Dreptul la replica: Soferul despre pietoni

La postul in care scriam ca i-am impusca pe toti soferii cu o raza verde (ok, nu scriam chiar asta, dar nu mai conteaza; oricum n-ati citit postul ala; iar daca l-ati citit, ati citit pe sarite; iar daca nu ati citit pe sarite, l-ati uitat) am primit si un comentariu interesant (da, inca nu terminasem propozitia) din partea unui sofer. Si nu un sofer oarecare, ci Nenea Cosmos insusi. 🙂 Ne-am gandit sa-l scoatem in fata, fiindca poate mai discutam. Ceea ce si facem.

hai sa definim chestia cu zebra. pietonul e pe trotuar. la un moment t0 hotaraste ca trebuie sa traverseze. de multe ori se sare peste t0, pietonul venind in fuga pe trotuar spre trecerea de pietoni si calcind direct pe zebra pentru ca “soferii trebuie sa acorde prioritate”. totusi sa trecem peste acest mic amanunt si sa credem in continuare ca intotdeauna exista momentul t0. acest moment t0 este gindit in trei feluri de catre pietoni.

1) pietonul nenea cosmos care mai des este sofer decit pieton – ii las sa treaca si calc pe zebra in momentul in care exista suficient timp sa trec fara probleme pentru ca masinile INTOTDEAUNA ori trec la anumite intervale in care eu am timp sa trec, cam ca la semafor, ori sint bara la bara si abia se misca, deci nu sint probleme.

2) pietonul speriat de bombe pentru ca acum trei ani era sa il calce opt autobuze si un scuter. acest pieton, desi nu e batrin, schiop sau cu un copil alaturi, se uita in stinga si in dreapta de pe trotuar circa 10 secunde dupa care pune piciorul pe trecere. nenea cosmos il vede de la distanta si ia piciorul de pe acceleratie. nenea cosmos, de data asta sofer, stie ca si in patru labe acel pieton are timp sa treaca pina ajunge nenea la zebra.

dar nu! pietonul speriat de bombe care a vazut o masina in zare a facut primul pas pe trecere si a intepenit acolo asteptind ca nenea cosmos sa ajunga in fata trecerii si sa opreasca definitiv pentru a asigura o traversare sigura. in acest timp nenea cosmos isi da seama ca statuia aia nu are de gind sa treaca si se uita dupa alte pericole din fata si din spate pentru a intelege de ce statuia a intepenit pe prima dunga a zebrei. nici un pericol, nu vine nimic cu 200km/h, totul pare ok.

extrem de fericit nenea cosmos pune frina, nenea cosmos care are masina ca sa se miste repede prin oras si care plateste impozite si taxe prin toate mijloacele fiscale astfel incit sa existe drumuri pe care sa mearga el cu masina, precum si masina cu lapte, masina cu piine, troleibuzul, etc (ma rog, nu plateste nenea pentru masinile de lapte si piine, dar nici pietonul.

nenea cosmos care nu se inghesuie cu pietonul in metrou si ii lasa acestuia mai mult spatiu de respirat. nenea cosmos care trebuie sa mearga cu masina pentru ca e boier si nu se inghesuie in tramvai cu baxul de apa plata. ma rog. nenea cosmos opreste vesel si acorda prioritate. pietonul stie ca va fi pizduit ca a stat ca statuia si a fortat pe nenea sa puna frina, deci se uita spre nenea ca sa vada cum va fi injurat. nenea ii zimbeste curtenitor si abia asteapta ca si la urmatoarea trecere de pietoni sa mai apara o statuie.

3) pietonul profesor este fiinta care se pricepe foarte bine la traversat strada. asta face toata ziua. el nu vrea sa incurce nici masinile dar nici nu are de gind sa se opreasca pe trotuar. acesta traverseaza la 3-5 metri de zebra si se considera ca fiind tot pe zebra, de parca a extinde zebra e o chestiune naturala.

trece de o banda si se opreste facind semn soferilor de pe banda urmatoare sa treaca, chiar daca acestia se mai uita si dupa alti pietoni DE PE trecere. dupa trecerea acestor masini si dupa eventuala lor frinare pentru a lasa alti pietoni sa traverseze pietonul kamikaze, enervat la culme, ii injura pe soferi cu gratiosul “miscati-va mai repede momîilor” deoarece se ajunge la stadiul la care trece toata lumea, numai el s/a trezit ca nu mai are pe unde sa treaca.

