La ce e buna o disciplina care se cheama “Logica si argumentare”? La nimic, dupa Ministerul Educatiei. O putem scoate din planul de invatamant liceal. Ce rost are sa gandesti independent, critic, sa fii capabil sa intelegi mai bine opiniile altor oameni, sa poti evalua critic argumentele lor? De ce ai invata sa faci asa ceva? In fond, nu e bine sa gandesti prea mult.
Sigur, in majoritatea tarilor din lume abilitatea de a gandi critic, de a lua decizii rationale, de a produce justificari pentru opiniile si actiunile tale e vazuta ca o abilitate esentiala. Atat cercetarea stiintifica, in orice domeniu, cat si participarea la viata unei societati presupun asa ceva.
Sa-i inveti pe oameni sa gandeasca critic poate fi, pentru altii, o prioritate nationala. Acum vreo saptamana, de pilda, intr-un discurs despre educatia din Statele Unite, domnul Obama, care intamplator e si presedintele tarii, spunea ca tara dansului are mare nevoie de “abilitati ale secolului 21”, cum ar fi “abilitatea de a rezolva probleme si gandirea critica” (sursa aici).
La noi, singura disciplina al carei studiu ar fi putut duce la dezvoltarea unor astfel de abilitati e eliminata din scoli. Cativa oameni care incearca sa-si pastreze totusi ratiunea si bunul simt in fata deciziilor stupefiante ale onor ministerului antementionat au incercat sa protesteze, intre altele, si prin intermediul unei petitii online. Daca vi se pare ca povestea asta merita atentia voastra, you know what to do.
LE: Mai lasam un pic postul asta aici, poate il observa mai multa lume. 🙂
daca tot trebuie sa scoata ceva, eu zic sa combine chimia si fizica intr-o singura ora in loc de o mie, musai sa scoata latina (pentru ca este utila doar celor care vor sa dea la drept, in rest este INUTILA!!!), si ar mai putea sa combine ora de muzica si ora de desen, tot asa alternativ, la fel geografia si istoria ar trebui combinate sau predate alternativ -o ora diferita in fiecare saptamana.
Cred ca ar fi extrem de util sa combine matematica cu economia, (si sa faca un fel de marketing aplicat) pentru ca iarasi nu vad cu ce te ajuta teorema lui pitagora la cumparaturi sau ca sa iti calculezi salariul!
matematica predata in liceu ar trebui sa se predea la facultatea de arhitectura sau inginerie! In orice caz, studentii care ajung acolo sunt CLEI si trebuie reluat totul , cel putin asa sustine o profa de la politehnica.
si sa mai subtieze naibii manualele alea, ca in liceu nici macar profii nu puteau sa predea fiecare lectie fiindca le-ar fi trebuit 2 ani scolari, ca sa predea materia unui semestru!
daca ar combina matematica cu economia, geografia cu istoria, si chimia cu fizica (stiinte) , muzica si desenul (arte) si daca ar scoate latina, ar putea sa isi reduca cheltuielile cu aproape 30%, dupa calculele mele….
as mai avea o sugestie, orele de dirigentie sa se faca, si diriginta sa faca mai mult decat sa fluture catalogul de colo colo la ora respectiva!!!
sa fie mai multe activitati outdoor si mai multe lucruri practice!
Sure or of course the Education Minsis in collaps due creti nism of this institution ,as say prof.phd.Mircea H.Orasanu,it is not needed for men to thinking ,therefore must distroy the cretinism of minitrs
parerea mea e ca in orice caz trebuia sa se inceapa de undeva cu taierea orelor! poate ca nu s-a inceput in cel mai fericit mod, dar cred ca ataca problema de la baza, oricum la logica si argumentare in liceu nu am facut argumentare NICI O ORA!
Am facut doar logica si spre sfarsitul sem II am avut de facut un eseu argumentativ, dar atat!
