MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: reformulare



Sigur cu totii stiam ca in spate e exact ce zici tu, si de acord ca suspiciunea aia de neverosimil e foarte puternica. Incerc sa raspund.
----- Original Message -----
Sent: 28-Nov-01 22:41
Subject: Re: reformulare

Stefan Iancu scrie:
 
"Acum mi se pare ca pe parcursul discutiei am confundat in mod sistematic doua probleme; incerc sa le delimitez:
 
1) ce ii mai motiveaza pe oamenii dintr-o societate ideala sa isi ocupe o mare parte a timpului cu productia de bunuri cat mai performante.
 
2) cum (daca) functioneaza o economie in care oamenii fac din proprie initiativa redistributia castigurilor.
 
1) s-a dovedit nu foarte complicata: orice bun poate fi produs cu alta intentie decat a scote cat mai multi bani din asta. Orice activitate e pasibila de a nu presupune motivatii instrumentale, adica orice activitate poate fi facuta ca scop si mijloc in acelasi timp, si anume acel tip de scop care important pentru mine ca persoana (eu sunt scopul final). Pot sa inventez un fotoliu numai pentru ca vreau sa fiu mai comod, dar comoditatea e part and parcel din stilul meu de viata de dandy. O problema care imi vine acuma in minte e ca asa orice motivatie poate fi scoasa ok, si a face bani poate fi privit non-instrumental si parte din cum ma inteleg pe mine ca persoana ok. Ar fi nevoie deci de o teorie mai exacta despre ce constituie motivatie ok. Pe de alta parte, singura suspiciune care ramane aici e cea de neverosimil, pare cu totul ciudat sa-ti imaginezi o societate in care se produc bunuri exact ca acum, dar toata lumea se raporteaza artistic, filosofic la asta. (fac fotoliul, dar cine se ocupa de impachetatul lui, de reclama, de fabrica, cu ce motivatie 'artistica'?)"
 
Cred ca 1) e mai complicata decat "s-a dovedit"; suspiciunea de neverosimil e foarte puternica. Daca am face doar chestiile care pot fi facute cu motivatii artistice, filosfice etc, stilul nostru de viata s-ar schimba radical, ar afecta si impiedica chiar multe din chestiile pe care consideram acum ca e foarte misto si important sa le facem. Suntem probabil atat de obisnuiti cu multe lucruri din jurul nostru incat nu de dam seama cata "munca" neplacuta au in spate. S-au dat cateva exemple - a face ciment, a impacheta fotolii. Daca ne-am gandi am face o lista monumentala cu astfel de exemple, si consecintele sunt foarte nasoale. Hai sa ne gandim numai la comunicarea dintre oameni, care ni se pare foarte importanta si misto; e clar ca e nevoie sa existe mijloace de comunicare pentru a o asigura, si mijloacele astea presupun oameni care se ocupa de crearea si intretinerea centralelor electrice, centralelor telefonice, drumurilor, mijloacelor de transport, serviciilor de livrare a postei, serverelor, tipografiilor etc, cu toate materialele si piesele si tot ce au toate astea in spate la randul lor. N-am mai avea probabil nici baruri in care sa ne intalnim, fiindca n-ar fi destui oameni motivati sa se ocupe de multele treburi "neestetice" care fac si tin un bar in picioare, de la a produce si cara materiale de constructie si asigura curent electric si apa curenta pana la a desfunda wc-uri. La limita, am iesi sa stam de vorba la drumul mare (neasfaltat), pe scaunele cioplite de noi (sau de artistii care, din pacate, nu pot face un numar prea mare de scaune-opere-de-arta fiindca intai trebuie sa-si taie copacii pentru a obtine material, sa dezgroape minereuri si sa prelucreze metale ca sa-si faca instrumente de cioplit in lemn, si toate astea iau timp :-) - si oricum, n-am ajunge sa ne intalnim decat daca am sta destul de aproape unii de altii incat sa ajungem pe jos sau calare pe magar.
 
Asa ca probabil ar trebui fie sa acceptam drept "motivatii ok" si unele motivatii instrumentale, fie sa acceptam ca oamenii cu motivatii ne-ok le sunt indispensabili celor cu motivatii ok. Cred ca prima varianta e preferabila; las asta pe altadata.
 
