Nu m-a ajutat nimeni prea multa lume sa ma lamuresc, asa ca am incercat sa ma descurc pe cont propriu. M-am gandit ca mai bine inventez un joc si dupa aia o sa ma gandesc la cum am facut si o sa inteleg mai bine.
Jocul se cheama “Impinge tava” si arata cam asa:
Povestea e urmatoarea. Sunt trei omuleti care lucreaza intr-o cantina. Unul dintre ei (cel roz) e indragostit si vrea sa puna o floare intr-un pachet si sa o duca la persoana pe care o iubeste, dar pentru asta trebuie sa se descurce printre tavile lasate pe jos.
Tavile gri pot fi impinse de oricine, tavile bleu pot fi impinse doar de omuletul bleu, iar cele portocalii pot fi impinse doar de omuletul portocaliu. Floarea nu poate fi impinsa decat de omuletul roz. Peretii (cuburile verzi) nu pot fi deplasati.
Solutia jocului de mai sus arata cam asa:
E clar ce s-a intamplat, nu? Omuletul bleu s-a dus si i-a facut loc sa iasa celui portocaliu, acesta i-a eliberat drumul omuletului roz, iar omuletul roz a pus floarea in pachet.
Uitati cum arata o alta zi de lucru din viata celor trei omuleti. Problema e aceeasi:
Daca vreti sa o rezolvati, puteti sa va decupati tavile, omuletii si floarea din carton (camera, peretii si cutia cu pachetul le puteti desena pe o foaie de hartie). Mie mi-a fost lene sa fac asta, asa ca am folosit un template pe care mi l-am facut in OpenOffice.org Draw:
Il gasiti (impreuna cu primele doua jocuri si solutiile lor) in arhiva de aici. Cu ajutorul lui puteti construi jocuri noi, daca vreti. Sau puteti inventa alte jocuri de acelasi gen, cu reguli noi.
Iar acum ajung la problema mea. Cum am inventat jocul asta? E clar ca seamana cu Sokoban (vezi si aici), nu? La un nivel mai abstract, seamana cu toate jocurile care nu se desfasoara intr-un spatiu continuu (cum sunt cele cu simulari fizice, de pilda; sau jocul asta), ci au un numar determinat de pozitii, ca sa zic asa.
Ideea de a folosi mai mult de un singur omulet mi-a venit, probabil, fiindca am jucat cateva niveluri din Berusky, unde exista cinci gandaci de culori diferite. Spun “probabil” fiindca atunci cand m-am gandit la jocul asta nu m-am gandit la Berusky. Dupa ce m-am jucat un pic cu el mi-am adus aminte de Berusky.
In Berusky, insa, obiectele puteau fi miscate de oricare dintre gandaci (la nivelurile pe care le-am jucat eu, cel putin). Dar nu tin neaparat sa spun ca am avut o idee originala. Exista destule filme cu supereroi care au abilitati diferite si trebuie sa coopereze pentru a realiza o anumita chestie impreuna. 🙂
Regulile jocului nu mi-au fost clare pana nu am incercat sa fac un puzzle si sa-l testez. De fapt, nici acum nu stiu daca ar fi bine ca omuletul roz sa aiba voie sa impinga si pachetul catre floare sau nu.
Primul puzzle nu se pune, fiindca era doar demonstrativ. Dar cum am gandit atunci cand am facut al doilea puzzle? In mare, cred ca am incercat sa creez diferite obstacole in calea omuletilor. Am asezat cativa pereti, floarea si pachetul, apoi am mai adaugat tavi, pereti, apoi am stabilit care sa fie pozitia initiala a omuletului roz si apoi a celui portocaliu, am mai adaugat tavi bleu, am incercat sa rezolv puzzle-ul, mi s-a parut prea usor, am mai adaugat niste tavi gri, am stabilit pozitia omuletului bleu, apoi am mai facut modificari in asezarea pieselor si asa mai departe.
Ok, pana la urma tot n-am inteles prea bine cum se inventeaza un joc. Dar a fost fun sa-mi bat capul cu lucrurile astea. 🙂