MHonArc test archive
[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
[no subject]
am citit ceva despre dreptul la proprietate privata si ma gandeam sa pun pe
lista, pt ca mi se pare interesant. e vorba de un argument al lui jeremy
waldron (in "the right to private property") care argumenteaza impotriva lui
nozick si de fapt impotriva oricarei teorii a dreptatii ca "entitlement" (am
uitat cum e tradus si nici nu am o formulare care sa sune bine), in masura in
care o astfel de teorie contine un principiu al dreptatii in achizitie.
waldron zice ca un principiu al dreptatii in achizitie (o sa il prescurtez ca
PDA) are in comun cu mai familiara institutie a promisiunii faptul ca e
capabil sa genereze obligatii specifice, atunci cand e combinat cu anumite
evenimente (in cazul promisiunii, evenimentul e actul de a promite; in cazul
PDA, evenimentul e actul prin care se intra in posesia unui obiect). numai ca
diferenta este ca in timp ce promisiunea creeaza o obligatie pt cel care
actioneaza intr-un anume fel (promitand), PDA creeaza un _drept_ pt cel care
actioneaza (dreptul de proprietate asupra resursei apropriate) si o obligatie
pt toate celelalte persoane (obligatia sa respecte vointa apropriatorului in
relatie cu resursa apropiata). deci obligatia generata de PDA nu e necesar sa
fie consimtita (proprietatea 1)
mai mult, obligatia creata de PDA nu poate fi anihilata de nici o alta
obligatie morala pe care ceilalti ar putea sa o aiba. de ex, daca un parinte
are datoria morala sa isi hraneasca copiii, obligatia asta nu are nici o
relevanta cand e comparata cu obligatia generata de PDA (anume, obligatia de
a respecta propretatea privata a altora). cu alte cuvinte, dreptul la
proprietate privata nu poate fi depasit de nici o alta consideratie morala
(proprietatea 2).
date fiind cele doua caracteristici de mai sus ale oricarui PDA, rezulta ca o
persoana rationala nu il va alege in situatia originala. oricum, banuiesc ca
ce zice waldron folosind situatia originala poate fi formulat si fara sa
apelam la o forma sau alta de contractualism, aratand ca e irational sa
consideri un PDA ca principiu al dreptatii date fiind cele doua
caracteristici.
acum sa explic de ce m-a impresionat argumentul asta: desi proprietatea 2 mi-
era clara intr-o forma sau alta inca inainte, eu ma gandeam numai la situatia
in care dreptul de proprietate era deja asumat. astfel, daca cineva mi-ar fi
dat un exemplu in care cineva are de ales intre a fura o paine sau a-si lasa
copilul sa moara de foame as fi spus fie ca e totusi nedrept sa fure painea,
fiindca asta incalca dreptul de proprietate al aluia, fie ca poate sa o fure
daca vrea, dar dupa aia va trebui sa plateasca cumva pt ea, fiindca ce a
facut a incalcat un drept de proprietate. ok, dar acum, daca ne gandim la
cazul in care aceeasi critica se aplica exact la PDA, care se presupune ca
trebuie sa genereze drepturi de proprietate specifice, nu mai e asa clar ca
poti sa zici simplu ca se incalca vreun drept. problema e sa vedem ce
drepturi exista, si argumentul sugereaza tocmai ca un drept absolut (care nu
poate fi depasit de alte consideratii morale) la proprietate privata nu e
plauzibil.
cateva observatii:
1. ideea e bineinteles sa critici PDA pt ca asta e probabil cel mai rasapndit
mod de a justifica dreptul de proprietate (nu singur, ci ca parte al unei
teorii a dreptatii ca "entitlement").
2. fiindca critica PDA in general, waldron nu pune accent pe actiunea care e
specificata in diferite forme particulare pe care le poate lua un PDA.
oricum, ideea lui pare sa fie ca nu prea ai ce actiuni sa specifici care sa
sugereze un asemenea respect, din pct de vedere moral, incat sa nu iti
permita sa tii cont de nici o alta consideratie morala.
3. PDA e luat intr-o forma extrema, fara nici un fel de proviso si ca
furnizand un drept de proprietate absolut. deci critica s-ar putea sa nu tina
pt niste forme mai putin extreme. dar a pune un proviso nu mi se pare ca
rezolva prea mare lucru, iar a renunta la ideea ca dreptul la proprietate e
absolut inseamna sa deschizi posibilitatea discutiei asupra unde sa pui
limite asupra dreptului, etc, ceea ce inseamna ca nu mai poti sa replici pus
si simplu unui liberal sau socialist ca e colmplet in eroare, fiindca pleaca
de la premisa ca nu exista un drept de proprietate absolut. o discutie asupra
fiecarei propuneri de a limita dreptul la proprietate privata nu mai pare
lipsita de sens.
4. proprietatea 1, in sine, nu e ciudata in nici un fel (desi la inceput mi
se parea si ea ciudata). probabil ca e o caracteristica a tututor sistemelor
morale. dar impreuna cu propr. 2 cred ca formeaza un caz destul de puternic
impotriva unui PDA neconditionat in unul din cele doua feluri de care ziceam
mai inainte.
cam asta e, sunt curios daca cineva are comentarii despre argument.
bogdan.