La asta ne-am gandit ieri (fiindca am realizat ca prejudecatile fata de tigani sunt mult mai raspandite decat alte prejudecati). Ne-am intrebat: “Ce-ai face daca ai descoperi ca esti tigan (sau tiganca)? Cum s-ar schimba viata ta? Cum crezi ca s-ar schimba relatiile tale cu alti oameni?” Si ne-am raspuns cam asa:
Bineinteles ca tu ramai la fel. N-o sa incepi sa furi sau sa cersesti, doar fiindca esti tigan si asta e ceea ce se spune despre tigani. Dar s-ar putea sa inceapa sa te deranjeze cand auzi ca se vorbeste despre tigani care au mai facut cate o chestie nashpa, ca si cand toti ar fi la fel.
Asa cum te deranjeaza acum sa auzi ca in nu-stiu-ce-tara romanii sunt considerati toti niste tzepari.
Lui Gramo, daca ar fi tigan, i-ar veni sa ii dispretuiasca pe cei care il discrimineaza si il trateaza nashpa doar fiindca e tigan. I-ar veni sa ii ridiculizeze si sa isi bata joc de reactiile lor de doi lei, fiindca ar simti ca in spatele atitudinii lor se afla ignoranta si frica.
Si i-ar veni, poate, sa se poarte mai agresiv si sa vorbeasca mai tare. Totul pentru a le transmite penalilor care il judeca mesajul: “nu mi-e frica de voi si de prejudecatile voastre! voi sunteti cei carora le e frica!”
Dar Gramo (fiindca despre Gramo vorbim acum) s-ar abtine sa reactioneze asa. Ar dori, bineinteles, sa stie mai multe despre originile sale si s-ar simti solidar cu toti ceilalti tigani, dar ar incerca sa nu se izoleze de alti oameni (in particular, de “români”).
Ar putea descoperi ca are prieteni care ii intorc spatele cand afla ca e tigan, dar asta n-ar insemna decat ca aia nu erau prieteni adevarati.
In orice caz, daca Gramo ar fi tigan, nu i-ar fi rusine de asta. In fata nimanui. Si ar incerca sa traiasca in asa fel incat sa nu aiba de ce sa ii fie rusine. Si nu s-ar ascunde.
Ceea ce nu inseamna ca Gramo da ochii peste cap si se extaziaza: “Vai, ce misto e sa fii tigan (sau tiganca)!” La faza asta Gramo nu e idealist. Stie ca daca ar fi fost tigan ar fi avut o viata mai grea decat cea pe care o au majoritatea oamenilor.
Ar fi crescut, probabil, intr-o familie mai saraca, in conditii mai proaste. Si ar fi avut parte de educatie mai putina si de calitate mai slaba. Si ar fi fost altfel decat acum. Dar ar fi fost tot un Gramo. Iar asta e tot ce conteaza.
@gramo: hm, recunosc ca asteptam subiectul asta, m-am gandit si eu la el, intr-o alta forma, ce-i drept…
revin cand ma intorc de la biblioteca 🙂 nu de alta, dar chiar tre’ sa plec, k pana in grozavesti e cale lunga 🙂
eu am fost plecat din tara, am avut probleme acolo unde am fost si printre oamenii pe care i-am intalnit a fost si un tigan, care a avut grija de mine ca de fratele lui, deci eu nu mai am prejudecati in privinta lor, tin legatura cu el si o sa fie binevenit la mine in casa oricand, am un sentiment placut de fiecare data cand imi aduc aminte de el 🙂
daca gramo ar fi tigan cred c-ar fi ceva de genul madalin voicu 🙂
Eu n-am inteles de ce te-ai simti (automat) solidar “cu toti ceilalti tigani”. Nu e la fel de aiurea ca a zice “toti tiganii sunt naspa”? :p
Eram pe la universitate, cu un prieten. Ma trezesc ca zice, citind inscriptiile de pe pereti: ‘Moarte tiganilor’. Si continua “oare cum m-as simti acum daca as fi tigan?”. Nu ma gandisem la asta. Adica stiam clar ca nu-i o inscriptie ok. Eram, tot clar, impotriva ei. Dar nu ma gandisem niciodata ‘cum m-as simti daca as fi tiganca si mi-as petrece viata printre aceste inscriptii si printre vorbele aruncate oricand de oricine impotriva tiganilor.’ Nici acum nu stiu ce-as face de-ar fi sa fiu tiganca, dar cred ca stiu cum m-as simti.
@Johnny: nu stiu cum e la gramo, dar acesta e sensul in care eu m-as simti solidara cu toti ceilalti tigani; as lua inscriptia de pe perete ca fiind adresata mie si tuturor celorlalti tigani.
nu cred ca tiganii sunt tratati naspa in Romania.
Stefan Banica si Mircea Lucescu sunt doua exemple de tigani care nu au si nu cred ca au avut vreodata probleme din cauza asta.
daca sunt discriminati tiganii, mi se pare ca asta se intampla tocmai datorita faptului ca ei sunt intoleranti. Cultura lor este una patriarhala si “machista”. Cum ar fi privit, de catre tiganii din Strehaia, un homosexual? nu bine, te asigur. De statutul femeilor in familiile tiganesti nu mai vorbesc.
Nu neaparat culoarea te face tigan, ci mai mult felul in care te comporti si actiunile tale in societate. Si daca esti tigan nu tre’ sa fii solidar cu toti tiganii care fura din autobuze si nu se spala. Sau cu aia care-si etaleaza bmw-urile si lanturile pe unde pot, numa de “sa moara dusmanul cand vede”.
Am avut un coleg de liceu care era de etnie rroma si spun cu mana pe inima ca omul ala era mai ok decat oricare dintre noi. Chiar daca era negru la ten. Distractii, caterinca, biliard, bautura,etc .. totul facea cu grupul nostru. Si nu era genul de tigan nespalat cum vezi prin diferite zone defavorizate.
Cat despre inscriptia cu moarte tiganilor, cum nu prea gasim nazisti prin Romania din ziua de azi sunt 90% sigur ca era vorba de fotbal, rapidistii sau stelistii sunt considerati tigani (mic lapsus, microbistii ma pot corecta ).
Un rezumat al minutului de geniu de mai sus ar fi: Sunt 2 tipuri de tigani/rromi: cei care se umanizeaza si cei care sunt crescuti conform traditiei. Si da, am boala pe tiganii care nu se spala, care vand seminte pe stadion si care asfixiaza autobuzul cand urca in el. Si pe cei care se rup in figuri dupa ce-au furat in strainatate sau au facut trafic de carne vie.
