Un alt afis de prin facultate anunta o conferinta intitulata: “Dacii si drumul catre nemurire”. Numele organizatorilor suna cam suspect: Asociatia Gnostica de Studii Antropologice si Culturale.
Studii antropologice mai stiam ce inseamna, la fel studiile culturale. Partea ciudata venea odata cu gnosticismul. Sub eticheta asta intra doar niste secte religioase (nu neaparat crestine).
Antropologia fizica, antropologia culturala, studiile culturale tin de domeniul stiintelor socio-umane (vs. stiintele naturii). Oamenii care lucreaza in domeniile astea fac studii de specialitate, cercetare stiintifica, publica in reviste academice, participa la conferinte si simpozioane s.a.m.d. Afirmatiile pe care le fac sunt bazate pe observatii si argumente (uneori destul de sofisticate).
In genere, se stie care sunt orientarile mai importante dintr-un asemenea domeniu, cercetatorii mai importanti etc. Orice student care face un curs introductiv de antropologie culturala, de pilda, stie ca nu exista o “orientare gnostica” sau o “perspectiva gnostica” sau o “traditie de cercetare gnostica” in antropologie.
De ce nu exista? Fiindca a fi gnostic inseamna a accepta niste afirmatii drept adevarate fara sa le pui la indoiala, fara sa argumentezi. Acceptarea afirmatiilor respective face parte din credinta ta. Mai mult, in functie de ceea ce accepti trebuie sa duci si un anumit mod de viata.
Iar toate lucrurile astea nu au nici o legatura cu incercarea omului de stiinta de a studia, de a explica sau de a intelege niste fapte cu privire la oameni, cultura, obiceiurile lor s.a.m.d. “Antropologie gnostica” suna la fel de prost ca “fotbal crestin” 🙂
Gramo nu vrea sa piarda prea mult timp cu postul asta. In particular, cu privire la AGEAC (asociatia de care ziceam ca organiza conferinta aia), va puteti lamuri usor, daca cititi in spaniola, uitandu-va aici.
Se povesteste pe site-ul respectiv, intre altele, despre cum se incapatana parintele “antropologiei gnostice”, un columbian care s-a autobotezat Samael Aun Weor, sa sustina ca daca un tip face sex abtinandu-se la sfarsit sa ejaculeze nu va mai face niciodata cancer la prostata, desi toate studiile medicale de specialitate publicate in revistele cele mai importante aratau ca riscul cancerului de prostata creste daca faci sex fara ejaculare.
Pe site-ul AGEAC, pe de alta parte, domnul respectiv e prezentat asa:
“Dr. Samael Aun Weor, antropolog ?i sociolog contemporan, a fost un investigator înnãscut care ?i-a dedicat întreaga via?ã aprofundãrii marilor adevãruri pe care înainta?ii umanitã?ii le-au lãsat omului modern în diversele lor manifestãri mistice, folclorice, filosofice ?i artistice.” (vezi aici )
E aproape sigur ca “Dr.” nu vine de la faptul ca VÃctor Manuel Gómez RodrÃguez (numele real al lui Aun Weor) ar fi obtinut titlul academic de doctor in vreuna din specializarile mentionate – antropologie sau sociologie (in patru ani de sociologie Gramo n-a auzit niciodata de dl. respectiv), ci doar de la faptul ca si-a dat cu parerea si in chestiuni medicale (fara sa aiba vreo pregatire de specialitate, bineinteles).
A facut dl. Weor vreo cercetare antropologica? Wikipedia (care nu pretinde ca e mai mult decat un ocultist) ne spune ca a fost o perioada (intre anii ’30 si ’50) in care a probabil a vagabondat prin America Centrala si America de Sud, locuind uneori si la aborigenii din zona (vezi aici). Unfortunately, nu asta inseamna sa faci o cercetare antropologica de teren 🙂
Atat despre fondatorul AGEAC. Cine o sa tina, totusi, conferinta de joi? Un domn pe nume Florin Sasa. Ce studii are? O fi, oare, istoric? O cautare pe net scoate la iveala domeniul de activitate al respectivului domn: “Studiul antropologic, psihanalitic si stiintific a [sic!] tuturor culturilor si religiilor – dezvaluirea stiintei Drumului Autorealizarii Intime a Fiintei” (vezi aici)
Sa lasam la o parte greseala de gramatica. Cum psihanalizeaza oare domnul respectiv toate culturile si religiile deodata?
Un tip pe nume Lloyd deMause (cred ca am un xerox dupa o carte de-a lui prin casa, o sa-l arunc, tocmai am descoperit ca e free pe net aici) a inventat o disciplina controversata, cu sustinatori si adversari in mediul academic – psihoistoria. Dar acolo era vorba de studiul motivatiilor psihologice (fie ele si incostiente) ale unor evenimente istorice particulare.
