O parabola

Sa zicem ca ai un calc mai vechi, asa,… Nu poti sa si downloadezi informatii si sa te si joci chestii pe el in acelasi timp. Iar astea sunt singurele lucruri pe care le poti face pe el – sa downloadezi informatii sau sa te joci. Ce alegi?

I mean, poti sa tot strangi informatii, sa-ti faci ditamai biblioteca de dvd-uri etc. Poti sa le si citesti si sa le inveti pe de rost. Sau poti sa te joci si sa iti dezvolti niste abilitati, pe care habar n-ai daca le vei putea folosi vreodata la ceva.

Dar asta e o parabola, right?

Ce e mai misto sa faci in scoala? Sa retii informatii pe care le-ai putea gasi in 2 secunde pe net, sau sa iti formezi niste abilitati?

Poti sa ai o biblioteca virtuala cu tone de partituri si manuale despre cantatul la chitara, de pilda. Poti sa le inveti pe de rost. Unii profi asta vor de la tine, sa inveti chestii pe de rost. E normal sa nu ai chef sa o faci.

Sau poti sa inveti sa canti la chitara. Dar pentru asta trebuie sa iei chitara si sa te joci cu ea. 10 ore pe zi, ca la un joc pe calculator, la care nu poti renunta pana nu-l termini.

Daca nu reusesti sa te simti la fel atunci cand inveti o chestie, poate ar trebui sa cauti altceva,… Decat sa memorezi carnati de informatii inutile, formule, date etc… mai bine inveti sa inoti sau sa mergi pe bicla, sau sa faci site-uri, sau sa vorbesti o limba straina sau sa canti la un instrument. Chestiile astea iti raman, nu le uiti niciodata.

Don’t u think so? 🙂

11 thoughts on “O parabola

  1. dorinlazar

    Eu nu ?tiu decît un fel de a înv??a tabla înmul?irii. Da, pe de rost. Poate c? uneori po?i s? r?spunzi la “cît face 6×7?” ‘multicel’, dar nu-i a?a c? nu e suficient? Cuno?tin?ele acumulate sunt necesare, iar mersul pe bicl? poate e important, dar serios c? sunt importante ?i multe alte lucruri.
    C? tr?im într-o criz? a înv???mîntului, e clar. Am fost ?i eu de ambele p?r?i ale catedrei, iar din spatele catedrei pot s? zic c? nu e numai vina profilor. Nimeni nu oblig? pe nimeni s? înve?e pe de rost – cei care o fac sunt dobitoci ?i trebuie reclama?i ca atare, dar sunt mult mai pu?ini decît se pretinde. S? dau un exemplu – un prof execrabil, bîlbîit ?i mental ?i verbal despre care to?i spuneau c? ‘trebuie s? ?tii pe de rost’. Nu am ?tiut pe de rost, cuvînt cu cuvînt, ?i totu?i am luat 9 – pentru c? îmi pl?cea materia, pentru c? îl scurt-circuitasem ?i am înv??at din sursele pe care, oh, da, el ni le recomandase. ?i totu?i acuza de ‘must-be-copy-cat’ i-a r?mas ?i dup? mine, ?i mai d?inuie înc?. E corect? Nu.
    Poate c? exist? cazuri în care profii bag? materia cu lopata. Dar cred c? acum ?coala este for?at? s? fie mult mai indulgent? – în detrimentul educa?iei. M-am s?turat s? aud plînsetele elevilor, ?i întreb americ?ne?te: “ce-a?i f?cut VOI pentru cuno?tin?ele voastre?” ?i da, trebuie s? depui mult? munc? pentru a ob?ine ceva real din ?coal?.
    Da, ?coala ar trebui s? cultive ?i spiritul practic, nu numai bagajul teoretic. Da, ?coala ar trebui s? fac? multe. Dar cu critici gen ‘hai las-o balt? de ?coal?, mai bine ia o bicl?’ nimeni nu o s? schimbe ?coala. Ce vre?i? O ?coal? mai bun?, sau abandonuri mai multe?

  2. Dianora

    Total de acord.. degeaba memorezi ca tampita ceva daca practic esti bata. Mai bine sa stii practic.. pentru ca atunci sigur nu vei uita niciodata.. ca mersul pe bicicleta.. nu uiti nici dupa 10 ani 😀

  3. R

    voi ar trebui sa fiti profesori in licee si la facultati 🙂 si sa fiti mai multi de 2 jumatate 🙂 asa cred s-ar imbunatati invatamantul. serios.

  4. Corina

    Cred ca e imposibil ca in urma unei serii de N lecturi, sa nu retii si ceva informatie. Nu spune nimeni sa tocesti. Dar asa, minime competente intr-un domeniu cer si acumularea de informatie. Ca iti trebuie alte skills-uri (ex: creativitate, organizare, sistematizare) sa o poti folosi in mod productiv, asta e altceva.

  5. Pingback: Carieristic? « The Portrait of… in his Youth

  6. Raluca Enescu

    e jucam ?
    Oameni = Mancare + Somn + Joaca + Munca
    Porci = Mancare + Somn
    Inlocuim factorii si obtinem:
    Oameni = Porci + Joaca + Munca
    Acum, scadem joaca din ambii factori:
    Oameni – Joaca = Porci + Munca
    Concluzie:
    Oamenii care nu inteleg cum sa se joace sunt niste porci care stiu doar sa munceasca.

  7. gramo

    @boyarul: 10x pentru vizita si pentru link!