[nota lui Gramo: acest comentariu a fost editat de Gramo; am incercat sa pastram ideea mesajului, eliminand partile care sunau ofensator]
Eu cred ca daca ai afla ca esti tigan ai incepe sa realizezi nu numai cate si ce fel de prejudecati au altii, dar cate ai inca tu (voi). si ai trece printr-un conflict interior mult mai dur decat pari sa-ti dai seama.
Cred ca atunci cand incepi sa te prinzi pe bune cum e cu prejudecatile, cand treci de level one la treaba asta cu discriminarea, te intorci impotriva ta si incepi sa realizezi cat de ne-ok ai fost si inca esti la un nivel foarte adanc, cat de ignorant, de privilegiat esti etc. si nu numai tu, bineinteles. incepi sa te prinzi ca cam toata lumea pute si ca e foarte greu sa ne schimbam toti (opresori si oprimati). e usor sa faci pe destupatul, mai greu e sa inveti si sa te schimbi pe bune. nu asta era sensul exercitiului “daca as afla ca sunt tigan”, sa isi simta fiecare prejudecatile pe propria piele?
[aici o parte care nu mai e actuala (nota lui Gramo): fara legatura.. mesajul lui L3ST mi se pare super ofensator, nu cred ca trebuia sa treaca de cenzura lui gramos, daca tot exista …]
Antinous crede-ma ca si eu am trecut drept tigan prin ochii multora datorita tenului si nu am fost marginalizat catusi de putin. Probabil s-a vorbit pe la spate ca doar suntem oameni, ne sta in fire. Dar… nu-mi pasa. Eu ma simt bine in pielea mea.
Si chiar daca as fi 100% tigan, in stadiul in care ma aflu acum nu m-as simti prost in pielea mea. Ba chiar bine, as arata ca exista si alt fel de oameni in etnia noastra. Ca nu toti ciordim din autobuze. Ca nu toti cersim si ca nu toti mergem la furat in strainatate.
Si da, am prejudecati fata de cei pe care i-am pomenit in comentariul de mai sus. In schimb n-am prejudecati fata de rromii spalati, ingrijiti, care-si muncesc banii si care se comporta intr-un mod acceptat de societate. Si da, asta include si apa si sapunul.
[…]
de ce nu zici gigi daca m-as trezi roman in italia? nu ar fi mai cinstit? imagineaza ti ca te ai trezi roman in trening si adidasi cu talpa de guma in roma si oricate haine ai schimba tot ai puti a cauciuc ieftin de chinezarie?
L3ST, nu faptul ca tu crezi ca a fura e gresit te face rasist. dar faptul ca nu pari sa intelegi cum ajung oamenii aia sa fure, ca nu le dai nici un fel de circumstante atentuante si te grabesti mai intai sa-i infierezi pe “jegosii” de oprimati te cam face rasist. In fraza “Nu culoarea te face tigan, ci actiunile in societate etc.” ai folosit “tigan” cu conotatii negative, esti constient?
Iar cand ai spus ca ai tu “un coleg” care, cu toate ca e “negru la ten”, e “mai roman ca noi” ai folosit “roman” ca si cum ar fi un merit, o chestie pozitiva. Si in ce fel ti se poate parea tie ok sa folosesti “ciori” pentru orice tigani, chiar pentru cei care fura? de fapt, nu tin sa-mi raspunzi. [nasty stuff deleted]
da..de acord.unui tigan i’ar fi mult mai greu sa se descurce si ar avea mult mai multe bariere de spulberat,ca sa ajunga in acelasi punct cu ceilalti.Si da,din ceea ce stiu ,din ceea ce aud si din ceea ce vad ,cred ca tiganii sunt poate cei mai discriminati la noi.Am avut un coleg care era tigan…”declarat”,ca sa zic asa,si facea parte din scurta categorie a celor care nu se rusineaza cu ce sunt.Era cred unul din cei mai frumusei colegi pe care i-am avut si ochii aia albastrii l-au ajutat macar la inceput sa nu fie tratat ciudat de restul colegilor de clasa.S-a demonstrat apoi ca eticheta de “tigan spargator de seminte si vanzator de fier vechi” poate sa ia o cu totul alta valenta cand vine vorba de un tip cu mai multe bune maniere decat o clasa de 30 elevi…..haina nu’l face pe om,asa cum nici etnia n’ar trebui:)
Eu cred ca tiganii nu sunt nici de compatimit nici de blamat … sunt doar o cultura aparte ce nu poate fi inteleasa decat din interior … si mai cred ca au ceva ce “noi”, cei integrati in societate nu avem. Au libertate.
asta am auzit la marfa, emisiunea aia pe cultura urbana de pe realitatea – ca trebuie sa renuntam la stereotipurile despre tigani, fiindca nu toti tiganii sunt hoti sau manelisti (citatul e exact, ‘nu toti tiganii sunt hoti sau manelisti’); asta o spunea din off prezentatorul, dragos bucur. era o emisiune despre muzica lautareasca autentica, ma rog, despre ce frumos canta tiganii, cand vor sa faca arta adevarata. ideea e ca e gresit sa-ti placa manelele, la fel de gresit ca sa fii hot.
Ei…e mai mult de discutat. Tigan din ce subetnie 😀 ? (Rroma, Sinti ?)
Glumeam…daca Gramo ar fi tigan ar reusi sa mai inlature din prejudecatile ce privesc aceata etnie 😉
P.S : Am avut niste colege care s-au dus la o organizate non-profit de protejare a drepturilor minoritatilor. Nu stiam ca in 2004 , 60% dintre romani au votat pro eutanasirea femeilor de etnie rroma 🙁
Istoric vorbind, termenul tigan era mult mai potrivit. Daca nu ar fi capatat conotatie negativa inca ar fi mult mai potrivit decat inventia iliesciana ”rrom”.
@depe: probabil n-ai fost atent la anumite chestii, exista discriminare la greu; multi oameni sunt atat de obisnuiti cu asta incat nici nu mai observa;
@antinous: sistemul in lumea lui Gramo e acum asta: prima data cand lasa cineva un comentariu, acesta trebuie sa fie aprobat pentru a aparea; dupa aia comentariile pe care le lasa apar imediat; asa a fost cazul cu L3ST; nu putem sta pe blog 24 de ore din 24;
comentariul lui este intr-adevar ofensator si va fi editat; aceeasi soarta o va avea si partea aia existentialista cu greata din comentariul tau 🙂
Gramo nu incearca sa educe pe nimeni, ci doar sa creeze un spatiu virtual in care oamenii sa poata discuta liber despre orice doresc, fara sa se streseze ca vor fi jigniti, atacati aiurea s.a.m.d.
