Aceasta este prima propozitie pe care o scriu aici. Iar aceasta este a doua. Si as putea continua asa la nesfarsit, scriind, bineinteles, doar propozitii adevarate. Fiecare propozitie ar fi diferita de cea anterioara, in ciuda asemanarii dintre ele. Iata o schema foarte simpla prin care poate fi produs un sir infinit de adevaruri.
Deci nu e greu sa spui lucruri adevarate. Mai greu e sa spui lucruri adevarate care sa fie si interesante. Sa incercam sa vedem cum functioneaza treaba asta.
In primul rand, sa observam ca nu e suficient sa spui adevaruri pe care nu le-a spus nimeni inaintea ta. Sa luam, de pilda, propozitia: “Fie doi plus doi fac patru, fie Adolf Hitler s-a nascut intr-o pivnita din Focsani.” Probabil ca nimeni n-a mai spus-o vreodata pana acum. In plus, e adevarata (fiindca o disjunctie e adevarata daca un disjunct e adevarat, iar primul disjunct e adevarat). Cu toate astea, propozitia nu exprima un adevar interesant.
Am putea adauga: “partea din propozitie datorita careia propozitia este adevarata trebuie sa nu fi fost spusa de nimeni”. Dar sa ne uitam acum la un alt exemplu: “In garsoniera in care locuiesc exista mai putin de un miliard de obiecte.” Propozitia e adevarata, n-are mai multe parti si probabil ca n-a mai fost spuna de nimeni pana acum. Dar nu spune nimic interesant.
Si e limpede, probabil, ca nu scapam daca zicem ca un adevar interesant nu e unul care n-a mai fost spus, ci unul la care nu s-a mai gandit nimeni. Sau daca nu e, uitati-va din nou la exemplul de dinainte, dar in loc de un miliard luati un numar oarecare format din zece cifre – 5108933245, sa zicem.
Nimeni nu s-a intrebat vreodata daca in camera lui sunt mai mult de 5108933245 obiecte sau nu. Nimeni nu s-a gandit la asta, desi, pentru majoritatea oamenilor care locuiesc in garsoniere, e adevarat ca nu au in casa mai mult de 5108933245 obiecte (si nu, nu vreau sa intram in vreo disputa stupida despre ce este si ce nu este un obiect; e vorba despre obiecte in sensul obisnuit).
Pe scurt, se pare ca “adevar original” nu inseamna neaparat “adevar interesant”. Dar poate va ganditi “ok, nu toate adevarurile originale sunt interesante, dar pentru ca un adevar sa fie interesant, trebuie sa fie original.”
Nu neaparat. Exista afirmatii care exprima adevaruri interesante si care n-au fost facute (sau gandite, ma rog) pentru prima data de catre cei care au aratat ca sunt adevarate.
Nu Copernic a fost primul care a spus ca Pamantul se invarte in jurul Soarelui (vezi Aristarch din Samos s.a.). Altfel spus, Copernic n-a spus nimic original, dar a produs un adevar interesant.
Dar daca originalitatea nu e o trasatura a adevarurilor interesante, ce ne ramane?
Nu stiu. Hai sa o luam pe un alt drum. Sa pornim, de pilda, de la ipoteza ca adevarurile evidente nu sunt interesante. Asta nu inseamna ca n-ar putea exista adevaruri neinteresante care nu sunt evidente. Nu e evident ca ecranul eee pc-ului meu suporta o rezolutie maxima de 600×800 pixeli. Dar asta nu pare un adevar prea interesant.
Afirmatia insa era ca daca un adevar e evident, atunci nu are cum sa fie interesant. In fond, am folosit mai inainte ca exemple de adevaruri neinteresante doar afirmatii in mod evident adevarate – e evident ca prima propozitie pe care o scriu intr-un text este prima si ca urmatoarea e a doua si asa mai departe, e evident ca intr-o garsoniera nu au cum sa incapa un miliard de obiecte si e evident ca doi plus doi fac patru (desi unii oameni s-au apucat sa demonstreze asta).
Totusi, desi pentru noi e evident ca Pamantul e rotund, afirmatia ca asa stau lucrurile a reprezentat la un moment dat un adevar interesant.
