MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

drept de proprietate/cariate



1
 
Intotdeauna atat stanga cat si drepata au jucat ambiguu in privinta intemeierii drepturilor.
Dupa cum spuneam in primul mai, cel cu care a inceput discutia, fiecare parte sustine nu numai ca modelul ei de proprietate (privata/comuna) e cel drept, moral, justificat, cat si ca acel aranjament al proprietatii si nu celalalt e viabil economic, eficient, duce la bunastare materiala, etc.
Evident daca intre astea doua nu exista o legatura conceptuala, e foarte posibil ca fiecare sa aiba dreptate doar intr-o privinta, deci tabela ar trebui sa contina 4 casute si nu doar 2.
Dar daca astea doua sunt conceptual independente, nu vad de ce libertarienii (si comunistii si oricine altcineva) s-ar mai obosi sa demonstreze ca anumite practici despre care se spune ca incalca drepturi (impozitarea pt ei, exploatarea pt marx) sunt ineficiente economic, asta nu poate conta daca criteriul pentru dreptate sociala e corect, e oare doar o demostratie in plus care spune ceva de genul "uite, nu numai va facem dreptate, dar va mai dam si bani pe deasupra"?
 
Deci pare destul de improbabil sa presupunem ca nu exista o legatura logica intre bunastare si drepturi.
Insa in atunci cand libertarienii fac praxeologie si dau justificari a priori ale sistemului de drepturi, exact asta se intelege, ca mai intai definim drepturile in functie de niste criterii apriori pentru dreptate si abia apoi facem economie si vedem daca incalcarea drepturilor alora ar fi profitabila sau nu pentru societate. Si Marx poate fi citit in acelasi fel: argumentele lui impotriva proprietatii private pot fi vazute ca morale, de exemplu regula homsteading-ului poate fi contestata: de ce ar fi o bucata de pamant a cuiva doar pentru ca a folosit-o primul? Cum poate avea cineva un drept de proprietate asupra unor obiecte? De ce eu nu ar avea dreptul sa folosesca bunurile altora din moment ce nu are nici o vina cineva care s-a nascut intr-un orfelinat?
 
Daca independenta conceptuala a justificarii drepturilor si aranjamentului celui mai profitabil al prop. trebuie respinsa, atunci trebuie respinse si argumentele apriori ale libertarienilor, si cele morale ale lui Marx.
 
Liberalismul clasic e in mare masura despre intemeierea drepturilor si criteriul dreptatii sociale. Insa daca aici inteleg (oarecum) cum e generat un sistem de drepturi din regula "e permis orice nu interfereaza cu libertati egale ale celorlalti", asta nu spune nimic despre bunastare, ci e aplicat in genere la drepturi ca cel de libera exrimare, etc.
Tactica libertarienilor e sa spuna ca nu exista decat un singur fel de drepturi, drepturile de proprietate (asupra corpului, imaginii proprii, prop. materiala) si ca fara ele actiunea nu este posibila. Dar am vazut din ce motive justificarile a priori sunt suspecte.
 
 
Mai interesant mi se pare sa vedem cum sistemul de drepturi e generat plecandu-se de la bunastare. Mises face asta in Liberalism, singura carte de el pe care am citit-o. Spune raspicat ca daca o institutie e eficienta atunci e dreapta, nu exista nici un alt criteriu al dreptatii care i se poate aplica. Iar singurele aranjamente care sunt eficiente sunt cele in care oamenii au proprietati individuala.
Citez extensiv din Mises:
 
The program of liberalism, therefore, if condensed into a single word, would have to read: property, that is, private ownership of the means of production (for in regard to commodities ready for consumption, private ownership is a matter of course and is not disputed even by the socialists and communists). All the other demands of liberalism result from this fundamental demand. (....) It is not on behalf of property owners that liberalism favors the preservation of the institution of private property. It is not because the abolition of that institution would violate property rights that the liberals want to preserve it. If they considered the abolition of the institution of private property to be in the general interest, they would advocate that it be abolished, no matter how prejudicial such a policy might be to the interests of property owners. However, the preservation of that institution is in the interest of all strata of society. Even the poor man, who can call nothing his own, lives incomparably better in our society than he would in one that would prove incapable of producing even a fraction of what is produced in our own. (....) Everything that serves to preserve the social order is moral; everything that is detrimental to it is immoral. Accordingly, when we reach the conclusion that an institution is beneficial to society, one can no longer object that it is immoral. There may possibly be a difference of opinion about whether a particular institution is socially beneficial or harmful. But once it has been judged beneficial, one can no longer contend that, for some inexplicable reason, it must be condemned as immoral (....) In seeking to demonstrate the social function and necessity of private ownership of the means of production and of the concomitant inequality in the distribution of income and wealth, we are at the same time providing proof of the moral justification for private property and for the capitalist social order based upon it.
 
 
Pentru mine, felul asta de a argumenta ca drepturile rezulta din eficienta prop private si nu invers.. makes sense. Stiu ce dezavantaje are asta, dar parca e preferabil fata de variante unde se putea intampla ca un criteriu pt sist de drepturi sa justifice un aranjament al prop impracticabil.
Si Marx e mult mai bine inteles in felul asta: daca prop privata e nedreapta, e petru ca numai unii profita din ea, ca bunastarea e doar pentru o clasa sociala.
 
Bineintels ca numai unul din ei poate avea dreptate, dar macar ambele argumente merg de la bunastare la drepturi si merg separat si pt una si pt alta.
 
2
 
 
Daca ordinea asta e cea corecta, atunci asta are consecinte serioase pentru discutia noastra cu caritatea;
 
1) daca practica impozitarii nu e ineficienta (pt soc in general) nu mai se poate sustine ca e nedreapta.
nu se poate spune ca e nedreapta pentru ca nu respecta preferintele indivizilor, le forteaza mana sa fie caritabili, pentru ca pentru ca e nedreapta sau nu in functie de cat de eficienta e (iar demonstratie lui stefan ca e ineficienta se bazeaza pe incalcarea drepturilor contribuabililor)
 
2) daca caritatea e ineficienta, atunci poate ar trebui sa fie interzisa :-)).
 
 
OK, de final asa, trebuie sa amintesc ca critica liberal/liberariana la adresa stangii merge pe multe planuri. chiar daca impozitarea nu ar fi ineficienta/nedreapta, planificarea tot poate sa fie imposibila, in lumea actuala oamenii tot pot sa fie imposibil de motivat de altceva decat prop private si castiguri inegale. dar astea par sa se aplice mai mult marxismului ortodox (marx ar face mai bine sa produca mai intai revulutia culturala pe care o promite, si abia apoi, cand oamenii sunt motivati de altceva si distributia dupa nevoi e posibila, daca asa ceva se poate inteampla vreodata, revolutia comunista) si nu democaratiilor sociale si noii stangi.
 
In orce caz, pana la noi ordine si cat timp capitalismul produce progres economic si social asa cum a facut-o pana acum, eu continui sa ma consider liberal, chiar daca cu ureche stanga atent la ce se mai intampla, si in acelsi timp extrem de critic la adresa felului in care oamenii isi traiesc vietile in capitalism :-).
 
Stefan