[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Despre sex intre profesori si studenti (scurt dialog) - this is my new view!
[mi-am reformulat pozitia, tinand cont de tot ce s-a mai scris pe
aici si am produs acest scurt dialog; cred ca acum lucrurile sunt
mai lamurite; cel putin in ce ma priveste, mi-e mai clar ce anume
doresc sa sustin :-)]
Despre sex intre profesori si studenti
Profesorul: Cred ca nu e bine ca studentii si
profesorii sa faca sex unii cu ceilalti.
Studentul: Stiu ca in genere asa se considera.
Dar am putea oare adopta o regula academica
prin care sa interzicem asta?
Profesorul: De ce sa nu putem?
Studentul: Pentru ca atunci cand vorbim
despre studenti si profesori, dorind sa
formulam reguli privitoare la interactiunile
lor ca studenti si profesori, noi vorbim
despre cursuri, seminarii, examene s.a., nu
despre altceva. Ar fi curios ca in
contextul discutiei in cadrul careia
incercam sa stabilim ce reguli introducem
intr-un cod de conduita academica noi sa
incercam sa stabilim daca studentilor si
profesorilor trebuie sa li se interzica sau
nu sa faca sex unii cu ceilalti.
P: De ce?
S: Pentru ca nu reglementam asupra
situatiilor ce depasesc limitele vietii
academice. La fel de curios ar fi sa discutam
daca trebuie sau nu sa acceptam reguli prin
care sa li se interzica studentilor si
profesorilor sa isi serveasca reciproc micul
dejun la pat sau sa isi cante colinde la
ureche. In genere, va avea rost sa stabilim
reguli pentru toate situatiile in care,
in mod obisnuit, jucam rolurile de profesori
si studenti, dar numai atat.
P: Stii, toata aceasta discutie despre
reguli, cu privire la ce reguli am putea
purta discutii, sa le adoptam sau sa le
respingem s.a.m.d. nu mi se pare relevanta.
S: De ce?
P: Fiindca pe noi ne intereseaza cum sa ne purtam,
nu daca avem dreptul sa introducem intr-o carte
anumite propozitii.
S: Nu inteleg.
P: Uite, daca este sa ma iau dupa ceea ce spui tu,
nu ar avea sens sa vorbesc intr-un
cod de conduita academica despre ce face
profesorul X in dimineata de dinaintea examenului.
Dar ne aste amandorura clar ca n-ar
fi in regula ca profesorul X sa bea, cel putin
in dimineata respectiva, un litru de votca.
S: Acum inteleg. Vrei sa-mi spui ca nu este
important daca noi putem introduce sau nu
anumite reguli intr-un cod de conduita academica.
Mai important ar fi sa vedem ce anume ni se
pare in regula si ce nu.
P: Da, asta vreau sa spun.
S: Exemplul pe care mi l-ai dat nu iti
este, insa, de folos. Este clar ca noi suntem
indreptatiti sa acceptam regula "profesorul nu
trebuie sa fie in stare de ebrietate atunci
cand participa la curs, examen, seminar etc.".
Aceasta este o regula care priveste un context
academic. E drept, daca un profesor ar fi
capabil sa bea un litru de votca fara sa se
imbete deloc, noi nu am putea sa-i interzicem
sa bea acel litru de votca in dimineata de
dinaintea examenului.
P: Bine, dar atunci putem accepta o regula
asemanatoare si in privinta relatiilor sexuale
dintre studenti si profesori.
S: Hmmmm. As putea fi de acord cu adoptarea
unei reguli de felul: "Profesorii si studentii
nu trebuie sa faca sex in timpul cursurilor,
seminariilor, examenelor, in toate contextele
in care ei sunt prezenti in calitate de membri
ai comunitatii academice, ca studenti si
profesori". Dar este foarte putin plauzibil
sa apara situatii de felul celor pe care le
interzice regula.
P: Stai un pic, sa ma lamuresc. Ai dat
mai devreme doua exemple de reguli pe care,
spuneai, nu are rost sa le discutam atunci
cand stabilim regulamentul conduitei academice.
Intre cele doua era o diferenta: prima (profesorii
si studentii nu trebuie sa isi serveasca micul
dejun la pat) privea o situatie despre care se
putea spune, pe baza analizei conceptuale, ca nu are
cum sa apara intr-un context academic; a doua
(profesorii si studentii nu isi canta colinde
la ureche) privea situatii care pot aparea intr-un
context academic, doar ca pe baza experientelor
pe care le avem putem spune ca este putin probabil
ca astfel de situatii sa apara intr-un context
academic.
La inceput sustineai ca regulile cu privire la
activitatile sexuale in care sunt implicati studenti
si profesori sunt precum prima regula pe care
ai oferit-o drept exemplu, acum accepti ca sunt
mai degraba precum a doua regula pe care ai
oferit-o drept exemplu. Am inteles bine?
S: Da.
P: Daca profesorii ar fi gasiti facand sex cu
studentii in timpul cursurilor si seminariilor
la fel de des pe cat sunt gasiti in stare de
ebrietate la cursuri, seminarii, consultatii,
examene, atunci ar avea rost sa discutam si
despre prima situatie, dar deocamdata nu are rost.
Asta este ceea ce sustii, nu?
S: Da.
P: Ok. Atunci nu voi discuta despre aceste
situatii acum. Gandeste-te insa la diferenta
dintre "fac sex" si "se raporteaza unii la ceilalti
ca la potentiali parteneri sexuali". Poate ca
nu se intampla prea des ca profesorii si studentii
sa faca sex la seminarii, in timpul examenelor
s.a.m.d. Dar se intampla mai des ca ei sa
se raporteze unii la ceilalti ca la niste potentiali
parteneri sexuali. Voi sustine ca o astfel de
regula e relevanta si trebuie sa fie acceptata.