@lickido: Gramo considera lipsite de politete incercarile de a-i scrie aici doar unuia dintre cei care administreaza acest blog; nu ne sunt familiare prejudecatile cu care se confrunta romanii din Italia; ne sunt in schimb destul de familiare prejudecatile de aici fata de tigani; in plus, noi traim aici, nu in Italia.
“sa asculti manele e la fel de rau ca si cand ai fura” – asta e o chestie nashpa, dar felul in care ai prezentat-o tu nu scoate asta in evidenta absolut deloc; s-ar putea zice ca asta sustii tu 🙂
@krossfire: conotatie negativa!? la noi n-are nici o conotatie negativa; chestia cu “rromii” ni se pare o fandoseala.
in mare parte ideile mele se regasesc in unele comentarii de aici…nu am nimic cu tiganii si cu niciun popor de pe lumea asta…nu cred ca ii pot intelege in totalitate dar macar incerc.insa nu pot suporta acei tigani care ne intoxica si fura in mijloacele de transport si oriunde…acei tigani care practica traficul de carne vie, care au kg de aur pe ei si mertzan si isi bat joc de altii…
daca gramo era tigan, era tot gramo si incerca sa schimbe mentalitati 🙂
conteaza f mult ce fel de persoana esti…nu etnia…
imi amintesc ca in copilarie (hehe, in cretacic:) ), intr-un “restaurant” din gara iasi, niste tigani ne-au chemat la ei la masa, pe mine si pe mama, dupa ce au auzit-o pe mama spunandu-mi ca nu are bani destui sa-mi cumpere ce vroiam, so…sa fii tigan e o eticheta…proasta, din pacate…
Buna,
Eu am perceput un pic altfel postul asta. M-a facut sa ma intreb instantaneu cum as reactiona daca cineva drag mie, sau pe care il respect enorm, ar deveni peste noapte tigan; daca asta ar afecta sentimentele mele fata de persoana respectiva. Cum ar fi daca as afla omul pe care mi l-am ales model in viata e de fapt tigan. Cum ar fi daca frate-miu ar veni maine acasa cu o tiganca si ar zice ca el se insoara cu ea. Sau, mai simplu, daca noul meu coleg de birou ar fi tigan. M-am pus in pielea celor de aici:
“Ar putea descoperi ca are prieteni care ii intorc spatele cand afla ca e tigan, dar asta n-ar insemna decat ca aia nu erau prieteni adevarati.”
Si nu m-am simtit chiar in apele mele.
Imi vine usor sa stau pe bara si sa spun “nu am nimic cu tiganii, ii accept, nu am prejudecati din astea”, atata vreme cat nici un tigan nu face parte din lumea mea. Nu stiu cat de bine m-as descurca intr-un astfel de caz. Si mi-am pus problema ca poate sunt o persoana cu mai multe prejudecati decat vreau sa cred. Poate multi suntem. Daca asta e acceptabil sau nu, e deja alta discutie. La urma urmei, orice prejudecata odata asumata poate fi depasita prin educatie.
Tiganii, si, mai important, tigania au un rol foarte serios: ne purifica viata. Adica, nu doar ca tiganii/tigania aduna intr-o boccea o seama de rautati si lipsuri, dar ne fac sa credem si ca daca toti tiganii si-ar pune bocceaua la spinare am duce cu totii o viata muuult mai buna.
Am ajuns la concluzia asta constatand ca de fapt prejudecatile astea rasiale contin de fapt o reactie de a elimina din societate o seama de murdarii. Numai ca pentru a fi operabila, reactia este concretizata in termeni care cu cat sunt mai precisi cu atat sunt mai controversabili. Am observat ca are mai mult impact daca-i atragi atentia cuiva ca daca arunca tigari fumate pe jos (sau daca vorbeste urat) se poarta ca un tigan decat daca ii explici asta in termeni de imperativ categoric.
Sunt complet de acord cu problema cuvantului ”rrom”. Este o fandoseala introdusa de Ion Iliescu, fost conducator cu puternice radacini tiganesti. In conditiile respective ce sa inteleg…ca i-a fost rusine cu propriile origini ?
Dac? Gramo ar fi ?igan, ar fi meseria?.
OAU! Sunt destul de impresionat de comentariile de la postul asta. Subiectul si discutia aferenta ma fac sa realizez cat de multe oportunitati de munca ca “justitiar social” exista in Romania.
Oamenii chiar cred ca nu conteaza etnia ci ce fel de om esti? well… kinda sucks cand invatatoarea iti da patru in clasa a 2-a, cand toti celalti copii iau 9 si 10 pt ca le fac parintii tema. Si nu prea ai ce face, cand familia nu te prea incurajaza sa inveti bine si nici nu te poate ajuta, si nici nu te trimite sa iti faci tema cand ai 9 ani si tot ce vrei e sa fii afara la fotbal. Si apoi toti se uita la tine ca la o lichea pt ca nu ai fost in stare sa termini 4 clase, fara sa inteleaga cum naiba de esti asa de prost. WTF people! Folositiva imaginatia. A fii tigan nu inseamna piele maro! Inseamna dezavantaj socio-economic major (pt majoritatea covarsitoare a romilor) care se manifesta printr-un cerc vicios teribil de imposibil de rupt, pt ca prea putini vad buba.
Cuvantul “rom” mi-a fost multa vreme antipatic. Mi-a fost antipatic pentru ca e ambiguu, nu stiam cum se scrie, “rrom” sau “rom”, si pentru ca il gaseam superfluu, personal n-am folosit niciodata “tigan” cu sens negativ. Cu toate astea, “tigan” este fara indoiala plin de conotatii negative. Ca sa nu mai vorbesc de derivatele lui, “a te tigani”, “tiganie”…
Nu cred ca termenul “rrom” a fost introdus de Iliescu. Ba chiar m-am informat la RomaniCriss ( http://www.romanicriss.org/ ), unde am o prietena, si am aflat ca termenul corect este “rom”/”rom?”. Care este rostul lui? Pai, e simplu. Niste persoane s-au gandit (si au dreptate) ca nu poti sa elimini discriminarea fata de o etnie atata vreme cat insusi numele ei e cuvant de ocara. Aveau de ales intre doua variante:
– sa goleasca de conotatii negative cuvantul “tigan” si derivatele lui
– sa inventeze un termen nou.
