MHonArc test archive
[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Bogdan Rabanca>Re: crima si interpretare
--- Bogdan Rabanca <brrabanc@ucalgary.ca> wrote:
>
> cred ca e important sa stabilim exact ce relevanta,
> pt relativism, are
> argumentul despre care vorbeste gigi. mie mi se pare
> ca argumentul initial
> pro relativism e pe scurt asa: diverse comunitati
> considera diverse actiuni
> ca fiind bune sau rele. o aceeasi actiune e buna
> aici dar e considerata ca
> imorala in alta parte. cum putem sa explicam asta? e
> clar ca cea mai buna
> explicatie e ca nu exista valori morale absolute.
> tot ce exista sunt valori
> ale unei comunitati sau alta. si nu exista nici un
> mod de a le compara intre
> ele.
>
> deci argumentul functioneaza in felul urmator: avem
> un set de fapte.
> relativismul e cea mai buna explicatie pt
> respectivul set de fapte. prin
> urmare relativismul e corect.
>
> argumentul impotriva relativismului cu care porneste
> gigi urmareste sa nege
> ca respectivul set de fapte, de la care pleaca
> relativistul, exista cu
> adevarat. deci, cum relativistul incerca sa arate ca
> exista conflict de
> opinii cu privire la etica, noi incercam sa aratam
> ca de fapt conflictul e
> imaginar. mai exact, ca e doar la suprafata, in
> felul in care interpretam
> faptele, si nu in legile morale pe care le acceptam.
>
> acum o sa fac doua observatii in legatura cu
> argumentul lui mircea:
>
> 1). mircea zice ca "relativismul nu este (inca)
> absurd". daca ce am zis mai
> inainte e corect, argumentul lui gigi nu isi propune
> sa demonstreze ca
> relativismul e absurd. nici macar ca este fals. ci
> doar ca setul de fapte pe
> care relativismul se presupune ca le explica nu
> exista de fapt (faptele
> respective, inca o data, sunt diferentele intre
> diversele opinii morale).
>
> 2). mai inainte, mircea zice ca:
> "se poate ca un canibal sa cada de acord ca crima
> este un lucru rau. se
> poate deci ca principiile sale sa nu fie diferite de
> cele ale lui gigi. dar
> nu s-ar puea sa fie DIFERITE?"
> si mai incolo:
> "Relativistul (meu) cere insa sa i se arate ca nu se
> poate ca Vineri sa
> considere ca crima e ceva bun"
>
> tot din ce am zis la inceput urmeaza ca relativistul
> nu poate sa ceara doar
> atata. pt el, faptul ca conflictul intre diverse
> opinii morale exista e
> esential, fiindca din cauza asta avem nevoie de o
> explicatie a conflictului.
> daca nu am avea nici un conflict de opinii nu am
> avea nevoie de o teorie
> care sa il explice. deci de ce am accepta
> relativismul?
>
> in fine, acum ca am scris chestia asta, nu mi se mai
> pare asa de evidenta:).
>
> oricum, mi se pare ca argumentul asta (cel oferit de
> relativist la inceput)
> nu e esential pt relativism, in sensul ca daca il
> acceptam nu trebuie sa
> acceptam neaparat relativismul iar daca il respingem
> nu inseamna ca am
> respins total relativismul. zic asta fiindca mi s-a
> parut din e-mailurile
> trecute ca asa e tratat de fapt.
>
> n-am zis nimic despre argumentul propriu-zis (al lui
> gigi) - poate mai
> incolo.
>
> bogdan.
>
>
> mircea tobosaru <mircea_tobosaru@yahoo.com> said:
>
> >
> > CRIMA SI INTERPRETARE
> >
> > cap.1, in care gigi si Vineri cad de acord ca
> crima e un lucru rau...
> >
> > gigi a scris:
> >
> > "diferentele dintre membrii unor comunitati
> diferite,
> > prin urmare, nu sunt diferente de principii
> morale, ci
> > de interpretari pe care le dam faptelor; daca si
> eu
> > si canibalul am interpreta ceea ce s-a intamplat
> drept
> > o crima, am cadea de acord ca s-a intamplat ceva
> rau;
> > noi acceptam amandoi ca crima e ceva rau; doar ca
> interpretarile
> > pe care suntem mai degraba inclinati sa le facem
> difera
> > (desi am putea interpreta si altfel - eu ca el si
> el
> > ca mine); asa ca e absurd sa se vorbeasca despre
> relativism
> > moral; "
> >
> > cap.2, in care e vorba despre the good, the bad
> and the relative
> >
> > mda, se poate ca un canibal sa cada de acord ca
> crima este un lucru rau.
> se poate deci ca principiile sale sa nu fie diferite
> de cele ale lui gigi.
> dar nu s-ar puea sa fie DIFERITE ?
> >
> > gigi spune numai ca este posibil ca sa avem
> aceleasi principii si nu putem
> sa fim decat de acord. Relativistul insa nu neaga
> asa ceva (cel putin asa
> cred eu). Desigur ca aeasta posibilitate este
> inteligibila. Relativistul
> (meu) cere insa sa i se arate ca nu se poate ca
> Vineri sa considere ca crima
> e ceva bun. asa ceva nu s-a aratat in cap 1...
> >
> > deci relativismul nu este (inca) absurd.
> >
> > treaba cu interpretarea faptelor pare ca
> functioneaza bine pe cazul
> eutanasiei. doi oameni care privesc cum aparatele
> care il tin in viata pe un
> pacient sunt oprite ar putea spune, unul ca
> cineva a fost ucis, altul ca
> cineva a fost eutanasiat. amandoi cred ca crima
> este un lucru rau, dar
> nu cad de acord in ceea ce priveste interpretare
> faptelor de mai sus: crima
> sau eutanasie? a fost ucisa o persoana sau a fost
> numai oprita functionarea
> unui corp?
> >
> > inclin sa cred ca Vineri ar putea avea un set
> coerent si inteligibil de
> principii morale in care crima sa fie un lucru
> acceptat ca bun.
> >
> > in ceea ce priveste cazul eutanasiei, el poate fi
> facut mai interesant
> daca ne imaginam ca pacientul este constient dar
> are dureri foarte mari.
> Cineva ar putea crede ca suferinta trebuie
> evitata cu orice pret si ca se
> poate incalca dreptul unei pesoane la viata- cu
> acordul sau, desigur- pentru
> a-l scapa de chinuri.Altcineva ar putea crede ca
> cineva ar trebui mai
> degraba sa indure suferinta decat sa fie/se lase
> omorat sau sa se omoare.
> >
> > Aici doua valori intra in conflict: dreptul la
> viata si evitare
> suferintei.
> >
> > se poate spune ca nici in acest caz nu este vorba
> despre relativism, caci
> amandoi cred ca crima este totusi un lucru rau in
> cele din urma... Miroase
> insa a sofism. E clar ca unul pretuieste mai mult
> evitarea suferintei altul
> dreptul la viata. Vor exista deci situatii in care
> vor actiona diferit.
> Faptele unuia vor fi corecte dintr-un punct de
> vedere, ale celuilalt nu.Mai
> e loc de interpretare?
> >
> > cap. 3, in care interpretarea unelteste in
> umbra...
> >
> > VA URMA
> >
> >
> >
> > ---------------------------------
> > Do you Yahoo!?
> > Yahoo! Platinum - Watch CBS' NCAA March Madness,
> live on your desktop!
>
=== message truncated ===
__________________________________________________
Do you Yahoo!?
Yahoo! Platinum - Watch CBS' NCAA March Madness, live on your desktop!
http://platinum.yahoo.com