MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

revizuiri & adaugiri



Incep sa leg mai multe fire pierdute in timpul discutiei pe caritate. Intr-un mesaj catre Stefan Iancu incercam sa arat ca efectul de sistem care face diferenta intre caritate si ajutorare de stat, prin impozitare/redistribuire, consta in irationalitatea masurilor etatiste - in masura in care se sustrag singurului sistem economic rational posibil, piata libera, unde eficienta are un sens prin cantarirea in bani a actiunilor economice. Spuneam ca irational in masurile etatiste este ca prin ele se ignora angajamentele contractuale necesare obiectiv pentru producerea de bunuri. Cu o parte din castigul brut al afacerii trebuie sa se asigure onorarea contractelor - si, implicit, continuitatea intreprinderii - si o "dezvoltare slaba", in limitele mentinerii intreprinderii. (Daca as vorbi numai de o mentinere a intreprinderii, s-ar putea sa se inteleaga ca economia functioneaza evenly rotating, ca intreprinzatorii ar putea aloca fonduri in acelasi fel, lovindu-se intotdeauna de aceleasi probleme, lucru imposibil - nu ma apuc sa discut aici de ce.) Oricum, o alta parte a castigului brut al intreprinderii, pe care il putem numi "profit", ii revine antreprenorului. Acesta il poate consuma - inclusiv daruindu-l saracilor - fie reinvesti. Impozitarea, spuneam, nu tine cont de faptul ca o parte din profit este ceruta obiectiv pentru productie, nefiind la discretia patronului. Ar fi posibil in felul asta, in sistemul capitalist formal, 1) un mijloc de productie de bunuri si 2) posibilitatea caritatii. 
    Acum imi dau seama ca argumentul nu era suficient (chiar daca, intr-un anumit sens, nu va fi niciodata). Nu trebuia sa arat numai ca masurile etatiste sunt (de regula) oarbe in privinta a ceea ce este obiectiv cerut din castigul intreprinderii pentru "mentinerea" ei - faptul ca "mentinerea" trebuie sa fie intotdeauna o dezvoltare sugereaza deja ceva -, ci ca ele nu pot da in principiu seama de conditiile obiective ale productiei, astfel atragand necesar ruina economica. Cineva ar putea spune ca impozitarea ar putea fi facuta rezonabil, ca ar putea fi impozitat numai profitul intreprinzatorului. Asta, dupa cum observa Silviu, reproducand propozitii libertariene, ar fi posibil numai daca intreprinzatorii nu si-ar schimba comportamentul, lasand neatinsa structura ofertei. Problema este ca un antreprenor isi adapteaza rational comportamentul in vederea unui profit - chiar si cei din organizatiile "non-profit", care varsa beneficiile in fonduri de caritate -, astfel ca impozitul "rezonabil" se va dovedi, in cele din urma, prin efectele economice indirecte, nerezonabil: structura productiei va fi slabita in felul asta. Silviu califica in mod curios comportamentul de tipul asta ca irational. Aici este vorba, bineinteles, de o rationalitate instrumentala al carei sens este dat de profitul antreprenorial. Nimeni nu intreprinde nimic, indiferent de scopurile in directia carora si-ar indrepta un eventual profit, deci indiferent de motivatiile ultime ale antreprenorului, fara speranta ca nu ar obtine ceva. Proportia participarii la intreprindere este firesc dictata de marimea castigului. Nici macar omul cu cele mai bune intentii din lume, dispus sa traiasca in conditii pe care altii le-ar considera cel putin modeste pentru a-i ajuta pe altii cu munca lui, ca el ar infrunta cu o atitudine stoica sau ca s-ar considera fericit numai in conditiile respective, nu s-ar apuca sa intreprinda ceva daca nu ar avea un sens al utilitatii muncii - ajutorul acordat altora. Omul cu cele mai bune intentii din lume nu ar sapa gropi care se astupa pe masura ce el sapa, dar poate ca ar fi dispus sa sape la nesfarsit daca in felul asta i-ar fi cuiva de ajutor. 
    Sper sa arat astfel ca exista un concept de rationalitate instrumentala compatibil cu un concept al ratiunii (capacitata care priveste rationalitatea scopurilor). Exista, mai larg, concepte critice ale rationalitatii instrumentale si ratiunii, si concepte necritice ale lor. Tendinta necritica este de absolutizare, astfel incat totul devine fie absolut instrumental - boala mai raspandita in filosofia moral-politica anglo-saxona -, fie absolut "final" - boala mai raspandita in filosofia continentala. In cazul din urma, tabloul propus este cel al unei productii economice paradisiace, lipsite de efort - nu numai in sensul ca atitudinile (totusi instabile) fata de efortul fizic l-ar minimiza pana la a-l descarca "cu totul" de valoare, ci ca efortul fizic ar disparea cu totul, o data cu sfera instrumentalitatii. Numai potrivit tabloului paradisiac, populat de indivizi care, torturati, nici nu si-ar da seama ca sunt torturati, bunurile economiei curente ar putea fi obtinute fara marea bataie de cap a structurii de productie capitaliste.  
    Ce am spus mai sus mai poate fi tradus astfel. A-ti pregati un mijloc in vederea unui scop nu este in mod necesar irational. Indiferent de faptul ca multi intreprinzatori sunt "porci", adica irationali cu privire la scopuri, sistemul care ofera nu mijloace, ci posibilitatea egala a procurarii de mijloace, este rational. (De fapt chiar intreprinzatorii "porci" - eu as spune: incurcati in gandurile proprii, fiindca cine este "porc" ar trebui decis in alta parte - sunt cei care confunda mijloacele cu scopurile, care isi fac din procurarea mijloacelor - imbogatirea permanenta - un scop: "boala anglo-saxona".) Vorbesc de un concept critic de rationalitate instrumentala ca unul aplicabil sistemului (libertatii), fiind astfel legat direct de libertatea in sens negativ si numai indirect, in masura in care este compatibil cu conceptul critic de ratiune, de libertatea in sens pozitiv (autonomie morala). Totusi, sistemul caruia ii aplic notiunea critica de rationalitate instrumentala este ceea ce gandim ca sistem social, determinand in felul asta atitudinile noastre si, prin urmare, scopurile noastre. Iadul este pavat cu intentii bune; ororile secolului trecut pot fi explicate asa.