E evident ca prima varianta e cea mai dificila. Asa a aparut “rom”. Exista si o explicatie lexicala/istorica pentru alegerea acestui cuvant, dar nu o mai stiu. Partea frumoasa a lui “rom” este ca e improbabil sa formeze derivate. Nu o sa puna nimeni “Bai, de ce te romanesti!” sau “Ce romanie e aici…” Pe termen (foarte) lung, in cazul in care termenul va reusi sa se impuna, el va ramane liber de conotatii negative.
Se face jumatate de an de cand am promis ca nu voi mai folosi cuvantul “tigan”. Desi uneori mi-e greu (na, imi pare mult mai pitoresc), m-am tinut de cuvant.
Cat despre ideea postului, am scris pe tema “cum m-as simti daca m-as fi nascut rom” prin noiembrie, gasiti postul urmand linkul de mai jos.
http://namdegand.blogspot.com/2006/11/eu-kafka-i-poliistul-cum-am-furat.html
1. mie mi-ar fi rusine cand un “tigan” de al al meu imbracat in trening ar scoate telefonu de 5 milioane si ar pune la mp3 player o manea la maxim intr-un autobuz aproape plin (intamplare de ieri)
2. mie mi-ar fi rusine cand un “tigan” ar manca seminte in autobuz si ar mai scuipa si vecinului de scaun cate o coaja pe pantofi (intamplare mai veche)
3. mi-ar fi rusine de fiecare data cand un tigan ar face ceva urat in societate asa cum mi-e rusine cand un roman face ceva rau in tara lui sau in alta tara.
4. m-as mandri ca am 2-3 “tigani” care stiu sa se poarte.
5. m-as mandri ca am 2-3 “tigani” care au adus o contributie la cultura mondiala (stii vreunu?)
6. ma mandresc cu Eliade, Ionesco si cativa si mi-e rusine cu cateva sute de mii de romanii.
daca m-as duce in europa de vest si toata lumea mi-ar spune ca romanii cersesc, fura si sunt “naspa” si as avea capacitatea de a-mi da seama ca asa este cu siguranta acolo nu as mai vrea sa fiu roman.
am reusit sa cunosc si tigani care sunt cetateni buni ai tarii in care locuiesc (au facut liceu, facultate, au un loc de munca, isi intemeiaza familii) si care nu vor sa fie considerati tigani pentru ca ei stiu mai bine decat tine (gramo) ce inseamna sa fii tigan. ei vor sa fie considerati oameni (rom = om in tiganeste) si eu asta ii consider.
asadar faptu ca vor sa fie tigani ci nu oameni este problema. cine vrea sa se ridice din “mizerie” poate asa cum au putut cei despre care am vorbit mai sus.
se vorbeste (mai sus) ca mediul si saracia e de vina. ai idee despre saracia care bantuie prin satele romanesti? cu toate acestea acei oameni nu au uitat sa fie oameni. nu au uitat respectul pentru ceilalti. iar cand unii o iau pe cai gresite semenii lor ii indeparteaza, ii exclud din societate. cand un tigan face o fapta impotriva societatii (penala uneori) comunitatea lor sare si il apara.
avem comunitatii si de unguri si de turci si de lipoveni si de tatari si de germani. nu i-am vazut atat de des la televizor acuzati de incalcari ale legii. si nu e atat de grav daca unul incalca legea. mai grav e cand toata comunitatea il apara sau incalca legea in grup.
cu rom e ca si cu gay, sunt cuvinte din interiorul culturi respective. homosecsualii isi ziceau in nu stiu ce perioada gay si a fost ulterior adoptat oficial – era un nume neutru, fara conotatii negative, pe care ei si l gasisera. la tigani e faptul ca ei isi zic romales (un album de a lui guta, in tiganeste, de pe la inceputuri cand facea ‘muzica lautareasca autentica’, asa se numeste, ‘romales’). deci, daca gay nu supara urechea, nu vad de ce rom ar supara. de fapt si pe mine ma zgarie, cum ma zgarie si gay, dar sper sa ma obisnuiesc, in timp. scuze ca repet platitudini arhistiute. scuze gramo ca ti am zis gigi, mi a scapat, nu mi am dat seama
iar prejudecatile fata de tigani sunt ma raspandite in randul oamenilor destupati pentru ca tiganii sunt asociati cu o zona ft low. daca homosexualii au ajuns sa fie asociati cu orbitorul occident si cu middle upper class (noul stereotip despre gay e pe barbat independent, poate artist, dar oricum clubber si cu venit consistent), tiganii au ramas in zona nasoala, jeg, hotie, agresivitate, complexe supracompensate prin etalarea prosperitatii, in fine, ei sunt asociati cu ‘umbra’ de care toti vrem sa scapam, cu ghetoul care a devenit romania in anii de cadere economica din anii 90. e greu sa te emancipezi peste noapte fara sa ti urasti “umbra”; poate ca nu noi, cei emancipati peste noapte, am fost asa, dar cu siguranta parintii sau rudele noastre sunt asa, abuzivi, corupti, demagogici, traditionalisti. poate asta se datoreaza si elitismului prost care a dominat cultura romana in ultimii 15 ani, cand intelectualul caina faptul ca prostii il voteaza pe iliescu impiedicand progresul romaniei, cand catavencu avea o pagina care se intitula ‘bizonii’; in fine, ce vreau sa zic e ca mult timp a te emancipa insemna sa ajungi sa dispretuiesti prostimea etc, fara sa mergi mai adanc cu cauzele (sa vezi de ce aia sunt prosti, inapoiati etc). din nefericire, tiganii sunt asociati si cu clasa aia retarda, hiperdetestata de emancipatul roman. noii emancipati de acum, “urbanii”, mostenesc la mana a doua cliseeele dreptei dure care a dominat scena intelectuala romaneasca pana acum. asta e una din cauze, discutia e ft complicata; or, daca gramo ar fi tigan nimeni nu l ar detesta, din contra, ar fi apreciat, fiindca, in a way, a reusit sa si depaseasca tigania; de fapt, gramo nu ar mai fi tigan atunci, insa asta e o poveste infinit de complicata, fiindca trebuie sa intram in povestea cu grupurile inchegate cultural de tigani vs. cei romanizati, de matase, cocalarii vopsiti blond etc.
Spicuiesc dintr-un articol al Deliei Grigore aparut in “Dilema Veche” nr. 141, 6 octombrie 2006: http://www.dilemaveche.ro/index.php?nr=141&cmd=articol&id=3993
Delia Grigore este o cunoscuta activista roma, asistent universitar la Catedra de limbi orientale de la Univ. din Bucuresti.
