MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: despre relativism




stefanov@fil.unibuc.ro said:

> vorbeam despre relativism moral, ca pozitie filosofica; 

si eu la fel. 

> observatia ca unii oameni sunt inclinati sa interpreteze 
> faptele intr-un fel, iar altii sunt inclinati sa le interpreteze
> in alt fel e relativista in acelasi fel in care poate exista
> 'relativism dentar';

nu cred ca 'relativismul dentar' are acelasi statut cu relativismul despre 
interpretarea faptelor, in legatura cu etica cel putin. in primul rand, am 
incercat sa arat ca relativismul despre interpretarea faptelor are aceleasi 
consecinte indezirabile pt care vrem sa respingem si relativismul moral. cu 
alte cuvinte, am incercat sa arat ca teoria "intepretarile faptelor sunt 
relative, legile morale nu" are niste probleme comune cu cele ale 
relativistului moral. daca problemele astea sunt ceea ce ne deranjeaza la 
relativism in the first place (ceea ce e cazul meu), asta e un motiv destul 
de bun ca sa fim suspiciosi fata de teoria pe care o propui. bineinteles, 
asta nu merge daca nu avem problemele respective cu relativismul.

> observatia ca putem interpreta faptele in orice fel si ca
> doar faptele interpretate sunt bune sau rele e o 'observatie
> gramaticala' si nu are nimic de a face cu nici un fel de
> relativism;

ceea ce sustin nu este ca teoria propusa este acelasi lucru cu relativismul, 
desigur asta nu e adevarat. ne putem imagina un relativist care 
spune: "orice fapt admite o singura interpretare, dar ceea ce variaza de la 
cultura la cultura (sau de la individ la individ) sunt legile morale". 
evident, nu sustin ca forma asta de relativism este identica cu teoria ta. 
ce sustin eu (iar asta arata ca relativismul cu privire la interpretarea 
faptelor are legatura cu relativismul moral) este ca ambele au aceleasi 
consecinte (greu de acceptat pt unii). deci nu vad de ce aia care resping 
relativismul din cauza consecintelor alora ar fi mai multumiti de teoria ta. 

dar sunt de acord ca daca teoria ta nu isi propunea sa rezolve problemele 
alea, atunci ce am zis eu in ultimele mailuri nu poate sa fie considerat un 
argument impotriva ei. 

bogdan.