despre pietonii kamikaze nu pomenim, ar trebui sa ii consideram niste exceptii, oricum fiecare sofer “lasa in viata” cam 10 bucati pe an, asta asa, ca parca nu iti vine sa ai cosmaruri cu singe pe parbriz.

strada este a masinilor. UNEORI, printr-o conventie stabilita in societate, in anumite locuri amenajate, pietonii traverseaza strada iar masinile ii lasa. asta nu inseamna ca se inchide accesul auto pe strada aia ca sa isi miste pietonul fizicul sau superb.

tocmai pentru ca exista un numar de pietoni care sint VARZA la capitolul traversarii unei strazi exista si unii soferi la fel de nerespectuosi fata de conventia traversarii strazii. aproape indubitabil acesti soferi provin din pietoni muci. ca la conducerea masinii e clar, mai intii a fost pietonul si pe urma soferul. hai sa disciplinam perfect comportamentul pietonilor si cred ca din rindul lor vor iesi numai si numai soferi gigea.

13 thoughts on “Dreptul la replica: Soferul despre pietoni

  1. nenea cosmos

    erata la paragraful urmator deoarece lipseste o virgula si se schimba un cuvint. acum, ca un comentariu a ajuns ditamai postul, merita o corectura

    trece de o banda si se opreste facind semn soferilor de pe banda urmatoare sa treaca, chiar daca acestia se mai uita si dupa alti pietoni DE PE trecere. dupa trecerea acestor masini si dupa eventuala lor frinare pentru a lasa alti pietoni sa traverseze, pietonul profesor, enervat la culme, ii injura pe soferi cu gratiosul “miscati-va mai repede momîilor” deoarece se ajunge la stadiul la care trece toata lumea, numai el s/a trezit ca nu mai are pe unde sa treaca.

  2. Vic

    Dom’le dumneata nu ai invatat sa folosesti litera mare dupa punct? Ah si pun pariu ca dai enter de fiecare data cand ajungi cu cuvantul la capat de rand 😀

  3. Yuki

    nenea cosmos a fost dragut si n-a povestit de babele si mosii care merg cu viteza melcului, care mai au si unul mic de mana si care incep traversarea cand semaforul pietonilor incepe sa clipeasca, semn ca se face rosu.
    pe de alta parte, in virtutea faptului ca strada e a masinilor, dupa cum a spus, multi soferi chiar nu acorda prioritate pietonilor, probabil pe principiul ‘ hai sa vedem ce faci daca tu, pieton, dai peste mine, masina’, principiu exstins si la trotuar.

  4. gramo Post author

    @nenea cosmos: aveam o teorie asemanatoare, dar din punctul de vedere al biciclistului; suna cam asa: pietonii se impart in 4 categorii:
    (1) cei care habar n-au ce-i aia o banda de bicla;
    (2) cei care stiu ce-i aia, dar inca n-au invatat sa nu mearga pe ea;
    (3) cei care nu merg de obicei pe banda, dar inca nu stiu ca trebuie sa te uiti in stanga si in dreapta inainte sa traversezi banda;
    (4) pietonii ok.

    lasand gluma la o parte, istoric vorbind, strada nu e a masinilor; iar prin tarile europene civilizate (pe unde am ajuns si noi) masinile opresc la zebra; iar soferii nu intra in nici un fel de dialog cu pietonii; in plus, sunt o multime de locuri, mai ales in zona centrala, unde accesul masinilor e pur si simplu interzis; iar trotuarele si benzile de bicicleta nu sunt niciodata blocate de masini.

    @Yuki: cam asta era motivul pentru care ziceam, in gluma, bineinteles, ca ne dorim o arma cu o raza verde; sau mov. 🙂

    @Vic: pls, incearca sa nu te mai iei aiurea de oamenii care scriu sau comenteaza aici.