Subtitlurile imi apartin.
Rom vs. tigan
“In limba romani, cuvintul tigan nu exista. Termenul, care se referea, la prima sa atestare, in Imperiul Bizantin, la o grupare considerata eretica de catre sistemul religios oficial ortodox, provine din greaca medie, din athinganos sau athinganoy, intelesul fiind acela de ‘pagin’, ‘de neatins’ sau ‘impur’. In Tarile Romane, inca de la prima atestare din secolul al XIV-lea, semnalata in documentele minastiresti, termenul atigan, care a devenit mai tirziu tigan, desemna starea sociala de rob, nicidecum etnia. Se contureaza astfel doua sensuri ale cuvintului tigan: mai intii erezie si apoi statut social aflat in afara sistemului ierarhic al societatii. Cuvintul tigan a ramas, in mentalul colectiv romanesc si in limba romana, cu un sens profund peiorativ […].
Persista in memoria colectiva ancestrala roma starea de rob, cu toate consecintele acesteia pe plan psihologic. Expresii de tipul ‘nu stiu carte pentru ca sint tigan’ sau ‘doar sintem tigani, ce sa facem?’ reflecta urmele profunde ale excluderii in paradigmele autostigmatizarii.”
Un altfel despre discriminare
“Fie ca promoveaza respingerea sau asimilarea, aceste reprezentari [n.n. negative] se constituie ca un fundal de argumente si justificari ale actiunilor discriminatorii. In fapt, romii nu sint niciodata definiti asa cum sint, ci mai degraba sint perceputi asa cum ar trebui sa fie pentru a justifica politicile si comportamentele celorlalti fata de ei. Procesul de heteroidentificare a romilor trebuie sa corespunda orizontului de asteptare colectiv, eminamente negativ, de aceea orice deviere spre pozitiv e resimtita ca fiind o exceptie de la regula. Aici se poate cita faimosul mit al prietenului rom din copilarie, prototipul binelui, exceptie de la norma ‘tiganului’ rau, evocat de aceia care isi incep discursul cu stereotipul ‘eu nu sint rasist, dar tiganii astia…’ si il continua cu la fel de stereotipul ‘am avut un prieten, tigan, in copilarie, un om deosebit, daca ar fi toti tiganii ca el…!’ Marcat de toate regulile rasismului, intre care disculparea avant le lettre, evocarea unui trecut pozitiv nedeterminat si generalizarea atributelor negative la nivel de grup, acest tip de discurs se refera la copilarie ca virsta de aur, a tolerantei absolute, timp in care s-ar fi putut afla inclusiv ‘tiganul’ cel bun, cu siguranta o exceptie de la norma raului.”
Pentru alte opinii, puteti consulta celelalte articole publicate in acelasi numar al “Dilemei Vechi”, sub tema saptamanii, “Noi sintem romi”: http://www.dilemaveche.ro/index.php?cmd=sectiune&nr=141&s=1
Sau textele aparute sub “Noi suntem romii” la BBC Romanian : http://www.bbc.co.uk/romanian/news/story/2005/07/050708_valori_rome.shtml
Pentru ca cineva amintea de statutul femeii rome: puteti consulta, pe acest subiect, suplimentul “Femeia roma”, publicat in nr. 848, 9-15 iunie 2006, al revistei “22”: http://www.revista22.ro/html/index.php?art=2793&nr=2006-06-09
foarte misto comentariul alexandrei, daca si gramo producea ceva apropiat ca insight cu totul altfel discutam. serios, nu tre’ sa fie de nivel academic sau din experienta intima, daca nu e, dar as fi vrut ceva de rumegat pt cei care nu se gandesc chiar prima oara la problema asta.
altfel nu inteleg [stuff deleted] de ce gramos discuta asa cum o face. ca sa atraga populatie pe blog, ca sa para cool si emancipat, ca sa fie pe intelesul tuturor, sa faca activism grassroots or what?
ce-ar fi o discutie asimilationism vs. segregationism pt comunitatile de tigani, sau rasism internalizat, sau daca furturile conteaza ca acte politice in contextul asta, eventual pe povesti, nu pe teorie?
eu am cunoscut (in treacat) tigani cu “constiinta de clasa” care furau ce-i drept, dar care, cel putin ca atitudine, justificau si rationalizau treaba intr-un fel care suna revolutionar, pe linia “imi fac dreptate singur”. nu mi se pare o chestie de respins cu o singura miscare – “furtul e ilegal si imoral”.
si partea in care gramo zice ca nu s-ar izola de alti oameni si nu ar ceda tentatiei de a fi agresiv mi se pare cam superficiala, ca nu i-ar fi rusine ca e tigan etc. traumele care vin din identitatile astea stigmatizate nu prea se spala definitiv niciodata, mereu ramane acolo un rest irational de rusine si de stigma. healing is a never-ending process bla bla…
mie imi place de tine gramo, inclusiv faptul ca esti asa anti-prejudeacti etc., tocmai d-aia nu comentez doar cand am lucruri placute de spus, sper ca nu te oftici :).
@alexandra: 10x pentru mesaj, sunt multe lucruri interesante; in ce priveste afirmatia: “Cuvintul tigan a ramas, in mentalul colectiv romanesc si in limba romana, cu un sens profund peiorativ”, nu stiu…
oare conteaza mai degraba etimologia cuvantului sau felul in care e inteles si folosit de majoritatea vorbitorilor (care nu-i cunosc etimologia)?
am intalnit in foarte multe situatii (in mai multe locuri din Bucuresti si din tara) oameni care nu foloseau “tigan” cu vreo incarcatura negativa; si nici unul dintre tiganii cu care am vorbit nu parea sa aiba o problema cu cuvantul (cu prejudecatile si discriminarea, da, dar asta e altceva);
in cazul asta, cel putin, impresia lui Gramo a fost ca “tigan” este ca “evreu”, nu ca “jidan”; adica: nu e un cuvant care raneste, ci unul care poate fi folosit ok, atunci cand in spatele lui nu se afla tot felul de prejudecati;
asta a fost impresia pe care am avut-o mult timp; dar poate lucrurile s-au schimbat; sau am gresit; poate sunt oameni pe care apelativul “tigan” ii raneste; in cazul asta, bineinteles ca o sa renuntam la cuvantul respectiv;
dar e greu de crezut ca apelul la etimologii sau consideratiile de istoria ideilor au un rol important in astfel de situatii; e suficient un sondaj de opinie.
