MHonArc test archive
[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
atitudini propozitionale
Ceea ce voi spune in continuare mi-a fost inspirat de conferinta
D-lui prof. M. Dumitru "Opacity and propositional attitude ascriptions" si
a constituit subiectul unei discutii intre mine si Irina Tofan. Asta nu
inseamna ca vreuna dintre aceste doua persoane adera (macar partial) la
cele cele ce urmeaza.
Am considerat ca merita sa supun acest subiect dezbaterii pe aceasta lista
deoarece, pe de o parte, ma intereseaza si alte pareri pe aceasta tema,
iar, pe de alta, tot nu imi vine sa cred ca e o problema autentica, desi nu
reusesc sa ma clarific singur.
Este aproape un loc comun azi faptul ca atitudinile propozitionale creeza
dificultati, in special pentru legea substitutiei identicilor. Sunt
oferite in general exemple de tipul:
(1) x=y
(2) S crede ca x este P
(3) S crede ca y este P
unde x si y sunt nume ale unuia si aceluiasi obiect (obiectele desemnate de
x si y sunt identice numeric) si se admite ca exista probleme in derivarea
lui (3) pe baza enunturilor (1) si (2). S poate sa nu creada ca y este P,
chiar daca sunt adevarate (1) si (2). Poate sa creada chiar ca y nu este
P. Exemplul clasic fregean este cel cu "Luceafarul de seara " si
"Luceafarul de dimineata" (considerate ca nume proprii, nu ca descrriptii
definite). Cel putin pe linia lui Frege pare sa se admita, de asemenea, ca
dificultatea provine din faptul ca cele doua ocurente ale lui x sunt de
fapt nume diferite, prima fiind o ocurenta "obisnuita", extensionala a
unui nume, cealalta stand de fapt pentru "sensul" lui x. Prin urmare
substitutia nu poate avea loc pentru ca de fapt cele doua ocurente ale lui
x stau pentru lucruri diferite in cele doua enunturi.
Sugestia mea este sa prefixam si primului enunt "S crede ca-" si sa
urmarim daca asta schimba cu ceva situatia. Pare de bun simt sa credem ca
(3) nu decurge din (1) si (2) pentru ca S nu stie ca x=y. Daca S ar sti
ca x=y, deci ca x si y sunt nume ale aceluiasi obiect, S ar trebui sa
recunosca ca orice proprietate care ii revine lui x ii revine deopotriva
si lui y.
Intrebarea mea este daca urmatorul rationament este corect:
(1') S crede ca x=y
(2) S crede ca x este P
(3) S crede ca y este P
Acest rationament pare perfect valid la prima vedere. Insa lucrurile se
complica indata ce consideram ipoteza ca S are doua opinii ((1') si
(2)) independente, pe care nu s-a gandit niciodata sa le lege intr-un
rationament. Pur si simplu nu a fost curios sa vada ce decurge din aceste
doua opinii ale lui. In acest caz (3) este fals in ciuda faptului ca (1')
si (2) sunt adevarate.
Prin urmare se pare ca acest rationament nu este valid decat sub asumptia
suplimentara ca S nu are asemenea "opinii independente". Insa in cazul
unui rationament obisnuit (fara atitudini propozitionale) o asemenea
asumptie nu este necesara. "Daca acceptam adevarul premiselor suntem
constransi sa acceptam adevarul concluziei", ar spune un logician. Este
cazul urmatorului rationament:
(4) x=y
(5) x este P
(6) y este P
Daca ceea ce am spus pana acum nu este pur si simplu gresit, se poate
generaliza aceasta problema la alte forme de rationament , de asemenea
neproblematice la prima vedere. Sa consideram de pilda un modus ponens de
acest tip (I):
(7) S crede ca p->q
(8)S crede ca p
(9) S crede ca q
Aici pare si mai plauzibil ca S ca aibe doua asemenea opinii ca cele
descrise de (7) si (8) fara sa o aibe pe cea descrisa de (9). Daca S
nu a facut chiar rationamentul de mai sus este posibil ca (9) sa fie fals
chiar daca (7) si (8) sunt adevarate. La fel se intampla in cazul in
care, sa zicem, S nu a invatat suficienta logica, sau in care S pur si
simplu nu stie ca modus ponens se aplica si la opinii (sau la opiniile
lui)! Este pur si simplu o contingenta care tine de istoria mentala a lui
S daca el crede sau nu ca q.
