N-ar fi mai simplu (asa cum spune si domnul asta) sa li se permita sportivilor de performanta sa se dopeze? Ar fi depasite o multime de recorduri, am vedea competitii mai spectaculoase, toti sportivii ar avea sanse egale, toata povestea ar fi reglementata. Exista riscuri, ok, dar ca sportiv de performanta oricum iti asumi tot felul de riscuri. Ce ziceti?
Sau, in fine, daca nu ziceti nimic, puteti sa va duceti pe Wired.
Dopajul afecteaza corpuri diferite in mod diferit, mai mult pe cei mai slabi si mai putin pe cei mai buni, din cauza unor limite biologice de care nu se poate trece.
Asta inseamna ca nu se poate discuta despre competitie reala daca toti cei implicati sunt dopati pentru ca nu mai exista diferente clare de valoare.
S-ar putea intampla ca doi sportivi sa ia aceeasi substanta, in aceeasi cantitate (ma rog, aceeasi proportie – cantitate pe masa corporala), iar sportivul mai putin antrenat sa obtina rezultate mai bune decat sportivul mai bine antrenat?
Nu e ca si cand la un examen, toti elevii ar fi lasati sa copieze? In plus nu cred ca toti sportivii ar avea sanse egale, pentru ca exista tot felul de metode de dopaj, unele mai scumpe mai eficiente decat altele mai ieftine. E clar ca echipele cu bani multi ar avea acces la metode mai eficiente de dopaj. Am citit postul lui Julian Savulescu si nu sunt de acord cu cateva chestii. In primul rand nu nici eu nu cred ca e ok sa luam ca indicator timpii de cursa pentru a aduce ca argument ca dopajul scade sau creste performantele. Motivul este ca, in ciclism, in marile tururi, niciun tur dintr-un an, nu seamana cu altul din alt an. Traseele nu sunt niciodata aceleasi. In plus nici un tur nu seamana cu altul din alt an pentru ca intervin tot felul de factori: intr-un an sunt cazaturi mai multe sau vremea este mai rea si atunci scad si timpii de cursa.
Pai normal ca elevii ar trebui sa fie lasati sa dea examen cu manualul deschis si cu acces la net, fiindca ideea nu e sa invete chestii pe de rost. 🙂
That aside, si la cursele de masini echipele cu bani multi par sa fie avantajate, dar exista o multime de reglementari cu privire la benzina, pneuri, motoare etc.
In genere, diferentele in calitatea echipamentului folosit pot conta in diferite sporturi (poate de aia grecii concurau dezbracati :). Dar exista reglementari. Problema, daca vrei, e daca sa consideram si anumite substante care imbunatatesc performantele drept parte a echipamentului sportiv.
Touche la faza cu examenul. Mi-aduc aminte ca in facultate am avut cateva examene la care profii ne-au lasat cu orice fel de material, ba chiar puteam coborî la biblioteca sa luam si alte materiale si, cu toate astea, multi am picat sau am luat note f. mici.
Cred ca de-aia nu ma mai uit la cursele de masini, pentru ca diferenta o face poate prea mult echipamentul si prea putin talentul pilotului. Oricum, existenta unor reglementariar inseamna ca tot nu scapam de doping, pentru ca asta ar insemna ca tot raman alte substante care ar fi ilegale.