@antinous78: nu ne-am ofticat, doar ca nu am inteles ce vrei sa spui;
p.s. am eliminat din mesajul tau cateva cuvinte care i-ar fi putut jigni pe cei care comenteaza aici.
Bine punctat Alexandra, am asteptat sa citesc toate comentariile inainte sa postez ceva; acum realizez ca as fi scris acelasi lucru, m-as fi referit la acelasi articol al Deliei Grigore. Sunt multe chestii scrise pe aceasta tema. De asemenea nu sunt de acord cu folosirea termenului de “tigan” pentru ca este clar folosit cu sens peiorativ. tigan = sclav, rob.
@ L3st: “Nu neaparat culoarea te face tigan, ci mai mult felul in care te comporti si actiunile tale in societate.”
Tocmai asta e problema cu care ne confruntam cel mai des. Pai ce ti se pare tie ca reiese de aici? In afara faptului ca tiganii fura, mint.. si put. Actiune romilor sunt aceleasi cu actiunile romanilor de nenumarate ori. Doar ca ne place sa vedem/credem ca doar ei pot actiona intr`un anume fel (rau). Daca e de rau, atunci sigur a fost facut de un tigan. Culoarea, cultura, traditia si obiceiurile te fac
rom.
Frazele si zicerile de genul: Te ineci ca tiganu` la mal, nu fi tigan! + cele care au fost mentionate in comentariile de mai sus sunt aiurea.
Va place sa va dati cu parerea in privinta faptului: se spala, nu se spala.. cand la Tg. Mures le-au facut scoala SEPARATA la MARGINEA ORASULUI. 😐 Cu ce suntem mai buni decat polonezii care au construit ghetouri pentru evrei la marginea orasului? Toti vad actiunile lor si ii vad ca pe o boala, o problema majora a societatii in care traim, dar s-a oprit vreunul 5 minute sa se gandeasca de ce sunt unii romi asa, in ce conditii traiesc.
Pentru a-i intelege mai bine recomand ca fiecare dintre romani sa vizioneze macar o data filmul “Dureri ascunse”.
“Dureri ascunse: Persecutia romilor romani in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial este un documentar tulburator despre istoria romilor romani deportati in lagarele din Transnistria in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial. Supravietuitorii isi povestesc experientele cumplite si lupta pentru a ramane in viata. Pelicula ii urmareste pana in prezent, cand depun cereri pentru fondurile de asistenta oferite de guvernul german si bancile elvetiene victimelor saracite ale Holocaustului. Autoarea a lucrat la acest documentar, incheiat in aprilie 2005, timp de sase ani, culegand marturiile a peste doua sute de romi.
Michelle Kelso, doctoranda in sociologie la Universitatea Michigan, este directoare a Asociatiei Pentru Educatie si Dialog Civic (Bucuresti). Primul sau contact cu Romania a avut loc in 1993, cand a desfasurat munca voluntara la o institutie de copii cu dizabilitati. A revenit in Romania ca bursiera Fullbright, incepand un studiu sistematic despre romi si istoria lor, concretizat intr-o teza despre deportarea romilor romani in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial. A absolvit un masterat de studii ruse si est-europene si unul de administratie publica la Universitatea Texas. Dureri ascunse: persecutia romilor romani in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial este debutul sau ca realizatoare de film. “
articol de pe Indymedia: http://romania.indymedia.org/ro/2006/06/1516.s
p.s. scuza`ma Gramo, ca m-am lungit atat, dar ma aprind repede cand e vorba de subiectul asta.:) si am fost si cam offtopic.
@siemprecontra: ne bucuram ca te-ai lungit! sunt lucruri la care putina lume se gandeste (Gramo included) si care merita sa fie spuse.
@gramo: nu am vrut sa fiu atat de derrideana precum am iesit :). Asadar, desi cred in forta reprezentarilor (sociale, culturale etc.), nu mi-am propus sa las etimologia sa aduca mari raspunsuri la probleme si subiecte complexe. Interventia mea a fost mult mai cuminte. Am dorit, doar, sa completez informatiile in ceea ce priveste favorizarea denumirii “romi” (vezi “fandoseala”, “sub ion iliescu” etc.) si sa-i iau cezarului ce nu este al lui (departe sa fiu o iliesciana, ca sa nu creez si mai multe confuzii!).
Am cunoscut, si eu, romi care nu au nimic impotriva in a fi numiti “tigani”. Bineinteles ca sunt romi care se denumesc ei insisi “tigani”. Discutia s-ar lungi teribil daca as intra acum in teorii despre puterea cuvintelor, incarcaturile lor, teoriile identificarii (ca autoidentificare si identificarea pe care ti-o fac altii) etc. Si, de altfel, prefer in acest context sa raman la textul Deliei Grigore, care este, fara doar si poate, mai riguroasa si mai documentata decat mine, cel putin in acest domeniu.
Personal, ii voi numi “romi”. In primul rand, respect, astfel, recomandarile/cerintele lor oficiale la nivel european. Din nou, evident ca in orice tip de societate vor fi persoane care nu se vor simti reprezentate de elitele formale sau/si informale, de leaderii alesi sau nu. Traim, totusi, in democratii, prin urmare, ca am votat “rom” sau “tigan”, va guverna ceea ce am votat. In momentul in care reprezentantii formali ai mai multor comunitati de romi din tari europene s-au pus de acord si au recomandat, astfel, o titulatura sau alta, eu o voi urma [dintr-o dorinta foarte mare de rigoare, as cita, de ex., Rezolutia no. 44(1997) a Consiliului puterilor locale si regionale din Europa sau Recomandarea no. 1557 asupra situatiei juridice a romilor din Europa (2002). Pentru mai multe detalii: http://www.coe.int/T/DG3/RomaTravellers/source/GlossaryRoma.doc%5D
Asadar, dincolo de textele si recomandarile oficiale, am si o explicatie subiectiva: cineva care se autoidentifica/denumeste “tigan”, nu se va supara daca o gagie il identifica/numeste “rom”. In cel mai rau caz, se va amuza. In schimb cineva care alege denumirea “rom” pentru a se idenfica (din varii motive, pe care le respect), poate fi lezat de identificarea pe care i-as face-o eu cu “tigan”. Si, in orice moment, prefer sa fiu luata peste picior decat sa lezez.
