De unde provine sufletul unui copil? I mean, crestinii nu cred in reincarnare, right? La nastere, odata cu fiecare copil, e creat un suflet nou-nout, right? Ei, cum apare sufletul ala?
Spre deosebire de oamenii de acum multe mii de ani, noi nu mai credem ca un lucru poate sa apara din senin. Daca apare, trebuie sa aiba o cauza. Corpul copilului stim cum se formeaza. Dar sufletul?
Nu poate sa se formeze, ca si corpul, pornind de la sufletele parintilor, fiindca alea sunt ale lor.
Si nu se poate sa se combine o mica parte din sufletele celor doi, fiindca sufletele nu se pot desface in parti (daca s-ar putea desface in parti, atunci ar insemna ca mai devreme sau mai tarziu un suflet ar putea sa moara, desfacandu-se in partile alea, dar sufletele sunt nemuritoare).
Deci, de unde provine sufletul noului nascut?
A doua problema. De curand, catolicii, care spuneau ca un nou-nascut, daca moare inainte sa fie botezat, ajunge in purgatoriu, au spus ca nu ajunge in purgatoriu, ci in rai. La ortodocsi s-ar putea sa fie altfel.
Sa presupunem (nu conteaza cum e de fapt) ca pentru ortodocsi un nou-nascut care moare nebotezat nu ajunge in rai. Si cum la ortodocsi oricum nu exista purgatoriu,… stiti ce ramane.
Ok, toate bune si frumoase. Dar de unde stii ce religie are copilul inainte sa fie botezat? E neaparat religia parintilor? Gramo e ortodox, dar se gandeste serios ca ar fi mai bine ca Gramo-kid sa fie catolic (am mai scris despre asta, nu reluam povestea).
Sooooooooo,… ce anume conteaza: religia parintilor sau intentiile lor privitoare la botez? Si, oricum ar fi, nu e ciudat ca mantuirea ta sa depinda de religia parintilor sau de religia in care doreau ei sa te boteze?
ca sa raspund pe langa, sper sa nu enervez pe nimeni: eu cred ca nu numai ca e ciudat ca mantuirea unui om sa depinda de o alegere facuta de altii pentru el, dar ma framanta ca aud pe tot mai multa lume spunand ca nu e bine sa-ti schimbi, apoi, religia; ca e bine sa mori in cea in care ai fost botezat. si uite asa nu ajung eu la biserica:)
Daca discutan de suflet, e cam ciudat sa-ti pui problema cauzei, care e clar Dumnezeu. Imediat ce trecem in metafizica apare Dumnezeu. (In lumea normala in care nu exista Dumnezeu, constiinta si personalitatea unui om tin de teoria retelelor neuronale, i guees).
A, modul in care Dumnezeu creeaza un suflet? Asta e problema lui.
G.
cred ca cel mai mult conteaza alegerile copilului pe tot parcursul vietii, nu conteaza ca e ortodox sau catolic, daca e o persoana buna oricum va ajunge in rai
Si daca nu exista suflet?
rai si iad…
intr o parte norisori pufuleti si in alta foc care te arde.
deci ce ti induce stare de bine sau de rau atunci canesti viu: iti place sa fii relaxat si comfortabil si in nici un caz nu ti ar placea sa fii ars de viu, care ar fi printre cele cai crunte torturi(tocmai de asta a fost alea asta)+ smoala si cuie.
insa daca esti mort, nu mai dispui de un corp care sa poata fi ars si care sa rapsunda la foc cu durere si chin.
deci.. e numai o sperietoare. pt ca in general oamenii nu prea stiu decat frica, deci nu fa rau ca ajungi in iad si o sa fii ars si oparit cu smoala; dar care trup?
eu cred intr-o fiinta sau forta/e superioara, pe care noi am ales s-o denumim Dumnezeu, dar nu in rai sau iad.