  5. nenea cosmos

    acolo la strainezia zona aia centrala nu contine 7 ministere, trei primarii, toate hotelurilem universitatile si bancile. noi avem prea multe incentru, deci este extrem de improbabil sa inchidem strazile in folosul pietonilor. intii se face urbanism, pe urma abia se da la pieton separat de sofer.

    sa nu uitam ca ceausescu intentiona sa tina inchis accesul pe jumatate din bulevardul ala mare al socialismului, dar ma rog, ceausescu avea alte prostii in cap. ca prima masura a “libertatii” s-a dat acces pe toate bulevardele si acum e greu de luat inapoi, basca faptul ca s/au si construit niste aratari de cladiri si nu poti sa ii faci pe aia sa mearga doar pe biciclete… alt exemplu, cotroceniul. nu se compara traficul din 1988 spre autostrada cu cel de acum. alt exemplu, splaiul. nu se compara traficul mai vechi decit autostrada a doua cu cel de acum. nu e chiar sf sa faci niste poduri peste bucuresti, toti astia ajung prin centru. centrul ala unde n-ai tu loc cu bicicleta pe nicaieri… asta tot incerc eu sa sustin. mai intii urbanism si abia pe urma liru liru cu pietoni, biciclete, bla bla si fantezii. concret acum este imposibil si toate aceste avantaje oferite celor fara masini in defavoarea circulatiei auto mai rau incurca, cit timp masinile nu au alta solutie… pe litere: u r b a n i s m

  6. racusoara

    Desi imi vine sa vars o lacrima de mila soferilor care trebuie sa intarzie cu 3,5 secunde la afacerile lor importante din cauza pietonilor care isi exercita dreptul de a traversa fara sa obtina un nou record olimpic la sprint, cred ca o sa continui sa petrec multa vreme pe trotuar si nu o sa traversez decat cand ma asigur ca nu numai nenea cosmos a oprit masina, ci si meseriasul de pe banda urmatoare, care e posibil sa vorbeasca la mobil si sa nu ma fi vazut. Si asta pentru ca era sa fiu calcata in repetate randuri pe verde si pe trecere de pietoni de indivizi grabiti (la care maximumul de politete e sa-ti faca semn din faruri ca n-au de gand sa opreasca…), iar viata mea imi permit sa o pretuiesc mai mult decat confortul lu’ nenea soferu’. In plus, daca eu, care merg pe jos, am 3, 5, uneori 10 si 20 de secunde de pierdut la trecere sa astept dupa ei, au si ei aceste secunde sa ma astepte sa trec in ritmul meu…

  7. Anonymous

    Nene Cosmos, in codul rutier zice cam asa (varianta prescurtata):

    zebra = prioritate pentru pietoni

    Stii ce inseamna asta? Ca daca un pieton se teleporteaza pe trecere chiar in fata ta in timp ce tu conduci automobilul cu 50 la ora si il accidentezi, e vina ta!

    Cand te apropii de o trecere:

    1) INCETINESTI!
    2) belesti ochii cat cepele
    3) te uiti pe trotuar, pe strada, in copaci, sub masinile parcate ilegal etc
    4) te mai uiti odata cu si mai mare atentie
    5) daca exista cea mai mica sansa sa nu poti trece, OPRESTI!

    Cand te apropii de o trecere, NU:

    1) Calculezi daca ai timp sa treci razant prin fata/spatele pietonului, si accelerezi in consecinta.

    De ce nu? Fiindca nu esti Dumnezeu sa faci calcule perfecte si fiindca graba ta nu justifica riscul (desigur, riscul e pe pielea altuia, nu a ta; ca altfel nu ti l-ai asuma).

  8. nenea cosmos

    in principiu, daca as merge cu 50 la ora, as avea timp sa opresc chiar daca pietonul se teleporteaza. chiar crezi ca merg numai cu 50 la ora? problema este sa reduc in dreptul trecerilor de pietoni sau in locurile unde stiu eu ca sar sinucigasii dupa autobuze.

    in ceea ce priveste prioritatea pe zebra pentru pietoni, hai sa mai cautam prin legislatie, si s-ar putea sa gasim niste chestii in avantajul soferilor, chestii pe care unii magari la volan le extind cit vor ei.

    ART 205, punctul 3

    Traversarea drumului public de catre pieton se face perpendicular pe axul acestuia, numai prin locurile marcate ori/si semnalizate cu indicatoare, iar în localitati, în lipsa acestora, pe la coltul strazii, dupa ce s-a asigurat ca o poate face în siguranta pentru el si ceilalti participanti la trafic.