@ antinous78: asimilare vs. segregare este un subiect major. Cu atat mai mult in contextul romanesc, in care politicile asimilationiste oficiale si mai tarziu neoficiale, dar reale, ale partidului comunist, au avut o influenta majora asupra evolutiei si afirmarii postcomuniste a romilor. Din pacate, nu ma simt suficient de stapana pe subiect ca sa-l pot dezbate (ceea ce nu inseamna, evident, ca nu apreciez acest post si comentariile care au fost facute pe marginea lui).
nota: mi-as fi dorit sa pun foarte multe ghilimele in acest text, ca sa nu fiu gresit inteleasa. sper sa cititi la al doilea nivel.
corectura la un post anterior: cel de-al doilea subtitlu se va citi, bineinteles, “Un altfel de discriminare”.
@siemprecontra: multumesc pentru ca ai amintit despre transnistria.
Centrul de resurse pentru diversitate etnoculturala din Cluj a publicat (si) online “Minoritatii etnoculturale. Marturii documentare. Tiganii din Romania (1919-1944)”, editat de Lucian Nastasa si Andrea Varga, Cluj, CRDE, 2001.
Volumul contine cateva marturii despre deportare:
http://www.edrc.ro/docs/docs/tiganii/anexe.pdf
Iar organizatia Romanothan are o expozitie online:
http://www.romanothan.ro/romana/muzeu/dep/index.htm
@alexandra : super, super linkurile. cautam de mult timp marturiile celor deportati. 🙂 multzam.
@alexandra: da, ma gandeam acum la asta: nu e nevoie sa vezi ca se simte lezat vreun om, e suficient sa ti se arate ca exista riscul sa se simta cineva lezat;
dar tot am probleme cu “rom” – suna fortat, artificial; daca intrebarea ar fi fost “Si daca Gramo ar fi fost rom?”, nu stiu daca as fi inteles-o prea bine.
si mi se pare foarte straniu sa gandesc asa: “boyfriend-ul lui Gramo-sister e rom, finii unor parinti de-ai lui Gramo si o buna parte dintre prietenii lor sunt romi etc. etc.”
in plus, mi s-ar parea ne-ok sa gandesc altfel decat vorbesc (adica in gand sa folosesc “tigan”, iar cu voce tare sa spun “rom”);
e drept, in foarte multe situatii obisnuite nu conteaza (varianta: n-ar trebui sa conteze) etnia si nu e nevoie nici de “rom” si nici de “tigan”; in locul lor se pot folosi: prieten, vecin, cunoscut, trecator, iubit, om s.a.
offff,… de ce trebuie sa fie asa de complicat? si cum se poate ca eu (Gramo) sa nu simt (ani si ani de zile) ca un cuvant are o incarcatura valorica negativa, dar el totusi sa o aiba?
(cand spun asta nu ma fac ca nu stiu ca poate fi folosit cu o conotatie peiorativa, dar asta e altceva; si “gospodina” este folosit, de multe ori, cu o conotatie peiorativa, dar asta nu inseamna ca intelesul cuvantului are o incarcatura valorica negativa)
gramo, si eu sunt gagie, nici eu nu am simtit ani si ani de zile ca un cuvant are o incarcatura negativa, desi o avea. precum in textul deliei grigore, am avut inclusiv un prieten rom in copilarie, care, culmea stereotipurilor, imi canta. pana la un moment dat.
ai scris foarte frumos, gramo!
p.s. poate “aj kana si rrom” suna neartificial 🙂 [traducerea este cat se poate de libera :)]
o observatie minora, poate imi sare mie in ochi ca am fost in situatii d-astea (ca tip gay): retorica lui “noi” si “ei” chiar din unele mesaje de aici e si ea suspecta. Siemprecontra scrie “Doar ca ne place sa vedem/credem ca doar ei pot actiona intr`un anume fel (rau)”. Daca te-ai gandi ca unii din cititorii blogului sunt tigani ai mai putea scrie asa? Mai greu, cred. Ai scrie mai netru, ceva de genul “Celor care nu sunt tigani le place sa creada ca doar tiganii pot…” Nu vreau sa spun ca e rasist ca “noi” (citeste: romanii non-tigani) sa vorbim despre “ei” (tiganii, romani sau nu), doar ca atunci cand o facem sunt tot felul de asumptii dubioase in spate.. ca “ei” nu sunt de fata la discutie (chiar asa, pe internet!), ca “noi” ne andresam alor nostri in primul rand si ca asta e ok, etc.
Discutiile astea pot fi destul de paranoide si de nasty odata ce le pornesti.. eu am ajuns la concluzia ca o strategie buna de a intra intr-o discutie e sa te faci de rahat pe tine insuti in primul rand :). asta disipeaza putin din paranoia si se discuta altfel de la premisa ca suntem toti rasisti si ca tre sa se schimbe fiecare pe el (ea?) insusi, decat de la premisa ca trebuie impreuna sa-i vanam pe rasisti sau, mai rau, sa discutam ce trebuie sa credem despre tigani sau despre rasism. Evident exista riscul sa lasi impresia ca realmente esti rasist, secretly sau chiar declarativ…
In nici un caz nu sunt rasista. 🙂 A fost doar o scapare sau ma rog, nu m`am gandit foarte mult la exprimare.
Oricum merci de corectura.
O mica precizare: alexandra a folosit de doua ori cuvantul “gagie” fara sa spuna ce semnifica; cum eu pana nu demult nu stiam ce inseamna, poate ca sunt si altii in situatia mea. Gagiu/gagie inseamna “persoana ne-roma”.
in limbajul bucurestean mai sunt si alte substantive folosite ca adjective pentru a spune ceva rau sau urat, cum ar fi
-taran (cu varianta – moldovean)
-handicapat
-idiot
-cretin
-homosexual (cu varianta – poponar)
-prostituata (cu varianta – curva, tarfa, parasuta)
-drogat
-blonda
-politist
-securist (cu varianta – comunist)
-manelist, persoana care asculta manele
-variante pentru tigan: evreu sau ungur
Daca mai stiti si alte cuvinte asemenatoare care primesc, pe langa sensul de baza, inca un sens, banuiesc ca lista se poate prelungi.
fuck, sunt o taranca blonda :)))
desi, galatenii cik nu sunt moldoveni…
In calitate de minoritar, si inainte dar si dupa plecarea din Romania, pot sa marturisesc la prima mana ca “noi” si “ei”, de cele mai
multe ori, nu sunt alese de buna voie, mai repede sunt fortate de “voi” care nu pot accepta pe cineva diferit in calitate de egal(de aici si repetatele indemnuri- chiar si in raspunsurile acestui post- la “igiena”, “comportament conform” sau chiar citatul urmator- scuze pt. lungime – “am reusit sa cunosc si tigani care sunt cetateni buni ai tarii in care locuiesc (au facut liceu, facultate, au un loc de munca, isi intemeiaza familii) si care nu vor sa fie considerati tigani pentru ca ei stiu mai bine decat tine (gramo) ce inseamna sa fii tigan. ei vor sa fie considerati oameni (rom = om in tiganeste) si eu asta ii consider.
asadar faptu ca vor sa fie tigani ci nu oameni este problema. cine vrea sa se ridice din “mizerie” poate asa cum au putut cei despre care am vorbit mai sus.”