http://aprozarnet.wordpress.com/2007/03/08/obisnuitele-intrebaride-zei-si-de-noi/
prima problema; avand in vedere ca discutia (presupun ironica) o plasezi in aria opiniilor si termenilor bisericesti voi raspunde intocmai; problema ta e simplu de rezolvat in cazul asta pentru ca, sti si tu foarte bine, pe taramurile tari ale credintei totul se poate rezolva pocnind din degete; orbit fiind, poate, de evenimentul pe care-l astepti ai uitat sa mergi mai adanc cu intrebarea; normal era sa nu ramai cu constiinta indreptata astfel spre viitor, punandu-ti intrebarea cum apar sufletele copiilor, ci sa incerci sa legi dilema si de cum sa rezolvat treaba cu sufletele pana acuma (si, poate, crezi ca nu exista intentionalitatea constiintei!); ai fi ajuns sa te intrebi, in final, cum a aparut primul suflet, sufletul lui adam?; iar raspunsul, cu putina curiozitate l-ai fi gasit in biblie pe la geneza, i-auzi: “7. Atunci, luand Domnul Dumnezeu tarana din pamant, a facut pe om si a suflat in fata lui suflare de viata si s-a facut omul fiinta vie.”; de altfel, nici nu era nevoie de citatul asta ca un credincios sa-ti zica simplu ca dumnezeu e atotputernic si cuvantul lui dumnezeu are foarte multa importanta (dupa cum apare in biblie cu primele versete-chestie de strategie, sti tu, “deux ex machina”); ce zice El aia e, adica aia se face: in geneza de sapte ori zice, de sapte ori se face tocmai ca sa intareasca ideea. si atunci cel mai simplu pentru dumnezeu e sa zica “sa se faca suflet” si suflet se face, iata, cum spune ioan evanghelistul: “1.La început era Cuvântul ?i Cuvântul era la Dumnezeu ?i Dumnezeu era Cuvântul. 2.Acesta era întru început la Dumnezeu. 3.Toate prin El s-au f?cut; ?i f?r? El nimic nu s-a f?cut din ce s-a f?cut. 4.Întru El era via?? ?i via?a era lumina oamenilor”.
a doua problema; problema aceasta tine mai degraba de interpretarea bibliei si nu de ce scrie in ea; adica, de spiritul ei si nu te litera bibliei; adica, de ce zic uni sau alti ca ar fi ascuns, deci nespus, in biblie; problema ta, simplu spus, e existenta sau inexistenta purgatoriului; in cazul in care exista el exista doar pentru catolici, nu si pentru ortodoxi si atunci problema cu unde se duce daca moare inainte de botez apare doar la ultimi. alta problema e aceea cu de unde se stie carei religi a apartinut daca el moare inainte de botez (apropo, ciudate teme de discutii in pragul unui eveniment ca acela pe care il astepti); in cazul in care purgatoriul nu exista (asa cum dezvalui ca sa hotarat sa fie si la catolici) atunci ultima problema pica ramanand cea cu unde se duce, in iad sau in rai (si de ce nu s-ar duce in rai, intreb eu?) eu stiam ca sinucigasi nu ajung in rai; incalcita treaba!; daca as putea sa-ti demonstrez ca si ortodoxi au un fel de purgatoriu cred ca toate problemele s-ar desface si s-ar topi ca pleava in vant; asta in masura in care nu i-am lasa pe catolici sa adopte ce spuneai tu ca au facut (adica treaba cu existenta purgatoriului); parintele cleopa vorbeste undeva de ingeri si rai si il aminteste pe sfantul ioan damaschin cu o vorba despre deosebirile dintre rai si imparatia domnului; iata citatul (dam copy/paste):” Sfantul Ioan Damaschin, in Dogmatica sa, spune ca ” raiul este material si spiritual si in el stau sfintii pana la sfarsitul lumii “. Dupa judecata de apoi dreptii vor intra impreuna cu Hristos intru imparatia cerurilor. In rai sfintii si dreptii nu se impartasesc direct de slava Prea Sfintei Treimi, ci numai in parte. Iar cand vor ” intra intru slava Sa “, atunci ” vor fi pururea cu Domnul “. In rai stau dreptii numai provizoriu, temporar, pana la infricosata judecata generala; iar in imparatia lui Dumnezeu petrec vesnic