Am ascultat/vazut de curand o chestie supercomerciala pe YouTube- o fetita de 3-4 ani (toata lumea urla “chiuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut”) care canta o chestie cu “ghitza, te-astept diseara la portitza”.
Ca sa imi clatesc creierul, mi-am adus aminte de chestiile scoase de Erstwhile Records. In particular, de The hands of Caravaggio, unul dintre concertele pentru pian cele mai interesante de dupa 2000 pe care sa le fi ascultat, cu John Tilbury si M.I.M.E.O..
Si ar mai fi si alte chestii,… For now, puteti asculta o chestie necomerciala facuta in Utopian Labs:
In spatele piesei se afla mai multe idei. Una ar fi ca pentru a combina instrumente acustice cu chestii electronice trebuie sa inventezi instrumente acustice noi. A doua ar fi ca nu exista instrumente, ci doar sampling si improvizatie electronica. A treia ar fi ca nu exista muzica, ci doar “soundscapes” + stari de spirit care se intrepatrund. Well, that’s it. 🙂
ce intelegi prin muzica comerciala?
a.muzica facuta pentru a fi vanduta? cred ca e destul de greu sa stii ce le plac oamenilor si vor sa cumpere, daca ar fi asa simplu casele de discuri n/ar mai avea nevoie de muzicieni;nu cred ca lucrurile functioneaza asa, ci pur si simplu unii fac muzica si spera ca ea sa le placa oamenilor pentru ca acestia sa o si cumpere
b.muzica pe care o fac doar pentru mine;poate ca unii vor sa traiasca din muzica pe care o fac si atunci trebuie sa tii cont de ce fac ceilalalti, deci nu poti fi indiferent la muzica existenta
c.Mozart facea muzica comerciala? dar formatiile de rock progresiv, gen rush, ce fel de muzica fac? (gandeste/te la intrebarile astea ca fiind puse pe un ton foarte calm si conciliant)
@stefan: don’t worry, Gramo nu e certaretz din fire 🙂
nu stiu sa dau o definitie pt “muzica comerciala”; pot sa incerc sa fac mai limpede ce inteleg prin muzica necomerciala; muzica necomerciala nu e facuta pentru a-i placea cuiva;
look at ligeti, de pilda, (e un post despre el aici), el spunea ca habar n-are daca altcineva apreciaza muzica lui si nici nu-l intereseaza;
si sunt chestii de-ale lui care nu au cum sa iti placa; Le Grand Macabre, de pilda; am auzit (+ vazut) niste fragmente din opera asta intr-un documentar despre el – oameni imbracati ciudat, urlete lipsite de armonie etc.
iar Ligeti spunea ca opera aia exprima, intre altele, felul in care s-a simtit el la Auschwitz; daca reuseste sa-ti transmita ceva si sa te impresioneze, bine, daca nu, asta e,…
cam asa imi inchipui ca e muzica necomerciala – muzica facuta de oameni care vor sa exprime ceva; poate e vb doar de niste armonii sau siruri de sunete care le stau in minte, iar ei le scuipa afara si gata;
oricum, nu e ceva facut gandindu-te “ah, ce ma fac daca nimanui n-o sa-i placa?”