In genere se considera ca orice instantiere a unei forme valide de
rationament este ea insasi valida. Din exemplele de mai sus am putea fi
tentati sa zicem ca modus ponens sau substitutia identicilor nu sunt forme
valide de rationament sau ca pur si simplu ele nu se aplica deloc
neproblematic cand e vorba de enunturi cu atitudini propozitionale (cu alte
cuvinte ca rationamentele de mai sus nu sunt instantieri autentice ale
acelei reguli). A doua alternativa pare, ce-i drept, mai de bun simt, mai
cu seama daca consideram ca o instantiere valida a regulii modus ponens
poate fi obtinuta chiar in cazul enunturilor cu atitudini propozitionale
in felul urmator (II):
(10) Daca S crede ca p, atunci S crede ca q
(11) S crede ca p
(12) S crede ca q
In cazul acestui rationament nu exista nici o interpretare care sa faca
adevarate premisele si falsa concluzia. "Daca acceptam adevarul
premiseleor suntem constransi sa acceptam adevarul concluziei" isi poate
spune linistit un logician.
Acest fapt pare sa indice, mai departe, ca in cazul rationamentelor
compuse din enunturi cu atitudini propozitionale validitatea depinde nu
numai de (aparenta) forma logica pe care o instantiaza un rationament, ci
si de distinctia de "domeniu" al operatorilor logici si al celor
"atitudinali". Asta nu ar fi prima dovada de "instabilitate" pe care o
manifesta atitudinile propozitionale, insa din punctul de vedere fregean
nu putem face o distinctie clara intre rationamentele (I) si (II), in
ambele p si q afladu-se sub jurisdictia aceluiasi operator ("S crede
ca-"). Frege nu ar putea spune ca in (I) p si q stau alternativ pentru
valorile de adevar si pentru sensurile enunturilor respective (motiv
pentru care (I) nu ar fi valid), in timp ce in (II) p si q sunt folosite
omogen. Singura diferenta dintre cele doua rationamente tine de domeniile
relative ale operatorilor "S crede ca-" si respectiv "->".
Insa cum putem construi o instantiere corecta a legii substitutiei
identicilor folosind aceasta distinctie de domeniu? Pare absurd sa
distribuim operatorul "S crede ca -" de o parte si de alta semnului
pentru identitatea numerica, spunand, de pilda:
*(13) S crede ca x = S crede ca y
pentru ca x si y sunt NUME PROPRII.
Acesta sa fie motivul pentru care in discutiile despre atitudinile
propozitionale se ia in considerare ca o dificultate serioasa doar cazul
legii substitutiei identicilor?
Si apoi, ce se poate conchide corect dintr-un enunt de tipul "S crede ca p
->q" (in afara de faptul ca S crede ca p ->q), eventual in conjunctie cu
alte enunturi?
Cazul substitutiei identicilor pare sa indice :
a) sau ca ana liza standard a enunturilor cu atitudini propozitionale
sub forma relatiei diadice dintre un subiect si altceva (o propozitie
russelliana, un "gand" fregean, o multime de lumi posibile etc.) nu este
corecta , adica ca "-crede ca-" este o falsa relatie , daca nu putem
spune nimic despre proprietatile acestei relatii.
b) sau ca enunturile cu atitudini nu sunt susceptibile sa primeasca o
interpretare compozitionala, cu alte cuvinte ca opiniile exprimate de
premisele rationamentelor de acest tip sunt realmente independente, de
vreme ce nu il putem constrange pe S sa accepte concluzia.
Ambele alternative sunt destul de sumbre, cred.
Oricine are idee despre ce greseala s-a facut in acest text, sau
despre cum se poate raspunde la aceste intrebari , sau despre ce ar
trebui sa citesc ca sa ma lamuresc este rugat sa se exprime. Multumesc
anticipat.
------------------------------
K Free E-mail http://www.k.ro/
by KappaNet http://www.kappa.ro/