impreuna cu ingerii, in lumina cea neinserata a Prea Sfintei Treimi. In rai sufletele pot fi mutate dintr-o stare de fericire in alta, potrivit cu faptele facute pe pamant, care ajuta la mantuirea altora in vreme indelungata si potrivit cu rugaciunile si milosteniile ce se fac pentru ele; iar in imparatia lui Dumnezeu toate sunt desavarsite si vesnice. Raiul este o gradina dumnezeiasca, cu pomi, cu flori, cu pasari ceresti, cu fericire nedeplina, situata ” in cer “. Iar imparatia lui Dumnezeu este insusi locul slavei, unde se afla scaunul Prea Sfintei Treimi, situata deasupra cerurilor, in ” cerurile cerurilor, despre a carei slava nimeni nu poate vorbi; nici om, nici inger, nici insusi Sfantul Pavel, care a fost rapit pana la al treilea cer (II Corinteni 12, 3-4). Asadar, primul om a pierdut prin pacat raiul, o gradina cereasca, iar prin credinta in Iisus Hristos si prin sfintenie va dobandi, nu o gradina, nu raiul cel dintai, ci insasi imparatia slavei lui Dumnezeu.”; ciudata viziune, nu?; in cazul existentei unui purgatoriu de orice gen la amandoua credintele nu se mai pune problema trimiteri sau nu a sufletului in iad (la ortodocsi) daca nu e botezat, si nici nu mai apare dilema cu de ce credinta ar putea fi daca moare nebotezat avand in vdere ca nu si-ar mai avea rostul, tot ar merge intr-un purgatoriu fie ca e ortodox sau catolic.
@moniK: pe noi nu ne enervezi 🙂
@Geo: pai e o problema cu God care continua sa creeze suflete; e ca si cand ai spune ca creatia nu e incheiata si Dumnezeu trebuie tot timpul sa mai faca diverse lucruri
@bagpiper: care parcurs al vietii, daca moare inainte sa fie botezat? 🙂 btw, cele doua probleme sunt legate intre ele si conduc la asta: cum poti avea un suflet care se poate mantui inainte ca tu sa fii constient de actiunile pe care le faci?
@vlad: daca nu exista suflet, vorbim degeaba; asta e! 🙂
tocmai de-aia evanghelicii s-au oprit la varianta propriei decizii a fiecaruia de a accepta ritul evanghelic (prin confirmare la 14 ani) sau de a alege fie alta religie, fie ateismul.
si cand vad eu asa “cate capete, (parafrazez) atatea biserici”, le las pe toate la o parte si-mi vad de ale mele 🙂
Din perspectiva noastra ni se pare ca Dumnezeu inca creeaza. Doar fiindca oamenii percep si gandesc serial, nu inseamna ca si Dumnezeu experiences the same perceptionm nici (mai important) the flow of time. Totul a fost creat atunci (“atunci” din perspectiva oamenilor, “acum” din cea a lui Dumnezeu) si noi descoperim Creatia incet-incet (o descoperim si in timp, si in spatiu).
G.
@Geo: n-am reusit sa inteleg decat ca God a facut la inceput sufletele tuturor nou-nascutilor si doar noua ni se pare ca le face pe loc pentru fiecare in parte; dar atunci inseamna ca numarul total de oameni care vor exista vreodata a fost deja fixat, nu? 🙂
O explicatie interesanta este si urmatoarea
According to the Bible, however, the soul is unique to each person. My soul never belonged to any life form previous to my birth and it will never assume another life form after I die. The journey of my soul on earth is relatively a short one: 70 years and if I have the strength, 80 years (Psalm 90:10). So how did my soul come to me? Among many Christians, it is generally presupposed that each individual soul is a direct creation of God at the time he/she is conceived in his/her mother’s womb.. At the same time, family traits and peculiarities are inherited as well as the sinful corruption of our first parents.. This view that the individual soul is a direct creation of God is favored from the following passages in the Bible:
Ecclesiastes 12:7: “Then the dust will return to the earth as it was, and the spirit will return to God who gave it.”