Pentru mine, termenul este inselator! Este important de stiut ca in liceu oricum se studiaza filosofia ca atare. care include si capitole de gandire critica. Dar vorbind din experienta personala, la orele de logica si argumentare, sa o spun pe sleau se freaca menta , cel putin la liceele zise de elita din capitala (cosbuc, viteazu, hasdeu)!
In orice caz, in liceu in momentul de fata se predau simultan LOGICA SI ARGUMENTARE si FILOSOFIA. Care spun cam aceleasi lucruri! Deci de ce ar trebui elevii obligati sa invete pentru doua materii in loc de una singura?
Doar ca sa dea de lucru unor oameni? Ironic, profesorul de logica si argumentare era si prof de filosofie, si chiar de psihologie. “Bun” la toate!
Si asa scoala romaneasca are o imagine proasta in ochii profesorilor, elevilor si parintilor (si ai mei sunt cadre didactice). Chiar e nevoie sa prelungim agonia?
Eu zic ca este printre putinele decizii bune luate de ministerul educatiei. CALITATE NU CANTITATE!
@villagevoice_overdose: Da, si de fapt ce nevoie mai avem de fizica, pentru ca oricum nu trebuie sa stii ce e masa si acceleratia, ca doar nu iti foloseste deloc formula asta, putem sa scoatem si limba si literatura romana, ca si-asa Eminescu si Caragiale sunt depasiti si am avut eu un prof in liceu cu care nu faceam nimic. La o lalta cu filosofia, logica si gandirea critica (care spun aceleasi lucruri!!!) putem sa inghesuim si psihologia ca sunt din aceleeasi arie curiculara. Mai mult scoatem toate chestiile astea teoretice si inutile, dar mergem in practica la multi-nationale sa vedem cum functioneaza lucrurile in mod real.
da mihnea sunt total de acord cu tine! insa tot ce spun e ca nu are rost sa devenim redundanti.
Logica si Argumentarea reprezinta aceeasi Filosofie cu alta palarie si aceste doua materii sunt predate simultan. Pur si simplu nu are sens sa spui aceeasi chestie de doua ori.
Si da, poate daca scoala ar fi mai adaptata cerintelor pietei, Romania ar duce-o mai bine. Ce rost are sa fii bun la toate, si expert in nimic, cand poti sa fii un profesionist?
Normal ca nu sunt de acord sa scoatem Limba Romana, dar nu vad de ce trebuie sa se predea o limba prafuita. Trebuie sa aratam ambele fatete ale problemei, nu doar partile care ne convin!
au inceput cu filosofia, care nu se mai preda in asa-numitele licee “cu profil tehnologic”. continua cu logica. ce mai urmeaza?!
***********daca ar fi dupa profesorii “old school”- chiar daca uneori ei sunt tineri, ar trebui nu sa aerisim programa scolara, ci sa o incarcam si mai mult, cu urmatoarele indicatii:
istoria este indispensabila unui om, pentru ca cine nu invata din greselile trecutului este condamnat sa le repete, la fel cum TOT FACEM DE VREO CATEVA MII DE ANI, DE CAND ISTORIA SE TOT REPETA!
geografia, cum naibii poti trai fara geografie? pleci si tu intr-o excursie, si nu stii daca muntii pe care urci sunt formati in paleozoic sau in mezozoic!
matematica – stiinta stiintelor! nici sa treci strada nu poti fara niscaiva ecuatii diferentiale.
fizica este ca oxigenul, vorba lui mihnea, ea ne invata de exemplu, ca forta elevului este egala cu masa inmultita cu acceleratia hamburgerului spre gura.
Romana, daca nu ar fi profesorii sa te invete, cum ai mai putea vorbi???
dar de ce sa ne limitam la deja traditionalele materii, cand putem adauga altele noi, chiar din scoala generala:
fizica cuantica, chimie moleculara, cercetare pe celule stem, cititul in stele, grafica audio, etc etc.