    *dupa ce s-a asigurat ca o poate face în siguranta pentru el si ceilalti participanti la trafic.* se refera la ambele cazuri de traversare, si la cele marcate, si pe la coltul strazii. daca legal ar fi fost altfel atunci erau doua fraze separate.

    in ART 207 cica este intezis …
    *c) sa traverseze drumul public prin alte locuri decât cele permise ori prin locurile permise, în fuga si/sau fara sa se asigure*

    articolul asta trebuie predat la scoala inaintea abecedarului, ca sa nu se mai mire pietonii cind sint scosi vinovati de catre justitie la accidente petrecute chiar pe trecere. prin acest articol se demonstreaza ca legal trecerea de pietoni nu le apartine, li se imprumuta din cind in cind.

    atentie la punctul d

    d) sa prelungeasca timpul de traversare a drumului public, sa întârzie ori sa se opreasca fara motiv;

    pai daca soferul demonstreaza ca pietonul fugea sau s-a oprit fara motiv, sau a inceput traversarea fara sa se asigure, bla bla bla, partida este pierduta.

    atentie mai mare la lege, dragalasilor.

    eu plec de la ipoteza ca pietonii care s-au angajat intr-o traversare cu cap merita prioritate, cei care s-au aruncat pe trecere merita lasati sa traiasca, asta daca tin frinele, iar pietonii care stau pe trotuar si asteapta cometa in dreptul trecerii merita injurati ca zac la deruta, la fel ca si soferii care parcheaza pe trecere sau blocheaza cu vreo duba vederea semnului de trecere. la capatul opus sint soferii care vad un pieton pe trotuar pe partea cealalta a drumului si opresc chiar daca pietonul era dispus sa astepte. legea nu cere acordarea acestui fel de prioritate, si injuraturile coloanei din spate sint pe masura. de ce?

    pai scrie aici:
    *Sa acorde prioritate pietonilor angajati în traversarea drumurilor publice, pe trecerile marcate sau semnalizate cu indicator. Atunci când drumul este prevazut cu cel putin doua benzi de circulatie pe sens, conducatorul de autovehicul sau tramvaie trebuie sa acorde prioritate de trecere pietonilor angajati în traversare pe sensul lui de mers.* adica pe strazile cu cite doua benzi pe sens unui sofer i se rupe de pietonul de pe partea cealalta a drumului pina cind acesta ajunge la axul drumului. aici incepe interpretarea corecta a distantei de frinare iar pietonul trebuie sa priceapa ca traversarea este formata din doua etape, adica intii opresc unii, abia apoi ceilalti.

    tot aici scrie ca soferul acorda prioritate pietonului ANGAJAT in trecere, nu aluia care asteapta pe trotuar, de aia baietii grabiti fac cu farurile, ca sa nu cobori de pe trotuar, te anunta ca nu prea ar opri iar daca te angajezi in trecere si te paleste atunci ai facut-o cam pe riscul tau, el poate spune ca te-a vazut si ti-a semnalizat ca nu are timp sa opreasca, era deja *prea aproape* de zebra si chestia asta e greu de controlat.

    nu va zic cu rautate, dar atentie mare… dreptatea este de multe ori de partea soferului, iar daca acesta dovedeste ca avea in jur de 50km la ora si a pus frina in momentul accidentului atunci scapa chiar si pe trecere pentru ca este evident ca pietonul a facut o timpenie. in principiu, iarna, pe zapada inghetata, cu cauciucuri de vara, cu o masina fara abs, deci in cele mai proaste conditii, un lighean de masina se opreste in 50 – 70 m, cu tot cu timpul de reactie al soferului. daca incepi sa treci cind masina e la 30 de metri de tine sa zici mersi daca soferul nu calca frina (caz in care ar veni tiris peste tine) si trage de volan intr-un copac, ori multi calca frina din reflex.

    vara un autovehicul normal frineaza in 30 de metri de la 50km la ora din care 15 m e timpul de reactie si 15 este distanta de frinare. de aia se ia piciorul de pe acceleratie cind se vede in zare trecerea de pietoni, pentru scurtarea timpului de reactie. o masina foarte buna, pe uscat, poate opri si in 8 – 10 m de cind a calcat soferul frina, dar nu m-as baza pe asta prea tare.