Isaiah 42:5: “Thus says God the LORD, Who created the heavens and stretched them out, Who spread forth the earth and that which comes from it, Who gives breath to the people on it, and spirit to those who walk on it.”
Zechariah 12:1: “Thus says the LORD who stretches out the heavens, lays the foundation of the earth, and forms the spirit of man within him.”
Hebrews 12:9: “Furthermore, we have had human fathers who corrected us, and we paid them respect. Shall we not much more readily be in subjection to the Father of spirits and live?”
Aurel Mateescu
http://aurelmateescu.wordpress.com/
In privinta celei de a doua probleme:
-Biblia spune “Cine va crede si se va boteza, va fi mantuit”
Deci, intai credinta (in Cristos) si apoi botezul.
In cazul copiilor care au fost suficienti de mici incat nu si-au putut manifesta intentiile , credinta si sa se boteze, atunci intervine altceva. Sunt cateva variante:
Mantuirea nu este prin fapte, ci prin har. Copii mici, neavand timp sa se manifeste impotriva credintei pot fi considerati mantuiti de la sine. O alta varinata ar fi ca este determinanta credinta parintilor. Daca parintii cred, si copii sunt considerati la fel. Ultima varinata ar fi aceea ca nu stim, si trebuie sa ne incredem in Dumnezeu.
Aurel Mateescu
http://aurelmateescu.wordpress.com/
Da. (Dumnezeu vede si ceea ce noi numim “viitor”).
Si acum, sarind peste cateva trepte, ajungem la problema liberului arbitru.
G.
Hmmm… Am pus si eu cateva intrebari in stanga si-n dreapta si-am aflat asa:
De unde provine sufletul unui copil?
Exista 3 teorii:
-teoria preexistentialista care spune ca sufletele au fost create toate deodata si au pacatuit in acea stare si au fost pedepsite: au fost trimise in trupuri ca sa indure foamea, frigul, durerea, etc. Insa teoria a fost condamnata de toate Bisericile Crestine. Deci, o taiem de pe lista.
-teoria traducianista (lat. Tradux=rasad): sufletele copiilor provin din sufletele parintilor ca rasadurile din seminte. Si l-am citat si pe Gramo, si argumentele lui Gramo au fost intemeiate: sufletul este de natura spirituala si nu se poate desface, despica, rupe, taia, dezmembra, etc. In plus, spiritele nu se inmultesc, deci sufletul tatalui si al mamei nu poate crea sufletul bebelului. Mai mult, daca sufletul copilului se formeaza din sufletul parintilor, atunci copiii ar trebui sa mosteneasca si pacatele personale ale parintilor, nu numai pacatul stramosesc. Si apoi , daca prin botez se “sterge” pacatul stramosesc de la parinti, atunci ar trebui ca nici copilul sa nu mai aiba pacatul stramosesc si astfel sa nu mai aiba nevoie de botez. So, we’ve made it clear. Si-asta pica.
-teoria creationista: Dumnezeu este cel care creeaza sufletele direct, nemijlocit. Asta, desi este cea mai aproape de adevar, are si ea nelamuririle ei.
Asa ca teologii din zilele noastre au cazut de acord ca adevarul este undeva la mijloc, intre teoria creationista si traducianista adica: Dumnezeu creeaza sufletele copiilor din sufletele parintilor.
