Despre stop-motion si proprietatea intelectuala pe YouTube (si aiurea)

Idee pentru postul asta: ca e groasa cu u2be si scriu tot mai multi ca o sa i se infunde; iar acum utilizatorii au ajuns sa se acuze unii pe altii ca-si fura filmele.

Acum vine povestea: Boing Boing (un fel de Gramo’s World, doar ca in loc sa se invarta pe primele locuri de pe ro.wordpress, se invarte pe primele locuri de pe technorati 🙂 ) a scris ieri despre un filmulet fain de pe u2be (vezi aici).

Partea proasta e ca filmuletzul care a fost boingboingat nu e originalul. Originalul a fost postat tot pe u2be, iar tipul care acum e vizitat la greu (deh, Boing Boing te face om mai ceva ca zoso 🙂 ) doar l-a copiat si l-a repostat pe u2be.

Autorul originalului se plange, protesteaza, oamenii de pe u2be comenteaza ca “uite, iti pomeneste totusi numele, fii multumit etc.” (vezi discutiile purtate azi aici) E vorba de o incalcare a dreptului de autor sau nu? Pana va mai ganditi, poate vreti sa vedeti si filmul 🙂

E interesant, nu?

Iar acum vine o paranteza despre stop-motion: Asa se cheama tehnica folosita in film. Mai popular, filmare cadru cu cadru. E o chestie destul de cool, folosita de obicei in filme de animatie (v. Svenkmajer, fratii Quay si filmele de animatie ale lui Tim Burton).

Nu e insa o tehnica foarte noua. Primele incercari de a anima papusi sau machete folosind fotografii pentru fiecare cadru de film sunt din 1916 (vezi aici).

Iar primele incercari de a filma oameni folosind tehnica asta sunt, probabil, cele din anii 40-50 si ii apartin unui animator scotian, Norman McLaren (el si-a denumit tehnica pixilation).

Hai sa ne uitam la un film facut de el pentru National Film Board of Canada si prezentat “marelui pubic” in 1952:

Does it ring a bell? Nu doar ca autorul filmului “furat” (de pe u2be pe u2be) foloseste tehnica lui McLaren, dar si tema e aceeasi – bataia dintre doi tipi (ok, la McLaren e vorba si de un comentariu social).

Mai folosesc si alti oameni care pun filme pe u2be aceeasi tehnica:

Iar asta e un film care nu are mai mult de o saptamana:

Ambii autori il pomenesc pe McLaren (fie explicit, fie in tag-uri). Tetriscide (tipul cu filmul furat), otoh, nu pare sa aiba habar de el.

Iar acum vine partea mai “filosofica”: Cum se fura ideile? Ce inseamna furt intelectual? I-a furat Tetriscide, care se plange ca “i s-a furat filmul”, ideile lui Norman McLaren? Poate a avut aceleasi idei, fara sa stie ca a existat un alt tip inaintea lui care s-a gandit la aceleasi lucruri.

Cand e vorba de texte e mai usor de tras linia intre plagiat / furt al ideilor si chestii ok. Cu cat continutul e mai sofisticat (imagine, video, sunet, multimedia etc.), cu atat par sa se complice lucrurile.

As usual, Gramo nu vrea sa se arunce sa isi dea cu parerea, ci sa starneasca o dezbatere 🙂

p.s. O tehnica inrudita cu stop-motion e pinscreen animation. Asta e o chestie mai obscura si mai weird (tipii care au inventat-o au ajuns si ei pe u2be – vezi aici si aici)

UPDATE: Le-a scris cineva celor de la Boing Boing. Nu despre faptul ca link-ul pus de ei nu trimite catre postul de pe u2be al adevaratului creator. Ci despre filmul lui Norman McLaren.

Gramo da din coada de bucurie ca i-a luat-o inainte lui Boing Boing, care a postat abia acum ceva (vezi aici). Not really 🙂

5 thoughts on “Despre stop-motion si proprietatea intelectuala pe YouTube (si aiurea)

  1. krossfire

    Ehh..furtul intelectual este o problema destul de delicata peste tot. Ce spui despre moderatorii care folosesc imagini si filmulete sub copyright si le difuzeaza in emisiuni de mana a saptea ? (aka Mircea Badea + un idiot de pe OTV).

    Pana una-alta, mi-am reparat blogrollul 😉

  2. Pingback: French Body Painting Video « Gramo’s World

  3. cineva

    bai ..eu vreau doar sa pun o parte f amuzanta din emisunea cu razvan si dani si habar n-am qm sa fac.poate ma ajuta cineva pe aici;)pls

Comments are closed.