A doua varianta plutea sumbru deasupra discutie, e exact ceea ce vrem sa evidam, motivul pentru care discutia asta are loc. Daca 2  e adevarata, asta are niste consecinte mai mult decat neplacute. Mai intai face din elita nu o realitate istorica ci una necesara in orice societate, si nu e vorba de conceptul de elita care provine din faptul ca o scara valorica e graduala (intr-o societate numai cu oameni buni - in orice proivinta- inttodeauna vor fi unii mai buni ca altii). E destul de neplacuta ideea ca tot ce conteaza ca munca de culturalizare e in mod necesar limitat, ca intodeauna vor fi oameni (multi, majoritatea) care n-au timpul si pregatirea necesara ca sa gandeasca la modul serios. Parca chiar ideea de educatie nu mai e aceeasi, revine doar la a inlocui niste prejudecati daunatoare cu unele 'bune', dar cu totii stim ca prejudecatile sunt intotdeauna rele. Mai mult, in cazul asta eu as fi nevoit sa ma raportez cumva rasist la restul oamenilor, as face parte din cei alesi si norocosi care au avut parte de conditiile care sa ma puna in elita. Mai mult, daca convingem suficient de multi oameni sa dea la facultati misto, atunci s-ar putea sa sabotam toata societatea si sa dam totul in spate, deci ar trebui sa ne fie cumva teama ca lumea ne-ar lua in serios. Dar totul se rezuma la asta: ideea ca 3/4 din oameni (desi nu fiecare in parte) sunt condamnati sa traiasca nasol facand ceva care nu le palce, e sinistra.
Ca sa aruncam din start o umbra de indoiala asupra chestiei asteia: capitalismul insusi s-a modificat istoric enorm: in literatura sociologica se vorbeste despre o etapa postmoderna a capitalismului care e caracterizara de trecerea de la industrializare la productia de servicii. premodern - productie de tip agrar; modern - productie industriala; postmodernitate - productia de servicii. Din perspectiva mortivatie productia de servicii poate fi la fel de alienanta, dar este totusi o diferent a de grad pentru ca serviciile presupun n genere un anumit grad de instructie si sunt inevitabil mai creative (spoturi publicitare, site-uri web, banking, comertz, sanatate, educatie, guvernamant, industria divertismentului, inginerie de o mie de tipuri, etc, etc - toate astea contin o doza inevitabila de creativitate, chiar daca tipul asta nu e chiar cel pe care il vrem noi). Intamplator am citit un articol despre asta si sa va zic niste date de acolo: in anii 70 70% din populatie in Asia si Africa erau in productia agrara, in europa de vest, japonia si fostul urss majoritatea erau in productie industriala, in timp ce 60% din forta de munca era angajata in productia de srvicii. in anii 80, deja 70% din americani lucrau in servicii. in 1956 a fost prima oara cand in state numarul de white collars a depasit numarul de blue collars, in 70 proportia era de 5 la 4.
E drept ca oamenii astia nu scriu carti, dar nici nu dau la sapa.
Ce a facut posibil schimbarea asta cu totul miraculoasa? Tehnologia bineinteles. Productia industriala a devenit atat de simpla si de profitabila ca o proportie imensa au intrat in productia de servicii.
Deci capitalismul nu mai insemna acum o masa uriasa de muncitori in fabrici, ci un numar la fel de mare de functionari in birouri. Nu muncitorii trebuie eliberati acu,m ci funtionarii. Poate solutia la asta e si mai multa tehnologie si inconsecinta si mai mult capitalism, dar sincer cred ca exista miste limite dupa care tehnologia nu mai poate sa ne scoata la capat. Plus, oricum nu as face acum propaganda ca toata lumea sa dea la engeneering, science si business school ca intr-un viitor sa poate sa dea toti la filosofie. Pe bune, trebuie doar putina imaginatie ca sa impaci si capra si varza.
Alt lucru pe care il sugereaza chestiile astea e ca transformari de genul asta nu sunt de ajuns ca oamenii sa fie ok. Cineva care lucreaza intr-o fabrica poate sa fie nu cu mult mai stupid decat cineva intr-o banca.
 