Apoi cu a doua problema: Eu stiam ca botezul se face pentru a “spala” pacatul stamosesc. Eh, uite ca am fost contrazisa. Botezul se face pentru a sterge urmarile pacatului stramosesc (si-astea sunt cateva da’ nu le mai insir ca deja e mare polologhia. If interested, tell me). In plus, eu mai stiam ca nu e bine ca un copil sa moara nebotezat. Si ca, daca nu e niciun preot prin preajma, orice membru al Bisericii (orice persoana botezata ortodox, inclusiv o femeie) poate face acest “botez de necesitate”… cum am aflat ca se numeste. In fine, ideea e ca “cel care moare nebotezat nu sufera nici chinurile vesnice, dar nici nu se bucura de viata vesnica, fagaduita doar celor ce se boteaza”. In plus, omul botezat are posibilitatea sa se apropie mai mult de Dumnezeu decat unul nebotezat.
“Si, oricum ar fi, nu e ciudat ca mantuirea ta sa depinda de religia parintilor sau de religia in care doreau ei sa te boteze?”
“Cosmin: daca esti ortodox si iti cunosti credinta, nu poti sa zici: ar fi mai bine pt copilu’ meu sa fie catolic. inseamna ca de fapt nu prea cunosti ortodoxia
Me: sau ca nu esti de acord?
Cosmin: cu ce sa nu fi de acord?
Me: cu dogmele?
Me: poate ai alt punct de vedere?
Cosmin: pai asta e o problema personala, daca nu esti de acord cu dogmele. dogmele au fost demonstrate la vremea lor, ramane ca fiecare sa se convinga de adevarul lor”
Scarlat Demetrescu afirma intr-o carte de a sa, “Din tainele vietii si ale universului”, ca spiritele superioare combina fluiditati pentru a obtine altele; asta exact asa cum chimistii umani combina diferite substante chimice pentru a obtine altceva.
Eu unul sunt de parere ca ortodoxismul are cateva erori mari, cel putin pe partea de “lege”, pentru ca, in speta, asta e religia.
Iisus Hristos face afirmatii despre reincarnare in Biblie, insa datorita cenzurei ce si-a facut simtita prezenta pe parcursul sutelor de ani de la scrierea ei ele s-au rarefiat.
Citatele le gasiti in urmatoarele capitole:
– Matei 11 12-15, Matei 14 1-2, Matei 16 13-16, Matei 17 10-13,in care se spune ca Sf. Ioan Botezatorul se va reincarna in trupul aceluia care va fi Sf.Ilie.
– Ioan 3, 3-13; Ioan 8 56-58;Ioan 9 1-3;Ioan 14 1-3;
– Ieremia 1 5-6;
– Luca 9 7-14.
Daca nu aveti Biblia la indemana: http://www.bibliaortodoxa.ro/cautare.php
netics.
“Ok, toate bune si frumoase. Dar de unde stii ce religie are copilul inainte sa fie botezat? E neaparat religia parintilor? Gramo e ortodox, dar se gandeste serios ca ar fi mai bine ca Gramo-kid sa fie catolic (am mai scris despre asta, nu reluam povestea).”
eu la asta m-am referit ca nu prea conteaza religia lui, il poti boteza oricum, daca va fi un om bun oricum va ajunge in rai, poate fi si budist :P, de fapt credc a singura “religie” care nu-i asigura un loc acolo e satanismul 😀
sincer, nu stiu raspunsul la intrebarea legata de ce se intampla cu sufletul copilului care moare nebotezat, ar trebui sa va luati un duhovnic si daca aflati raspunsul sa-l puneti pe blog, mai sunt si preoti buni, eu nu i-am gasit pt can-am cautat unul, dar am auzit ca sunt 🙂
eu nu ma pricep si nici nu vreau sa ma pricep la cele religioase. am fost botezat cand nu stiam de mine. cum desfac botezul? nu vreau sa raman agatzat de dumnezeu in nici un fel, deci astept o solutie pentru repararea nedreptatii/greselii/erorii facute de parintii mei, de biserica si de dumnezeul la care crestinii se inchina.
nu prea vreau sa aud ca nu mai am nici o sansa. va rog, ajutatima!!!