MHonArc test archive
[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
ultimele mesaje; rezumatul raspunsurilor off line
era vorba de doua mesaje; in cazul exemplului
cu 'indexicalii aberanti' reactiile mai importante
pe care le-am primit in afara listei se rezuma la:
"exemplul nu e bun, fiindca, asa cum folosim noi
expresia respectiva de fapt, proprietatea propozitiei
de a avea sens (sau de a fi neambigua) nu se schimba
in functie de sexul vorbitorului" poate ca exemplul
nu era bun, nu stiu; cred ca se pot gasi cu usurinta
exemple mai bune; miza discutiei era insa urmatoarea:
intr-o semantica bazata pe conditii de adevar, conditiile
de adevar pentru propozitiile care contin indexicali
se dau, in principal, dupa modelul:
propozitia "...." e adev. daca si nu mai daca, dat
fiind momentul t1 al rostirii propozitiei si momentul
t2 al receptarii ei, vorbitorul v etc. e cazul ca
... unde se reia ceea ce se spune in propozitie, doar
ca termenii indexicali sunt inlocuiti prin (unele din)
constantele pt. care stau t1, t2, v etc.
pentru a avea o schema de enunt-T pentru toate
propozitiile care contin indexicali ar trebui ca sirul
de constante sa fie stabilit - sa avem o lista determinata
de elemente de context cu privire la care se fixeaza
referinta indexicalilor etc. (asta daca n-am
inteles eu prost totul :)
iar exemplele de tipul celui din mesaj, de care spuneam ca
se mai pot fabrica s.a.m.d. pot sprijini teza ca nu putem
avea de fapt o lista determinata (un sir finit de constante)
dar, in fine, probabil ca pe nimeni nu intereseaza asta
prea mult, asa ca o sa o las balta;
la povestea cu 'prietenii tradatori', in rezumat, reactiile
din afara listei au fost pe linia: 'da, sigur, asa e, dar
ce e asa de important in asta?' iar aici as putea sa dau
doua raspunsuri; primul, ca pare important sa discuti despre
relatiile dintre oameni si despre cum ar trebui sa se poarte
oamenii in cadrul diferitelor tipuri de relatii, fiindca
discutand astfel de lucruri, discuti despre cum ar putea
sa duca oamenii o viata mai buna; e sigur ca daca oamenii
ar incerca mai mult sa se poarte cum trebuie, ar avea o
viata mai buna (iar aici am in background partea din
Etica Nicomahica in care Aristotel discuta despre prietenie
s. a.); al doilea raspuns e ca mi se pare ca ar trebui
sa se lamureasca intr-un fel cum stau lucrurile cu anumite
formulari normative care nu par sa exprime norme morale, dar
sunt inrudite cu cele care exprima norme morale, iar
cazul 'prietenilor tradatori' parea sa fie util pentru asta;
imi inchipui ca uneori e mai usor sa te lamuresti avand in
minte o situatie (sau un anumit tip de situatii), decat
incercand sa judeci lucrurile "in abstract";
g.s.