MHonArc test archive
[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
textul lui Mircea, complet
Imi cer scuze, am observat ca textul de al Mircea Tobosaru a ajuns
incomplet pe lista. Il mai trimit odata.
Teodor
Mircea Tobosaru wrote:
Prin 62 hintikka se lupta cu sistemele de logica
epistemica si ajunge sa-si puna problema cunoasterii
actuale si a cunoasterii virtuale ,care seamana cu ce
discutati voi .
Una din axiomele sistemului sau de logica epistemica
este
(1)Kap --> KaKap ( daca a cunoaste p atunci a
cunoaste ca a cunoaste p )
evident ca si aici ai putea spune ,la fel ca si in
cazul lui "a crede ca"( Ca ), ca (1) nu este necesara
: lui a ar putea sa nu-i treaca prin cap ca stie ca
stie ceva.
Adica poti sa nu accepti
(2)Cap --> CaCap (daca a crede p atunci a crede ca a
crede p)
si deci nici substitutia
(3)(Cax=y & CaPx) --> CaPy
Presupozitiile unui sistem ca cel al lui Hintikka si
a unui sistem de logica pe care l-am putea construi cu
operatorul C (crede ca) sunt urmatoarele:
A.orice tautologie este cunoscuta (conform regulii ca
daca T este o teza a sistemului atunci KT (sau CT)
este deasemenea o teza a sistemului epistemic ce se
bazeaza pe K(sau a celui ce se bazeaza pe C)
B.daca este cunoscut sau crezut un set de propozitii
,atunci este cunoscuta sau crezuta si orice consecinta
a acestui set (treaba asta rezulta din axioma
(4)Ka(p --> q)--> (Kap --> Kaq)
si din regula de mai sus.
Presupozitiile de mai sus caracterizeaza o lume
epistemic perfecta ,in care fiecare individ deduce
toate consecintele cunostintelor si credintelor sale.
Argumentul bazat pe regula substitutiei implicat in
discutia despre atitudinile propozitionale este bazat
pe astfel de presupozitii,insa dupa cum se vede ele
pot fi integrate intr-un sisitem logic.
de fapt daca stam sa ne gandim toate tipurile de
logica au presupozitii de genul asta .Adica in logica
propozitionala facem abstractie de toate aspectele
propozitiilor in afara de forma lor si de valoarea lor
de adevar.daca adaugam ca ne intereseaza si subiectul
despre care trateaza propozitia obtinem "relatedness
logic",daca ne intereseaza si continutul referential
obtinem "dependence logic" etc.Richard Epstein
prezinta Logica in felul asta .
Deci substitutia aceea care ti sa parea suspecta
depinde de ce presupozitiiare sistemu logic in care o
tratezi.De fapt nici nu are sens sa vorbesti de
validitate asa in general ,ci numai in cadrul unui
sistem.Frege si cei care iau de buna substitutia in
cauza adera in cele din urma la presupozitiile A si B.
Sa presupunem acum ca luam in considerare
posibilitatea ca cineva sa nu traga toate consecintele
din credintele sale.Adica
(5)Cap --> <>CaCap (daca a crede ca p atunci este doar
posibil ca a sa creada ca a crede ca p )
si
(6)(Cax=y & CaPx) --> <>CaPy (daca a crede ca x=y si
a crede ca x este P atunci este posibil ca a sa creada
ca y este P)
dar daca am avem numai
(7) (x=y & CaPx) --> ~<>CPy (daca x=y si a crede ca x
este P atunci este imposibil ca a sa creada ca y este
P ,ceea ce este adevarat)
astfel cineva ar putea sustine ca tot se pastreaza o
diferenta semnificativa intre (6) si (7) si deci si
problema atitudinilor propozitionale.
(7) ar putea sa fie problematica:de ce nu ar ajunge a
sa creada din senin ca y eate P , de ce sa nu
consideram ca totusi este posibil ca a sa creada fara
nici o ratiune suficienta ca y este P.Daca gandim
astfel atunci drumul e deschis pentru orice aberatie.a
ar putea sa creada si ca y este P,asa ,fara motiv ,de
fapt ar putea sa creada orice.Dar astfel "-->" nu mai
inseamna nimic .Deci (6) este tot ce putem accepta,
adica ca este un fapt contingent daca cineva ajunge sa
aiba credinta ca y este P doar pentru ca are credinta
ca x=y si ca x este P.
In concluzie :
I.Se poate construi un sistem de logica a
atitudinilor propozitionale bazat pe A si B in care
argumentul care parea problematic e valid.
II.intr-un sistem in care (2) nu tine ,sigur (3) nu
mai este valid,dar tine (6)
III.Chiar daca luam in considerare posibilitatea ca o
credinta care depinde logic de altele sa nu se
actualizeze tot putem sustine ca problema contextelor
opace este reala si poate fi tratata pur logic,fara sa
aducem in discutie stiintele cognitiei , premisele
rationalitatii din stiintele sociale etc.
Cam atat.Ti sa precizez ca solutia,in deplinatatea ei
tine de construirea unui sistem cu diversi operatori
"atitudinali" si poate si modali ,daca suntem
interesati de cunoasterea actuala ,cu caracterul ei
contingent.Sa dai semantica pentru el si definitia
validitatii e insa o treaba titanica,dar posibila in
principiu.
Nu stiu daca mailul asta o sa ajunga pe grupul de
discutii.daca crezi ca si altcineva ar putea fi
interesat de raspunsul asta poti sa-l retrimiti.
------------------------------
K Free E-mail http://www.k.ro/
by KappaNet http://www.kappa.ro/