MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: despre persoane (1) - ultimele mailuri ale lui Gigi



[Silviu:]
 
>Nimic nou fata de ce stiam deja, in afara de tonul 'as vrea sa pot sa iti
>spun ...' (qui peut-etre veut long dire...). Totusi, apare si paragraful urmator:
 
Asta pare a fi un soi de comentariu stilistic. Ce e cu 'nimic nou fata de ce
stiam deja'? Doresc sa mi se explice asta. Altminteri pare sa fie o jignire complet
gratuita. <no kidding>

>>As dori, cu alte cuvinte, sa pot sa-ti spun: pai hai sa lasam discutiile
>>filosofice fiindca nu e nimic de discutat aici. Stim amandoi ca existam.
>>Uneori tinem cont unul de altul, alteori nu. Despre asta e vorba.
>>A rortiori, nici un argument nu o sa ma convinga ca e ok sa fiu
>>fatzarnic. Chiar daca ar exista un argument filosofic impecabil care
>>sa sprijine concluzia ca e ok sa fiu fatzarnic, tot nu o sa fiu.
>>Iar daca o sa fiu, n-are nici un rost sa produc argumentul ala
>>[asta e pentru Silviu]. La fel si aici. All in all, nu am pretentia
>>sa spun ceva extraordinar, extrem de precis, tehnic, interesant
>>s.a.m.d.
>>
>>g.s.
>>
>>p.s. Si nici macar n-am pretentia ca nu ma repet. :-) 
 
>Las la o parte ca nu se intelege nimic din pozitia asta a rortiori sau a
>wittgensteiniori sau whatever - nu se intelege nimic mai mult decat ca mi se
asta pare sa aiba intr-adevar legatura cu ceea ce am scris;
se spune ca nu se intelege nimic din ce am spus, fara sa mi se arate ce anume
nu se intelege; iar ce urmeaza nu-mi foloseste la nimic;
 
[am in ultimul timp impresia, in discutiile cu sm, ca mi se arunca
in fata bucati intregi din niste texte scrise in cu totul alt context,
cu alte intentii s.a.m.d.; mi-am dat seama dupa ce am
raspuns la povestea cu 'ma port cu mine ca cu cainele meu etc.' ca bucata
respectiva nu avea de fapt nici o legatura cu discutia, ci facea parte
dintr-o oarecare diatriba anti-hedonista; asa mi se pare ca e mai departe;
urmeaza o un soi de diatriba impotriva relativistilor si/sau filosofilor potmoderni
(sau ceva de genul asta);]
 
>spune fie ca (1) cineva crede ceva fara sa poata sa spuna de ce (si uneori
>totusi pare a avea aerul sa ne convinga si pe noi sa credem acelasi lucru); fie
>ca (2) cineva vrea sa ne convinga ca _deja_ credem ceva si nu mai putem
>sa scapam de asta, orice am face si oricate probleme ne-am pune; fie, in
>sfarsit, ca (3) cineva nu stie cum sa scoata camasa si joaca pe ambiguitatea
>dintre (1) si (2), doar - doar iese ceva... ceea ce nu e o tactica noua in
 
asta e singura parte de care m-as putea lega; e drept, nu are legatura cu
pasajul la care se face referire (cel care incepe cu 'a rortiori'), ci cu altceva
din ce am spus; dar e ok; doar ca nu imi e prea clar ce e cu (1) si ce e cu
(2) si ce e cu a juca pe ambiguitatea dintre (1) si (2); o sa ma gandesc
si o sa raspund cand imi dau seama mai bine care e problema;
 
>filozofie (desi criticata serios de Popper). Dar astea toate le-am mai spus
>despre toate devizele de tipul 'nu gandi, priveste...' etc. si cu alte ocazii:
 
aici imi permit si eu un comentariu stilistic: 'astea toate le-am mai spus ...
si cu alte ocazii' suna arogant; eu nu-mi aduc aminte sa fi citit pe lista
nimic despre asta; nu cred ca are importanta daca s-a mai spus ceva
in discutii private la care nu au participat toti oamenii de pe lista; in fine,
ramane sa inteleg ca s.m. ne trimite la opera domniei sale; ne spune,
cu alte cuvinte: 'nu pierd timpul sa va mai explic aici una si alta, cititi-ma';
asta mi se pare ca e ceva arogant;
 
