MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

licenta si "tirania majoritatii"



     In cele ce urmeaza voi ridica o problema privitoare la modul in care 
vor fi selectate subiectele ce vor pica la examenul de licenta.

     Dintre cele 12 subiecte de la proba generala(la fel si in cazul 
probelor speciale) va fi selectat, pentru examen, un numar suficient dintre 
acestea, pentru a satisface cel putin una dintre cele 3 optiuni facute de 
fiecare student. Rational, ar trebui ca numarul de subiecte selectate sa fie 
cel mai mic posibil. Iar acest lucru se realizeaza prin selectarea 
subiectelor care au primit cele mai multe optiuni, in ordine descrescatoare. 
Cu alte cuvinte, subiectele cele mai populare dpdv statistic vor fi cele 
care vor pica la examen.
     Problema apare deoarece si studentii pot face exact acelsi rationament. 
Iar daca un numar suficient de mare de studenti cad de comun acord sa opteze 
pt acelasi subiect, iar celelalte 2 optiuni sa fie distribuite egal pe 
celelalte 11 subiecte, atunci acestia vor avea certitudinea ca acel subiect 
pe care l-au ales cu totii va pica la examen. Practic, va fi suficient ca ei 
sa invete doar acel subiect.
     Dar aceasta tiranie a unor grupuri majoritare care cad de comun acord 
asupra aceluiasi subiect va duce la imposibilitatea celor ce nu au aderat la 
nici unul dintre aceste grupuri de a avea aceeasi posibilitate de a alege, 
practic, doar un singur subiect. Astfel se creeaza o situatie profund 
inechitabila, unii studenti trebuind sa invete un singur subiect, iar altii 
sa invete 3 subiecte (deoarece nici unul dintre cele 3 nu este printre cele 
mai alese subiecte, probabilitatile de a pica ale acestora vor fi 
aproximativ egale)
     Este evident ca principiile pe baza carora se vor alege acele subiecte 
comune, care vor pica cu siguranta, vor fi simplitatea lor, probabilitatea 
de a lua o nota cat mai mare etc. Iar ideea care sta la baza examenului de 
absolvire este tocmai aceea de a incununa un efort de 4 ani, pe parcursul 
carora studentul a incercat sa aprofundeze exact lucrurile care il 
intereseaza cel mai mult ( tocmai de aceea exista module diferite, cursuri 
optionale etc.) Iar cei care nu vor adera la acele grupuri majoritare, vor 
fi tocmai aceia al caror prim interes este sa aleaga subiectele care ii 
intereseaza in cea mai mare masura si nu pe acelea(de fapt doar un subiect) 
care sa le permita obtinerea unor note cat mai mari, depunerea unui efort 
cat mai mic etc.
     Aceasta "tiranie a majoritatii" prin care acestia impun ca ei sa invete 
un singur subiect si in acelasi timp impun si celorlalti sa invete 3 
subiecte ( datorita modului in care subiectele sunt selectate) mi se pare 
inacceptabila.
     Exista doua modalitati prin care lucrurile pot fi indreptate.

     1.  Sa se reduca numarul de subiecte ce vor fi alese de fiecare subiect 
de la 3 la 1. Astfel vor avea acest avantaj toti studentii, si nu doar o 
parte.(Se poate ca aceasta varianta sa nu poata vi viabila datorita 
regulamentelor universitatii, ministerului etc.)
     2.  Sa se aleaga pentru fiecare student in parte, cu ajutorul unui 
computer, unul dintre cele 3 subiecte alese. Astfel toti studentii vor 
finevoiti sa pregateasca toate cele 3 subiecte.

     P.S.
     Acest rationament nu are un caracter ipotetic. El are la baza 
evenimente care deja au avut loc precum intalniri ale studentilor pentru a 
stabili astfel de subiecte comune

     As fi curios sa aflu comentarii legate de aceasta problema

     Salut




_________________________________________________________________
The new MSN 8: smart spam protection and 2 months FREE*  
http://join.msn.com/?page=features/junkmail