Intr-un cuvant, incetati sa fiti “mizeria” care sunteti(“ei”) ca sa deveniti “noi”…
Scena memorabila:
Intr-o discutie cu R., un coleg de diverse cursuri si cu ceilalti participanti la lectia respectiva:
El: Cred ca toata lumea care vede un tigan in autobuz isi fereste geanta
Eu: Nu neaparat… Recunosti pe un potential atentator la buzunarele tale dupa cum se imbraca, cum arata, dca il vezi mai jegos-nu dupa culoarea pielii!
El n-a prea fost convins
Pe urma, discutia a degenerat la :toata lumea in strainatate se uita cas la noi, romanii, si ne verifica de 7 ori
Eu: OK (uitandu-ma la toti), va deranjeaza faptul ca sunteti tratati de straini ca potentiali hoti?
Toti: Daaaaa
Eu: OK. Nu crezi ca tiganul care te vede ferindu-ti geanta pe care nici nu se gandea sa ti-o fure se simte exact la fel?
Mi s-a raspuns cu: aaaaaaaaaaa…..paaaai….. & co.
Tigan este si un om pe care il respect enorm: Valeriu Nicolae, diplomat, director al European Rroma Grasroot Activists si…printre altele, unul dintre oamenii care au incercat sa ma convinga sa nu mai dau din maini aiurea (am facut cu el niste cursuri de comunicare, in cadrul unui proiect). Cred ca daca Gramo ar fi tigan ar semana mult cu el
1. Felicitari..intuitie sa fi fost? mai degraba constientizarea unei probleme cronice, atat de vechi incat uitasem de ea…uitasem, pana la scandalul recent.
2. asa-i… e bine sa fii realist. Intr-o noapte, dupa muuuuulte paharute si paharele, o amica mi-a “marturisit” ca are o bunica tiganca…nici vorba, ai ei aveau situatie materiala buna, dar ea se simtea, cumva, afectata de treaba asta. Eu am incercat (cat de articulat puteam) sa-i spun ca nu trebuie sa se rusineze, ci ,eventual, sa se mandreasca cu mostenirea asta, si fix asta a facut…cat am stat la mare, cum faceam cunostinta cu cineva ( si era in plin sezon, deci faceam cunostinta cu multa lume)ea spunea, dupa primele cuvinte de prezentare, ca e tiganca,mandra nevoie-mare. Asta era chiar haios, oricum, pentru mine era preferabil lamentarilor anterioare, mai putin haios a fost cand a inceput sa-si justifice o parte din comportament prin originile astea… ce vreau eu sa spun…e ca da, mostenirea genetica te influenteaza, dar nu hotaraste in locul tau.
Indraznesc o intrebare… daca tiganii sunt asa bucurosi de cultura si civilizatia lor, de ce atunci cand merg prin strainatate spun ca sunt “romani”? Si mai am inca vreo 100 in minte… De ce un tigan mi-a atacat o prietena, de ce tiganii mi-au spart locuinta (politia a dovedit, nu e o presupunere), de ce nu-si achita facturile (ma refer la cei foarte bogati), de ce multora le e frica de ei, inclusiv politiei si jandarmeriei, de ce a devenit Romania patria lor, de ce sunt atat de putini cei care vor intr-adevar sa faca ceva pentru ei insisi, de ce multi resping tot ce se incearca pentru a-i ajuta…? Stiu ce vorbesc, am incercat. Le-am aranjat un adapost, au furat TOT ce putea fi detasat si asta in doar cateva zile. Am inceput sa cred ca le place stilul asta de viata. Si ca ne luptam mai mult noi pentru ei, decat o fac marea lor majoritate. Propun sa ne referim la majoritate, nu la cazurile izolate. Numai bine!
Oare nici unul dintre romani, nu a fost furat de catre un roman ?
Sau oare nici unul dintre romani, nu a fost batut de catre un roman (sau chiar omorat) ?
Sau oare toti romanii isi achita curent facturile si nu au restante de nici un fel ?
Sau n-ati vazut niciodata scandalagiu roman ?
Etc. etc. etc.
Eu cunosc tigani care au obiceiuri mult mai umane decat majoritatea romanilor: cum ar fi sa dea de mancare sau uneori chiar si bani celor care stiu ca nu prea au, (fara sa-i mai ceara inapoi) – asa ca ajutor social …
Si nu e recunoscut modul cu cata dragoste isi trateaza tiganii copiii, si … de fapt conceptul pe care il au ei despre familie, respectul pentru nasi, pentru stabor s.a.m.d.
Si printre altele, cum se face ca romanii uita incetul cu incetul, traditiile lor, iar cei care le pastreaza sunt tocmai tiganii ? (traditiile de nunta, de inceput de an, melodiile care se canta in toate ocaziile, etc.)
Nu cred ca cineva care este tigan, are de ce sa se rusineze de acest fapt.
Si de ce s-ar rusina cineva de o alta natie: ungur, rus, evreu ………………..
Si chiar cred ca nu se rusineaza !!!
Toata lumea mea o sa se destrame si eu o sa fiu alungat din toate cercurile inalte pe care le frecventez 🙂 jahahahahha … serios acum … nu stiu daca ar afecta pe cineva daca ai afla ca esti sau nu tzigan. Uite sa dam un exemplu: Aflam ca Nicoleta Luciu ar fi tziganca, te-ar afecta cu ceva ? Aflam ca Diana Udrea ar fi tziganca, te-ar afecta cu ceva? Aflam ca Ion Iliescu este tzigan, te-ar afecta cu ceva?
P.S. Nu stiu daca ai facut un post despre asta. Blogul este mare si n-am stat sa caut. Atzi aparut in FHM, la rubrica blogareala … FHM-ul asta nou cu Lord of the Rings bonus din latex roz cu baterii si toate vibratziile … Ceva de genu’ – cel mai citit blog din Romania, Gramo’s World …
Pingback: Test at Gramo`s World
Pingback: Cred ca o sa fiu o cioara pentru o vreme « Gramo`s World