Acum nu ne mai uitam decat la texte care contin argumente. Ca sa putem urmari bine un argument trebuie, in primul rand, sa vedem ce anume se sustine acolo. Dintre toate afirmatiile dintr-un text argumentativ simplu, una singura e teza argumentarii, iar celelalte joaca rolul de temeiuri pentru teza.
Uneori teza e introdusa prin expresii de genul “deci”, “in concluzie”, “prin urmare” s.a. Dar nu e obligatoriu. Uneori e pusa la inceput, iar alteori la sfarsitul textului, dar poate sa apara oriunde in text.
Un test pentru a vedea daca am inteles ce se sustine intr-un argument e urmatorul. Verificam daca afirmatia despre care credem ca e teza argumentarii ar putea sprijini vreo alta afirmatie din text. Daca e asa, inseamna ca am ales teza prost 🙂
Teza argumentarii se sprijina pe celelalte afirmatii din cadrul argumentului, fara sa le sprijine la randul ei. Ok, gata cu explicatiile, astea sunt textele:
(1) Vasile a iesit ultimul din camera in seara aia. Eram toti la masa, iar el inca nu venise.
(2) Mintea omului nu e un obiect fizic. Nefiind un obiect fizic, nu are nici o pozitie spatiala, asa ca nu are sens sa te intrebi unde se afla mintea ta.
(3) O mare parte din matematica pe care o inveti la scoala nu-ti foloseste la nimic. In schimb, cultura muzicala ti-ar putea folosi pentru tot restul vietii. In scoala ar trebui sa fie mai multe ore de muzica decat ore de matematica.
(4) Statul acorda subventii unor actiuni culturale, dar prin asta impiedica dezvoltarea naturala a culturii. Unele institutii culturale sunt privilegiate, iar competitia nu e reala. Dar in lipsa competitiei nu se impun valorile autentice. Subventiile culturale sunt, prin urmare, un lucru rau pentru societate.
(5) Calculatoarele nu pot sa gandeasca. Intr-adevar, daca ar gandi, atunci si-ar cere drepturile. N-am auzit insa niciodata vreo stire despre un calculator care sa-si fi cerut drepturile. Iar povestirile cu tot felul de calculatoare care gandesc sunt pura fantezie.
(6) Marijuana nu este mai nociva decat tutunul. Iar din punct de vedere social, consumul de marijuana nu poate avea consecinte mai proaste decat consumul de alcool. Dar tutunul si alcoolul sunt legale. In cazul in care nu dorim sa fim ipocriti, ar trebui sa fim de acord cu legalizarea marijuanei.
(7) Scolile publice sunt un spatiu laic, fiindca statul nostru e un stat laic. Un anumit angajament fata de o religie sau alta nu ar trebui sa fie vizibil intr-un asemenea spatiu public. Asa ca n-ar trebui sa existe icoane in scoli. Asta fiindca icoanele nu sunt material didactic, ci simboluri religioase.
(8) Unii oameni sustin ca orice opera de arta are o anumita valoare. Dar uneori creatia artistica nu lasa in urma un obiect care sa poate fi vandut sau cumparat, cum se intampla in cazul sculpturilor in nisip sau in gheata. Deci exista opere de arta care nu pot fi valorificate.
(9) Nu e bine sa-i tolerezi pe nesimtiti, fiindca nesimtirea nu e un lucru frumos. Iar societatea ar arata mult mai rau daca ar fi mai multi oameni nesimtiti. Pe de alta parte, toleranta trebuie sa aiba si ea anumite limite.
Pp ca asta-i intrebarea si enumar tezele:
(1): Vasile e codas
(2): intrebarea ‘unde se afla mintea’ e lipsita de sens
(3): ore muzica > ore matematica
(4): subventii culturale mean bad things
(5): calculatoarele nu gindesc
(6): legalizarea marijuanei
(7): fara icoane in scoli
(8): unele opere de arta nu pot fi valorificate
(9): nu e bine sa-i tolerezi pe nesimtiti
(1) Vasile a ajuns ultimul la masa in seara aceea.
(2) Nu are sens sa te intrebi unde se afla mintea ta.
(3) In scoala ar trebui sa fie mai multe ore de muzica decat ore de matematica.
(4) Subventiile culturale sunt un lucru rau pentru societate.
(5) Calculatoarele nu pot sa gandeasca.
(6) Ar trebui sa fim de acord cu legalizarea marijuanei.
(7) N-ar trebui sa existe icoane in scoli.
(8) Exista opere de arta care nu pot fi valorificate.
(9) Nu e bine sa-i tolerezi pe nesimtiti.
1) Vasile a iesit ultimul etc.
2) Nu are sens sa te intrebi unde etc.
3) In scoala ar trebui sa fie mai multe ore de muzica etc etc
4) Subventiile culturale sunt un lucru rau pentru societate
5) Calculatoarele nu pot sa gandeasca
6) Ar trebui sa fim de acord cu legalizarea marijuanei
7) N-ar trebui sa existe icoane in scoli
8) Exista opere de arta care nu pot fi valorificate (“valoare” din prima propozitie e cam vag…)
9) Hmmm… the tricky one! I guess ca e “societatea ar arata mai rau”
G.
1) vasile nu a venit la timp la masa
2) nu are rost sa ne punem intrebari cu privire la ceea ce nu este obiect fizic
3) mai multe ore de muzik decat de mate
4) subventiile culturale sunt discriminatoare 🙂
5) calculatoarele nu gandesc
6) legalizarea marijuanei e ok 🙂
7) simbolurile religioase nu au ce cauta intr-un spatiu laic
8) exista si opere de arta care nu pot fi valorificate
9) toleranta fata de nesimtire trebuie sa fie limitata
lucrurile care nu sunt frumoase nu trebuie tolerate? 🙂
sau doar acelea care fac rau ?
Inteleg ca trebuie sa descifram tezele din textele propuse… Iata raspunsurile mele la exercitiul 3. De data asta in timp util… 🙂 Sper…
(1) Vasile inca nu venise.
(2) Nu are sens sa te intrebi unde se afla mintea ta.
(3) In scoala ar trebui sa fie mai multe ore de muzica decat ore de matematica.
(4) Subventiile culturale sunt un lucru rau pentru societate.
(5) Povestirile cu tot felul de calculatoare care gandesc sunt pura fantezie.
(6) Ar trebui sa fim de acord cu legalizarea marijuanei.
(7) N-ar trebui sa existe icoane in scoli.
(8) Exista opere de arta care nu pot fi valorificate.
(9) Toleranta trebuie sa aiba si ea anumite limite.