacele productive. El nu ataca libertatea intreprinzatorului de a-si folosi profitul caritabil, in loc de a-l reinvesti pentru dezvoltare. Ar face asa ceva, intrand in contradictie cu sine, cand ar spune, pur si simplu: "consumul bunurilor 'de lux' e avantajos pt toata lumea in masura in care face posibil ca pe viitor bunurile respective sa fie accesibile 'tuturor'". Dar daca el, printr-un astfel de argument, nu ar viza pur si simplu dezvoltarea economica viitoare, ci ar ataca pretentia etatistilor moralisti, care sustin ca este ok impozitarea celor care produc bunuri "de lux", atunci el ar fi inca in regula, fiindca, evident, el nu ar ataca in felul asta libertatea intreprinzatorului de a-si folosi profitul caritabil, in loc de a-l reinvesti pentru dezvoltare. Sunt sigur ca, daca o consideram in context, fraza "consumul bunurilor 'de lux' e avantajos pt toata lumea in masura in care face posibil ca pe viitor bunurile respective sa fie accesibile 'tuturor'" NU prevede nici o consecinta negativa a caritatii (private). (Modul in care citesti fraza citata depinde de modul in care citesti "de lux".)    
 
Stefan C

Salut,
 
Am descoperit si eu in mailurile mele o groaza de prostii (de ex 'aceeasi muncitori' :-)), dar imi imaginez ca stie toata lumea ca mailurile sunt scrise in viteza si ca n-are nimeni timp sa le purice de exprimari aiurea si greseli. Cu ironia.. stai linistit no offence taken.
 
In locul in care a ajuns discutia despre caritate argumentele de ambele parti mi se par aluncecoase.... Sa luam de exemplu argumentul lui Bogdan dupa care caritatea si impozitarea ar presupune decizii intre a ajuta acum putin si a ajuta mai tarziu mai mult. Bogdan spune ca asta e o decizie 'morala', dar Mises lasa sa se inteleaga tocmai ca neinterventia statului in piata reprezinta 'a ajuta substantial mai tarziu'. Cu alte cuvinte, nu pare sa fie vorba de o decizie intre a salva de la malnutritie 10 copii acum sau 20 maine, ci din Mises se intelege ca daca nu salvam acum cei 10 copii prin interventia statului, atunci in viitor nu o sa mai fie copii in situatia asta (si se presupune ca Mises ar fi spus ca asta se intampla si daca salvam cei 10 copii prin caritate). Deci dupa Mises nu e vorba de nici o decizie morala subiectiva, ci de acele efecte de sistem.
Argumentul cu planificarea imi scapa in continuare.
Un lucru care mi-a devenit clar, si pe care tu l-ai mai spus la inceput, e ca nu se poate vorbi de nici un fel de efecte de sistem ale caritatii in cazul in care donatorii isi modifica consumul simultan cu actul de caritate. Adica, daca un patron salveaza acum 100 de copii de la foame si apoi din cauza cheltuielilor astora nu mai investeste decat jumatate din suma pe care ar fi investit-o altfel in extinderea afacerii, pare clar ca saracia se muta intr-un fel dintr-un loc in altul. In schimb, daca patronul investeste tot atat dar isi modifica consumul nu se intampla nimic, saracii sunt ajutati in mod autentic, iar patronul va trai un pic mai modest (cosmeticele si painea din exemplul tau). La asta nu se mai aplica argumentul dupa care dupa care non-ajutorarea saracilor e o investitie pe termen lung din care va profita toata lumea, dar inca se aplica argumentul lui Silviu dupa care banii dati saracilor vor fi incasati de alti patroni. (acum ma mai gandesc ca mai e posibil un argument, cel al lui Mises dupa care consumul bunurilor 'de lux' e avantajos pt toata lumea in masura in care face posibil ca pe viitor bunurile respective sa fie accesibile 'tuturor'). Intr-un mail trecut iti raspundeam la aceeasi idee in felul urmator:
 
Stefan C. pare sa reduca nedumerirea mea initiala la truismul dupa care daca am o paine si dau jumatate cuiva, am mai putina paine ca la inceput. cel putin asta imi sugereaza mie exemplul cu painea si cosmeticalele (numai renuntand la anumite bunuri ii ajutam pe ceilalti) ca si zicala cu prajitura pe care as vrea sa o si mananc si sa o si pastrez. ceva similar sugera si lali.
 
