MHonArc test archive
[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
raspuns lui Stefan
Reformulez ce zice Stefan:
1.ce relevanta are discutarea unui rationament de tipul
(i') S crede ca x=y
(ii) S crede ca x este P
(iii)S crede ca Y este P
pentru unul de tipul
(i) x=y
(ii) S crede ca x este P
(iii)S crede ca y este P ?
2.statutul presupozitiei rationalitatii. Este necesar adevarata,
contingenta sau pur si
simplu falsa?
3.daca acceptam ca enunturile care atribuie atitudini propozitionale
vorbesc despre caracteristici fizice ale subiectilor atunci primul
rationament de mai sus nu este valid pentru ca (iii) nu decurge din (i)
si (ii) decat daca este adaugata legea fizica care asociaza in creierul
lui S pe (i) si (ii). Daca am cunoaste o asemenea lege si am sti si ca
ori de cate ori S are opinia descrisa de (i) si pe cea descrisa de (ii)
el este constrans sa creada si ce zice (iii), am sti si ca (iii) e
adevarata. Nu sunt sigur ca am inteles bine daca asta era ideea.
(1)Ce relevanta are?
Mie mi se pare ca are destula relevanta, atata vreme cat in general se
presupune ca motiuvul pentru care (iii) nu decurge din al doilea
rationament de mai sus este acela ca in a doua premisa si in concluzie x
si y se afla sub jurisdictia sintagmei "S crede ca-" pe cand in prima
premisa nu. Si eu zic ca, chiar daca prefixam "S crede ca-" primei
premise , (iii) tot nu decurge. Asadar se pare ca problema pentru care
x si y nu sunt intersubstituibili nu se datoreaza faptului ca S nu crede
ca x =y, ci unui alt motiv, mai general. Care e acela?
(2)Dupa parerea mea este mai putin important daca asumptia suplimentara
care trebuie adaugata primului rationament ca sa decurga (iii) este un
enunt necesar adevarat, contingent sau fals... Ceea ce conteza este ca este
nevoie de o asemenea asumptie suplimentara. Aci este problema. Adica nu
este suficient sa adaugam celui de al doilea rationament asumptia ca S
crede ca x=y ca sa facem rationamentul valid. Si nu e vorba nici de
faptul ca S are cele doua opinii descrise de premise la momente diferite
de timp. Putem presupune si ca el le are in acelasi timp si tot nu decurge
concluzia (de pilda daca S are o boala mintala care il impiedica sa faca
rationamente). Problema este ca adevarul concluziei nu depinde doar de
adevarul premiselor, ci si de faptul daca S a facut sau nu rationamentul.
S are o anumita libertate in a face enuntul de la (iii) adevarat sau
fals. Mi se pare important acest aspect pentru logica enunturilor cu
atitudini propozitionale. Cel putin el spune ceva despre ce fel de relatie
este "-crede ca-", daca este in genere o relatie!
(3)Este de asemenea irelvant daca adoptam o pozitie fizicalista sau nu
pentru problema asta. Este o problema de logica, mai precis de analiza
logica a limbajului natural. Legea care lipseste pentru a face primul
rationament corect poate foarte bine sa nu fie angajata fata de nici o
teorie asupra mintii, desi rationamentul poate sa nu fie independent de
anumite presupozitii cu privire la ce este in genere o opinie, indeosebi
de ce fel de conditii de adevar trebuie sa asociem enunturilor de
opinie. Si asta mi se pare intr-adevar o problema. Pentru ca cineva poate
spune ca de fapt aceste enunturi nu vorbesc despre ce crede S ci pur si
simplu despre relatile lui S cu alte obiecte, indiferent de numele sub care
le consideram pe acestea. Asta se cheama , cred, "de re (relational)
propositional ascriptions", in opozitie cu cu modul cum au fost
considerate de mine (de dicto). Nu stiu daca am fost suficient de clar.
Distinctia o face Russell pentru prima data, cred, in "On denoting".
Diferenta dintre cele doua interpretari ale enunturilor cu atitudini tine
de domeniul de jurisdictie al sintagmei "-crede ca-". Astfel, un enunt de
tipul "Lois crede ca Superman poate sa zboare" poate fi inteles ca
spunand doua lucruri diferite:
a) individul desemnat de "Superman" este considerat de catre Lois ca
zburator (aici avem o ascriptie de re, adica Lois crede despre acel
individ, indiferent cum s-ar numi el, asta si in acest context "Superman"
este substituibil cu "Clark Kent");
b) Lois crede ca este adevarata propozitia "Superman poate sa
zboare" (asta e o ascriptie de dicto. In cazul asta Lois poate sa considere
falsa propozitia "Clark Kent poate sa zboare" si, deci, numele nu sunt
substituibile salva veritate.
In general stiu ca exista un argument care arata ca daca interpretam
enunturile de opinie ca ascriptii de re il putem face sa creada orice pe
S. Nu stiu insa cum decurge
asta. Eu l-am intalnit in Word and Object dar nu l-am inteles.
Cam atat pentru azi.
Teodor
------------------------------
K Free E-mail http://www.k.ro/
by KappaNet http://www.kappa.ro/