[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: sps (part IV); alte argumente
Gigi, se pare ca esti intr-o perioada prolifica de discutii virtuale. Cind
am citit prima oara mesajele mi s-a parut ca este fara sens sa discutam asa
ceva, dar ma rog, cu timpul am gasit un anumit interes teoretic in chestia
asta. Cel putin interes de tip Glasperlenspiel, ma rog poate mai mult, aici
recunosc ca sunt malitios, de fapt cutitul e mult mai aproape de os decit
pare. Nu voi cita mesajele ca sunt deja foarte lungi.
Motivele invocate de tine contra sps (sper ca le-am "extras" pe toate):
1) sps denatureaza contextul "diferentei" profesor-elev(student)
2) sps reduce obiectivitatea evaluarii, o face sa nu fie impartiala (si aici
e un contraargument impotriva consecintionalismului). Se poate impune o
regula tacita ziceai, dar nu foloseste nici asta la nimic.
3) sps transgreseaza relatiile pur formale si devine ceva ne-formal. Si iar
consecionalismul: interzicem sps, nu pierdem nimic sau f. putin, nu-l
interzicem, pierdem mult.
Motivul invocat de tine pentru a nu interzice sps sunt unul:
A) nu trebuie adoptate in comunitate (in speta cea academica) reguli care se
refera la viata privata a fiecaruia. CEle doua domenii au reguli diferite.
In plus comunitatea academica este formala 9aici nu inteleg, vezi mai jos).
Cred ca mai multi sunt de acord ca exista inca o gramada de motive pentru
care sps ar trebui respins, desi sunt de acord ca nu trebuie pur si simplu
nu interzis. Bref, iata care ar putea fi si alte motive:
4) -- care este legat de 1): sps denatureaza altfel de diferentza, nu cea
profesor-elev, ci cea intre "locuri" si functii. Reguli din astea gasesti
peste tot: X se face aici si nu se face acolo, Y se face cu asta si nu se
face cu cealalta, Z se face acum si nu atunci. Nu este vorba de relatia
strict profesor-student este ceea ce nu trebuie facut in "locul" s la
"momentul" t si in contextul C. E ca in Marchez, trebuie sa stii unde e
biserica satului, scoala si spitalul si sa nu le confunzi, asta normal la
figurat. Nu as aplica aici un consectionalism, ci, mai simplu si mai
intuitiv, ceva de ordin estetic. Relatii de tip sps nu sunt inerente vietii
academice, adica Academia nu este locul lor natural. Pur si simplu nu se
potriveste. Aici se poate spune ca asta este o judecata subiectiva si de
fapt cred ca asta este punctul slab. Totusi este si asta un argument,
argumentul armoniei partilor :)
5) tot legat de diferenta: un argument utilitarist: la ce ar folosi sps?
Sincer nu vad nici o utilitate. Nu ar fi nici un cistig. Nu inteleg cu ce
ne-ar ajuta, ce pas inainte s-ar face cu asta? Este o diferenta mare intre
fumatul in scoala, evaluarea academica inversa si sps. TEleologic primele 2
au un scop, ultima nu stiu la ce ar duce, care ar fi cistigul?
6) as invoca un argument de tip instrumentalist. Sexul nu isi are locul in
viata academica asa cum nu poti deschide usa de la casa cu cheia de la
masina sau inima unei femei cu cheia franceza :)
7) sps implica imaginea. Cred ca ne este clar tuturor ca desi cele doua
comunitati (profi-studenti) sunt diferite, respectul reciproc exista si de
asemenea o anumita imagine exista. Sps nu ar face decit sa deterioreze si sa
denatureze inutil aceasta imagine. Aici se poate spune ca imaginea
(imaginile) este (sunt) oricum denaturata(e). Dar o denaturare a denaturarii
nu te intoarce la realitate. negatio-negationis....
Ma gindesc ca este o diferenta aici intre a) a le spune studentilor sa tzi
se adreseze cu pers. a II-a sing. si b) sps. a) produce o apropiere,
probabil o reformare (artificiala) a imaginii, dar b) este pur si simplu o
invazie in spatiul privat. Imi amintesc de un caz: un profesor din Anglia
despre care s-a aflat ca o data, intr-un concediu in SUA a participat la o
consfatuire a extremei drepte din Florida. Pentru asta studentii in Anglia
dupa doi ani i-au boicotat cursurile (culmea: preda literatura rusa!!!).
Uite care era motivul: cel care in concediu merge la intalniri Ku-Klux-Klan
la 5000 de km nu poate tine un curs obiectiv despre Dostoievski si nu poate
preda studentilor istoria Europei. Evident e o chestie de imagine la mijloc:
OBIECTIV nu este nici o legatura intre conceptia politica a cuiva si felul
in care preda literatura rusa, sau in alte cuvinte intre cum ar preda teoria
cunoasteriii si viata sa sexuala. Dar totul este o relatie de ordinul II, la
nivelul imaginii. Cred ca aici se aplica o paradigma holista si suntem
judecati "in totu": se suprapun planurile si se judeca global. De ex:
deoarece Heidegger (sau Noica, sau Sartre sau oricare) au avut simpatii de
dreapta (sau de stinga) nu pot sa scrie filosofie cum trebuie si filosofia
lor este infestata de asta. Chestii de astea gasesti peste tot, de toate
partile oceanului. Pe sps se poate croi o judecata asemanatoare.
8) Ar aparea criterii absolut artificiale de apreciere, s-ar rupe
intimitatea fiecaruia, ar fi un dezastru dpdv moral. pur si simplu nu ar mai
exista spatiu privat, intimitatea individului etc. Aici ma gindesc la
sarmanii homosexuali despre care se afla ce fac si fiecare ii stigmatizeaza.
Si singura solutie (pentru moment, a se citi citeva sute de ani) este sa nu
se stie ce si cum si cit fiecare.
As mai avea un mic amendament: daca comunitatea academica este formala (nu
stiu exact in ce sens spui asta: probabil nu este o comunitatea geografica
sau de singe) nu trebuie neaparat sa fie condusa de reguli formale.
Caracterul formal trece de la comunitate la regulile dupa care se conduce.
Poate imi explici ce ai vrut sa spui.
Citat:
> Sa observam mai intai ca discutam despre o comunitate formala.
> Profesorii si studentii dintr-o facultate formeaza o comunitate
> prin simplul fapt ca exista facultatea. Nu este vorba despre
> o comunitate in acelasi fel in care e vorba de asa ceva in mod
> obisnuit. Este vorba, repet, despre o comunitate _formala_.
> Uneori regulile pe care le stabilim pentru membrii acestei
> comunitati depasesc granitele comunitatii. Totusi, ele nu
> privesc decat situatiile in care vreunul dintre noi se poarta
Propun ca fiecare sa isi spuna parerea: pro sau contra.
BTW, ciudat inceput de arhiva publica pentru filos-teor.... ce o se creada
cei care o vor deschide pentru prima oara? NP, se obisnuiesc ei.
Gata , mersi de pacienta
IM