MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Re: diverse




Stefan C. scrie:

"In cursul "procesului economic" obisnuit, patronii
>anticipeaza modificarile cererii folosind un instrument concret, preturile
>in bani ale bunurilor in starea curenta. Din cate scrii, inteleg ca 
>patronii
>ar afla cumva - dar cum? - de actiunile caritative si le-ar anticipa
>efectele. Dar cum ar putea aprecia efectele rational, astfel incat o
>crestere prea mare a preturilor sa nu le provoace pierderi? Mai exact, cat
>de mult ar trebui ei sa creasca preturile? Oricat de mult?"
>

Nu inteleg. Prima fraza mi se pare contradictorie: din moment de patronii 
_anticipeaza_ modificarile cererii, e clar ca la momentul la care ei le 
anticipeaza, ele inca nu au avut loc, deci mi-e greu sa inteleg cum pot ei 
folosi preturile ca sa faca aceasta anticipare, din moment ce preturile din 
momentul anticiparii nu reflecta decat starea actuala a economiei, adica cea 
care precede modificarii cererii. Singurul mod in care pot sa inteleg fraza 
e ca patronii descopera tendinte in evolutia preturilor si se iau dupa ele: 
ceva de genul 'aha, painea a fost ieri 1 leu, azi in unele locuri am vazut 
ca e 1 leu 50, deci as putea sa o scumpesc si eu', dar nu cred ca la asa 
ceva te referi (asta nici macar nu mi se pare ca poate fi numit a anticipa). 
De altfel, e clar ca nu se anticipeaza (numai) pornind de la preturi, iar 
asta se vede foarte clar cand e vorba de produse complet noi: pentru 
ochelari de eclipsa, de exemplu, nu exista o istorie a preturilor la acest 
produs - tot ce se stie, din perspectiva tipilor care anticipeaza cererea de 
ochelari, bazandu-se pe anticiparea astronomica a eclipsei si pe anticiparea 
sociologica a incomensurabilei prostii populare, si care se gandesc sa 
produca acesti ochelari, e cat costa diverse alte chestii din care s-ar 
putea face acesti ochelari: ceea ce se stie sunt diverse scenarii de 
fabricatie alternative care pot forma baza unui calcul de costuri 
alternative. Deci nimeni nu stie cat vor fi dispusi aia sa dea, astfel ca la 
problema ta (cum vor sti aia cat de mult sa creasca preturile?) pur si 
simplu raspunsul e 'nu vor sti in nici un fel, pentru ca nimeni nu stie 
niciodata cat de mult sa creasca preturile'. Toata lumea incearca, pariaza. 
Exemplul nu e izolat, pentru ca in situatia ochelarilor de eclipsa sunt 
toate gadgeturile, care reprezinta o portiune importanta din economie, cel 
putin in occident. Dar, si pentru produsele care nu sunt noi, in situatii 
noi aia nu se pot baza decat pe anumite indicii vagi si in rest, din nou, 
vor paria. Bref, 'instrumentul concret' de care vorbesti nu e un algoritm. 
Dar, sigur, asta nu face cu nimic mai putin plauzibila teza ca patronii pot 
anticipa cresterea cererii si deci incasa banii.

Silviu



_________________________________________________________________
MSN Photos est le moyen le plus simple de partager, modifier et imprimer vos 
photos préférées. http://photos.msn.fr/Support/WorldWide.aspx