Eram in autobuz. Se suie controlorii. Ciudat, tocmai ma gandeam cat de tare ar fi sa monitorizeze cineva camerele video din autobuz si sa-i anunte pe controlori cand observa ca s-a suit cineva care nu pare sa aiba bilet, iar controlorii aflati pe traseul autobuzului respectiv sa apara dupa cateva statii s.a.m.d.
Ajung la o tanti care n-avea bilet. Intervine lumea: “Lasati-o dom’le in pace, nu vedeti in ce stare e?” (doamna incepuse sa planga), “Celor care au coborat (un grup de romi) de ce nu le-ati cerut bilet?”, “Sunteti corupti, avem dovezi!”.
Pana la urma tanti plateste amenda, dupa care coboara. Se plange la cine doreste sa o auda ca n-avea de unde sa cumpere bilet.
Tot la Universitate am coborat si eu, sa schimb autobuzul. Nu mai aveam bilete, asa ca m-am dus la chiosc sa-mi cumpar (mi se pare normal sa-mi cumpar bilet, chiar daca nu ma vede nimeni; cu vanzatoarea ma descurc – ii pun banii in fata si primesc biletele fara probleme).
Doamna cu amenda trece pe langa chioscul de bilete. Intre timp se oprise din plans. Vede ca e deschis, dar trece mai departe.
pai nu mai are nevoie de bilet in ziua aceea :))…ca din cate stiu eu amenda aia se considera ca un abonament pe o zi pe toate liniile….
Nu cred ca tanti stia chestia asta, fiindca n-o stiam nici eu, iar dansa parea sa fie din provincie. 🙂
Eu nu prea mai circul cu autobuzul, dar am asistat si eu la o intamplare care nu mi-a picat bine. La un moment dat, controlorii verifica biletele intr-un autobuz mai mult gol, ajung langa 2 rome; una dintre ele vorbea la telefon, cealalta se facea ca nu-l vede. Controlorul le cere biletele, aia continua sa vorbeasca, cealalta ii spune pe un ton putin rastit: “N-avem bilete, sefu’, ce, de parca n-ai stii asta!” Controlorul mai sta putin in fata lor, apoi pleaca sper fata autobuzului.
Chiar nu inteleg de ce nu le-a amendat.
Pai probabil s-a gandit ca e prea complicat. Daca esti controlor si dai peste cineva care n-are nici bani si nici acte (sau spune ca n-are), indiferent de etnie, trebuie sa pierzi timp, sa mergi pana la politie s.a.m.d. Si probabil ca s-a gandit ca asa s-ar intampla daca ar insista in cazul respectiv.
Tanti cel mai probabil avea dreptate cand se plangea ca nu avea de unde sa-si cumpere bilet.
Ca tot stati in Cotroceni…, daca astepti 336-le sau 62-ul in statia de la cinema Glendale si vrei ca omul corect sa-ti cumperi un bilet nu ai de unde. In cel mai bun caz trebuie sa mergi o statie pe jos pana la Eroilor, unde sa te rogi ca doamna de la bilete sa nu fie in pauza. Sunt patit, m-am urcat fara bilet din motivele enumerate mai sus in 336 din fata de la Glendale si m-au “pescuit” controlorii pe la Kogalniceanu. Stiu ca solutia etica ar fi fost sa ma dau jos intre timp, sa cumpar un bilet si sa iau urmatorul 336, dar totusi de ce trebuie sa fie totul atat de complicat? (nemaivorbind de futerea de timp)
Eu cand imi cumpar bilete imi iau de obicei cu unul in plus fata de cate bilete am nevoie in ziua respectiva. Tocmai fiindca stiu ca atunci cand o sa mai am nevoie de transportul in comun n-o sa am de unde sa-mi iau bilet. 😛
E corect sa cumperi bilet. Eu cumpar. Dar nu suport controlorii.
De ce?
sunt fan abonament pe toate liniile, metrou si ratb. nu-mi bat capul nici cu bilete, cozi, nesimtire sau controlori.
Eu merg mai mult cu bicla, asa ca n-are sens sa-mi fac abonament.
Si eu sunt cu abonamentul.
Controlorii, saracii, naspa viata tre´ sa aiba… it´s like everyone (or almost) hates them, cand ei, saracii, nu-si fac decat meseria. Ia sa lasam fara, sa vedem in ce hal o sa ajunga autobuzele in 3 luni 😛
Daca oamenii ar respecta regulile si fara sa fie controlati… ar fi supertare! 🙂 Din pacate, unii nici macar nu cred ca e ok sa respecti regulile alea, dar continua sa foloseasca transportul in comun. Iar daca sunt prinsi nu vor sa-si asume consecintele.
p.s.: Un prieten mi-a povestit o faza intamplata in tren in Cehia. Avea bilet pe o anumita ruta, dar din cauza inundatiilor a trebuit sa mearga prin alta parte. Controlorul i-a spus ca biletul lui era pentru alt traseu, asa ca trebuie sa plateasca niste bani in plus etc.
