Citez dintr-o brosura pe care am gasit-o luni prin facultate:
Vorbeam la inceput despre acele cursuri la care profesorul preda si noi luam cursul, dormim, citim reviste sau ne plictisim, uitandu-ne la ceas. Sunt momente in care timpul se dilata, ni se pare ca ne merge ceasul greu si realizam cat de greu trec, cateodata, 5 minute.
Cat de eficienta este aceasta activitate, cand avem atatea instrumente de inregistrare si redare? Chiar e nevoie sa vina in fiecare an un profesor pentru a recita poezia din nou? In loc sa mergem la o prelegere in amfiteatru, putem descarca de internet o prelegere pe aceeasi tema, tinuta de un profesor de la o universitate prestigioasa.
Mai avem nevoie de profesori?
Site-ul celor care au editat brosura, dedicat Procesului Bologna, se gaseste aici (au si un blog aici), dar e deocamdata functional doar pe jumatate 🙁 Sunt mai multe lucruri interesante pe acolo, sper sa inceapa si aici o discutie, mai vb…
da, m? intereseaz? în mod special o dezbatere pe urm?toarea tem?
(citez din bro?ur? de la pagina 4, pentru c? nu m? pricep s? fac ghilimele de astea frumoase):
“În alte situa?ii îns?, (alte situa?ii fa?? de cursuri, unde adormi, te plictise?ti sau trebuie s? toce?ti cumplit – N. BM) timpul trece u?or, înv???m lucruri f?r? a avea m?car inten?ia, sau le înv???m cu pl?cere ?i f?r? efort. Exemple pot fi un training bun la care am participat, sau atunci când am înv??at un joc pe PC. Am înv??at prin interac?iune, exploatându-ne curiozitatea natural?, sau efectiv f?când ceea ce aveam de înv??at. Nu ne-a ?inut nimeni o prelegere despre cum se schimb? arma în Counter Strike, iar dac? ne-ar fi ?inut, ni s-ar fi p?rut la fel de neatractiv? ca orice alt curs. O coleg? care de-abia s-a angajat, constata cu surprindere c?: “Ingineria e frumoas?! Facultatea e plictisitoare!”” (revizuirea gramaticii îmi apar?ine – BM. A Propos, e posibil s? înve?i gramatica precum un joc pe PC. C? a vorbi ?i scrie corect române?te se poate înv??a astfel, s? zicem, dar gramatica în sine?)
pai cred ca si in cazul invatarii gramaticii poti distinge intre (a) lectii de gramatica bazate pe memorare (ca in creanga) si (b) lectii bazate pe exercitii – iti “insusesti interactiv” conceptele gramaticii etc.
eu vad o problema si in faptul ca studentii nu sunt pregatiti pentru un invatamant modern – in primii ani multi sunt obisnuiti sa scrie dupa dictare si orice alt gen de prelegere universitara nu le spune nimic 🙂