p.s. probabil ca Mozart facea uneori muzica comerciala 🙂
-nu poti sa intrebi fiecare muzician in parte daca s/a gandit la ceilalti atunci cand a compus, apoi nici nu stii daca vor spune adevarul, iar curios este cum ii consideri muzica daca afirma ca s/a gandit doar la bani
-nu ma intereseaza daca cineva apreciaza muzica mea si totusi o fac disponibila (nu conteaza mijloacele sau daca percep taxa pe auditie), mie cel putin nu/mi suna convingator, de ce nu canti in dormitor, doar pentru tine, sau pentru prieteni…
-sa inteleg ca muzica comerciala nu exprima nimic…
-mi se pare mai corect sa vorbesti de muzica care iti place si muzica care nu iti place sau te face sa simti ceva fata de cea care te lasa rece sau mai rau, te enerveaza…mai mult poti spune despre artist decat despre muzica lui (daca e bun tehnician, virtuoz, poti aprecia in mod obiectiv)
-oricum, ce ma deranjeaza este ceea ce se implica prin distinctia asta , necomercial/comercial (nu stiu daca si gramos o face,probabil ca da) si anume ca prima este mai buna(superioara, mai nobila, oricum e pe un nivel superior celeilalte)
@stefan: credeam ca vrei sa stii ce inteleg printr-o chestie, nu cum ajung efectiv la concluzia ca o piesa nu e comerciala;
si mi se pare ca ignori ceea ce am spus, cand revii la a vorbi despre ce iti place si ce nu iti place; poti avea o experienta estetica ascultand o chestie care nu iti place;
da, muzica facuta si cantata fara sa iti pese daca ii place cuiva (si fara sa te intrebi daca e arta, intre altele) mi se pare mai misto decat muzica de alt fel;
si nu tin neaparat sa ma prind cum e la altii, stiu cum e la mine si de ce cant; asta-mi ajunge;
iar daca fac niste chestii publice, well, din asta nu decurge automat ca atunci cand le realizez vreau sa ii placa vreunui om ceea ce fac si sa scot bani din ceea ce fac;
aceeasi atitudine o au cei care fac softuri open source sau cei care fac blogging dezinteresat s.a.m.d. sper sa nu te superi, dar nu reusesc sa inteleg ce vrei sa sustii 🙁
o sa incerc sa clarific comentariul anterior (o sa fie cam lung, dar pe mine nu ma deranjeaza) si in acelasi timp o sa incerc sa raspund punctual la comentariul tau
-între-adev?r m? interesa ce în?elegi printr-o chestie, dar în acela?i timp ?i ce se subîn?elege atunci cand spui chestia respectiv?, ceea ce am spus eu nu are leg?tur? cu procesul f?cut pentru a ajunge la respectiva distinc?ie desi si asta vroiam sa discutam
-anumite afirmatii le poti analiza in felul urmator: odat? în?elegi sensul cuvintelor ca atare, apoi ceea ce presupun ele (î?i dai seama din context, cineva poate spune „ce de?tept e?ti!” într-un mod ironic, ce se subîn?elege de aici fiind c? nu te consider? de?tept, în ciuda sensului cuvintelor), iar apoi po?i face o analiz? a motivelor (argumentelor) pentru care cineva a f?cut respectiva afirma?ie
-atunci cand am precizat ce cred eu din modul în care ai formulat articolul despre muzic? comercial? eram tot la analiza a ceea ce ai vrut s? spui-ca muzica comerciala e implicit proasta- ?i nu a motivelor care te-au determinat s? faci astfel de afirmatii
-motivele pentru care consideri muzica necomercial? mai ok decat cea comercial? ar fi fost urm?torul pas ?i chiar dac? a? fi discutat în mod amestecat lucrurile nu v?d care ar fi fost problema din moment ce pot face aceste distinc?ii ?i este vorba tot despre acela?i lucru, nu bat campii trecând la alt subiect
-am folosit „a placea muzica”, numai ca la mine paragraful are alt sens decat la tine, deci nu este o reluare a ceea ce afirma Gramo asa ca acuzatia ca ignor ceea ce scrii mi se pare nemotivata
-la mine func?iona ca criteriu de împ?rtire a muzicii în dou? categorii (muzica care îmi place ?i muzica care nu îmi place), desi nu ma limitez doar la acest criteriu…
-la Gramo nu func?ioneaza ca criteriu, din moment ce afirma ca exista muzica necomerciala care nu-i place