Dar acum nu mai inteleg nimic din economia liberala. Cred ca e destul de exact ca economistii sustin ca redistributia prin interventia statului e ineficienta (nu numai nedreapta): practica impozitarii (pt ajutor de somaj, educatie gratuita, asistenta medicala gratuita, institute de cercetare de stat, etc, totul mai putin cerintele administrative ale statului minimal si nici asta in anumite variante de libertarianism), subventionarea preturilor si probabil orice alta interventie a statului in piata. Dar daca felurile astea de a-i ajuta pe altii sunt ineficiente, atunci redistributia si consecintele ei sunt mai complexe decat lasa sa se intelega exemplul cu painea.
 
Deci refuzam sa accept ca daca patronul renunta la cosmetice si da paine saracilor caritatea isi atinge scopul pentru ca nu vedeam de ce asta nu s-ar aplica si in cazul impozitarii, adica de ce nu ar interveni acele efecte de sistem. Exact la discutia asta ajunge si discutia pe marginea argumentului lui Silviu:
 
Argumentul lui Silviu suna dubios... in primul rand dupa ultimul schimb de replici e clar ca Silviu are premisa ca patronii care vand produsele cumparate de saraci vor afla dinainte de donatie ca saracii vor avea bani, vor anticipa cresterea cererii si vor scumpi preturile. In primul rand, premisa dupa care patronii schimba preturile pentru ca 'afla' de donatie si nu pentru ca constata o creste a cererii e dubioasa; apoi, eu vorbeam despre o practica generalizata a caritatii, deci banii aceia vin in fiecar luna, si chiar daca niste patroni i-ar incasa in prima luna, afacerea fiind profitabila vor fi atrasi alti investitori lunile viitoare. Apoi, e dubios sa spui ca patronii vor incasa toti sau mare parte din banii donati: daca unii saraci au de doua ori mai multi bani, pretul la paine nu poate creste de doua ori pentru ca exista si alti cumparatori de paine, deci cererea nus e modifica esential iar o scumpire prea mare ar fi nerentabila. Deci chiar daca niste bani ar fi incasati de alti patroni, doar un procent bun din ei ar ramane ca bani reali. Silviu spune ca nu numai preturile la paine, de exemplu, vor creste, dar si preturile industriilor legate de ea, deci exista un efect de lant, dar nu este acelasi cu cel din cauza impozitarii. Impozitarea produce scumpiri la absolut orice produs.
 
Acum ma gandesc ca mai de mult puteam sa ma prind de ceva ciudat in felul in care am formulat initial problema; anume, cand am presupus ca caritatea e generalizata, eu ma gandeam ca mai toti patronii cedeaza o buna parte din venituri si in mod repetat. Apoi in cursul discutiei a iesit la iveala ca pentru ca impozitarea sa duca la inflatie e nevoie ca patronii sa se poarte conform acelei 'rationalitati individuale', deci sa scumpeasca preturile in asa fel incat sa recupereze suma pierduta prin impozite. Desi asta nu se aplica direct la caritate pentru ca patronii caritabili nu actioneaza egoist, adica nu incearca neaparat sa recupereze suma data saracilor scumpind preturile, Silviu spune ca alti patroni vor ridica preturile. Dar daca prin ipoteza patronii caritabili sunt foarte multi, pare ciudat ca cei care raman patroni egoisti vor reusi sa neutralizeze sensul caritatii.
 
Stefan I.
(am sa scriu un mail separat pt problema 'estetica')