Nu, nu e ce ar crede unii. Sau ce ar spera (poate) o anumita jurnalista “de trista amintire” (cel putin). Nu ne-am despartit. Nici macar nu ne-am certat. Totul porneste, de fapt, de la o chestie extrem de casnica. Acum o zi trebuia sa cumparam o cabina de dus.
Am gasit-o in Valea Cascadelor, o strada de la periferia Bucurestiului unde gasesti instalatii sanitare, gresie, faianta, usi, tot felul de lucruri pentru casa. Am incercat sa transformam chestia asta casnica si plictisitoare in ceva fun. Asa ca am inceput o cursa.
Ne-am splitat si am mers pe cai separate. Un gramo a mers cu metroul, de la Eroilor pana la Pacii, iar celalalt a mers cu bicla. Asta a fost prima parte a cursei. Cu metroul, Gramo a ajuns cu 10 minute mai devreme, in conditiile in care celalalt gramo a ales un drum mai ocolit si mai aglomerat (gafa).
Ne-am reintalnit, am mers pe Valea Cascadelor si am cumparat cabina de dus. Am pus-o pe bicicleta si ne-am intors impreuna inspre Pacii. L-am asteptat pe Alex – our hero (10x again, Alex!). De la Pacii (statia de masina se chema Autogara Militari) am reinceput cursa. Spre casa.
Un gramo a mers cu masina (si cabina de dus), pana la podul Cotroceni. Cu Alex. Celalalt a mers cu bicicleta. Intre Pacii si Gorjului era superaglomerat, asa ca a fost mai usor de mers pe bicicleta. Dupa aia drumul a inceput sa fie mai liber.
De la Lujerului, mergand inspre Leu, Gramo (pe bicicleta) a pierdut mult timp, fiindca a tinut sa mearga pe noua banda de bicicleta. Ca urmare a trebuit sa incetineasca la fiecare 50 de metri ca sa coboare si sa urce bordurile si sa se milogeasca de pietonii care stateau pe banda: “Stii, pe aici ar trebui sa treaca bicicletele, nu vrei sa te dai la o parte?”
Pe sosea ar fi fost mult mai usor. Noua banda de bicicleta, ca si vechea banda de bicicleta (cea din centru), e o bataie de joc.
Cu toate astea, Gramo a ajuns mai repede acasa pe bicicleta. Asta in conditiile in care Alex, care e un sofer excelent, a mers superok.
Scorul final, dupa prima confruntare, a fost egal: 1 – 1. 🙂
Morala? Oamenii care nu sunt extrem de batrani, bolnavi sau au ceva masiv de carat ar putea sa economiseasca timp, nervi si sa isi mentina forma fizica deplasandu-se in Bucuresti pe bicicleta. E foarte usor sa iti inchipui ca e complicat, dar de fapt nu e complicat.
Daca Gramo poate sa mearga pe o bicla veche de cel putin 25 de ani, fara viteze, ruginita, vai steaua ei, si sa se deplaseze mai rapid si aproape la fel de confortabil ca si cu o masina personala (nu mai vorbim de transportul in comun), atunci chiar nu e complicat.
Iar la beneficii s-ar mai putea adauga: economie de energie, poluare mai putina, oameni mai sanatosi, un oras mai frumos si multe alte chestii.
Sigur, indivizii astia pentru care platim impozite isi cam bat joc de toata ideea unui Bucuresti mai frumos, european, civilizat, ecologic s.a.m.d. Dar daca ar fi mai multi oameni care si-ar dori sa traiasca mai frumos si ar fi dispusi sa faca un mic efort pentru asta si sa traga si de aia de la primarie,…
Si,… desigur,… Bucurestiul e doar un exemplu. 🙂
p.s. Sorry daca postul asta pare cam angajat, inflamat etc. Chiar ni se pare absurd ca sunt atatia oameni care merg in fiecare zi cu masina prin oras. Ii vedem tot timpul. Multi sunt singuri, intr-o magaoaie partzaitoare de tabla, prinsi intr-un trafic infernal. Chinuiti, nervosi, stupizi.
