MHonArc test archive
[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
licenta si "tirania majoritatii"
In cele ce urmeaza voi ridica o problema privitoare la modul in care
vor fi selectate subiectele ce vor pica la examenul de licenta.
Dintre cele 12 subiecte de la proba generala(la fel si in cazul
probelor speciale) va fi selectat, pentru examen, un numar suficient dintre
acestea, pentru a satisface cel putin una dintre cele 3 optiuni facute de
fiecare student. Rational, ar trebui ca numarul de subiecte selectate sa fie
cel mai mic posibil. Iar acest lucru se realizeaza prin selectarea
subiectelor care au primit cele mai multe optiuni, in ordine descrescatoare.
Cu alte cuvinte, subiectele cele mai populare dpdv statistic vor fi cele
care vor pica la examen.
Problema apare deoarece si studentii pot face exact acelsi rationament.
Iar daca un numar suficient de mare de studenti cad de comun acord sa opteze
pt acelasi subiect, iar celelalte 2 optiuni sa fie distribuite egal pe
celelalte 11 subiecte, atunci acestia vor avea certitudinea ca acel subiect
pe care l-au ales cu totii va pica la examen. Practic, va fi suficient ca ei
sa invete doar acel subiect.
Dar aceasta tiranie a unor grupuri majoritare care cad de comun acord
asupra aceluiasi subiect va duce la imposibilitatea celor ce nu au aderat la
nici unul dintre aceste grupuri de a avea aceeasi posibilitate de a alege,
practic, doar un singur subiect. Astfel se creeaza o situatie profund
inechitabila, unii studenti trebuind sa invete un singur subiect, iar altii
sa invete 3 subiecte (deoarece nici unul dintre cele 3 nu este printre cele
mai alese subiecte, probabilitatile de a pica ale acestora vor fi
aproximativ egale)
Este evident ca principiile pe baza carora se vor alege acele subiecte
comune, care vor pica cu siguranta, vor fi simplitatea lor, probabilitatea
de a lua o nota cat mai mare etc. Iar ideea care sta la baza examenului de
absolvire este tocmai aceea de a incununa un efort de 4 ani, pe parcursul
carora studentul a incercat sa aprofundeze exact lucrurile care il
intereseaza cel mai mult ( tocmai de aceea exista module diferite, cursuri
optionale etc.) Iar cei care nu vor adera la acele grupuri majoritare, vor
fi tocmai aceia al caror prim interes este sa aleaga subiectele care ii
intereseaza in cea mai mare masura si nu pe acelea(de fapt doar un subiect)
care sa le permita obtinerea unor note cat mai mari, depunerea unui efort
cat mai mic etc.
Aceasta "tiranie a majoritatii" prin care acestia impun ca ei sa invete
un singur subiect si in acelasi timp impun si celorlalti sa invete 3
subiecte ( datorita modului in care subiectele sunt selectate) mi se pare
inacceptabila.
Exista doua modalitati prin care lucrurile pot fi indreptate.
1. Sa se reduca numarul de subiecte ce vor fi alese de fiecare subiect
de la 3 la 1. Astfel vor avea acest avantaj toti studentii, si nu doar o
parte.(Se poate ca aceasta varianta sa nu poata vi viabila datorita
regulamentelor universitatii, ministerului etc.)
2. Sa se aleaga pentru fiecare student in parte, cu ajutorul unui
computer, unul dintre cele 3 subiecte alese. Astfel toti studentii vor
finevoiti sa pregateasca toate cele 3 subiecte.
P.S.
Acest rationament nu are un caracter ipotetic. El are la baza
evenimente care deja au avut loc precum intalniri ale studentilor pentru a
stabili astfel de subiecte comune
As fi curios sa aflu comentarii legate de aceasta problema
Salut
_________________________________________________________________
The new MSN 8: smart spam protection and 2 months FREE*
http://join.msn.com/?page=features/junkmail