Gandire critica (4) – raspunsuri

Mai intai sa ne uitam la tezele de la postul de aici:

(1) Vasile a iesit ultimul din camera in seara aia. – e factuala;
(2) Nu are sens sa te intrebi unde se afla mintea ta. – e tot factuala (aici e vb de un fapt semantic: o anumita intrebare nu are nici un inteles);
(3) In scoala ar trebui sa fie mai multe ore de muzica decat ore de matematica. – actionala: ni se spune ca ar trebui sa schimbam programa din scoli;

(4) Subventiile culturale sunt un lucru rau pentru societate. – evaluativa
(5) Calculatoarele nu pot sa gandeasca. – factuala (si afirmatiile despre ce e posibil si ce e imposibil sunt tot factuale)
(6) Sa zicem ca teza, desi nu e formulata explicit, nu e “In cazul in care nu dorim sa fim ipocriti, ar trebui sa fim de acord cu legalizarea marijuanei.” (care nici macar nu e o afirmatie 🙂 ), ci “Ar trebui sa fim de acord cu legalizarea marijuanei” – atunci e vb de o teza actionala.

(7) N-ar trebui sa existe icoane in scoli. – actionala
(8) Exista opere de arta care nu pot fi valorificate. – factuala (la fel ca 5)
(9) Nu e bine sa-i tolerezi pe nesimtiti. – evaluativa

Iar acum sa ne uitam la afirmatiile de la ultima lectie:

(1) Nici un burlac nu poate fi casatorit. – factuala (e vorba despre intelesul cuvintelor “burlac” si “casatorit”)
(2) Nu poti sa le tratezi pe femei ca si cand le-ar fi inferioare barbatilor. – suna ca o afirmatie factuala, dar probabil ca ideea nu e ca “e imposibil”, fiindca e clar ca nu e imposibil, ci ca nu trebuie sa faci asta; deci e vorba de o teza actionala;

(3) Un compliment nu e totuna cu o limba in fund. – se face aici o evaluare? nu e limpede; se face o distinctie, asta e sigur; atunci e vorba de o teza factuala, o afirmatie despre “cum stau lucrurile”

(4) E trist ca am ajuns sa cumparam apa de baut de la magazin. – e o teza evaluativa, chiar daca ar putea fi interpretata si ca o teza factuala (faptul ca am ajuns sa cumparam apa de baut de la magazin le produce multor oameni, sau macar vorbitorului, o stare de tristete)
(5) Ar trebui ca fiecare om politic sa aiba un blog. – actionala;

(6) Preacurvia e un pacat. – pare sa fie evaluativa, dar intr-un anumit context ar putea fi o teza factuala (cand cineva vrea sa spuna, de fapt, ca precurvia e pe lista pacatelor biblice, fara sa faca el insusi vreo evaluare);

(7) Toti trebuie sa murim. – depinde cum il luam pe trebuie; aici se potriveste interpretarea lui matei din comentariu: “dak interpretezi pe 7 ca si cum ar spune ca toti o sa murim la un moment dat, e factuala, iar daca o iei ca si cum ar spune ca toti meritam sa murim, e normativa.”

Cu precizarea ca “toti meritam sa murim” e evaluativa 🙂 dar imi pot inchipui o situatie in care (7) ar fi actionala (sau normativa); de pilda, daca ar fi rostita de comandatul unui pluton care porneste intr-o misiune sinucigasa 🙂

Gata, am terminat, urmatoarea lectie va fi postata maine (cel tarziu), iar lectiile trecute sunt, dupa cum stiti, aici.

1 thought on “Gandire critica (4) – raspunsuri

  1. Pingback: My private… :D world La Graz au înflorit magnoliile (18.03.2007) «

Comments are closed.