Asta e felul in care aleg sa isi consume cateva ore din viata in fiecare zi. In acelasi timp, le consuma si celor din jur nervii, sanatatea s.a. Transforma orasul intr-un infern. Din tampenie, nesimtire, who knows what else. Absurditatea situatiei asteia ne intoarce stomacul pe dos si ne face sa reactionam asa.
legat de topic,simt nevoia sa citez un tip care zicea :”de cite ori vin in Bucuresti , am muci negri…”
vai ce urat sumomanu… si in rest sunt verzi? cred ca de fiecare daca cand vine in bucuresti asista la focuri de artificii…
cat despre gramo cu bicla 🙂 bravo
@sumomanu: loooooooool! 🙂 da, ne-au inegrit astia pana si mucii! 🙂
@fantasya: eh, nu meritam; Gramo-girl inca nu poate sa mearga pe bicla; din doua motive: primul e ca i s-a furat, iar al doilea e ca chiar daca si-ar cumpara alta, tot n-ar putea sa mearga pe ea imediat, fiindca e mai complicat sa stai pe saua de la bicla la scurt timp dupa ce ai nascut 🙂
Un post foarte constructiv si o lectie importanta, Gramo. Mi-a placut, bravo.
Imi aduce aminte de episodul ala din Top Gear cand Clarkson, intr-un Fiat se ia la intrcere cu in Londra la ora de varf cu un alergator de maraton, si alergatorul castiga.
eu pot sa ma laud, am masina si o folosesc cel mai mult la mers cu ea inafara bucurestiului, de cand nu mai fac sport prefer sa merg pe jos, bicicleta ma cam streseaza pt ca nu pot sa ma obisnuiesc cu seile, am mers pe jos de la republica pana in militari de mai multe ori, imi trebuie doar castile pe urechi si ceva muzica mai heavy 🙂
ma gandesc totusi ca mi-as lua un scuter, care mi se pare cel mai util daca te grabesti prin bucuresti
Imi tot vine in cap: “De’as putea s-opresc orasu’-n loc s-apoi c-o guma sa sterg fiecare bloc, din bucatzi de plaja sa cladesc un alt oras in care oamenii zambesc” … Bucurestiu’ n-a fost proiectat pentru atatea mashini si atatzia oameni, Vicleanu nu face nimic iar daca aduci in discutie “poluarea” – la dracu, toata lumea o sa rada de tine cu vesnica atotputernica motivatzie: “eu alerg dupa bani toata ziua si tie iti arde de poluare” … apoi “orasul ne invatza sa nu mai zambim” fiindca in trafic, rareori mai vezi oameni fericitzi … Mersul pe bicicleta iti aduce mult mai multe avantaje decat orice alt mijloc de deplasare … insa nimic nu e suficient ca sa rupem Constiparea Bucurestiului, singurul lucru Genial pe care l-am auzit in toti acesti ani in privinta asta, este planul lui “Ceaucescu (cuv. folosit de CNN)” de a muta “Toata Structura Administrativa langa Bucuresti”, toate structurile administrative care ocupa centrul mutate langa Bucuresti – asta ar ajuta intradevar Bucurestiul … in fine, si proiecte pentru spatziile verzi, infrasctructura, alea alea, stitzi povestea …
Aproape ca m-ati convins sa imi cumpar o bicicleta. Dar ce fac cu potentialii caini care ar latra&alerga dupa mine?
Ma unge pe suflet postul asta si cred ca trebuie sa le amintim periodic oamenilor ca mersul pe bicileta nu e o chestie rusinoasa, ca a avea bicileta nu e un semn de saracie si de ratare sociala, ca nu trebuie sa fii Superman ca sa poti sa strabati Bucurestiul pe bicicleta. Daca am avea macar pe sfert din numarul de biciclete care sint in Amsterdam sau in orasele din Germania, Bucurestiul asta sufocant ar fi cu mult mai suportabil.