Dar asa? Vine religia crestina si sta pe fotoliu si o intreaba dl Sasa: ai avut vreo fixatie orala atunci cand erai mica? Vin toate religiile deodata? Claie peste gramada? Pai mai rau se psihozeaza, in loc sa se faca bine 🙂
Sa observam si chestia cu “si stiintific”. Dl. Sasa nu era sigur, probabil, ca studiul antropologic reprezinta o cercetare stiintifica. Asa ca a simtit nevoia sa adauge, pentru mai multa seriozitate, ca el studiaza si stiintific religiile si culturile, nu doar asa cum o fac antropologii. 🙂
Iar apoi, ce e cu autorealizarea asta intima a fiintei. Asta cam suna a MISA 🙂 Gata, m-am lamurit. Sa ma ierte Dumnezeu, da’ eu la conferinta asta nu ma duc. 🙂
La ce te gindesti prima oara cind spui “fotbal crestin” 😉 ?
Eu am avut o “revelatzie” 🙂
hehe 🙂 yep, stim ce ar putea sa insemne “fotbal crestin” la misto – e opusul lui “fotbal real” (madrid); dar altfel, are tot atata inteles cat “numar portocaliu” 🙂
Hmm interesant, dar ar fi cateva probleme
1. Tot comentariul se bazeaza pe interpretari pur teoretice fara a se cunoaste nimic despre subiect, un comentariu de acest gen poate si il face de multe ori nea Gheorghe ( in partea de sud a tarii – Gigi) la poarta sau in crasma satului ca sa isi demonstreze eruditia.
2. Se pare ca Dl. Sasa este licentiat in psihologie si ca in psihologie exista o ramura denumita psihologie transculturala unde contrar parerii doctorului in filozofie (ciudata combinatie de cuvinte), nu vin sa se psihanalizeze culturile.
3. Intim – personal, Fiintza – Monada ( a se studia de catre doctoras Leibniz), MISA – dezaxati ce nu au legatura cu gnoza
scuze, Gramo nu raspunde la stropsheli otzarate, intzepate, ofuscate, iritate, chestii scrise cu aere de superioritate, atacuri la persoana, aluzii de gazeta de provincie s.a.
Paradoxal deoarece tocmai in acest stil este scris articolul, dar nu trebuie sa ne miram, parabola cu barna si paiul ramane valabila si dupa
2000 de ani.
nope, nu e scris in acest stil; sa nu confundam ironia cu marlania!
eu tin cu gramos
Hey – nu prea sunt de acord cu textul tau deoarece, desi dai dovada de o bogata cultura si putere de investigatzie , este destul de greu sa intelegi exact despre ce se vorbeste in aceste studii- stiu – din punct de vedere intelectual poate parea o magarie sau o ciudatzenie cursul asta. Dar daca vei analiza profund lucrarile marilor esoteristi ( Osho , Levi, Gurdjeff, Steiner,etc) vei vedea k nu e doar o magarie lipsita de sens ce vorbesc cei din Ageac. Este oricum bine k investighezi si nu zaci k multi altii sub patura calda a ignorantzei.. 🙂 succes in whatever
Buna ziua, Sunt necajit caci nu am forta, abilitatea si institutiile de partea mea sa opresc aceste actiuni criminale. Sotia mea a luat urma lor si cred ca asta ne va desparti. Aveti grija de voi si nu va lasati prada acestor grupari cu interese ascunse si foarte bine organizate.
Buna!Am fost si eu la un asemenea curs…am vazut un afis in statie in care scria: “Misterele lui Tutankhamon,simboluri,arhetipuri si mituri”.Pare interesant la prima vedere,nu?Eu am acceptat invitatia imediat..se intampla in 2010,la Ploiesti,intrare libera.Mi-a placut enorm primul curs,chiar m-am laudat mamei mele cu ”descoperirea” mea si am acceptat si a doua invitatie crezand ca tema este tot….egipt,desigur.Surpriza insa…se vorbea despre gnoza,ezoterism…o tanti intreba nu stiu ce despre transa,iar eu am ramas blocata nestiind unde am nimerit si unde e Egiptul.Se discutau teme ciudate pe care nu le-am inteles si nu reuseam sa fac legatura cu nimic.Primul meu gand a fost ca sunt masoni si ca trebuie sa plec de acolo imediat.Sa fiu sincera ma asteptam sa se vorbeasca si de “limonada misa”.Pana la urma care este scopul lor?Mi-am amintit acum de experienta asta si incerc sa aflu amanunte.Multumesc!