Cineva care gandeste critic, ar putea chiar replica faptul ca in scolile romanesti de-abia gasesti un microscop amarat Cu alte cuvinte, sistemul este si asa supradimensionat si abia in stare sa sustina o programa umflata ca un aluat de cozonac, dar ce ne pasa noua de mecanismele lipsite de boemie ale economiei?
In plus, interesul elevului fata de scoala tinde spre zero, pentru ca majoritatea profesorilor isi fac treaba cu pasiune fara sa le pese de salariile mizere.
Asa ca cea mai buna solutie nu poate sa fie decat sa il indepartam si mai tare de scoala, studiind fresca baroca, daca se poate din clasa intai, invatandu-l sa citeasca din cresa si punandu-i muzica clasica in uter.
E tare ciudat ca tinerii din ziua de azi par sa fie tot mai hmmm care-i cuvantul…. retardati, in timp ce parintii, scoala, statul, tot pompeaza informatie in fundurile lor.
E clar ca ceva scartaie, si ca sa iti dai seama de asta nu iti trebuie diploma in sanscrita!!!!!!
************ in apararea mea as vrea sa spun ca am exagerat voit, ca parintii mei sunt profesori si ca de multe ori ca elev as fi preferat sa fiu invatat sa pescuiesc, decat sa mi se umfle creierii cu pesti.
acest post nu este directionat impotriva cuiva, ci impotriva unor idei care mie mi se pare ca afecteaza calitatea invatamantului. solutia este cresterea calitatii, nu a cantitatii. un profesor bun poate sa faca un copil sa ii iubeasca materia si cu o ora pe saptamana.
in plus, daca vom cerne din materii si din profesori, vom avea mai multi bani sa ii platim pe cei performanti si calitatea va creste.
am i getting through here?
si o ultima sugestie, ar trebui sa ramana vreo 4-5 materii de baza: romana, engleza, matematica, istorie, geografie si restul sa fie optional, sa isi aleaga elevul ce vrea sa invete si spre ce are inclinatie,
si profesorii sa fie eventual platiti in functie de numarul de elevi pe care il au sau ceva de genul asta. dar asta nu se prea face nicaieri, cu atat mai putin in romania
Logica am facut pe a 9a si pe a 10a psihologie, doua materii extrem de interesante si utile in relatiile cu cei din jur, parerea mea. Partea trista ii ca asa au fost de neglijate de catre profesori ca am trecut prin materie ca si cand nici nu ar fi existat… eu unul regret ca am ramas doar cu cateva chestii interesante in cap din foarte multe ce puteam sa le invat daca era cienva sa isi dea interesul. Poate intentia Ministerului Educatiei ii chiar asta sa nu gandim. In cate belele au intrat ei tocmai din cauza spiritului critic al romanului…vai s-amar!
Am semnat si eu petitia, prostia incepe sa ne cuprinda de peste tot, chiar si din locuri in care – teoretic – n-ar ttrebui sa vina. Dar se pare ca la Minister e cea mai multa!
In mod sigur astia habar n-au ce-nseamna silogism.
As semna petitia ceea, si totusi nu o fac. Sa explic:
Am facut liceul la mate-info bilingv – nu de renume, dar oricum acceptabil. Intr-a 9a am facut logica, intr-a 10a psihologie, in a 11a economie si a 12a filosofie, cam asta a fost meniul de factura umanista la noi. A, pardon, si latina, tot intr-a 9a, dar nu conteaza. Bun, la logica am frecat menta. Frecat, la modul “invatat teorii fara nicio aplicare practica”, eventual mai dadeam teste de IQ sau de personalitate, ca sa nu ne plictisim. Fostii colegi imi spuneau ca logica este tratata si la liceele lor, fix la fel.
Sunt convins ca avem nevoie sa “invatam sa argumentam”, dar asta, culmea, am invatat la dezbaterile din ora de romana. Tot acolo am invatat sa gandim critic. Tot pe la romana am invatat sa evaluez critic argumentele altora. Nu trebuie sa citesti despre silogisme si despre propozitii categorice pentru a putea fi coerent, zic, nici nu trebuie sa stii despre diagrame Venn pentru a realiza ca argumentele nu sunt valabile. In viata de zi cu zi a unui om obisnuit, logica nu-si are rostul. De ce?