Mistooo… Mie, recunosc, mi-ar fi putin cam frica sa merg pe bicla prin oras, la halul in care se circula in Bucuresti…inca mai astept sa faca astia niste piste mai de Doamne-Ajuta
@Scaevola: iti dai seama ce ar iesi daca ar intra si Bucurestiul intre orasele care organizeaza WNBR (uite niste posturi despre asta aici, aici si aici) 🙂
@cavalera: daaaa, super! si mersul pe jos e foarte fain, daca te obisnuiesti;
ne gandeam de curand cum ar fi sa existe masini pentru iesiri din oras si drumuri mai lungi si masini de oras (pentru aia care chiar nu pot fara masina); masinile de oras ar fi mult mai mici si ar merge pe curent electric 🙂
iar pentru drumuri mai lungi am vazut in Germania o chestie foarte tare – oamenii care au de facut drumuri mai lungi cu masina si le pot planifica din timp anunta pe internet, daca mai au locuri libere in masina, si isi gasesc tovarasi de calatorie, cu care impart banii de benzina; in felul asta masina merge cu toate locurile ocupate, cheltuielile sunt mai mici, toata lumea polueaza mai putin etc.
@Sky-Hunter: Vicleanu, looooooooooool! 🙂 Iar observatia aia e foarte misto – aia pe care-i vezi la volan chiar arata nashpa, crispati, obositi, chinuiti etc. Cati biciclisti arata in halul ala? 🙂
@Cosmin: pai,… sunt mai multe solutii; una e sa ii vezi si sa le vorbesti inainte sa inceapa sa latre – se linistesc brusc; in cel mai rau caz, te dai jos de pe bicla si mergi pe langa ea vreo 20 de metri; n-am avut niciodata probleme serioase cu vreun catel (sau mai multi)
@cezarpaul: da, asta e cea mai tampita chestie, cu romanii care sunt prea mandri ca sa mearga pe bicicleta; acum ma gandesc la aia care isi cumpara 4×4 ca sa arate ca au bani;
asta in timp ce “afara” vezi directori de banca intorcandu-se linistiti de la servici pe bicla; si nici macar pe o bicla de fitze 🙂
sau avocati; sau medici; sau mari profi universitari; pe langa ei, maharii care se plimba prin oras in gip sunt atat de ridicoli incat frizeaza grotescul 🙂
@Raluca Hippie: da, sunt destul soferi care conduc ca si cand toata soseaua ar fi a lor si n-ar mai exista pe lume si biciclisti; dar nu e, totusi, periculos sa mergi cu bicicleta; cel mult, daca esti fata, mai te trezesti cu vreun v?rzete care te claxoneaza aiurea cand trece pe langa tine, dar atat.
oameni, si mie mi-ar fi frica sa merg cu bicla (la timisoara se mai zice si bitzigla :P) in bucuresti dar la fel de adevarat e ca in bucuresti mi-e frica sa merg si pe jos si cu masina si cu troleul. mult mai mult ca in timisoara de exemplu. dar in doi ani de zile de bucuresti m-am mai calmat si sper ca in timp calmul asta sa-mi aduca o bicicleta, si cu ea si puterea de a infrunta rahaturile omniprezente din traficul bucurestean..
Cu bicla e destul de bine sa poti merge dar… Bucurestiu nu e facut pentru biciclete. Pe strada sunt destule masini care cred ca pietoni de pe trecere sunt doar un bun stergator de bara de protectie. Iar toate acele benzi pentru bicicleta sunt o aberatie. Le-ai vazut pe alea de la Cotroceni?? Alea de pe un trotuar pe care abia incap 2 pietoni. Sau mai sunt cele de pe trotuare pe care nu e loc sa arunci un chibrit din cauza aglomeratiei.
Echipamentul necesar in bucuresti: frane bune, echipament de protectie, nervi de otel, vocabular de taximetrist, asigurare medicala si sac pentru cadavru (asta doar daca nu esti atent pentru cateva secunde. Sa ridice mana cine a stat in Bucuresti mai mult de un an si nu a fost, cel putin, la un pas sa fie asezat pe capota unei masini).
update: tocmai am auzit la tv ca se discuta despre un proiect de lege al min. transporturilor conform caruia angajati ai aceleiasi firme sa trebuiasca se grupeze si sa mearga impreuna la lucru, cu o singura masina. adecatelea sa se reduca traficul si implicit poluarea. nu stiu de ce am impresia ca va mai dura mult pana atunci..
@gyzzard – am fost si inca pe trecere! in privinta bicicletelor si eu ma refeream la mersul pe strada cu ele pentru ca “pistele” nou-aparute sunt chiar o gluma, nu stiu cati km insumeaza dar in orice caz ar cam trebui sa mergi in cerc numai prin centru si in plus pana acolo sa vii cu ea sub brat pe metrou.