MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

probleme



Argumentul din mailurile trecute arata ca caritatea este ineficienta, la fel 
ca si redistributia prin impozitare, chiar daca in cazul caritatii nu se 
incalca drepturi de proprietate. Pe de alta parte, e clar ca daca presupunem 
in modelul nostru numai si numai faptul ca e respectat un sistem formal de 
drepturi, nu are de unde sa rezulte vreo consecinta despre eficienta sau 
ineficienta caritatii in general. In principiu, ori de cate ori tot ce 
presupunem e ca se respecta acel sistem formal de drepturi nu are de ce sa 
rezulte ceva substantial despre cum vor sta lucrurile in model (pe aceasta 
baza respingeam ideea ca respectarea unui sistem de drepturi produce de la 
sine bunastare in sens obiectiv). Deci, nu faptul ca e respectat sistemul de 
drepturi face ca caritatea sa fie ineficienta (ceea ce nu e de mirare, din 
moment ce argumentul merge la fel si atunci cand nu e respectat sistemul de 
drepturi, si anume in cazul redistribuirii). Motivul ineficientei in cazul 
caritatii si al redistribuirii e acelasi, pentru ca argumentul merge la fel, 
si, cum diferenta intre cele doua cazuri era ca intr-unul se respecta si 
intr-altul nu se respecta sistemul de drepturi, rezulta ca aceasta diferenta 
_e irelevanta_ pentru argumentul despre ineficienta lor. Ceea ce conduce la 
ineficienta in ambele cazuri nu e deci ceva de natura formala. Dar asta 
inseamna ca pur si simplu argumentul despre ineficienta redistribuirii _nu_ 
este un argument economic in sensul in care economia libertariana se vrea 
formala (o pura praxeologie). Intrebarea interesanta mi se pare aici 
urmatoarea: din moment ce ceea ce conduce la ineficienta redistribuirii si a 
caritatii nu e un motiv structural, inerent existantei unor indivizi despre 
care nu stim decat ca au niste preferinte, care este totusi acest motiv? Ce 
face ca caritatea (si redistributia) sa fie ineficiente? Sigur, nu faptul ca 
agentii implicati au pur si simplu preferinte. Mai degraba, faptul ca ei au 
anumite tipuri de preferinte si nu altele. E neaparat necesar de exemplu ca 
oamenii sa doreasca sa isi maximizeze profitul? Aici as face o legatura cu 
ceva care aparuse la sfarsitul discutiei aleia despre boicot, agricultura 
alternativa etc. Acolo intrebam ceva de genul asta: e neaparat necesar ca 
oamenilor sa nu le pese ce produc, cum produc, pentru cine produc etc.?

Silviu


_________________________________________________________________
Téléchargez MSN Explorer gratuitement à l'adresse 
http://explorer.msn.fr/intl.asp