MHonArc test archive
[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
textul complet de la Mircea T.
Am observat ca mail-ul de la Mircea a ajuns incomplet
pe lista. Il trimit din nou.
Teodor
Mircea Tobosaru wrote:
Prin 62 hintikka se lupta cu sistemele de logica
epistemica si ajunge sa-si puna problema
cunoasterii
actuale si a cunoasterii virtuale ,care seamana cu
ce
discutati voi .
Una din axiomele sistemului sau de logica
epistemica
este
(1)Kap --> KaKap ( daca a cunoaste p atunci a
cunoaste ca a cunoaste p )
evident ca si aici ai putea spune ,la fel ca si in
cazul lui "a crede ca"( Ca ), ca (1) nu este
necesara
: lui a ar putea sa nu-i treaca prin cap ca stie ca
stie ceva.
Adica poti sa nu accepti
(2)Cap --> CaCap (daca a crede p atunci a crede ca
a
crede p)
si deci nici substitutia
(3)(Cax=y & CaPx) --> CaPy
Presupozitiile unui sistem ca cel al lui Hintikka
si
a unui sistem de logica pe care l-am putea construi
cu
operatorul C (crede ca) sunt urmatoarele:
A.orice tautologie este cunoscuta (conform regulii
ca
daca T este o teza a sistemului atunci KT (sau CT)
este deasemenea o teza a sistemului epistemic ce se
bazeaza pe K(sau a celui ce se bazeaza pe C)
B.daca este cunoscut sau crezut un set de
propozitii
,atunci este cunoscuta sau crezuta si orice
consecinta
a acestui set (treaba asta rezulta din axioma
(4)Ka(p --> q)--> (Kap --> Kaq)
si din regula de mai sus.
Presupozitiile de mai sus caracterizeaza o lume
epistemic perfecta ,in care fiecare individ deduce
toate consecintele cunostintelor si credintelor
sale.
Argumentul bazat pe regula substitutiei implicat in
discutia despre atitudinile propozitionale este
bazat
pe astfel de presupozitii,insa dupa cum se vede ele
pot fi integrate intr-un sisitem logic.
de fapt daca stam sa ne gandim toate tipurile de
logica au presupozitii de genul asta .Adica in
logica
propozitionala facem abstractie de toate aspectele
propozitiilor in afara de forma lor si de valoarea
lor
de adevar.daca adaugam ca ne intereseaza si
subiectul
despre care trateaza propozitia obtinem
"relatedness
logic",daca ne intereseaza si continutul
referential
obtinem "dependence logic" etc.Richard Epstein
prezinta Logica in felul asta .
Deci substitutia aceea care ti sa parea suspecta
depinde de ce presupozitiiare sistemu logic in care
o
tratezi.De fapt nici nu are sens sa vorbesti de
validitate asa in general ,ci numai in cadrul unui
sistem.Frege si cei care iau de buna substitutia in
cauza adera in cele din urma la presupozitiile A si
B.
Sa presupunem acum ca luam in considerare
posibilitatea ca cineva sa nu traga toate
consecintele
din credintele sale.Adica
(5)Cap --> <>CaCap (daca a crede ca p atunci este
doar
posibil ca a sa creada ca a crede ca p )
si
(6)(Cax=y & CaPx) --> <>CaPy (daca a crede ca x=y
si
a crede ca x este P atunci este posibil ca a sa
creada
ca y este P)
dar daca am avem numai
(7) (x=y & CaPx) --> ~<>CPy (daca x=y si a crede ca
x
este P atunci este imposibil ca a sa creada ca y
este
P ,ceea ce este adevarat)
astfel cineva ar putea sustine ca tot se pastreaza
o
diferenta semnificativa intre (6) si (7) si deci si
problema atitudinilor propozitionale.
(7) ar putea sa fie problematica:de ce nu ar ajunge
a
sa creada din senin ca y eate P , de ce sa nu
consideram ca totusi este posibil ca a sa creada
fara
nici o ratiune suficienta ca y este P.Daca gandim
astfel atunci drumul e deschis pentru orice
aberatie.a
ar putea sa creada si ca y este P,asa ,fara motiv
,de
fapt ar putea sa creada orice.Dar astfel "-->" nu
mai
inseamna nimic .Deci (6) este tot ce putem accepta,
adica ca este un fapt contingent daca cineva ajunge
sa
aiba credinta ca y este P doar pentru ca are
credinta
ca x=y si ca x este P.
In concluzie :
I.Se poate construi un sistem de logica a
atitudinilor propozitionale bazat pe A si B in care
argumentul care parea problematic e valid.
II.intr-un sistem in care (2) nu tine ,sigur (3) nu
mai este valid,dar tine (6)
III.Chiar daca luam in considerare posibilitatea ca
o
credinta care depinde logic de altele sa nu se
actualizeze tot putem sustine ca problema
contextelor
opace este reala si poate fi tratata pur logic,fara
sa
aducem in discutie stiintele cognitiei , premisele
rationalitatii din stiintele sociale etc.
Cam atat.Ti sa precizez ca solutia,in deplinatatea
ei
tine de construirea unui sistem cu diversi
operatori
"atitudinali" si poate si modali ,daca suntem
interesati de cunoasterea actuala ,cu caracterul ei
contingent.Sa dai semantica pentru el si definitia
validitatii e insa o treaba titanica,dar posibila
in
principiu.
Nu stiu daca mailul asta o sa ajunga pe grupul de
discutii.daca crezi ca si altcineva ar putea fi
interesat de raspunsul asta poti sa-l retrimiti.
__________________________________________________
Do You Yahoo!?
Yahoo! Greetings - send holiday greetings for Easter, Passover
http://greetings.yahoo.com/