E drept, la momentul respectiv nu era evident ca Pamantul e rotund. Am putea adauga precizarea: “un adevar e interesant daca nu este evident la momentul la care este rostit.”
Dar sigur e asa? E evident ca noi nu putem percepe doua culori diferite in acelasi punct din campul vizual, si e greu de conceput ca ar fi existat un moment in care lucrul asta sa nu fie evident. Dar cred ca va pot convinge ca asta e un adevar interesant.
De ce? Fiindca “un obiect nu poate avea in intregime doua culori in acelasi timp” nu e un simplu caz particular al unui principiu logic (principiul ar spune, probabil, ca “un obiect nu poate sa aiba in intregime culoarea X si sa nu o aiba”). Daca n-ar fi vorba de culori, ci de gusturi, de pilda, lucrurile ar sta diferit, fiindca un lucru poate avea doua gusturi diferite in acelasi timp (cafeaua poate fi dulce si amara, de pilda). Si e interesant de inteles de ce cazurile sunt diferite.
Long story short, se pare ca unele adevaruri evidente pot fi interesante. Dar atunci drumul se infunda. Adevarurile interesante nu se deosebesc de cele neinteresante nici prin originalitate, nici prin faptul ca nu sunt evidente. Ne-am intors in punctul de plecare.
Am mai putea incerca sa o luam si pe alte drumuri. Dar unele cu siguranta ca nu vor duce nicaieri. Caracteristica adevarurilor interesante nu e nici ca sunt utile, fiindca unele adevaruri considerate “foarte interesante” de catre matematicieni, de pilda, nu au nici o utilitate.
Si nu ne foloseste la nimic sa spunem ca adevarurile interesante sunt cele pe care majoritatea oamenilor le considera interesante sau cele care produc o “senzatie de profunzime”. In primul caz impresia ar fi ca ne invartim in cerc, iar in al doilea s-ar parea ca pierdem din vedere esenta adevarurilor despre care vrem sa vorbim, fiindca o “senzatie de profunzime” ti-o poate produce si o afirmatie falsa (sau o banalitate rostita pe o intonatie speciala).
Interesant, nu? In mod intuitiv, reusim sa distingem un adevar interesant de un adevar neinteresant in majoritatea cazurilor. In fond, am facut asta si pana acum, atunci cand am spus ca primele doua propozitii din acest text exprima niste adevaruri neinteresante. Problema apare daca vrem sa explicitam intuitia asta.
“Dar ce nevoie am sa explicitez intuitia?”, ar putea intreba cineva. Poate ca ma pot descurca si fara sa pot spune, efectiv, ce distinge adevarurile interesante de cele neinteresante, asa cum as putea vorbi corect gramatical si fara sa am notiuni de gramatica. Dar daca nu ma intereaza, pur si simplu, sa ma descurc, ci si sa inteleg cum functioneaza lucrurile, s-ar putea sa am nevoie.
Nota: Textul de mai sus cuprinde cateva “miscari de gandire” foarte simple (toate pot fi intalnite si in dialogurile scrise de Platon in tinerete) si n-a fost scris cu ambitii foarte mari, ci doar cu scopul de a va amuza (si de a va pune, eventual, pe ganduri).
Ma intreb, oare un adevar nu e suficient doar sa fie adevar? Daca ii atribuim si caracterul de interesant, cred ca nu ajungem nicaieri (cat de exact si de general putem defini “interesant”?).
Interesanta idee
Foarte interesant articolul. Cu siguranta si original. E adevarat ca il voi mai citi odata. Spre final m-am intrebat ce titlu avea articolul ca uitasem. Dupa ce am vazut inca ma intreb ce titlu i-ai fi putut pune.
ce aporetici sunteti voi
@Marian Ionita
Dar adevarul cum il definesti? Parerea mea e ca adevarul este un rezultat empiric sau demonstrat si in final, cel mia mimportant, devenit acceptiune generala. Deci daca masa considera ca e si interesant, atunci ai obtinut si definita interesantului.
@Giuco
Si totusi, intrebarea mea era daca nu ar fi suficient ca adevarul sa capete existenta si atat.
