MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: atitudini



Stefan,
 
 
Nu mai inteleg nimic. Teodor spusese ca este relevant pentru problema lui "ca cineva  poate spune ca de fapt aceste enunturi nu vorbesc despre ce crede S ci pur si simplu despre relatile lui S cu alte obiecte, indiferent de numele sub care le consideram
pe acestea" [notez cu "R" afirmatia "aceste enunturi nu vorbesc despre ce crede S ci pur si simplu despre relatile lui S cu alte obiecte"]. Mai departe, el dadea un exemplu de interpretare relationala a enunturilor de tipul "S crede ca...", vezi (a) de mai jos:
 
Astfel, un enunt de
> tipul "Lois crede  ca  Superman  poate  sa  zboare" poate fi inteles ca
> spunand doua lucruri diferite:
> a) individul desemnat de "Superman" este  considerat de catre Lois ca
> zburator (aici avem  o ascriptie de re, adica Lois crede despre acel
> individ, indiferent cum s-ar numi el, asta  si in acest context "Superman"
> este substituibil cu "Clark Kent");
> b) Lois  crede  ca  este  adevarata  propozitia  "Superman  poate sa
> zboare" (asta e o ascriptie de dicto. In cazul asta Lois poate sa
considere
>  falsa  propozitia "Clark Kent poate sa  zboare" si, deci, numele nu sunt
> substituibile salva veritate.

 
Eu v-am scris doua lucruri, nu unul:
1) daca prin "relatie intre obiecte" ne referim indirect la proprietatile obiectelor, ipoteza R dupa care enunturile respective vorbesc despre relatii dintre S si alte obiecte, considerata de Teodor independent de absurditatea ei, relevanta pentru problema lui, poate fi tradusa ca teza fizicalista;
2) intrucat in (a) apare verbul "a considera", o reluare in alta forma a lui "a crede", nu vad cum pot avea acolo o relatie intre individul (obiectul) desemnat de "Superman" si Lois (obiect) - sunt, deci, de acord cu tine ca ipoteza este aberanta.
    In rest, nu am inteles prea bine cum stai. Sa presupun ca nu esti de acord cu (1)? Nestiind exact cu ce nu esti de acord, nu pot decat sa-ti atrag atentia asupra faptului ca (1), in formularea initiala, ca si in cea de mai sus, este un conditional. Nu vad, deci, de ce as fi obligat sa spun ce inseamna "relatii intre obiecte". In al doilea rand, nu sustin ca cine adera la R de mai sus are (constient) o pozitie fizicalista in filosofia mintii, ci ca exista o legatura intre R si fizicalism daca prin "relatie"... 
 
Stefan Cojocaru
Salut, vezi mai jos

Spui despre ce scrisese Stefan Iancu doua lucruri: 1) "Este de asemenea
irelvant daca  adoptam o pozitie fizicalista sau  nu pentru problema asta.
Este o problema de logica, mai precis de analiza logica a limbajului
natural.", 2) "rationamentul poate sa nu fie dependent de anumite
presupozitii cu privire la ce este in genere  o opinie, indeosebi de  ce
fel de conditii de adevar  trebuie sa  asociem  enunturilor  de opinie. Si
asta mi se pare intr-adevar o problema.  Pentru ca cineva  poate spune ca
de fapt aceste enunturi nu vorbesc despre ce crede S ci pur si simplu despre
relatile lui S cu alte obiecte, indiferent de numele sub care le consideram
pe acestea."
    Daca prin "relatie" intelegi ceva legat de proprietatile obiectelor,
atunci ipoteza dupa care enunturile in chestiune "nu vorbesc despre ce crede
S ci pur si simplu despre relatile lui S cu alte obiecte" ar putea fi
exprimata astfel: (a) Enunturile nu vorbesc despre ce crede S, ci despre
proprietatile lui S relativ la proprietatile altor obiecte. Tot in (2), S
apare ca obiect intre altele; presupunand ca nu te referi la entitati
non-fizice, (a) ar putea fi scrisa si: (b) Enunturile nu vorbesc despre ce
crede S, ci despre proprietatile lui fizice relativ la proprietatile altor
obiecte. (b) este chiar ipoteza fizicalista care apare in reformularea
argumentului lui Stefan: "enunturile care atribuie atitudini propozitionale
vorbesc despre caracteristici fizice ale subiectilor". Conform (1) - sus -,
ea nu este relevanta pentru problema ridicata de tine; conform (2), este
relevanta.
nu mi-am dat nici eu seama ca conform 2 conteaza daca esti fizicalist sau nu, pentru ca nu inteleg cum "cineva  poate spune ca de fapt aceste enunturi nu vorbesc despre ce crede S ci pur si simplu despre relatile lui S cu alte obiecte". Nu inteleg deloc cum propozitia 'Lois crede ca Supermen zboara' poate sa fie 'despre relatiile' dintre lois si superman :-). Uita-te la propozitia asta:
 
(P) Stefan crede ca Graalul este ascuns la el in dormitor.
 
Nu vad cum P este despre raltiile dintre mine si Graal pentru ca nu exista nici un Graal :-). Nu merge nici o traducere dupa exemplele pe care le dai tu mai jos (ceva de genul: obiectul desemnat de 'Graal' este in dormitorul lui stefan in raport cu stefan). Poate exemplul asta e deosebit pt ca numele nu reuseste sa refere, oricum nu inteleg ce insemna 'individul... e zburator in raport cu...'. One of you would better say more about opinions as relations between objects :-).
 

Ar mai fi un lucru. Din cate scrii, propozitia "individul desemnat de
"Superman" este  considerat de catre Lois ca zburator" ar trebui sa exprime
o relatie intre obiecte (Lois, individul desemnat de "Superman"), dar nu o
face. Propozitia exprima o alta atitudine propozitionala: Lois considera
individul... Banuiesc ca, pentru a stabili o relatie, ea ar trebui sa sune
cam asa:
1. Individul desemnat de "Superman" este zburator in raport cu Lois

SAU:

2. Lois is such that the individual referred to by "Superman" flies. (In
romana suna ca naiba: "Lois este astfel incat...". Pesemne ca limba romana
nu a fost inca prea violata analitic.)



Stefan Cojocaru