    @dorinlazar: nu vorbeam despre practic vs. teoretic; si nici nu vorbeam despre abandonat scoala; probabil ai inteles gresit 🙁

    @R: si sa renuntam la joburile pe care le avem acum, la satisfactia pe care ti-o da o deratizare bine facuta? never! 🙂

    @Corina: ai dreptate, sunt destule domenii in care ai nevoie si de asta – sa retii niste informatii; problema noastra e cu invatamantul care e centrat pe retinerea de informatii;

    chiar daca o sa ai nevoie de anumite informatii, le poti retine pe cont propriu; un prof care vine si ti le dicteaza e nashpa;

    @Raluca Enescu: Da, ne jucam! 🙂 Stai sa ne vina si noua o idee de calcul!

  8. dorinlazar

    Hmmm, Gramo, Poate c? am în?eles gre?it, dar cred c? nu. ?i-ar fi ciudat s? extind parabola ta pentru a cuprinde ceea ce nu vroiai s? cuprind?.
    “Poti sa ai o biblioteca virtuala cu tone de partituri si manuale despre cantatul la chitara, de pilda. Poti sa le inveti pe de rost. Unii profi asta vor de la tine, sa inveti chestii pe de rost. E normal sa nu ai chef sa o faci.” -> asta este, din punctul meu de vedere, teorie. Pentru c? re?ii o ton? de informa?ii, o ton? de teorie, uitînd exerci?iul.
    “Sau poti sa inveti sa canti la chitara. Dar pentru asta trebuie sa iei chitara si sa te joci cu ea. 10 ore pe zi, ca la un joc pe calculator, la care nu poti renunta pana nu-l termini.” -> Asta este partea practic? 🙂 Gre?esc eu prea mult?
    Cît despre abandonul ?colar, aceasta e ideea mea. Abandonul ?colar nu e o treab? nou?. Dac? mergi ?i întrebi copiii din ?coli ce-ar prefera s? fac?, ai auzi în ciclurile superioare din ce în ce mai des despre abandonul ?colar. De ce? Pentru c? sunt sufoca?i oamenii de informa?ii.
    Situa?ie ciudat? avînd în vedere c? ?coala înseamn? de fapt o investi?ie extrem de costisitoare. Dealtfel, primul discurs pe care l-am ?inut studen?ilor a fost despre cît de mult îi cost? pe ei ?coala chiar dac? nu-?i dau seama. Dar divaghez.
    “Decat sa memorezi carnati de informatii inutile, formule, date etc… mai bine inveti sa inoti sau sa mergi pe bicla, sau sa faci site-uri, sau sa vorbesti o limba straina sau sa canti la un instrument. Chestiile astea iti raman, nu le uiti niciodata.”. Genul ?sta de atitudine pare un populism ieftin extrem de asem?n?tor cu demagogia lui ‘alege-m? pe mine’. ?i între noi fie vorba, ?tii cît de pu?ine formule ai nevoie s? înve?i? Spre exemplu infama ecua?ie de gradul doi, cu formula ‘be-p?trat-minus-patru-a-ce’ are o logic? extrem de profund?, ?i faptul c? ?i se bag? pe gît este consecin?a faptului c? nu po?i s?-i explici copilului de clasa a opta integrala simpl?, oricît de simpl? se pretinde 🙂
    Pentru mine facultatea a reprezentat exact ceea ce ai spus tu acolo. Cînd profesorii mi-au b?gat pe gît chestii inutile ?i insipide, am preferat chestiile practice. Dar pîn? la facultate mi-am asumat faptul c? sunt prea mic ?i prost ca s? în?eleg întru totul lucrurile care se predau, a?a c? unde nu pricepeam re?ineam (nu, nici atunci nu toceam). Preten?ia ca lucrurile s? aib? cap ?i coad? am avut-o doar la facultate, ?i asta însemna inclusiv deranjatul profului incredibil de prins în treaba lui, de fa?? cu 300 de studen?i (nu, nu de spartani) pentru c? nu am în?eles cum a ajuns de la x la y.
    Cam la fel cum deranjez pe-aici, îmi pare r?u c? stric consensul general, dar asta fac eu (printre altele): stric armonia oamenilor din cauza problemelor mele, mult mai importante (da, autoironie).

  9. Ciprian Jurma

    Uite, a propos de memorare in sistemul educational, tocmai am fost pus sa stiu pe de rost definitii pentru un examen (optional, nu mentionez:), ceea ce a dus la o aprinsa (cel putin din partea mea) dezbatere cu cativa colegi. Nu ma asteptam, m-am enervat si cred ca o sa vorbesc si cu profesorul pe tema asta. Cu atat mai mult cu cat am impresia ca sunt printre putinii care chiar si-au facut timp sa-i citeasca volumul integral si cu interes . 🙂

    Tot legat de asta, pe wikipedia e un articol critic la adresa educatiei in stil reproducere de informatii (http://en.wikipedia.org/wiki/Rote_learning) din care citez:

    “The system is widely practiced in schools across India, Pakistan, China, Singapore, Japan, Romania and Greece.”

  10. gramo

    @dorinlazar: exista fizica teoretica si fizica aplicata (si mai sunt cursuri de fizica specializate, pentru tot felul de ingineri); la scoala de muzica exista ore de teoria muzicii (partea teoretica) si ore de pian tehnic (partea practica);

    pe scurt, exista discipline teoretice si discipline practice (sau aplicate); toate pot fi predate punand accent fie pe memorarea de informatii, fie pe dezvoltarea unor abilitati cognitive specifice.

    p.s.: Gramo te roaga sa-ti infranezi pornirile belicoase atunci cand mai scrii pe acest blog.

    @Ciprian Jurma: Japonia!? weird!

Comments are closed.