Pentru ca materia denumita “logica” este o stiinta formala, seaca. Cunostintele dobandite in orele de logica nu au aplicabilitate. Cel putin pentru mate-info si scolile profesionale, este inutila, in forma in care este predata.
@villagevoice_overdose: ok, ok, we’ve got the point! 🙂 Sunt inghesuite prea multe lucruri in programa scolara, unele par (sau chiar sunt) inutile etc. Daca despre asta e vorba, probabil vedem lucrurile intr-un mod asemanator.
La asta se adauga povestea cu “invatamantul ar trebui sa fie centrat pe formarea de abilitati, nu pe acumularea de informatii” (justificarea e simpla, in cativa ani o sa avem aproape toti wikipedia pe mobil).
Dar asta ar fi o alta discutie. Aici era vorba despre “Logica si argumentare”. Iar disciplina asta nu e totuna cu filosofia. Poti sa inveti sa gandesti critic fara sa stii care sunt problemele cu care si-au batut mintea filosofii de-a lungul timpului. Iar ca sa inveti logica nu ai nevoie decat de vreo duzina de propozitii (Gramo’s favourite is: “Luna e facuta din branza verde.”). 🙂
@JorjH: Ei, noi nu ne inchipuim ca Ministerul Educatiei vrea sa ne faca prosti si usor de manipulat. O agenda secreta de genul asta ar mirosi prea tare. Ne gandim, mai degraba, ca s-ar putea sa fie vorba pe undeva pe-acolo de niste incompetenta.
In alta ordine de idei, daca materiile nu sunt predate prea bine, asta nu inseamna ca trebuie sa fie scoase. 🙂
@dragos c: Da, ceva e ciudat. Vestea buna e ca am gasit un silogism:
Ministerul Educatiei din Romania trebuie sa sprijine educatia din tara.
Ministerul Educatiei din Romania e numele unei institutii a statului.
Deci:
Numele unei institutii a statului trebuie sa sprijine educatia din tara.
De unde reiese ca sprijinirea educatiei trebuie lasata pe seama unor vorbe goale. 🙂
@villagevoice_overdose: Caesar si viveret, ad remum dareris; antiquis temporibus, nati tibi similes in rupibus ventosissimis exponebantur ad necem.
Bene, cum Latine nescias, nolo manus meas in te maculare…damnant quod non intellegunt.
Rident stolidi verba latina!
🙂
Si hoc non legere potes tu asinus es.
Dupa ministerul educatiei, ne-ar face pe toti slugile dictaturii. Dupa mintea lor ar scoate sportul istoria geografia, eventual romania si matematica. Va spun eu ca nu copii au fost vizati cand s-a facut noul proiect cu orele, ci profesorii. Le cad suncile stand mai mult la scoala.
atat voi, cat si prececentii comentatori ati spus lucrurile in acelasi fel in care le-as fi spus si eu… asa ca, pentru a nu repeta aceleasi idei, nemultumiri si frustrari, voi adauga ca acest “inceput al sfarsitului” nu se rezuma doar la atat… iar, in ceea ce ma priveste, consider ca fiind la fel de grava eliminarea din programa scolara a orelor de sport… tot ceea ce ar fi putut asigura copiilor nostri o bruma de sanatate mentala (logica si argumentare) si fizica (miscare, sport) ramane, acum, in sarcina noastra exclusiva, a parintilor…
(vorbesc teoretic, eu inca n-am copii… dar cum educatia mea scolara s-a termninat cu ceva ani inainte, nu-mi ramane decat sa ma gandesc la binele generatiei pe care noi o vom forma.)
si nu ma indoiesc ca sunt si vor fi parinti responsabili, atenti la formarea copiilor lor, acei parinti care isi educa de mici copiii in spiritul unei vieti sanatoase (atat fizic, cat si mental), descurajand continuu non-valorile si promovand un set de valori morale si personale corecte si decente, dar acestia sunt minoritari… iar copiii lor vor deveni, din pacate, niste “inadaptati”, inghititi de masele de tineri din ce in ce mai indobitociti, mai sedentari, mai lenesi, mai putin culti, mai obezi etc.