S: As dori sa inteleg ce inseamna "a se raporta la".
Este vorba despre actiuni, vorbe, gesturi, sau
despre mai mult decat atat?
P: Nu doresc sa incepem o controversa pe tema
intentiilor neexprimate acum. Voi concede ca este
vorba doar despre priviri, gesturi, vorbe.
Respectiv despre acele priviri, gesturi si
afirmatii care pot fi interpretate neproblematic
drept 'invitatii sexuale', ca sa spunem asa.
S: Dar atunci ceea ce spui revine la a spune ca
trebuie sa adoptam o regula impotriva hartuirii
sexuale. Iar cu acest lucru sunt, bineinteles,
de acord.
P: Atunci suntem de acord. Mai este vreo problema?
S: Suntem de acord ca se poate discuta despre
introducerea unei reguli impotriva hartuirii sexuale
intre profesori si studenti. Mai mult, suntem de
acord, asa ca nu mai are rost sa discutam deocamdata,
ca o astfel de regula e acceptabila. Daca te vei
uita insa la inceputul textului, chiar sub titlu,
vei vedea ca tema discutiei noastre era un pic
diferita.
P: E drept. Eu sustineam, pur si simplu, ca nu e bine
ca studentii si profesorii sa faca sex.
S: Da. Am cazut de acord ca studentii si profesorii
nu trebuie sa se poarte unii fata de ceilalti ca fata
de niste posibili parteneri sexuali atunci cand
au de a face unii cu ceilalti in calitate de studenti
si profesori. Am putea cadea de acord, de asemenea,
ca, desi e implauzibil sa se intample asta (deci nu
ar avea rost sa introducem reguli cu privire la asa
ceva), nu e bine ca studentii si profesorii sa faca
sex in calitate de studenti si profesori. Dar ceea ce
sustineai tu era mai general decat atat. Afirmatia
ta privea si cazurile in care persoanele care in
contextul vietii academice joaca rolul de studenti
si profesori fac sex, ca persoane particulare, in
afara acestui context.
P: Da, asa e. Iar tu aveai in vedere astfel de
situatii de la inceput, probabil, atunci cand sustineai
ca nu putem introduce reguli cu privire la ele. Voi
accepta ca nu putem legifera cu privire la astfel de
situatii. Dar atunci cand voi afla ca profesorul X
si studentul Y au facut sex, chiar daca nu intr-un
context academic, voi considera ca s-a petrecut ceva
urat.
S: De ce?
P: Poate fiindca presupun ca ei s-au cunoscut in calitate
de profesor si student, si pentru a ajunge sa faca sex
trebuie ca la un moment dat unul dintre ei sa se fi
raportat la celalalt ca la un potential partener sexual
intr-un context academic.
S: Dar de ce sa presupui asa ceva? Se putea la fel de
bine ca ei sa se cunoasca dintr-un alt context decat cel
academic (poate se cunosteau dinainte, poate ca unul
dintre ei are o slujba care presupune prestarea unor
servicii sexuale), sau sa devina parteneri sexuali
abia dupa ce, pornind de la faptul ca s-au cunoscut
intr-un context academic, au ajuns sa se cunoasca si
in afara contextului respectiv.
Ar trebui sa le interzicem profesorilor si studentilor
sa se raporteze unii la ceilalti ca la niste potentiali
prieteni?
P: Nu stiu. Deocamdata accept ce spui. Accept, cu alte
cuvinte, ca doua persoane pot face sex si sa aiba de a
face una cu cealalta si in calitate de student, respectiv
profesor, fara sa fi ajuns sa faca sex prin incalcarea
vreunei reguli privitoare la relatia lor academica
(incluzand aici interzicerea hartuirii sexuale). Astfel de
situatii apar insa destul de rar.
S: Poate ca apar rar. Tot ce vreau sa sustin este ca
atunci cand auzim spunandu-se despre un profesor si un
student ca au facut sex nu ar trebui sa spunem, in mod
automat, ca au facut ceva rau sau nepotrivit.
P: Accept ceea ce spui. Dar nu am stabilit deocamdata
care sunt cazurile in care intr-adevar nu se petrece
nimic rau sau nepotrivit.
S: Pai tocmai cazurile in care nu exista nici o legatura
intre faptul ca persoanele respective fac sex si contextul
vietii academice. Nu au ajuns sa faca sex prin incalcarea
nici unei reguli de conduita academica, iar faptul ca
fac sex nu atrage dupa sine nici o incalcare a vreunei
reguli de conduita academica (inclusiv cele privitoare la
dreptul fiecarui student de a fi evaluat impartial
s.a.m.d.).
Nu mi se pare insa prea important sa stabilim in detaliu
care sunt aceste cazuri. Ceea ce ma intereseaza este
sa te conving sa nu mai sustii ca e rau ca studentii si
profesorii sa faca sex unii cu ceilalti.
P: Mda. Recunosc ca deocamdata m-ai adus in situatia
in care trebuie sa renunt sa mai sustin, pur si simplu,
asa ceva.
S: Atunci e ok.
[gata; daca i se mai pare cuiva ca e ok sa sustina,
atunci cand aude ca un student si un profesor au facut
sex intr-un context in care ei nu jucau rolul de
student/profesor, ca s-a intamplat ceva rau, atunci
cred ca o face fiindca are anumite prejudecati]
g.s.