Aristotel, Etica nicomahica – ce-a inteles Gramo (4)

[textul pe care il comentez e aici]

rezumat la ce s-a spus inainte: s-ar putea spune (crede Aristotel) ca exista un scop ultim al tuturor actiunilor oamenilor; unele scopuri sunt in vederea altor scopuri, mai inalte, dar sirul se termina undeva – la binele suprem; dar nu e limpede ce e binele asta suprem, fiindca nu exista ceva ca o idee platonica pe care sa o aiba in comun toate lucrurile bune;

ok, Aristotel a spus deja ca binele asta ar fi fericirea, dar apoi a dat un pas inapoi si a discutat despre cum am putea sti care e binele asta suprem; asta e punctul in care e acum; data trecuta a spus ca poate un mod de a-l defini pe binele suprem ar fi sa faci analogii intre lucrurile bune;

cred ca poti faci unele analogii: adica in mai multe domenii binele ar consta intr-o functionare fara probleme a unui “mecanism”: corpul omenesc, o comunitate, cu relatiile formale dintre membrii ei, un logan etc.

dar analogiile se rup la un moment dat: ce analogie e intre binele din medicina – sanatatea si binele din strategie militara – victoria?

cealalta varianta era sa ne uitam directia in care converg toate lucrurile bune; acum aristotel spune: “uite, toate lucrurile bune au ceva in comun, si anume ca ele joaca rolul de scopuri (totusi, ideea de scop nu are cum sa fie ideea platonica a binelui suprem); sa ne intoarcem la ce spuneam la inceput; raspunsul la intrebarea ‘Ce e binele suprem?’ o sa-l gasim daca o sa gasim scopul catre care converg toate celelalte scopuri bune”

acum pare sa fie mai limpede de ce a ajuns el sa vorbeasca despre fericire ca bine suprem; fiindca fericirea ar fi scopul desavarsit – singura chestie care nu mai e scop pentru altceva;

placerea nu e binele suprem, pentru el, fiindca chiar daca o dorim si de dragul ei, o dorim si de dragul de a fi fericiti; de asemenea, chiar daca obtinem placerea, ea nu poate fi binele suprem fiindca placerii i se mai pot adauga si alte lucruri; pot fi in culmea placerii, dar daca pe langa asta mai am, in acelasi timp, si satisfactia ca toata lumea ma admira (sa zicem), poate e si mai fain;

dar atunci inseamna ca exista ceva in plus fata de placere; deci placerea nu e binele suprem; la fel stau lucrurile cu onoarea, inteligenta si alte chestii pe care si le doresc oamenii (pe care el le numeste “virtuti”); doar fericirea nu o mai doresti in vederea altei chestii, ci doar pentru a fi fericit; si daca esti fericit pe deplin, atunci la asta nu se mai poate adauga nimic;

deci sensul vietii, dupa Aristotel, nu poate fi decat fericirea; iar apoi zice: “sa vedem insa ce e fericirea”; cum sa vedem? acum parca se rupe un pic filmul; aristotel incepe sa vorbeasca despre “ce anume i-ar fi specific omului”;

el pare sa presupuna ca daca descoperim care e activitatea care ii e caracteristica omului si omul va face activitatea aia in cel mai bun mod posibil, atunci va fi fericit; dar de unde pana unde scoate asta?

inainte de problema asta, observa si el ca e o problema cu “activitate specifica omului”; cand e vorba de diferite meserii (flautist, cizmar etc.) poate fi vorba de activitati specifice; dar a fi om nu e o meserie; zice ca sa admitem ca exista totusi o activitate specifica omului;

apoi sunt date la o parte, pe rand, chestiile pe care le au si alte chestii decat oamenii: viata, miscarea corpului, senzatiile; nu e clar daca lista e completa sau nu; de unde stim ca ne-am uitat la tot ce era pe lista de cumparaturi si am bifat toate chestiile si sigur ne-a ramas un singur lucru, cum spune el (activitatea rationala)?