>bref, cred din ce in ce mai tare ca trebuie sa rezistam tentatiei de a fi pacaliti
>sau vrajiti de o retorica de felul asta: 'eu spun ceva, am pretentia sa ma
>crezi, sa ma iei in serios, dupa care spun ceva in meta care arata ca nici eu
>nu mai iau in serios'. Mi se pare ca sub aspect practic, atitudinea inteleapta
 
asta nu mai are legatura cu ce era in paragraful de dinainte;
iar de aici mai departe filmul s-a rupt complet;
 
>in fata unora care vor sa ne prezinte lucruri de felul asta este sa intoacrem
>spatele, ridicand din umeri, pentru ca in realitate nu s-a sustinut nimic - totul
>nu e decat un bluf (ceea ce recunosc si ei, mizand probabil pe ideea ca 'plus
>c'est gros, plus ca passe' - cu cat e mai gogonata, cu atat merge mai bine:
>faptul ca ei insisi recunosc ca nu sustin nimic poate sa ne faca sa ne gandim
>ca de fapt e ceva mai profund acolo, pentru ca nu se poate ca indivizi relativ
>populari sa nu sustina nimic; dar de fapt _nu se sustine nimic_ deci nu avem
>de ce sa ne facem probleme, totul e ca si cum nimeni nu ar fi spus nimic; iar
>daca se va insista sa ni se 'arate', sa ni se 'dea peste mana', sa fim 'corectati'
>ca vorbim sau gandim prost fara sa ni se spuna de ce, eu propun sa
 
partea care urmeaza e delicioasa :-)
>chemam politia; secolul lui Rorty si Wittgenstein e plin de indivizi care vroiau
>sa ne arate, mai mult sau mai putin cu forta si fara sa ne explice nimic, ca
>moralitatea ne pretinde sa facem ce spun ei, sfarsind prin a ne arata drumul
>spre camerele de gazare; eu m-am saturat sa mi se spuna sa ascult; vreau
doar ca nu stiu cine ce ar putea raspunde la asemenea afirmatii;
imi vine sa zic si eu ca poate ar fi mai bine sa discutam doar chestii
super-teoretice, super-tehnice si super-academice etc.
 
>explicatii!). Revenind la fragmentul de mai sus, tot ce vreau sa zic e ca
>(poate dintr-o deficienta de formulare) exemplul cu a fi fatarnic mi se pare
>jignitor; de fapt, a inceput din ce in ce mai mult sa mi se para jignitor si
>complet inacceptabil ca cineva sa aiba pozitii care spun despre ele insele ca
>se sustrag oricarei argumentari rationale si ca nu pot fi criticate in nici un fel;
 
Acum as putea si eu sa incep o diatriba impotriva celor care se poarta
mizerabil dar isi gasesc scuze apeland la teorii filosofice sofisticate. Mi-ar
fi chiar usor si as putea sa scriu cu mai mult naduf decat Silviu. Tot ce
spuneam in exemplul ala revine fix la asta: 'daca un om s-a purtat
nasol, nu o sa stau sa ma las prostit de argumentele lui super-inteligente'.
 
>e ca si cum eu explic cuiva ceva si interlocutorul se face ca nu aude sau isi
>pune mainile la urechi; iar faptul ca totusi nu se intampla asa, ca aici poate
si nu, nu e ca si cum imi pun mainile la urechi; daca un om imi face ceva
nasol si imi explica de ce s-a intamplat ce s-a intamplat poate fi ok; o
sa fiu receptiv la "stii, era inghesuiala in masina, era foarte cald, am
coborat mai devreme fiindca ma simteam rau, de asta nu am ajuns
la timp la intalnire etc."; nu o sa fiu receptiv la "pai uite ca inca esti aici;
deci banuiai sau te asteptai sa intarzii; si cu toate astea ai fost dispus
sa ma astepti; deci _eu_ nu ti-am facut nimic nasol;" sau la un text
de felul: "persoanele nu sunt situate undeva in spatiu; si nici in timp; dar
tot ceea tine de bine si rau are legatura cu persoanele; dar atunci nu
se poate formula o judecata de valoare cu privire la o situatie in care
pozitia centrala o are timpul";
 
cred ca e destul de clar in ce consta diferenta;
 
>ca cineva doar mimeaza asemenea pozitii, ca e vorba despre o discutie de
>principiu si nu de ceva 'pe bune' incepe sa ma convinga din ce in ce mai
>putin...
 
!?
 
g.s.