MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Fw: habermas/libertarieni



 
M-am hotarat sa mut o discutie care a inceput private pe lista, nu de alta, dar obosesc sa scriu cinci adrese de fiecare data cand trimit un mail si in plus poate cineva are vreo idee. Cum discutia a inceput in particular, treceti cu vederea tonul colocvial, eventuale greseli gramaticale, o anumita lipsa de modestie, etc. Mai jos este primul meu mail, si am sa forwardez separat inca schimbul de replici intre mine si Stefan Cojocaru.
 
 

 
Stiti faza pe care o ziceam tot timpul (noi astia vag libertarieni :-) cu 'predica' morala atunci cand vrei sa schimbi ceva in loc de a aplela la stat care ii contrange pe aia incalcandu-le niste drepturi. Deci, in loc de ajutor de somaj, asist. medicala gratuita, impozite, etc, etc, etc care incalca totate drepturi de proprietate - o discutie publica care sa aiba acelasi efect de redistributie, dar prin mijloace non-violente - caritate, politici 'umane' ale companiilor, etc.
Ok, acuma: exista doua modalitati mai mult sau mai putin legate de a justifica capitalismul, ca si proprietatea comuna (marxism) - una economica si una 'politica'. Adica: poti sa spui ca proprietatea privata/comuna e ineficienta sau nedreapta. Poti sa legitimezi faptul ca e nedreapta pornind de la faptul ca e ineficienta, sau nu (poti sa o faci independent, vezi praxeologia la libertarieni si condamnarea morala a 'exploatarii' la marx).
Dar daca sustii ca libertarienii ca numai capitalismul e viabil economic (si stiti referinte aici mai bine ca mine), ca toata lumea profita din acumularea privata a capitalului, etc, atunci indiferent ca ceri politic (un stat care detine capitalul, sau impoziteaza) sau moral ('predica') o redistributie a bunurilor, e acelasi lucru, adica sustii implicit un tip de societate ineficienta economic.
Pe scurt, daca capitalismul e necesar pentru progres social (economic si de aici in celelalte parti), atunci nu vad cum mai poti sa sustii chiar si doar o critica morala a capitalismului. Capitalismul cel mai salbatic si tipurile umane pe care le  presupune par sa fie conditia pt progres, si orice critica a astora si ideea de a promova tipuri umane neorientate catre capital pare implicit sa fie reactionara.
 
De ceva timp ma gandesc la chestia asta cand dau peste urmatoarea fraza in Habermas:
 
"Specifically, late capitalist societies require individuals whose highest values revolve around biulding a career and achiving a fulfilling private life".
 
De regula eu imi imaginam ca pot sa fac foarte bine o critica a tipurilor umane care istoric sunt asociate cu capitalismul si inacelasi timp sa sustin capitalismul d.p.d.v. politic. Dar acum nu mai mi se pare asa de clar ca se poate sa scapam de carieristi si de cultura de consum si de cultura pop si sa mai ramanem cu beneficiile materiale si culturale (care vin cu primele) ale capitalismului. Acum mi se pare ca Habermas are dreptate, ca capitalismul depinde de existenta unor indivizi cu valori nasole. Stiu ca asta nu e totusi contra prop private, nu inteleg cum zice ca e posibila o societate cu both bunastare materiala si progres stiintific, etc si oameni misto.
What do you think?
 
(daca aveti referate inteleg ca o sa raspundeti mai incolo)
 
Stefan