Logica si Argumentarea a fost singura materie din randul celor 4 care chiar mi-au folosit la ceva. Acolo am invatat logica bivalenta, lucru care nu se invata in liceu in alta parte, dar care e folosita in informatica.
Din pacate materia a fost predata prost si nu am invatat deloc care-i faza cu argumentarea sau ce e un silogism. La fel nu stiu nici care e ordinea orogenzelor, capitala Botswanei, cand a murit Lajos Kosuth sau cat e constanta lui Planck.
Reforma invatamantului e o idee foarte buna, mi-as fi dorit totusi ca ea sa nu fie facuta doar pentru a economisi bani. Banuiesc ca nu poti sa le ai pe toate.
Sunt elevă într-a 12a la un colegiu din Galați. În opinia mea, problema este următoarea:
Logica este foarte necesară, sunt de acord. Îți dezvoltă numeroase aptitudini despre care ați vorbit și voi mai sus. Nu trebuie scoasă din programă. Dar se face prea devreme. A învăța logica în clasa a 9a e ca și cum nu ai învăța-o deloc (cu mici excepții).
Dincolo de dezinteresul profesorilor, care nu se manifestă numai la socio-umane, ci e generalizat, e vorba despre dezvoltarea intelectuală a adolescenților. Nu îi subestimez, dar, cred eu, la 15 ani un silogism nu este tocmai ce ți-ai dori să exersezi. Colegii mei au urât din suflet materia asta (sunt la o clasă de uman) fiindcă nu i-am găsit utilitatea și au privit-o ca pe o înșiruire de concepte goale.
Economia, de exemplu, se face într-a 11a. Nu ar fi mai bine dacă poziÈ›ia celor două materii ar fi inversată? Un copil de a 9a, cu noÈ›iuni elementare de matematică, obÈ›inute în gimnaziu, ar putea face față problemelor simple de economie, dar nu ar trece dincolo de diagramele venn È™i categorisirea silogismelor, la logică. Iar studiată într-a 11a, ar avea în clasa a 12a drept continuare firească filosofia, care operează cu multe concepte din “logică È™i argumentare” (spre exemplu, eu, învățând pentru olimpiadă la filosofie, a trebuit să reiau logica fiindcă nu-mi aminteam atât de bine termenii È™i ceea ce desemnează).
Pe de altă parte, nu sunt de acord cu cei care susțin că numărul materiilor ar trebui redus și câteva dintre ele ar putea fi cumulate. Eu sufăr fiindcă fac prea puține lucruri la școală, nu prea puține. Și nu cunosc niciun elev bun care să fie extenuat de cerințele de la școală.
O zi bună!
Spre deosebire de multi, la noi orele de Logica s-au facut si inca destul de bine. Aveam mereu teme, aplicatii si diverse. Defapt toate orele pe acest profil in afara de Economie (unde profa era praf) s-au facut foarte bine! Mai ales in clasa a 12-a Filosofia! Unde profa a fost geniala si ne.a facut sa adoram materia fara sa ne fie impusa.
sorry poate am exagerat gen! I’m always over the top . dar hey suntem toti latini aici:P
@blegoo, nu e politicos si nici inteligent sa jignesti pe cineva intr-o limba pe care nu o intelege, cu atat mai mult cu cat limba respectiva este MOARTA ca si orgoliul cui o foloseste.
in orice caz, sa imi sugi mentula.