Incercam sa nu ma amestec in “cum definim adevarul”.
@Gramo
Spune-mi daca gresesc:
Repetitia e mama invataturii, dar si frana evolutiei. Enuntarea infinita a acelorasi adevaruri sub diferite forme inseamna repetitie. Ajung in felul acesta sa-mi dau singur raspunsul la intrebare. O cantitate mare de adevaruri trebuie sa fie in mod necesar si importante, altfel ajungem la repetitie, deci ne franam evolutia (vorbesc de cantitatea de informatii filtrate in mod corect).
Şi totuşi, de ce adevăruri şi nu ADEVĂRUL ?
Felicitari pentru exercitiile socratice. N-ar fi rau sa abordati si alte subiecte in aceeasi maniera.
Pe de alta parte, ma gindesc ca ar fi interesant sa conectam exercitiile socratice, strict logice, cu modul nostru actual de gindire. Ce face ca un adevar sa fie interesant / evident / original pentru mine, dar nu si pentru tine? Si, in definitiv, cine are dreptate? Si chiar daca putem afla cine are dreptate, este acesta un motiv sa ii consideram pe ceilalti “neiluminati”, “needucati”, etc.? Desigur, divaghez de la tema initiala. Este insa subiectul care mi-a venit in cap dupa ce am citit postul de mai sus.
cred ca totul depinde de motivul pentru care scrii. Poti sa scrii doar pentru tine, sa iti linisteti mintea sau pur si simplu sa exprimi ideile pe care altfel nu ai cui le spune, sau scrii pentru o audienta de la care astepti un feedback. Daca scrii pentru tine, nu are importanta daca ideile sunt adevarate sau false decat in masura in care este important pentru tine sa fie adevarate (poti foarte bine sa scrii povesti). la fel de bine, povesti poti sa scrii si pentru o audienta oarecare, atata vreme cat audienta respectiva stie ca scrii povesti si le ia ca atare. totul depinde de scopul pentru care scrii.
cat despre adevar, eu cred ca sunt tot atatea adevaruri cate putem noi intelege. Adevarurile stiintifice, demonstrate, pot fi contestate in extremis si daca tii cu tot dinadinsul. Daca reusesti intr-un mod logic sa demonstrezi ca 2+2 fac altceva decat 4, inseamna ca toate concluziile si valoarea lor de adevar depind de modul in care rasucesti premisele, nu?
In ultima perioada a vietii una dintre bunicile mele suferise un accident cerebral. Incerca sa spuna un lucru si iesea altceva. M-am gandit cum e sa te simti inchisa intr-un astfel de clopot al imposibilitatii de a comunica. E interesant ca te poti simti asa chiar daca nu-ti ies cuvintele aiurea. Chiar daca le alegi cu multa grija.
Speram sa nu se simta nimeni ofensat, dar noi vedem lucrurile asa. Cineva consuma timp si face eforturi sa spuna ceva intr-un mod simplu si clar. Altcineva citeste in fuga sau pe sarite sau nu citeste si arunca in graba cateva cuvinte. Prima persoana, in cazul asta, nu are obligatia sa raspunda, sa incerce sa dizolve confuziile interlocutorului sau sa-i arate inca o data ca subiectul era altul.
Cind se depasesta cantitatea critica de informatie adusa spre procesare,in mod iremediabil subiectul nu mai poate fi altul.Din acel moment nu mai poti avea reprezentari si atitudini care sa nu apartina ACELUIASI SUBIECT.Tot ce spui din acel moment “este folosit impotriva ta”pentru ca originalitatea(chiar si sublima)a adevarurilor tale se resoarbe in originaritatea remanenta a unui singur subiect.Este clar ca remanenta aceasta nu reediteaza originarul dar nici nu lasa libertate absoluta initiativelor postgindirii.Astfel, este interesant sa vedem ce numim relativism?Incapacitatea originarului de a deveni interesant sau impotenta logicilor de a concepe si desavirsi adevaruri multiple?Cred ca ultima intrebare LUCIDA care se mai poate pune este:care este cantitatea critica de informatie dincolo de care pasim in realitatea confuza a unui singur subiect?