 
Acum sa iau taurul de coarne: productia de srvicii poate fi la fel de alienanta ca celalata, e tot instrumentala in mare parte. Trebuie
deci sa acceptam motivatiile intrumentale ca misto?
O teorie pentru ce constituie "motivatii misto" e o intreprindere ultra dificila, pentru ca presupune nici mai mult nici mai putin decat a crea o etica care specifica esentialul in conceptul de datorie fata de sine, dincolo chestii nu prea folositoare cum ar fi referinta kantiana al rationalitate.
Incerc sa ma explic: daca spui ca fiecare actiune trebuie sa fie placuta ca atare si nu doar un mijloc pentru un scop care e el placut, lasi deschisa poarta unor life-styles pe care nu le vrem aici. Pe urma, e nevoie si de un criteriu pentru ce ar trebui sa fie placut si asta e greu de introdus.
Problema cu motivatiile e similara cu problema cu actiunile: ca sa spui ce actiune e ok, trebuie sa cauti motivatia din spatele ei, dar si la motivatia aia va trebui sa cauti ceva in spate. Eu ma uit la un film de kar-wai pentru ca imi place, intr-un sens; la fel se uita taica-miu la filme politiste de 2 bani. Dar ce semnificatie are motivatia mea, fata de a lui? E foarte greu sa aplici criteriul kantian, anume ca eu trebuie sa ma iau pe mine, ceea ce insemna ratiunea mea, ca scop. Intre hedonismul de masa si un alt fel de hedonism e greu sa distingi. Nu numai aceleasi actiuni, dar aparent aceleasi motivatii la persone diferite insemana chestii diferite si sunt valorizate diferit.
Din motivul asta eu am dezvoltat un fel de teorie holista in privinta motivatiilor. De asta de-obicei in discutiile despre cocalari spun ca problema cu ei nu vine atat din ce fac (sau de ce fac ce fac), cat din ce nu fac. Exceptand cateva chestii ca un tip de violenta (si asta recuperabila intr-o masura) si niste prejudecati ce-i drept revoltatoare, chestiile pe care le fac cocalarii, cum ar fi statul in fata blocului cu gasca, ascultat muzica, si mai stiu eu ce, sunt nasole la ei nu neaparat pentru ca putem gasi in motivatia pentru chestiile astea ceva nasol (observa ca nici macar nu e vorba de motivatii intrumentale), ci pentru ca toate lucrurile pe care astia nu le fac (care pe scurt se reduc toate la asta: nu gandesc) arunca o lumina anume asupra a ceea ce fac. Deci pt mine e tot una sa spui ca motivatiile alora sunt ok, dar per ansamblu lipsesc niste chestii esentiale, sau pentru sa spui ca motivatiile alea nu sunt ok, tocmai pentru ca lipsesc niste chestii esentiale (adica postulezi ca la ei trebuie trebuie sa fie o diferenta, nu se poate sa fie motivati la fel). daca asta e un mod adecvat de a privi lucrurile, atunci diferenta intre motivatii intrumentale si non-instr nu mai conteaza asa tare. Sigur ea se mentine la un nivel macro, adica oricat de ok ma vad eu pe mine per ansamblu, nu cred ca e ok sa-mi vand forta de munca oricum, sa ma fac de exemplu brocker doar ca sa castig bani. Dar asta tocmai pentru ca e o contradictie intre cum inteleg eu sa fac lucrurile de obicei si a ma angaja in felul asta. Dar cum faci judeacti de valoare pentru intregul de motivatii care constituie la unloc viata cuiva? Intr-un mod similar in care dai judecati de valoare pentru opere de arta. Sigur aici o sa tii cont cand faci judecati de valoare de posibilitatile existente, adica dintr-un punct de vedere o sa conteza ca muncitorul giga saracul e dintr-o familie de mahala, dar viata aluia ramane _urata_ motivatiile lui, oricat de deteminate social sau nu, raman short-minded si ne-ok.
Altfel de a gandi, o alta portita de scapare ar fi putut sa fie asta: niste actiuni cu motivatie intrumentala sunt ok daca motivatia finala e ok. dar asta are doua probleme: nu da inca un criteriu de a distinge intre motivatii finale ok si ne ok si mai mult, pare ca nu atinge punctul important: e adevarat ca inainte sa ies afara eu trebuie sa-mi leg sireturile la pantof, si ca relatiile mele cu pretenii si ce ma motiveaza sa am relatii sociale e misto, dar asta nui e echivalent cu cazul in care cineva isi leaga sireturile ca sa se duca la o slujba infecta ca sa faca bani sa se vada cu pretenii lui. Pur si simplu nu orice scop justifica orice mijloace.
 
Sper ca se intelege cat de cat ce am vrut sa zic, astept un raspuns la asta.
 
Stefan I.
 
Irina