O calatoare facea serviciile de traducator. I s-au alaturat alti cativa calatori. N-a existat o disputa, dar calatorii au simtit nevoia sa isi spuna parerea: “Controlorul are dreptate. Nu e vina ta, fiindca biletul e luat in avans si n-aveai de unde sa stii ce se va intampla, dar trebuie sa platesti calatoria pentru acest traseu, asa cum facem si noi. Asa este corect.”
Cred ca in Romania oamenilor le pasa prea putin de “cum este corect”. 🙁
multi nu isi dau seama ca aceste conditii actuale din transportul din comun sunt in principal datorita celor care merg fara bilet. Cum proportia pe unele linii este chiar de peste 50% a celor fara bilet este si normal ca sa avem conditii mizere: masini murdare, putine, inghesuite etc. Eu sunt pro controlori, daca s-ar putea sa fie in fiecare masina si poate asa reusim sa ne mai cilivizam 🙂
Eu merg de obicei cu bicla (in cazuri speciale mai iau taxiul). Cu tranportul in comun merg mai rar si de obicei nu ma grabesc, asa ca imi permit sa nu ma sui in masinile aglomerate sau in alea care arata prea nashpa.
Nu ma plang de conditii. Problema cea mai mare o reprezinta, pentru mine, ceilalti calatori. Adica aia care put, se sterg de muci pe unde nimeresc, vomita, se baga in tine, urla in mobil s.a.m.d. Aproape intodeauna ma oftic cand uit sa-mi iau castile la mine sau cand n-am niste bomboane cu aroma puternica la indemana. 🙂
Cat despre controlori,… nu stiu ce sa spun. Pana la urma si salariile lor sunt platite tot din banii dati pe bilete. Daca ar fi prea multi, nu ar creste si cheltuielile companiei de trasport si pretul biletelor?
si eu merg destul de rar..prefer metroul sau la fel cu bicla. Din pacate igiena nu prea se poate schimba cu nimic. Am tot spus si pe la mine pe blog de chestia asta dar de schimbat nu cred ca se schimba situatia in viitorul apropiat. Tine de educatie…
Sunt in categoria celor care cred ca in tara asta se vor schimba lucrurile doar cu amenzi si forta. La prima vedere vor creste cheltuielile cu numarul de controlori dar poate pe termen lung se va invata lumea cu ei si atunci vor putea fi restructurati (ca tot este la moda acest termen 🙂 )
Poate ca o solutie buna ar fi introducerea unor vanzatori de bilete in mijloacele de transport, care in acelasi timp sa aiba si rolul de controlori. Astfel s-ar reduce si din cheltuieli si ar fi si o metoda mai eficienta de control a calatorilor. Desigur asta ar presupune o investitie initiala, dar cred ca pe termen lung e o solutie viabila.
Prefer mersul pe jos sau metroul cand sunt in Bucuresti !
Eu folosesc cardul RATB cu portofel electronic pentru călătoriile cu autobuzul. Am şi abonament la metrou pe acelaşi card şi îl încarc din când în când cu câte 40 lei pe lângă. Aşa nu trebuie să-mi fac griji că nu am destule bilete sau că nu am de unde cumpăra. Mă urc în autobuz, plimb cardul prin faţa cititorului şi gata! E comod şi pe deasupra şi ecologic 🙂
Cât despre controlori… înţeleg necesitatea meseriei – mai ales că sunt atâţia la noi în ţară care parcă nu se simt împliniţi dacă nu pot “ciupi” câte o călătorie gratis. Mă enervează însă faptul că oamenii care o practică sunt oportunişti. Pe liniile centrale, unde sunt case de bilete la tot pasul (şi totuşi lumea merge fără probleme fără bilet), aproape că nu vezi picior de controlor. Însă la capetele traseelor sau prin zone unde casele de bilete sunt rare, poţi prinde şi două controale unul după altul…
Am făcut un experiment pe când mai aveam abonament RATB, să văd cam câte călătorii fac într-o lună şi câte controale prind. Circulând pe linii din centrul oraşului, am prins *un singur control* toată luna… Încercaţi însă să mergeţi pe 601 dinspre Eroilor spre Regie şi Crângaşi (unde pe distanţe mari nu există case de bilete), să vedeţi cum vă întâlniţi cu hoardele de controlori…
RATB-ul primeste o gramada de bani de la bugetul primariei (mii de miliarde). De ce sa fie nevoiti calatorii sa plateasca de doua ori transportul, o data prin taxe si impozite, si a doua oara contravaloarea biletului? Din subventii se finanteaza gratuitatile, liniile catre zonele limitrofe si o parte din calatorie, cica. Cu alte cuvinte, unii din noi trebuie sa plateasca si biletul propriu, biletele unor elevi si pensionari, naveta unora din judetul Ilfov si vilele directorilor din RATB. E drept asa?
Ce-ar fi sa optam pentru o varianta clara, sa nu mai stam cu fundul in doua luntri? Fie nu mai dam nicio subventie, si RATB-ul sa ceara exact atatia bani pe bilete cat ii da voie piata si sa ofere gratuitati numai daca-i da mana, fie renuntam la mascarada biletelor si subventionam un transport in comun gratuit.