MHonArc test archive

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

ultimele mesaje; rezumatul raspunsurilor off line



era vorba de doua mesaje; in cazul exemplului 
cu 'indexicalii aberanti' reactiile mai importante
pe care le-am primit in afara listei se rezuma la:
"exemplul nu e bun, fiindca, asa cum folosim noi 
expresia respectiva de fapt, proprietatea propozitiei
de a avea sens (sau de a fi neambigua) nu se schimba 
in functie de sexul vorbitorului" poate ca exemplul
nu era bun, nu stiu; cred ca se pot gasi cu usurinta
exemple mai bune; miza discutiei era insa urmatoarea:
intr-o semantica bazata pe conditii de adevar, conditiile
de adevar pentru propozitiile care contin indexicali 
se dau, in principal, dupa modelul:

propozitia "...." e adev. daca si nu mai daca, dat 
fiind momentul t1 al rostirii propozitiei si momentul 
t2 al receptarii ei, vorbitorul v etc. e cazul ca
... unde se reia ceea ce se spune in propozitie, doar 
ca termenii indexicali sunt inlocuiti prin (unele din)
constantele pt. care stau t1, t2, v etc.

pentru a avea o schema de enunt-T pentru toate 
propozitiile care contin indexicali ar trebui ca sirul 
de constante sa fie stabilit - sa avem o lista determinata
de elemente de context cu privire la care se fixeaza
referinta indexicalilor etc. (asta daca n-am 
inteles eu prost totul :)

iar exemplele de tipul celui din mesaj, de care spuneam ca
se mai pot fabrica s.a.m.d. pot sprijini teza ca nu putem
avea de fapt o lista determinata (un sir finit de constante)

dar, in fine, probabil ca pe nimeni nu intereseaza asta 
prea mult, asa ca o sa o las balta; 

la povestea cu 'prietenii tradatori', in rezumat, reactiile 
din afara listei au fost pe linia: 'da, sigur, asa e, dar
ce e asa de important in asta?' iar aici as putea sa dau 
doua raspunsuri; primul, ca pare important sa discuti despre
relatiile dintre oameni si despre cum ar trebui sa se poarte
oamenii in cadrul diferitelor tipuri de relatii, fiindca 
discutand astfel de lucruri, discuti despre cum ar putea 
sa duca oamenii o viata mai buna; e sigur ca daca oamenii 
ar incerca mai mult sa se poarte cum trebuie, ar avea o 
viata mai buna (iar aici am in background partea din 
Etica Nicomahica in care Aristotel discuta despre prietenie
s. a.); al doilea raspuns e ca mi se pare ca ar trebui 
sa se lamureasca intr-un fel cum stau lucrurile cu anumite
formulari normative care nu par sa exprime norme morale, dar
sunt inrudite cu cele care exprima norme morale, iar 
cazul 'prietenilor tradatori' parea sa fie util pentru asta;
imi inchipui ca uneori e mai usor sa te lamuresti avand in 
minte o situatie (sau un anumit tip de situatii), decat 
incercand sa judeci lucrurile "in abstract"; 

g.s.