[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
sps (part III)
II. A doua linie de argumentare:
Incerc sa mai scurtez lucrurile. S-ar putea spune asa:
'asa cum s-a vazut si mai sus, problema nu vine din
faptul ca persoanele respective fac sex, ci din faptul
ca s-a depasit nivelul relatiilor pur formale. Suntem
dispusi sa sustinem ca trebuie interzis studentilor si
profesorilor sa aiba relatii mai mult decat formale,
fiindca altfel evaluarea ar fi afectata? Atunci ar trebui
ca eu, Sorin Costreie (desi nu cred ca citeste), profesorul
Mircea Dumitru si Ioan Muntean sa plecam de pe aceasta
lista de discutii. Iar la intalnirile de vineri eu ar
trebui sa plec de acasa. S.a.m.d. Sigur ca s-ar putea
intampla ca cineva sa spuna: 'sigur ca lui Banu o
sa-i dai o nota mai mare decat mi-ai da mie in exact
aceleasi conditii, pentru ca cu el discuti tot felul de
lucruri si in consiliul facultatii, in timp ce cu mine
nu discuti nimic'; Ce ar fi de facut? Nimic, bineinteles.
In fond, s-ar putea sustine ca orice diferentiere in
cantitatea de informatii pe care le are "evaluatorul"
despre doi studenti diferiti poate duce la o evaluare
incorecta. Dar daca sustii ca "evaluatorul" nu poate sa
ignore astfel de informatii suplimentare atunci cand face
evaluarea atunci poti la fel de bine sa sustii ca e un
prost evaluator in genere.
Ok, acum s-ar putea raspunde asa: 'sigur ca e normal sa
existe intalniri in consiliul facultatii intre profesori
si studenti, sa existe consultatii, seminarii, cercuri,
grupuri de discutii si poate si intalniri de socializare.
Toate acestea fac parte din viata academica, sunt inerente
vietii academice si nu putem renunta la ele. In plus,
suntem obisnuiti sa lucram in acest mediu, sa distingem
ceea ce e relevant pentru evaluare de ceea ce nu e
relevant etc. etc. Dar prietenia dintre profesori si studenti
nu este inerenta vietii academice si cu atat mai putin sexul.
Pe acestea le putem exclude fara nici un fel de probleme.'
La asta s-ar mai putea adauga si altceva: 'Una dintre
celelalte consecinte neplacute care ar putea aparea daca
le-am permite studentilor si profesorilor sa faca sex
unii cu ceilalti ar fi scaderea respectului in cadrul
comunitatii. Chiar daca ar fi nepotrivit sa se intample
asa, totul s-ar datora unei atitudini nepotrivite fata
de sex etc., ceea ce putem observa este ca asa ceva poate
sa apara. Iar noi trebuie sa prevenim aparitia consecintelor
neplacute, mai ales atunci cand e foarte usor sa facem
asta. De altfel, facem deja acest lucru: avem toalete
separate pentru profesori si studenti. De aici se vede
ca noi am acceptat deja ca anumite intimitati intre
profesori si studenti trebuie sa fie evitate fiindca
pot duce la scaderea respectului in cadrul comunitatii.'
'In plus,' s-ar putea spune, 'chiar daca profesorii ar
evalua intotdeauna corect, unii studenti pot fi suspiciosi
in privinta evaluarii, sa pot simti nedreptatiti, exclusi
etc. atunci cand profesorul face sex cu un coleg de-al lor
(sau chiar si numai atunci cand, pur si simplu, petrece mai
mult timp impreuna cu acesta). Aceasta este o alta consecinta
neplacuta pe care ar trebui sa o evitam.'
Ok, se pare ca nu am ajuns nicaieri. Fac un rezumat. Prima
data s-a spus, in mare, ca nu ar trebui sa fie ingradite
libertatile oamenilor acolo unde nu este cazul. S-a raspuns
ca aici este cazul. Poate s-ar mai putea discuta, dar
nu se intrevede cine stie ce la orizont. A doua oara s-a
spus ca chiar daca ar trebui sa introducem restrictii,
trebuie sa introducem prea multe restrictii asa ca mai
bine renuntam. S-a raspuns ca putem distinge usor intre
ce putem interzice si ce nu putem interzice. In plus,
s-a aratat ca existe consecinte negative care nu tin
de nimic altceva (prietenie etc.), ci apar doar atunci
cand studentii si profesorii fac sex unii cu ceilalti.
Acum oponentul poate sa mearga linistit pe aceasta linie:
exista o serie de consecinte negative datorate povestii
cu sexul intre studenti si profesori. Interzicerea relatiilor
de acest tip intre studenti si profesori _nu afecteaza
cu nimic_ comunitatea academica (iar aici e vorba de tot
ceea ce tine de facultate, cursuri, seminarii, consultatii,
discutii etc. etc.). Aici nu e vorba de nici un fel de
problema morala. Poate ca intr-o comunitate ideala nu ar
aparea nici un fel de urmari proaste. Dar nu traim intr-o
comunitate ideala. Pe noi ne intereseaza doar sa legiferam
in asa fel incat sa eliminam chestiile neplacute. Iar in
acest caz nu e nici o problema sa legiferam astfel. S.a.m.d.
S-ar parea ca oponentul conduce detasat si nu mai poate
fi ajuns din urma. Ce se poate face? O sa incerc in mesajul
urmator sa rastorn situatia, aratandu-i oponentului ca
a luat-o intr-o directie gresita.
[end of part three]
g.s.