-iar ceea ce vroiam sa spun este ca unii considera muzica necomerciala ca implicit muzica buna, ceea ce mi se pare a fi o greseala, pentru ca evaluezi un produs cultural, dupa lucruri exterioare si care nu au legatur? cu el, lucruri de genul: la ce s-a gandit artistul cand a produs respectiva piesa
-în privinta reac?iei tale (asta e parerea mea si nu ma intereseaza ce cred altii)nu stiu ce vrei de la blogul acesta, într-adevar e posibil sa scrii aici doar pentru a vedea ceilal?i ce crede Gramo despre diverse lucruri, f?r? s? î?i pese prea mult reac?iile pe care le produci, pe de alt? parte poate vrei s? prezin?i anumite opinii pentru a provoca un dialog (am scris comentariile avand acest al doilea motiv în minte)
open source
-po?i vorbi aici despre motivele pentru care exist? oameni care fac acest lucru (fac un program de tehnoredactare pentru ca nu sunt multumit de word/ul de la Microsoft, sau vreau sa ofer o alternativ?, sau sunt generos si ofer programe gratis) ?i în al doilea rand despre calitatea acestor programe fa?? de cele comerciale
-oricum, calitatea o po?i aprecia destul de obiectiv: stabilitatea, lipsa de bug-uri…
-dar toate aceste programe sunt unelte, nu v?d legatura cu muzica, în care aprecierea ?ine de alte criterii
-pot sa zic despre un program daca e bun sau prost indiferent daca ?tiu de unde provine: open source sau vreo companie, în schimb se pare ca Gramo nu poate face acelasi lucru în privin?a muzicii, penru ca conteaza daca e comerciala sau nu in procesul evaluarii
scuze, dar chestiile cu intelesuri ascunse, analiza afirmatiilor cuiva in speranta ca tratandu-l ca pe un mecanism de produs cuvinte o sa putem spune ceva inteligent s.a.m.d. nu ma gadila prea tare;
eu nu stau sa vad tot felul de aiureli in spatele cuvintelor oamenilor; prefer sa discut sincer, direct si deschis si sa iau at face value ceea ce se spune;
pot aprecia niste chestii desi atunci cand le ascult nu simt placere – e deja a treia oara cand spun asta; niste sunete iti pot produce o receptare artistica / estetica whatever, chiar daca nu te simti placut atunci cand le auzi;
daca ii dai inainte cu “impartirea importanta e intre ce iti place sa asculti si ce nu iti place sa asculti” n-am cum sa nu consider ca ignori ceea ce spun 🙂
Nu stiu cat conteaza faptul ca creatorul nu vrea sa scoata bani din ceea ce produce. After all, nu despre asta era vb, ci doar despre ce inteleg prin muzica necom.
Pot sa-mi inchipui ca aud niste sunete si ma impresioneaza puternic. Apoi aflu ca sunt compozitia unui superpenal care doar incerca sa-i pupe in fund pe diversi indivizi cu muzica aia s.a.m.d.
Asta e. Dar ceea ce conteaza nu este ca muzica aia “imi place” ci ca imi produce o impresie puternica.
Daca imi produce o impresie puternica o sa o apreciez, chit ca s-ar putea sa n-o ascult prea des, fiindca nu-mi place si fiindca de multe ori ma raportez hedonist la muzica 🙂 Dar asta nu conteaza.
Mai e o trasatura a muzicii comerciale despre care n-am vorbit. MC e de obicei foarte simpla. Pentru cineva cu o minima educatie muzicala, Ghitza e o melodie de gradinitza (ca si “Wake up, u lazy Romanian!”, for all that matters).
Nu vreau sa ma lungesc. Despre de ce are Gramo blog n-o sa scriu, fiindca nu mi se pare important / interesant etc. Gramo a scris destule despre blogging, ce crede, ce urmareste s.a.m.d.
p.s. trimiterea la open source, free software etc. era pe linia: oamenii cu bloguri iti pun la dispozitie gratuit “idei, stiri, imagini, povestiri s.a.” reactia de genul “de ce faceti voi asta, in loc sa faceti altceva sau sa cereti bani s.a.m.d.” mi se pare reactia de om plafonat, lenes si invidios, care ar prefera sa nu existe bloguri si free software fiindca el nu poate fi altfel decat egoist 🙂
Pingback: Pink Floyd - influente at Gramo`s World