[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
sps (part II)
I. Prima linie de argumentare
Sa acceptam ca e posibil ca evaluarea sa fie afectata de factori
exteriori, de care nu ar trebui sa se tina cont in evaluare;
(paranteza irelevanta: in cazul evaluarii activitatii de seminar
problema e ca greu de distins clar intre ceea ce ar trebui si ceea
ce nu ar trebui sa afecteze evaluarea)
De asemenea voi accepta ca e posibil ca atunci cand un profesor
face sex cu un student, evaluarea sa nu mai fie impartiala; de
fapt, atunci cand exista relatii mai mult decat formale intre
profesori si unii studenti, e posibil ca evaluarea sa fie
afectata; nu este insa obligatoriu; posibilitatea ca relatiile
sexuale sa afecteze evaluarea pare sa depinda de faptului ca
e posibil (dar nu obligatoriu) ca ele sa fie dublate de relatii
mai mult decat formale intre indivizii care fac sex iar relatiile
mai mult decat formale e posibil sa afecteze evaluarea;
dar in mod obisnuit noi nu ingradim libertatile oamenilor pe
simplul motiv ca exercitarea libertatilor respective ar putea
atrage dupa sine consecinte neplacute - daca un profesor
evalueaza incorect va fi sanctionat, dat afara etc., indiferent
care e cauza pentru care se intampla sa evalueze incorect pe
cineva; o analogie: nu ar trebui sa interzicem clonarea pe
simplul motiv ca ar putea avea consecinte proaste (ar putea
fi folosita in scopuri rele de catre unii oameni etc.); daca
vor aparea astfel de consecinte vom legifera impotriva lor;
la fel, nu interzicem mersul cu masina fiindca asta ar putea
duce la producerea de accidente de circulatie; introducem reguli
de circulatie, ii amendam pe cei care nu le respecta etc.
acum s-ar putea probabil spune ca regula ca profesorii si
studentii nu trebuie sa faca sex unii cu ceilalti joaca rolul
unei reguli de circulatie: daca le-am permite sa faca sex nu am
mai avea ce reguli sa introducem pentru a evita consecintele
proaste; ar fi ca si cand am desfiinta semafoarele dintr-un
oras;
dar nu este adevarat; nici macar in cazul semafoarelor;
am putea desfiinta semafoarele si sa le spunem oamenilor
sa tina cont de anumite reguli: sa cedeze trecerea la anumite
strazi, sa nu traverseze atunci cand vad ca vine o masina in
viteza, sa incetineasca atunci cand vad un pieton pe sosea
etc. ok, suna implauzibil, dar nu ar suna implauzibil sa se
desfiinteze semafoarele intr-un oras mic, cu putini locuitori,
in care toti locuitorii sunt politisti; in ce consta analogia?
S-ar putea spune ca unele reguli care sunt necesare intr-o
comunitate mare de oameni, carora le-ar fi greu sa tina
cont de o gramada de alte lucruri pe care nu le cunosc si
la care nu se pricep, sunt dispensabile intr-o comunitate mica
in care oamenii sunt antrenati tocmai sa fie atenti la efectele
negative care ar putea aparea? Cred ca da. In ce consta
analogia aici? In loc de o comunitate de politisti avem o
comunitate de filosofi. Se poate deocamdata concede ca in
cadrul altor comunitati, mai mari etc. ar avea un rost sa
fie introduse unele reguli suplimentare, eventual chiar asta (profesorii si
studentii sa nu faca sex), dar nu ar avea nici
un rost ca astfel de reguli sa fie introduse intr-o comunitate
in care oamenii discuta despre ce inseamna o evaluare corecta
sau nu, despre ce anume ar putea afecta evaluarea etc.
etc. etc. Intr-o astfel de comunitate lucrurile s-ar putea
petrece astfel: in momentul in care un profesor sau un student
ar suspecta ca evaluarea poate fi afectata, ar putea fi gasita
o alta solutie [ok, aici ar putea sa inceapa o cu totul alta
discutie legata de asta: daca evaluarile sunt personale sau impersonale, cum
ar trebui sa fie etc.; bineinteles ca as
argumenta ca nu trebuie sa fie personale – indiferent cine tine
cursul si seminarul, cel care evalueaza fiind instruit
si competent, chiar daca nu este cel care a tinut cursul
si seminarul, ar evalua la fel]. Dar ce se intampla daca nu
exista nici o alta solutie? Daca evaluarea se realizeaza
dupa criterii personale ale evaluatorului sau, pur si
simplu, nu exista un alt specialist disponibil? Inexistenta
unei solutii poate fi anticipata. Atunci cand cineva e tot
timpul atent la problemele care pot aparea, e inutil sa
introduci reguli prin care "il pazesti de el insusi".
Concluzie: ok, nu e un argument prea grozav, I admit it.
Let's move on!
[end of part two]
g.s.