*corect ar fi ca acest drept la replica sa fie afisat. daca este considerat ofensator, ar trebui scos si commentul “blegoo”.
superb, pai e de bine, s-au prins si ei ca logica nu mai e la moda, e depasita de progresul societatii democratice din romani(c)a.( nu intetionez sa fac aluzie la nationalitatile conlocuitoare , treaba asta cu romani oricum e facatura , eu ii stiu de tigani , si aia care chiar sunt , asa isi spun, nu altminteri)
problema e ce pun in loc, poate cursuri de dat din coate, scuipat pe jos sau pur si simplu peste tot , pe ceilalti poate, cum sa fii cel mai smecher si sa “faci” bani fara sa lucrezi la monetarie, datul din coada si spalatul cu limba, ca de, nu intotdeuna ai perie dupa cum zicea un cantecel , se pare ca se i adevereste vorba: “prostia la putere”.
sau poate nu , nu as vrea sa cred ca pana la urma asta isi doresc oamenii sa invete tinerele vlastare ale neamului romanesc;
poate totusi ca cineva, pe undeva , prin respectivul minister are vreun copil, vreun nepotel de soacra, de matusa, de var sau de prietena de cafele , care nu poate bre sa priceapa cum e treaba cu logica si, ca pe la noi, se gandesc oamenii cum sa se sdrobeasca viitorul puiului. totul e facut cu bune intentii si spre binele colectiv.
scoateti domle logica aia nenorocita ca putem trai si fara ea!
fara seminte , manele, becali si “lasa-o asa ca merge” e mai greu , nu mai intelege lumea nimic, sa gandeasca critic in conditiile astea e cosmar, solutia salvatoare e sa dormi in continuare si sa-i inveti si pe altii sa faca la fel.
nu mai e nevoie de fapt sa pui nimic in loc, mai scoti, te mai debarasezi, sa ai somn usor.
dormi in pace natiune – parca si asta era intr-un cantecel , mda
iar daca nu-ti place de noi, nu-ti place sa dormi bine fara sa iti mai “faci” ganduri , poti sa te cari, sa fii nefericit pe alte meleaguri unde trebuie chiar sa muncesti, sa fii politicos, sa stii sa poarti o conversatie decenta macar.
aici nu mai e nevoie de toate astea , de ce? pentru ca asa vrem noi , adica noi , boborul , prin vocea mea: uraganul catrina de la minister care a reformat si va mai reforma, pentru voi , ma amaratilor; ca de fapt oricum toti ai mei au copii la private si nu ne mai doare decat asa in cotlateral de restul.
ce rost mai are sa-i mai platim si pe aia, profii de logica adica , alti amarati , mai bine reducem din buget ca e criza si oricum cata carte ati invata tot nu va ajuta la nimic , dacat poate sa puneti bete in roate ca intelectuali reactionari ce ati fi fost, dar v-am mai taiat o craca , ha .
n.a. deja cred ca delirez si ma apuca frisoanele , incep sa am si vedenii.
pe bune acum, trebusoara asta cu scoaterea logicii din programa scolara e un simptom de boala, de boala grea, ne asteapta vremuri interesante.
si nu uitati va rog de noile “studii” biologice.. >:)
http://www.realitatea.net/un-manual-de-biologie-de-liceu–dedicat-proslavirii-numelui-lui-dumnezeu–il-pune-la-zid-pe-darwin_474062.html
http://www.gandul.info/actualitatea/un-manual-de-biologie-pentru-liceu-ii-invata-pe-elevi-ca-au-fost-creati-de-dumnezeu.html?3927;4044653
Sincer am vazut asta venind,masele de oameni trebuie sa fie ascultatori si nu rationali,cum cresti asa ii ai,probabil pe principiul asta se merge..
Eu cred ca ar trebui scoase unele ore din orar, depinzand si de profilul pe care il are fiecare.Eu sunt la stiinte umane-sociale si chiar nu mi-ar trebui multe ore de real.Si de ce sa se scoata logica?Nu trebuie sa gandim rational?E adevarat ca este o materie mai grea, dar este de baza.Ne formam un vocabular elevat,gandim mai logic,stim sa ne formam niste opinii.