acum vine alta problema: daca asta e activitatea specifica omului, atunci o fac toti oamenii (ca doar le e specifica, right?); adica toti oamenii rationeaza; dar nu sunt toti fericiti; asta se leaga de problema de mai inainte (poate ce-i e specific omului nu-l face fericit);

aici aristotel adauga chestia cu instrumentistii obisnuiti si instrumentistii foarte tari; adica: toti oamenii canta la pianul vietii (toti sunt rationali atunci cand fac diverse actiuni), dar numai cei care sunt “mari pianisti” sunt fericiti; ce inseamna sa fii mare pianist?

spune el: sa actionezi conform ratiunii, dar sa-ti dai si seama cum e cel mai bine sa faci fiecare actiune si chiar sa faci asa, punand in joc toate calitatile pe care le poate avea un om (virtutile); in plus, sa canti bine la pianul vietii tot timpul, nu doar la cate un concert, din cand in cand 🙂

apoi zice ca asta e doar o idee generala si o sa o detalieze mai incolo si mai face o paranteza si zice ca nu intotdeauna precizia maxima e chestia cea mai buna si da un exemplu fain: si un tamplar vrea, intr-un sens, sa stie ce-i ala unghi drept, si un geometru, dar ei vor sa stie de fapt lucruri diferite, din cauza ca urmaresc scopuri diferite (vorbeste si Ryle despre asta) – adica nu trebuie sa cautam o precizie mai mare decat cea potrivita cu scopul pe care-l urmarim (asta spune si Wittgenstein)

ultimul paragraf, in care vorbeste despre cauze, descrieri ale faptelor ca atare, principii s.a. nu l-am inteles; asta si fiindca n-am inteles ce legatura are cu restul sectiunii; am inteles vag ceva: ca n-ar fi nevoie, dupa el, sa gasim toate cauzele fericirii, ci doar principiul fericirii, dar n-am inteles prea bine (din ce scrie aici) care e distinctia dintre cauze si principii 🙂 mai vedem,…

3 thoughts on “Aristotel, Etica nicomahica – ce-a inteles Gramo (4)

  1. un lector pierdut in blogosfera

    gramo-boy, poate ar fi bine sa te uiti in greaca si sa vezi ce spune aristotel in I.7. din comentariile tale am inteles ca nu prea distingi intre activitate (energeia) si functie (ergon – in sensul tehnic, specific aristotelic). ce diferenta ar fi intre cele doua? in al doilea rand, aristotel nu e deloc instrumentalist si nici functionalist. dar asta e deja o alta discutie.

  2. gramo

    n-am inteles unde anume in comentarii ar trebui sa fie facuta distinctia si nu e facuta; si nici de unde ar reiesi din comentarii ca aristotel e instrumentalist sau functionalist;

    si nici cum pot sa ajute etichetele astea in cazul unui text care nu reprezinta un comentariu academic;

    in fine, in mod obisnuit, interlocutorii nostri discuta de obicei cu Gramo, iar noi tinem la chestia asta.

  3. existentialista

    @dl lector Functionalismul nu a fost introdus de cercul de la Praga? Ce treaba are cu Aristotel?! Mi se pare cam fortata o comparatie de genul..de fapt nu am de ce anume sa o leg (din textul original).

    @gramos Eu am inteles ca in ultimul paragraf vb despre probl principiului drept cauza prima? Stiam ca Aristotel considera intuitia drept punct de plecare pt demonstratii (si nu deductia; fiind pct de plecare nu are din ce sa-l mai deduca, ar tb sa fie cauza prima)
    In orice caz, am impresia ca ideea e sa privim principiul drept cauza in primul rand si nu ca scop, avand in vedere lantul cauzalitatii. Nu ne intereseaza consecinta carui fapt e principiul, ci cauzele pe care acesta le genereaza.Probabil.

Comments are closed.