  9. gramo Post author

    @nenea cosmos: de acord cu multe lucruri; si iti multumim mult pentru comentarii; totusi, sa nu mutam problema in alta parte; problema noastra, cel putin, era cu soferii necivilizati; cu aia care nu doar ca se poarta necivilizat, dar si conduc necivilizat; fiindca un om care e in genere necivilizat e mai periculos la volan decat pe jos.

    iar de problema asta nu scapam aratand ca unii oameni necivilizati sunt simpli pietoni si nici cu proiecte de urbanism, oricat de bune; oooops, tocmai ne-am gandit la un post nou! 🙂

  10. nenea cosmos

    ceea ce am vrut eu sa punctez este ca pietonul nu prea are drepturi pe strada, ba mai mult, are obligatii. spre binele lui este de dorit sa cunoasca situatia exacta si sa nu isi mai inchipuie ca soferii sint absolut obligati sa ii fereasca.

    de ce spun asta? pentru ca in majoritatea cazurilor un posesor de masina are mai multi bani de avocat decit un pieton, macar ca vinde masina, si este foarte probabil ca un sofer sa cunoasca destul de bine portitele legale care il acopera si il lasa in fundul gol pe pieton. cam cum un pusti de 25 de ani care a fost la puscarie stie codul penal de 20 de ori mai bine decit un pensionar care n/a avut treaba cu legea toata viata.

    in ceea ce priveste civilizatia, credeti/ma ca in fiecare zi pot povesti ca am vazut pietoni, biciclisti,motoretisti si motociclisti necivilizati, si mai grav, inconstienti. deh, soferii ocupa mai mult loc, stiu…

  11. Anonymous

    “*dupa ce s-a asigurat ca o poate face în siguranta pentru el si ceilalti participanti la trafic.* se refera la ambele cazuri de traversare, si la cele marcate, si pe la coltul strazii.”

    Nu, se refera doar la al doilea caz.

    “iar pietonii care stau pe trotuar si asteapta cometa in dreptul trecerii merita injurati ca zac la deruta”

    Nu sunt de acord 😉 Cu legile fizicii e mai greu, mai ales ca multi factori (viteza masinii care vine; daca te-a vazut soferul sau nu) sunt greu de prezis.

    “adica pe strazile cu cite doua benzi pe sens unui sofer i se rupe de pietonul de pe partea cealalta a drumului pina cind acesta ajunge la axul drumului”

    Sa acorzi prioritate intr-un loc L unei entitati E inseamna ca e de datoria ta sa nu te gasesti impreuna cu E in acelasi timp in locul L.

    “nu va zic cu rautate, dar atentie mare… dreptatea este de multe ori de partea soferului, iar daca acesta dovedeste ca avea in jur de 50km la ora si a pus frina in momentul accidentului atunci scapa chiar si pe trecere pentru ca este evident ca pietonul a facut o timpenie.”

    Gresit; e de datoria soferului sa acorde prioritate pietonului cand aceasta se afla pe trecere (vezi mai sus ce inseamna acordare de prioritate). Viteza maxima legala e doar atat: viteza maxima legala. Soferul trebuie sa adapteze viteza conditiilor de trafic. Printre altele, trebuie sa reduca viteza astfel incat sa poata opri in siguranta la trecere.

    “iarna, pe zapada inghetata, cu cauciucuri de vara, cu o masina fara abs, deci in cele mai proaste conditii, un lighean de masina se opreste in 50 – 70 m, cu tot cu timpul de reactie al soferului”

    Ar fi o idee ca iarna pe zapada inghetata sa circuli cu viteza mai mica, ce spui 😉 ?

  12. nenea cosmos

    nu mai spun nimic, dar pietonul ajunge la spital si masina doar la service… crapa pietonul cu prioritatea pe retina… oricum blogul asta de la gramo e un blog pietonal prin excelenta. eu v-am spus o parere. multi altii au doar carnet si masina… ca pieton NICIODATA nu ma bazez pe drepturile mele de pieton.

Comments are closed.